Citat:
Ursprungligen postat av
Bajjamannen87
Jag kommenterar inte det Merwinna skrev eftersom han/hon verkar något bunden till just hudfärg om man läser tidigare inlägg från personen.
Luckyluiciano, du har förvisso en poäng i att det är intressant för svenskarna när något sådant här sker eftersom vi bor i ett litet land. Det är dock inte det som syndromet påvisar.
Det är samma visa oavsett hur stort landet är. I USA, som ju får anses vara ett stort land, läggs det ner betydligt mycket mer mediaövervakning och allmänintresse är avsevärt mycket större när det handlar om just en vit kvinna som har bragts om livet eller blivit bortförd. Om samma sak sker med en vit kille, en svart kille eller en svart kvinna så är det inte lika intressant.
Jag menar nu Heller inte att det är något speciellt positivt att det är stor mediaövervakning i sådana här fall, då familjen till den försvunna/dödade personen konstant blir påmind om vad som hänt. Dessutom kan det påverka utredningen så tillvida att vittnen uppger "färgade" svar i sina vittnesmål eftersom de inte längre kan uppge den egentliga sanningen, då de tatt intryck av all media. Ungefär som när man hör någon återberätta något från sin barndom från 3 års ålder, som det senare visar sig vara ett "minne" som dom sett på ett foto.
Nja, du glömde "barn". Det allra största intresset uppstår när det handlar om att barm far illa. Ta t ex Bobby-fallet. Han var varken vit eller kvinna men han var ett
barn = stor upprördhet och stort intresse.
Lisa var inte heller helt vuxen, jag tror många känner att hon var liten och värnlös. Många kan sätta sig in i hennes föräldrars situation = stor upprördhet och intresse.