2015-10-29, 21:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fetstilta har inte framkommit i media, vad jag vet. Var hörde du det, eller med andra ord, källa?

För mig var det "fetade" kända uppgifter. Tror att jag läst det i FUP, men kan även varit annan officiell källa.
2015-10-29, 21:16
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Precis så tror jag att det har gått till. Han slängde ned Lisas prylar i nåt fack när han startade bilen från ladugården. Sen när han var vid åkrarna och hivade ut Lisas prylar i stressen så följde kexchokladförpackningen med.

Ja precis så är det ju! Skulle vat intressant och se en DNA test på det där pappret, jämföra storlekarna oxå....
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Antingen det, i panik men han tänkte ändå till lite, jag sprider ut skiten. Eller betedde han sig någorlunda lugnt och bara råkade tappa det. Det är för orimligt att det annars skulle hittas godispapper han har kvitto på i samband med LH:s telefon.
För orimligt att han köper ett kexchoklad en dag och någon annan slänger en kexchokladförpackning dagen efter. Du har säkert rätt, hoppas åklagaren tar upp det som bevisning.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Frågan är var Lisa betonar i meningen "det är klart". Kan ju vara en fråga NB ställer till Lisa som: är cafét stängt redan? Eller så har han bett Lisa om hjälp och sagt som "det är klart (nu)".

Förstår ni hur jag menar? Han kan ju ha försökt sig på en "jag behöver din hjälp" som han gjorde med Adriana.

Tror det är Lisas svar när Nerijus ber om hjälp. Tror också Nerijus försöker lura i henne att något är akut. Därför skyndar Lisa med henne dit och glömmer nyckeln i mopeden.

Tror sannolikheten är rätt liten att han gör något där vid mopeden. Det skulle vara för riskabelt.
2015-10-29, 21:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Intressant vittnesmål i FUP (sid. 250) angående eventuell kontaminering. Förhöret är från 30/9.
Citat:
Efter att Lisa Holm försvann, har ni hittat några kvarglömda kläder i ladan?
Lars uppger att han anträffat lite kläder i ladan. Det var en skjorta som låg där. Den hade legat
i ladan en längre tid. Den låg där innan Lisa försvann. Den kan till och med ha legat där i ett
år. Utöver skjortan så kan det även legat kvar en tröja. Lars är dock mer osäker på det.
Skjortan låg i ett rum som ligger norr om där grävskopan stod när det var avspärrat. Skjortan
var Nerijus.
Den var grå och brun randig, med stående ränder. Lars vet att han slängde
skjortan för 2-3 veckor sedan.

Gällande andra kläder så kan det också varit en kvarglömd tröja. Lars är betydligt mer osäker
på det. Han kan varken säga om tröjan var ljus eller mörk. Han kan inte heller säga vart i
ladan den fanns. Om det var en tröja så har Lars slängt den. Det var i så fall längre tillbaka i
tiden än när han slängde skjortan, men efter att Lisa försvann

NB har alltså haft kvarglömda kläder där, vilket han också griper som ett halmstrå.
Min fråga är, hur i helsike Lars kunde komma åt att plocka upp kläderna och slänga dem, medans ladan var avspärrad?
Det är ju inte klokt. Kläderna hade kunnat sått tvivel mot åtalet, men Lars slängde dem (fast ladan var avspärrad?)...
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Drog ut allt i panik och slängde på nio platser?

Slänger man ut saker medans man kör i sjuttio blås så lär man knappast kunna plocka upp alla saker i handen och slänga ut dem på en och samma gång. En sak i taget... det blir rätt många meter i mellan sakerna om man slänger ut en pryl... plockar upp en ny från sätet... slänger ut, osv.
Bannlyst
Kan pappa Holm helt enkelt ha hört fel? Det kanske inte alls var "Det är klart"?
2015-10-29, 21:19
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är faktiskt jag ändå delvis.

Kom själv bl a en gång i tiden att vistas i ett sydamerikanskt land under fyra månader. Under den här tiden kunde ändå lära mig så pass mycket att jag kunde "tala" en mycket dålig "broken spanish" som jag kunde göra mig någorlunda förstådd med.

Så brukar det vara - gemene man snappar oftast upp mer i språkväg än vad man kan tro. När man vistas i ett annat land vill säga. Min erfarenhet är dock att man är mer utsatt för språket i och med de kontakter som man då måste genomföra (skola, jobb, socialt i övrigt, mm). Aivaras var beroende av brodern, som dessutom inte verkade ha några som helst problem med att styra och ställa. Jobbet var ju oerhört krävande, så jag betvivlar att han hade ork till någonting annat än vila på sin fritid (som verkade bestå av en enda dag i veckan).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MGM DNA på rör.
-->Monterade ner gamla rör påstod han<----
Läs dock vad AJ skriver om det i FUP.
Damm finns på övriga delar rör så självklart handlar det inte om nån sorts selektiv "återbildning"
MGM DNA på kläder
Handskar har använts i olika skeden.
IB:s DNA på trosa
Kan har följt med kökskniv, kan ha vidrört nåt över henne i bilen? Saknar de en filt tro?

Hur har du tänkt att nån (vem?) "samplat" hans sperma och blod (främst sistnämnda..)?
Röret kapades för många år sedan på andra sidan väggen. Ta en titt på var mjölkningsmaskinen stod. Det är mycket troligt att NB använde röret då för att hålla i sig.

Sen kom jag på ytterligare en väg för DNA. Vem städade slakthuset efter att utrustningen togs bort? IB städade caféet efter renoveringen så det är troligt att hon även städade slakthuset och lämnat spår och även skurhandskar efter sig. Ser ingen uppgift på det och troligen säger hon inget själv för att inte blir mer misstänkt.

Vem som kan ha samplat sperma, tja någon som ofta är i slaktrummet och blir förbannad då han förstår vad som är i lampskärmen. Blod på papper i papperskorgen. Mindre troligt men inte uteslutet.

Förhör med Jönsson, Arne; 2015-09-03
s.719 (681)
Citat:
Arne visar på skissen att det ut med en vägg varit en mjölkningsmaskin. Ut med en annan
vägg har det varit utrustning för provtagning av mjölken. I ett annat utrymme har det stått en
varmvattenberedare. Se upprättad skiss för respektive placering.

Arne uppger att varmvattenberedaren, mjölkutrustningen och utrustningen för provtagning av
mjölk idag inte finns kvar. Han vet inte säker när utrustningen och varmvattenberedaren togs
bort. Han är dock relativt säker på att den togs ner under perioden januari- februari 2015.
Möjligen kan det varit så att det var i början av mars.

Han vet att det var Nerijus och hans bror Aivarus som tog ner utrustningen. Arne minns det
som att, Nerijus och Aivarus tog ner den innan de började jobba med omläggningen av taket.

Arne uppger att Nerijus och Aivarus varit mycket inne i de olika rummen i ladan, som i dag
är avspärrade. De har bland annat under våren 2015 tvättat taken utvändigt på byggnaden och
prov tvättat fasaden på en intill liggande byggnad. Slangen som då användes förvarades inne i
mjölkrummet. Sedan har de även gjutit in en vattenledning som går i golvet in till
mjölkrummet. Vattenledningen gjöts i golvet efter att mjölkutrustningen och varmvatten
beredaren tagits bort.

(Arne tillfrågas om det kapade röret som går inifrån mjölkrummet och ut i ladan. Se bild på
vilket rör som förhörledaren frågat om.)
Vad det är för ett rör och när det kapades det?
Arne uppger att det kapades för många år sedan. Det var innan Nerijus började jobba hos
honom. Han uppger vidare att röret sannolikt är ett vakuum rör till mjölkanläggningen.

Förhör med Åslund, Lars; 2015-07-01
s.735 (697)
Citat:
Jag vet att litauerna var där inne för någon månad sedan eftersom de fixade med vattnet då de
tvättade taket på ladans södra del. Om jag minns rätt så höll även litauerna på med att
montera ned och forsla bort gamla mjölkmaskiner som var inne i denna del av byggnaden
eftersom det var tänkt att lokalen skulle fungera som slaktrum. Jag är osäker på hur länge
sedan det var men jag tror det var i november 2014.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Snackar du om? Han hade ju blottat henne, sedan klätt på henne igen
Jag snackar om hur hon återfanns. Hur kläderna satt.
2015-10-29, 21:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, han förklarar ju ingenting, han bara säger det, men OK, jag antar att han har koll. Situationen är ju ovanlig. De flesta anhöriga som inte vill vittna säger ju inte flaska i polisförhören heller, så normalt finns inget att hämta i de här lägena. Här har vi ju den ganska ovanliga situationen att de anhöriga har varit mistänkta, och pratat med förhörsledningen i den egenskapen.

Det hela låter mycket märkligt. Vi skulle alltså ha fri bevisvärdering förutom i det specifika fall att närstående som inte behöver vittna vägrar vittna. Alla inklusive rätten vet då vad som sagts, men får inte låtsas om det för det är inadmissible. Kommer domaren då att instruera nämndemännen att de måste bortse från att hustrun och brodern vägrat ge alibi?

Jag tvivlar.
2015-10-29, 21:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Slänger man ut saker medans man kör i sjuttio blås så lär man knappast kunna plocka upp alla saker i handen och slänga ut dem på en och samma gång. En sak i taget... det blir rätt många meter i mellan sakerna om man slänger ut en pryl... plockar upp en ny från sätet... slänger ut, osv.
Vet du vad fartvinden gör med en mobiltelefondel och en kexchokladförpackning? Inte samma sak iaf, och ändå hamnade de bredvid varandra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in