2015-10-29, 18:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lischo
NB kommer aldrig att erkänna detta, han är sådan brottsling som ljuger så han tror sig själv! I mina ögon är det solklart att han har mördat Lisa Holm..

Det är stark bevisning, får man säga.
Men idag, som jag uppfattar från den rapportering jag sett, betedde han sig precis som en oskyldig skulle ha gjort, i sina svar och i sina känsloutbrott.
Visst, han kan vara en bra skådespelare, en kallhamrad psykopat. Men det är inte mycket i övrigt som talar för det utifrån vad som beskrivs av honom. Om han har gjort detta, är han en kallhamrad psykopat. Om han inte gjort detta, är han en snubbe med extrem otur.
2015-10-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I enlighet med omedelbarhetsprincipen är så nog fallet, åklagaren kan givetvis försöka åberopa vad de sagt i polisförhören men frågan är om domstolen kommer tillåta det. I vissa fall får man göra det t.ex. om den tilltalade i mindre mål uteblir men här har inte vittnena uteblivit utan utnyttjat sin rätt att inte vittna och då tror jag faktiskt (efter att ha fundera lite kring detta) att förhören inte får åberopas. Vi får dock se vad åklagaren gör men såvitt jag vet har han i vart fall per dagens datum inte åberopat dem vilket talar för den slutsats som jag nu varit inne på.
Men åklagaren refererade några ggr idag om vad MGMs fru och bror sagt till nackdel för honom. T.ex. att han (MGM) sagt till dem att de skulle säga att han var hemma kl 18.00?
2015-10-29, 18:38
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
jag tror inte på den teorin.. Det går att använda handskar och skydd som inte lämnar några som helst spår efter misstänkt förövare. att han skulle mördat flickan och sen inte gjort något med kroppen tycker jag låter osannolikt med tanke på vad för slags våldsporr som hittades i hans dator.

Fast nu är det ju fastställt att hon inte blivit våldtagen eller penetrerad varken före eller efter mordet?
Typen av våldsporr tyder på att han blir upphetsad av makt och kontroll. Och han gillar uppenbarligen att se sitt offer lida..

Han fick sin sexuella "fix" av att se henne hänga halvnaken, blottad framför honom.
Sperma har ju hittats i ladan. Det är inte fastställt att det kommer ifrån samma tillfälle.. Men en trolig förklaring är att han tillfredsställde sig själv samtidigt som hon kvävdes till döds.
2015-10-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Absolut. Sen är det upp till domstolen att avgöra vad de lägger till grund för domen och hur den värderar det hon sagt.

Nej en domstol kan inte lägga vad som helst till grunden för en friande dom Det måste vara bevis eller omständigheter som någon åberopat
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var ju hon som sa att han hade en karta i handen.
Okej

Citat:
– Detaljerat så kom jag springande och så såg jag den här mannen. Jag kommer på vänstersidan, han står på högersidan. Jag såg honom inte förrän jag var nära honom. Jag sprang med musik.
– Han vinkade var min första tanke att jag tidigare på dagen hade vi gått runt i ladan i silon som de byggt och i närheten av en av de anställda där.
– Min första tanke var att det här var en av de anställda.
– Jag sprang och var inte jättesugen på att stanna
– Han frågade om vägen till Medelplana. Som inte ligger särskilt långt därifrån. Inte komplicerat att köra dit heller. Jag är inte kunnit på området men jag sökte på vägen i mobilen och kartan visade hurman skulle köra.
– Jag visade uipp det och han sa att han inte riktigt förstod.
– Han pekade på bilen och ville att jag skulle visa på hans karta istället.
– Har ifrågasatt mig själv vad som fick mig att inte visa hos honom. Det var obehagligt. Han var lite stressad och svettig. Jag fick bar aen känsla av att jag inte skulle gå till hans bil utan sprang vidare.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Med andra ord kan hon välja vittnesmål ur FUP eller vittnesmål i rätten, om dessa skiljer sig åt?
Vilken utsaga väger i så fall tyngst?
Det ursprungliga vittnesmålet eller det vittnet sagt i rätten under ed?
Jag vill minnas att det är det i rätten, men att det skulle vara frestande att använda vittnesmålen i polisförhör ändå. Som man f.ö. är inläst på, och tillhör åklagarens gärningsbeskrivning för att kunna väcka åtalet.

Inte riktigt. Om ett vittne hörs under rättegången och svarar på ett avvikande sätt jämfört med förhöret kan åklagaren åberopa den avvikande delen i förhöret som bevisning. Åklagaren fäster således rättens uppmärksamhet på det men det är rätten som avgör vad som ska väga tyngst.

Vad som väger tyngst är svårt att svara på, en skola säger att det som sagts i nära anslutning till händelsen, dvs. polisförhöret, väger tyngst eftersom minnesbilden är bättre, medan en skola säger att det är först i när man sitter i rätten och talar under straffansvar, mened (som förvisso frun inte hade behövt göra) som man är mest benägen att tala sanning.
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Ah, suck. Hon är jurist och ville inte påverkas. Vet flera av mina bekanta som har NOLL koll. Inte alla är som vi och följer LH-utredningen frenetiskt.

Märkligt svar. Hon följer alltså inte dags/kvällstidningar ens på nätet där det uttryckligen är HON som pekas ut som "joggerskan". Och hon har "inte en aaaniiing" om att hon kan komma att kallas som vittne. Tjenare...
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
jag tror inte på den teorin.. Det går att använda handskar och skydd som inte lämnar några som helst spår efter misstänkt förövare. att han skulle mördat flickan och sen inte gjort något med kroppen tycker jag låter osannolikt med tanke på vad för slags våldsporr som hittades i hans dator.

Han har förmodligen onanerat i rummet bredvid. Det är inte penetrering eller liknande som den här typen av sadister går igång på. Hans kick handlar mer om att förverkliga en fantasi där han då binder, tejpar och hänger offret. Inte helt osannolikt att hans största kick är då offret drar sista sucken.
Typen av brott har flera olika scenario och det ena är ingen våldtäkt men spermaavgång intill.
Medlem
Parkours avatar
Det finns ju bild på hennes rosa trosor i FUP.
Vänstra överkant (Sett framifrån) är rejält smutsig.. Antagligen har smutset kommit dit när han dragit ner hennes trosor i samband med hängningen.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Nej en domstol kan inte lägga vad som helst till grunden för en friande dom Det måste vara bevis eller omständigheter som någon åberopat

Exakt och det är därför domstolen måste avgöra vad som åberopats.
2015-10-29, 18:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Men åklagaren refererade några ggr idag om vad MGMs fru och bror sagt till nackdel för honom. T.ex. att han (MGM) sagt till dem att de skulle säga att han var hemma kl 18.00?

Det kan han göra sakframställningsvis men såvitt jag vet har det inte åberopats som bevisning.
2015-10-29, 18:40
Medlem
Parkours avatar
Jag har läst flera som skrivit att man hittat den åtalades DNA under Lisas naglar och att han haft rivsår på underarmarna.. Detta har jag mycket svårt att tro? Det hade inte gått att prata bort.. Och ingen har postat något bevis på att detta är sant? För jag hittar inget i FUP när jag söker på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in