Det är stark bevisning, får man säga.
Men idag, som jag uppfattar från den rapportering jag sett, betedde han sig precis som en oskyldig skulle ha gjort, i sina svar och i sina känsloutbrott.
Visst, han kan vara en bra skådespelare, en kallhamrad psykopat. Men det är inte mycket i övrigt som talar för det utifrån vad som beskrivs av honom. Om han har gjort detta, är han en kallhamrad psykopat. Om han inte gjort detta, är han en snubbe med extrem otur.
Jag håller med och extrem otur om han är oskyldig. GM måste då vara riktigt förvånad att det var så lätt att komma undan (eller inte). Nåja, i så fall tar det ett eller två år innan nästa tjej försvinner för han har nog fått smak på detta. Det är väl då bara att hoppas att NB är GM då för unga kvinnors skull.
Åjo, en psykopat kan visst fälla tårar. Inte utifrån empati för någon annan men däremot för att denne tycker synd om sig själv.
Som jag sagt tidigare i tråden så är det stor skillnad på att vara en psykopat och att ha psykopatiska tendenser.. Och det finns inget som tyder på att GM skulle vara en psykopat...
Stort missförstånd att alla mördare är psykopater.
Fast hon skulle knappast åka på mened för att hon hävdar att hon inte läst tidningen.
Dock - hans bild är överallt på nätet och hon anger att hon inte läst "tidningen" -- Det har inte jag heller gjort på evigheter, jag kollar nätet istället.
Hon har alltså inte ens i det behövt ljuga.
Som jurist borde hon också veta hur viktigt det är att låta säker i rätten -- trots att hon tidigare var osäker - också det nämner hon att hon var. Mened skulle det inte bli ens om det var en elefant hon såg på vägen -- hon är jurist och har koll på hur man lägger orden, vad man skall säga och vad som är ett bra vittnesmål.
Nej jag menade mer den biten att hon tveklöst pekar ut honom, och ja du har en poäng i att hon säkerligen också vet hur svårt det är att bli åtalad för mened men ändå hon vet i vart fall vad det är.
Nästan i moment i TR antyder IR brodern som alternativ gärningsman. Om hon fortsätter på samma sätt blir det väl så småningom så att han nästan blir misstänkt gärningsman igen. Om nu fallet går upp till HR som det säkert gör, kan AB fortfarande avstå från att komma och vittna eller kan man kräva att han kommer och redogör för sin eventuella inblandning i fallet? I så fall borde inte IR "gå över gränsen" i sina antydningar eftersom det skulle kunna bli en bumerang som slår tillbaka på NB.
Jag tror att om du vet vad mened är så är du mindre benägen att ljuga i rätten än om du vet var mened är och sannolikheten att veta vad mened är ökar om du är jurist.
Eller så vet man bäst hur man klarar sig undan det.
Du har tyvärr en övertro på jurister som människor. Det är inte bra. De är snarare från övre halvan utav den sociala strukturen vilket kan påverka hur de uppfattar verkligheten och uttrycker sig och därigenom kan blir mer trodda vilket inte alls är samma som att de är mer sanningsenliga - än andra.
Märkligt svar. Hon följer alltså inte dags/kvällstidningar ens på nätet där det uttryckligen är HON som pekas ut som "joggerskan". Och hon har "inte en aaaniiing" om att hon kan komma att kallas som vittne. Tjenare...
Hon fick reda på detta om vittnesmålet innan media kom att skriva om det. FUP kom ut i fredags. Hon blev just varnad av polismannen som ringde upp om att media kommer vara ute efter henne.
Varför skulle hon ljuga om att det var NB som stoppade henne den lördagen? Vad vinner hon på det?
Det är stark bevisning, får man säga.
Men idag, som jag uppfattar från den rapportering jag sett, betedde han sig precis som en oskyldig skulle ha gjort, i sina svar och i sina känsloutbrott.
Visst, han kan vara en bra skådespelare, en kallhamrad psykopat. Men det är inte mycket i övrigt som talar för det utifrån vad som beskrivs av honom. Om han har gjort detta, är han en kallhamrad psykopat. Om han inte gjort detta, är han en snubbe med extrem otur.
En oskyldig person skulle nog visa starka känslor tidigt i förloppet, omtumlad vid gripandet, frustrerad, skakad, upprörd och växlande mellan overklighetskänslor, vrede, obegriplighet och en massa som snurrar i skallen under den långa häktningstiden och yttermera i rätten; svängningar mellan hopp och förtvivlan. Man kan förstås tänka sig en oskyldig psykopat. Ställd inför risken att bli dömd skulle man nog kunna tänka sig något känslomässigt engagemang trots allt, vänta bara.
Jag tror att NB burit på en hemlighet, eller möjligen att hustrun och/eller brodern vetat (?), och att det byggts upp en massa perversa känslor att agera på, som inte gick att hejda trots det kolossala risktagandet. Frågan är då vad han kan tänkas ha i bagaget, som passerat under radarn. Om något. Det finns dubbelnaturer, även högt upp på samhällsstegen, varav somliga avslöjats som de reptiler de är.
Det är exakt denna fråga som jag ställde mig, jag är inte säker. Om någon uteblir, yes fritt fram. Men om någon utnyttjar sin rätt att inte vittna p.g.a. närstående relation, alltså inte bara uteblir eller "vägrar" vittna, utan utnyttjar en lagstadgad rätt att inte vittna? Det är jag inte lika säker på.
Det är alltid krångligt när närstående inte infinner sig i rätten. Deras tidigare vittnesmål ska då strykas.
Däremot finns väl inget hinder för åklagaren att använda det som ett påstående vid förhör mot den åtalade.
Hej
Har följt tråden sen start men detta är mitt första inlägg här. Tänk om Nb blivit tillfrågad/ tvingad att hjälpa till att gömma Lh ( av vem och varför kan jag inte svara på just nu) då skulle dna.et kunnat hamna där pga att han försökt dra upp hennes trosor när han då skulle gömma henne. Hela denna historian är en gåta....
Hon fick reda på detta om vittnesmålet innan media kom att skriva om det. FUP kom ut i fredags. Hon blev just varnad av polismannen som ringde upp om att media kommer vara ute efter henne.
Varför skulle hon ljuga om att det var NB som stoppade henne den lördagen? Vad vinner hon på det?
Tjenare på dig med!
Många är övertygade om att det är han som är GM.. (Jag är en av dom)
Hon kanske bara ville hjälpa till att sätta ytterligare en spik i kistan. Hon visste ju garanterat om att hennes vittnesmål kommer vara av stor vikt i rättegången..
Med det sagt så tror jag ej att hon ljuger.. Jag ville bara påpeka ett alternativt scenario.
Det kan vara så att det ust på repet inte fanns mer DNA. Det vet VI inte för det finns ingenstans att läsa.
Vad jag vill påvisa är att bevismaterialet har BARA testats mot NB,AB,IB ochLH.
Vad är det inte DU förstår.
Fup 484
"Ändamål
DNA
Ändamålet är att undersöka om det på undersökningsmaterialen förekommer biologiska
spår som avseende DNA kommer från Lisa Holm, Irina Bileviciene, Nerijus Bilevicius,
Aivaras Bilevicius eller annan person. Vilka material som undersökts samt vilken typ av
spår som eftersökts på respektive material framgår nedan."