2015-11-02, 00:06
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Helt riktigt, rättsläkarna är inte säkra. I morgon får vi höra hur säkra de är.
Dödsorsaken är kvävning, men det är med tanke på skadorna nästan omöjligt att avgöra om hon strypts innan hon hängts.
Vid hängning eller strypning med snara är det mer regel än undantag att tungbenet går av, vid hängning brukar sköldbrosket skadas på baksidan och vid strypning oftast lateralt...men det är inte alltid så sköldbrosket skadas.
Har hon strypts genom mugging (med armen bakifrån) behöver inga synliga skador uppkomma alls.
Så hon kan ha strypts till döds eller tills hon förlorade medvetandet innan hon hängdes upp.

Nu har dom förmodligen valt att kalla det hängning då synbara skador bevisar att hon hängts.(död eller levande slutresultatet är ändå detsamma.)
2015-11-02, 00:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Dödsorsaken är kvävning, men det är med tanke på skadorna nästan omöjligt att avgöra om hon strypts innan hon hängts.
Vid hängning eller strypning med snara är det mer regel än undantag att tungbenet går av, vid hängning brukar sköldbrosket skadas på baksidan och vid strypning oftast lateralt...men det är inte alltid så sköldbrosket skadas.
Har hon strypts genom mugging (med armen bakifrån) behöver inga synliga skador uppkomma alls.
Så hon kan ha strypts till döds eller tills hon förlorade medvetandet innan hon hängdes upp.

Nu har dom förmodligen valt att kalla det hängning då synbara skador bevisar att hon hängts.(död eller levande slutresultatet är ändå detsamma.)
Måste kroppen ha hängts upp? Blir det inte samma skador om en stark person lyfter henne i snaran?

Och du kanske vet något om sannolikheten för blod i munnen vid brutet tungben?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja det är mycket dåligt omdöme. GW har aldrig varken innan eller det här fallet haft omdöme. Han kan inte ha läst fupen så noga.

Jag var fövånad att GW svalde fupen med hull och hår. Tom berömde den. Han har inte läst den genom.
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att hon kan ha mördats i ett mycket tidigt skede av en expert som sedan fick det att se ut som ett sexmord. Det fanns blod på tejpen som varit lindad runt huvudet över näsa och mun, samt på insidan av hjälmen. Blodet kan ha kommit från skadan i halsen, brottet på tungbenet, och antyder att hon dog med hjälmen på. När kroppen låg på marken togs hjälmen av och tejpen virades runt huvudet för att förhindra blodspår på mordplatsen.

Varför skulle en "expert" mörda Lisa Holm? I vilket syfte ville experten maskera det hela som ett sexmord? Kommer denne expert utifrån eller från Blomberg? Varför gömmer experten kroppen när experten så snillrikt markerat sitt mord som ett sexmord?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad menar du? Tycker du synd om NB?
Ja, den värsta skurk har rätt till en korrekt behandling. Du insinuerar att polisen ljuger fär att sätta dit honom. Eftersom du även anser att han är på sim höjd skyldig till städning så, ja, då tycker jag synd om honom.
2015-11-02, 00:10
Medlem
[quote=Tomato|55245710]Fredman uppgav I en intervju 13 eller 14 juni att bröderna befunnit sig på en plats c:a 100m ifrån där Lisa senare påträffas. Det fanns även flera konstiga avståndsuppgifter som visar på att polisen inte är några fenor på den biten i övrigt.
15 juni gick polisen även ut offentligt med att det var just på Martorp Lisa hittades.

Däremot minns jag inte vilken tid NB pratade med sin morsa den 12/6?
Men visst var det väl runt 19.30-20-tiden. Då berättade han säkert att de varit vid verkstaden och att MPS varit där.
Sedan fick ju inte mamman tag i bröderna eller IB och blev orolig och ringde någon i Sverige (förmodligen Jönssons?) och blev informerad av vad som hänt. Sedan framgick att familjen följde förloppet på svensk media där hon antagligen fick uppgiften att de varit 100m från fyndplatsen.
NB kan ju rimligtvis inte berättat det själv vid samtalet då de greps innan Lisa återfanns.[/QUOTE]

Det står så här:

Brödernas mamma säger att hon tror att hennes söner misstänks för att de innan Lisas försvinnande befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
2015-11-02, 00:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63

Om det nu var så att rättsläkarna inte kunde bestämma sig hade det stått. Nu har man en enskild dödsorsak och det är alltså inte strypt. Fynden talar för hängning. Och då handlar det inte enbart om tungbenet det hoppas jag att även du begriper.
2015-11-02, 00:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men du har fortfarande inte förklarat hur DNA:et i offrets blod kan vara huvudsakligen (eller hur termen löd) MGM:s. Jag tror att din tolkning är nonsens, men vår expert kan få avgöra den saken. Men du måste väl ändå medge att det omvända förhållandet är mera sannolikt, dvs att det är MGM:s blod med kontaminering av offrets DNA ?
Nej, jag medger ingenting. Det är större sannolikhet för att DNA kommer från NB (+4) än att DNA kommer från Lisa (+2). Men att det betyder att det är större sannolikhet för att blodet kommer från NB köper jag inte. Lisa kan ha blött tidigare och efter en tvätt blir hennes DNA dåligt.

Men skitsamma, du betraktar mitt svar som nonsens iaf.
2015-11-02, 00:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Varför skulle en "expert" mörda Lisa Holm? I vilket syfte ville experten maskera det hela som ett sexmord? Kommer denne expert utifrån eller från Blomberg? Varför gömmer experten kroppen när experten så snillrikt markerat sitt mord som ett sexmord?
Bra frågor. Men det är inte lätt att döda någon och här fanns tydligen både kunnandet och den omänskliga bristen på empati.
2015-11-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Du som har koll och erfarenhet kanske kan lösa mitt grubbleri!
Jag har hittat på två olika sidor i FUP där man inte speciserat vad man gjort för fynd.
Det är utskrivet ??? På ena sida och på den andra sida står det säck-???
Kan åklagaren ha ett ess i rockärmen

Oooh. Jägaren berättade i förhör att han lade en säck i soptunnan i slaktrummet när han städade senast där inne. Det var väl i februari??? Måste kolla om säcken är borta.
2015-11-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag var fövånad att GW svalde fupen med hull och hår. Tom berömde den. Han har inte läst den genom.

Jag kan bara konstatera att vi då tror helt olika. Jag tror nämligen att han lusläste den tekniska bevisningen.

Resten hoppade han nog över.
2015-11-02, 00:16
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är i stort sett omöjligt att hon själv avsatt DNA där, utan att ha sett kroppen.

Den enda tänkbara hypotesen blir att båda paret byxor + trosor tagits av, därefter tagits till IB - DNA avsatts - Tillbaka och klä på kroppen dessa plagg.

Varför skulle NB susa hem med Lisa Holms kläder till IB?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in