2015-10-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, alla förhörda vittnar inte i rättegång - utan tvärtom i stora mål, oftast bara ett fåtal av de tidigare hörda.

Det innebär att man inte får använda deras utsagor i rätten -- om de inte kallas in som vittnen efter att åtal väcks.
I det läget kommer de ju finnas med i rättegångsprotokollet men inte i fup.

Hm. Innebär det att frun och broderns vittnesmål i förhören inte får användas i rättegången?
2015-10-29, 18:01
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Kommer inte ihåg om det var sekret eller inte, om inte så kan väl IB:s DNA ha funnits på knivskaftet? Och vem vet vad IB använde knivskaftet till när NB var ute och jobbade hela dagarna.

Suck, det kallas sekret, men har inget med enbart fittor och kukar att göra. De specificerar om DNAt är från blod eller sekret och antagligen om det skulle hittas i sperma.
Sekret kan vara att IB nös i handen och sen tog i kniven. Hade hon handsvett just då så blir det en salig röra av olika sekret. Sekret är ett samlingsord.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-29 kl. 18:03.
2015-10-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hur fasen ska MGM kunna förklara DNA, blod etc etc etc om han verkligen är oskyldig ???

Alltså ta bara ett ögonblik och föreställ er att han verkligen är oskyldig, hur skulle han då svara?

Just det, precis som han svarar i förhöret.
Om han verkligen inte haft med mordet och göra så är det ju helt omöjligt för honom att svara på hur dessa DNA/blod hamnat där det hittats.

Precis, det påminner mig om hur man gjorde med kvinnor som var häxanklagade för några hundra år sen. Man slängde dem I ån, flöt de var de skyldiga.
2015-10-29, 18:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Vilket tjat om online-spel av journalisterna, åklagaren säger nu att enl. teknikerna har datorn inte varit i bruk mellan 18:00 – 20:00 mer än för skype samtalet till morsan 19:30. Troligen är det Windows OS och NB är ingen datornörd så Windows loggar rullar som default.
W säger också att han inte vet vad teknikerna grundar sitt utlåtande på, han är inte expert.
Jag ställer frågan igen.

Om man kör på inkognito - syns spår verkligen i datorn då ..

Jag har i min dator möjlighet att välja inkognito fönster att surfa på -- det betyder enligt informationen inte att jag blir osynlig för andra, men att spår inte lämnas i min dator.
Ett läge som bland annat rekommenderas om man har samtal med kvinnojourer/stödperson och inte vill att någon annan i hushållet skall kunna få upp spår av det av misstag..

Inkognitoläget kan ju dock användas för vilken surf som helst..

Så ljuger infon - eller kan han ha använt sig av det?
Hur man gör kommer upp om man raderar sin historik ett par gånger på varandra.
2015-10-29, 18:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Hm. Innebär det att frun och broderns vittnesmål i förhören inte får användas i rättegången?

I enlighet med omedelbarhetsprincipen är så nog fallet, åklagaren kan givetvis försöka åberopa vad de sagt i polisförhören men frågan är om domstolen kommer tillåta det. I vissa fall får man göra det t.ex. om den tilltalade i mindre mål uteblir men här har inte vittnena uteblivit utan utnyttjat sin rätt att inte vittna och då tror jag faktiskt (efter att ha fundera lite kring detta) att förhören inte får åberopas. Vi får dock se vad åklagaren gör men såvitt jag vet har han i vart fall per dagens datum inte åberopat dem vilket talar för den slutsats som jag nu varit inne på.
2015-10-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jurist i Stockholm, om jag inte minns fel.
Då blir hon mycket trovärdig! Det är kört för MGM.
2015-10-29, 18:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Då blir hon mycket trovärdig! Det är kört för MGM.

Domstolen bör inte påverkas av detta däremot vet en jurist mycket väl om vad mened är för något och att det är ett s.k. artbrott.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills

Men det fixade ju åklagaren fint genom att ta upp det i rättssalen idag. Han ifrågasatte varför inte försvaret ville ha dom som vittne om dom nu kunde ge dom alibi som MGM hävdade och så togs tidigare förhör upp och även åklagarens egna tankar kring varför dom inte är där och vittnar idag.

Kan ha fel på om det var åklagare, eller fam jurist som tig upp detta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jurist i Stockholm, om jag inte minns fel.
Illa för NB, då kickar rättsväsendets kamratanda in, klart att en jurist lite förmer än kreti o pleti.
2015-10-29, 18:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I enlighet med omedelbarhetsprincipen är så nog fallet, åklagaren kan givetvis försöka åberopa vad de sagt i polisförhören men frågan är om domstolen kommer tillåta det. I vissa fall får man göra det t.ex. om den tilltalade i mindre mål uteblir men här har inte vittnena uteblivit utan utnyttjat sin rätt att inte vittna och då tror jag faktiskt (efter att ha fundera lite kring detta) att förhören inte får åberopas. Vi får dock se vad åklagaren gör men såvitt jag vet har han i vart fall per dagens datum inte åberopat dem vilket talar för den slutsats som jag nu varit inne på.
Det är lite det jag undrar över. I dagens rättegång har ju åklagaren använt sig av just IB och AB:s vittnesmål trots att de redan innan sagt att de inte vill vittna.
Klädtvätt, tidsangivelser, att han skulle ha bett dem ljuga om tid osv är ju direkt ur deras utsagor.
2015-10-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag ställer frågan igen.

Om man kör på inkognito - syns spår verkligen i datorn då ..

Jag har i min dator möjlighet att välja inkognito fönster att surfa på -- det betyder enligt informationen inte att jag blir osynlig för andra, men att spår inte lämnas i min dator.
Ett läge som bland annat rekommenderas om man har samtal med kvinnojourer/stödperson och inte vill att någon annan i hushållet skall kunna få upp spår av det av misstag..

Inkognitoläget kan ju dock användas för vilken surf som helst..

Så ljuger infon - eller kan han ha använt sig av det?
Hur man gör kommer upp om man raderar sin historik ett par gånger på varandra.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-29, 18:08
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Någon som vet hur Lisas DNA hamnade på fruns trosor? Har sökt men ej funnet.

Märkligt faktiskt.

http://m.nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4405508-dna-fran-35-aringens-fru-pa-lisa-holms-trosor

Citat:
Dna från 35-åringens fru har hittats på Lisa Holms trosor. — Det kan inte vara på något annat sätt än att det förts från någon annan till Lisa Holm, säger kvinnans advokat Peter Falck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in