Citat:
Ursprungligen postat av
develi
MGM DNA på rör.
-->Monterade ner gamla rör påstod han<----
Läs dock vad AJ skriver om det i FUP.
Damm finns på övriga delar rör så självklart handlar det inte om nån sorts selektiv "återbildning"
MGM DNA på kläder
Handskar har använts i olika skeden.
IB:s DNA på trosa
Kan har följt med kökskniv, kan ha vidrört nåt över henne i bilen? Saknar de en filt tro?
Hur har du tänkt att nån (vem?) "samplat" hans sperma och blod (främst sistnämnda..)?
Röret kapades för många år sedan på andra sidan väggen. Ta en titt på var mjölkningsmaskinen stod. Det är mycket troligt att NB använde röret då för att hålla i sig.
Sen kom jag på ytterligare en väg för DNA. Vem städade slakthuset efter att utrustningen togs bort? IB städade caféet efter renoveringen så det är troligt att hon även städade slakthuset och lämnat spår och även skurhandskar efter sig. Ser ingen uppgift på det och troligen säger hon inget själv för att inte blir mer misstänkt.
Vem som kan ha samplat sperma, tja någon som ofta är i slaktrummet och blir förbannad då han förstår vad som är i lampskärmen. Blod på papper i papperskorgen. Mindre troligt men inte uteslutet.
Förhör med Jönsson, Arne; 2015-09-03
s.719 (681)
Citat:
Arne visar på skissen att det ut med en vägg varit en mjölkningsmaskin. Ut med en annan
vägg har det varit utrustning för provtagning av mjölken. I ett annat utrymme har det stått en
varmvattenberedare. Se upprättad skiss för respektive placering.
Arne uppger att varmvattenberedaren, mjölkutrustningen och utrustningen för provtagning av
mjölk idag inte finns kvar. Han vet inte säker när utrustningen och varmvattenberedaren togs
bort. Han är dock relativt säker på att den togs ner under perioden januari- februari 2015.
Möjligen kan det varit så att det var i början av mars.
Han vet att det var Nerijus och hans bror Aivarus som tog ner utrustningen. Arne minns det
som att, Nerijus och Aivarus tog ner den innan de började jobba med omläggningen av taket.
Arne uppger att Nerijus och Aivarus varit mycket inne i de olika rummen i ladan, som i dag
är avspärrade. De har bland annat under våren 2015 tvättat taken utvändigt på byggnaden och
prov tvättat fasaden på en intill liggande byggnad. Slangen som då användes förvarades inne i
mjölkrummet. Sedan har de även gjutit in en vattenledning som går i golvet in till
mjölkrummet. Vattenledningen gjöts i golvet efter att mjölkutrustningen och varmvatten
beredaren tagits bort.
(Arne tillfrågas om det kapade röret som går inifrån mjölkrummet och ut i ladan. Se bild på
vilket rör som förhörledaren frågat om.)
Vad det är för ett rör och när det kapades det?
Arne uppger att det kapades för många år sedan. Det var innan Nerijus började jobba hos
honom. Han uppger vidare att röret sannolikt är ett vakuum rör till mjölkanläggningen.
Förhör med Åslund, Lars; 2015-07-01
s.735 (697)
Citat:
Jag vet att litauerna var där inne för någon månad sedan eftersom de fixade med vattnet då de
tvättade taket på ladans södra del. Om jag minns rätt så höll även litauerna på med att
montera ned och forsla bort gamla mjölkmaskiner som var inne i denna del av byggnaden
eftersom det var tänkt att lokalen skulle fungera som slaktrum. Jag är osäker på hur länge
sedan det var men jag tror det var i november 2014.