2015-10-30, 10:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför är det problem att diskutera att Lisa var hårt hållen?

Därför det är off-topic.

Vill du diskutera barnuppfostran och vad som menas med "hårt hållen" så föreslår jag att du startar en tråd i "barn och familj".
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Allt talar för att den åtalade är inblandad i mordet, men antag att själva förloppet var ett annat än det som åklagaren hävdar.

Det verkar som ladan var så kontaminerad med blod, urin, avföring, sperma, hudflagor och säkerligen saliv från den åtalade att alla som besöker ladan får hans DNA på sina kläder. Och vad det gäller blodfläcken på röret där hon misstänks ha blivit hängd, så kan blodfläcken ha kommit dit vid ett annat tillfälle och vara grunden för antagandet om platsen för mordet.

Eftersom avföring från den åtalades hustru fanns innanför den mördades trosor och eftersom hon kanske ljuger om att hon satt och spelade dataspel vid tiden för mordet, så kanske alla tre är inblandade? Och att sexgalnings-scenariot arrangerades för att vilseleda?

Jag kommer tydligt ihåg när de tre greps. Bröderna leddes ut handfängsel och kvinnan gick efter och såg villrådig ut samtidigt som hon kommunicerade med sin man, som vred huvudet mot henne och sa några sista ord. Kanske frågade hon inte om han var skyldig utan tvekade om något som de diskuterat: att de kommit överens om att han ensam skulle ta på sig skulden? Och han sa: Var inte dum!

Min hypotes är att de stal, att det var deras sätt att leva med sin låga lön i det dyra Sverige. De var så pass skickliga att ingen misstänkte dem och de började kanske bli högmodiga? När de såg att bilen med personal från cafeterian åkte förbi korsningen mot Martorp så körde de rutinmässigt mot cafeterian och svängde in på bakgården. Men där stod Lisa bredvid sin moped. Lisa hann ringa sin pappa innan de kom ut ur bilen. De hade blivit skärrade av sitt misstag och var rädda för de nu skulle bli avslöjade. De hade nycklar och brukade då och då göra en räd och stjäla kaffe och annat samt ta med sig lite överblivna landgångare eller så. De sa: vi tänkte bara parkera här, det får man väl? Lisa kände sig hotad och svarade: Det är klart.

De tystade henne effektivt: höll för munnen, la en snara runt hennes hals och ströp/hängde henne. Deras första idé var att försöka få det att se ut som ett verk av en galning, de drog ned hennes byxor och trosor. Men så vågade de inte lämna henne kvar på platsen. Någon höll utkik och när det var fritt fram så fraktades hennes kropp till ladan, inlindad i byggplast.

Ett problem med hypotesen är utsagan från AJs svärdotter. Men hennes uppgifter är ganska vaga. Och vilken sexdåre skulle söka mordoffer precis i sina egna hemtrakter - två dagar i rad? Men vem vet?

Ser fram emot att få veta andra svagheter medscenariot.

Stölder och inbrott ökade markant med intåget av litauer i området. Från första början har jag sagt att östeuorpeèr är inblandade i det här..och de stölder/inbrott som begåtts runt Blomberg.
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Hur vet du det? Har du inte läst fupen?
Fundera på varför denna handsken ger så olika vittnesmål.

Detta funderar jag också kring. Varför säger dom olika om detta (om man jämför med fup). Var dom med varandra allihopa när handsken hittades. Var det N som hittade den (la dit den), var det båda bröderna dom hittade den.
Gav dom den till arendatorn eller hittade arendatorn den själv.
Väldigt förvirrat kring den där handsken.
2015-10-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Men hur säkert tycker du ett vittnesmål är där man säger att man inte sett ansiktena på människorna ?! Min uppfattning är att hon där i rätten blev osäker och drog ner det till 90 % på en direkt fråga.

Jag tycker också att det är märkligt att hon inte ens tänker tanken på att MGM kan vara förövaren fören hon fick höra vittnesmålet från svärdottern igår. Var ligger trovärdigheten då i % ?

Jag upplever det som att hon vittnade utifrån en bekant situation, där plats, tid och beteende inte får någon som regelbunder ser dem att reagera på att något skulle vara annorlunda. Vissa vill säkert tolka det som att hon då såg saker hon inte egentligen såg för att hon förväntade sig det, men jag tolkar det som att det faktiskt förhöll sig på sättet hon beskrev, annars skulle hon direkt ha reagerat på att något var annorlunda. Framförallt hennes sista svar om att när de hade gäster så satt de aldrig på trappen utan vid bordet - om hon ser tre personer, men inte ser ansiktet, sittandes på trappen så tyder ju det på att de är bröderna och frugan oavsett, och inga andra.
2015-10-30, 10:40
Avslutad
Citat:
Nu blev det felciterat. Det var inte jag som hyllade Micro.

Ja det blev knas där
Jag skrev följande svar på ditt inlägg:

Det är ofrånkomliga skuldkänslor att man inte kan ändra
på ödet, inget konstigt alls.
Väldigt vanligt för anhöriga och naturligtvis en orättvis
skuld mot sig själv, för vem kan se in i framtiden
lika klart som det rådande nuet?

Hoppas budskapet kom fram i din "Micro"!
2015-10-30, 10:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Det finns inte. Det kryllar utav äldre vita män både bland dessa psykologer och bland kriminologer.
Det kallas bias - slagsida - som rättsväsendet borde kompensera för. Så sker inte.

Såvitt jag vet är det fritt fram att söka till psykologi- eller kriminologiutbildningarna, oavsett ras eller kön. Om du menar att det är så att polisen och åklagare endast använder sig av äldre vita män men att det finns ett större urval tillgängligt bör du istället rikta denna fråga till försvaret och varför denna inte kallat någon icke äldre vit man att höras?
2015-10-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I mitt tycke har den muntliga bevisningen överlag, såväl från åklagar- som försvararhåll inte bidragit särskilt mycket. Detta kommer att avgöras med stöd av den tekniska bevisningen.

Det som pågår nu är ett skådespel, som är mer en show från advokaten är ett seriöst försvar. Hur ska man förhålla sig till olika vittnesmål och motstridiga utsagor?

Jag förväntar mig att tingsrätten noterar allt det de får ta del av från vittnen, men för mycket "den sa så och den sa si", gör att man måste bortse ifrån det mesta av det som sägs!

Därför ökar betydelsen av den tekniska bevisningen, för det finns i alla dessa tomma ord, inget som förklarar hur Litauern lämnat alla dessa spår på brottsoffret och hennes saker. Inget alibi, inget stöd från familjen, visar att det spektaklet som pågår idag med extra inkallade vittnen bara förlänger plågan för alla inblandade.

Det vi får är en pedagoisk lärdom i kriminologi, om att en mördare kan se ut hur som helst och vara trevlig och arbetsam utåt. Det finns inga sätt att på förhand veta något om folk.

Det Inger Rönnbäck lyckas med, är att att göra propaganda för ett rättvist system, för det finns inget som kommer kunna tjäna som ventil vid överklaganden eller resning senare. Inget har blivit förbisett i denna rättegång, och domen kommer därför inte gå att anmärka på. Det blir så enkelt med hennes hjälp att låsa in Litauern på livstid, och det var inte så rollerna skulle vara i en domstol. Det var ju åklagarens jobb!
2015-10-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Exakt, detta är en omständighet som inget vittne i världen kan tala bort, åtminstone inget vittne som åberopats i denna rättegång.

Det har inte sölats ner. Och du ska vara jurist.
Det finns minimala dna-spår som kan förklaras. Vilken andra dna-spår som finns vet vi inte.

Tycker det finns en slagsida hos dig, om du nu är jurist som anspelar på, du kanske hittar allt på wiki- vad vet jag, men att du inte ser något problem med strukturell rasism som framkommer utan att tvärtom tycks okritiskt anamma den.
Då vet alla det om rättsväsendet - om du nu är lagfaren person - att det finns ingen likhet inför lagen.
Invandrare har allt att frukta.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-30 kl. 10:50.
2015-10-30, 10:43
Medlem
Citat:
Mgm har en magsjukdom. Han medicinerar. Det gäller även tiden i häktet. Finns en historia om detta och hur godsägaren hjälpt honom. Har du missat det helt idag?

...och har godsägaren bekräftat det?
2015-10-30, 10:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Det har inte sölats ner. Och du ska vara jurist.
Det finns minimala dna-spår som kan förklaras. Vilken andra dna-spår som finns vet vi inte.

Tycker det finns en slagsida hos dig, om du nu är jurist som anspelar på, du kanske hittar allt på wiki- vad vet jag, men att inte ser något problem med strukturelll rasism som framkommer utan att du okritiskt anammar den.
Då vet alla det om rättsväsendet - om du nu är lagfaren person - att det finns ingen likhet inför lagen.

Jag anser det motsatta, att det finns DNA-spår som inte kan förklaras, vi kan sluta denna diskussion nu och vara ense om att vara oense helt enkelt, ordet är alltid fritt.
2015-10-30, 10:44
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:

Så du menar att NB är utsatt för strukturell rasism?
2015-10-30, 10:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Tycker nog att det finns vittnesuppgifter som är starka, paret med hunden som ser NB när han är påväg från Martorp låter 100%igt.

Adriana hittar knappast på sin story, låter 95%igt imo...

Tekniska bevisningen slaktar ju NB:s uppgifter,
om detta inte leder till fällande dom så kan man ju lägga ner DNA tester i indiciemål......

Håller med. Framför allt visar vittnena att NB ljuger vilket självklart skadar hans trovärdighet. Ljuger han om att han inte varit ute och åkt bil är det lätt att misstänka att han även ljuger om annat. T.ex som att han är oskyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in