2015-10-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Semir Hasanbegovic: Hur ofta åkte ni till Martorp?
Semir Hasanbegovic: – Väldigt ofta. Praktiskt taget brukade vi vara på Martorp varje dag.

Om jag minns rätt, sa han inte i förhören att han inte varit där på väldigt länge och bara åkte dit för att kolla mask just den dagen? Eftersom de spärrat av där de vanligtvis brukade hämta mask?

Jo det stämmer, står i FUP.
2015-10-29, 14:13
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hon hade facebook, men tvingades att stänga ner av sin far, vad jag förstått.
Annars är det instagram hon haft.

Osäker kring detta. Jag hittade hennes Facebook nyligen, men profilen är i stort sett helt stängd. Kan ha fixats i efterhand eller så var det en kompromiss mellan henne och farsan.

Citat:
Ursprungligen postat av shw
Hennes pappa sa iofs idag, i förhör under rättegången, att hon inte fick ha Facebook, och att hon accepterat detta. Däremot fick hon ha bilddagboken "för det hade ju alla". Det senare tycker jag känns skummast, då det slutade vara "inne" med bilddagboken för 5-6 år sedan.

Det hade jag missat att han sagt så. Konstigt.
2015-10-29, 14:14
Medlem
rotesaus avatar
NB verkar gå emot varenda specifikt vittnesmål som finns i FUP. Makalöst..
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Frågan kvarstår ändå- varför valde inte pappa Holm och övr en jurist som brukar jobba som målsägandebiträde? Det förekommer ofta att jurister avsäger sig målsägandebiträderollen eller försvarsadvokatrollen för att de inte brukar jobba som det. Inte i detta fallet. Noterar det.
Vilka brukar välja så menar du?

Ett skäl till att han valde just den advokaten är givetvis just att han var bekant med honom sedan tidigare ...

Och du har fel - advokater är vanligen inte endera eller och väljer bort ena sidan. Utan företräder den klient de har endera som försvarsadvokat eller som målsägandebiträde.

Jag tror inte ens Elisabeth Massi Fritz är så enkelspårig - det är bara det att de mål man ser henne kring är som målsägandebiträde.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror du har missförstått hur DNA-profilering och bevis fungerar. I provet hittar man DNA-sekvenser som sedan kan matchas mot en profil av DNA-sekvenser från en misstänkt (https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling). Du och jag och alla andra kommer att ett antal sekvenser lika med MGM, men inte alla!

Sedan ställer NFC upp en hypotes av typen:
"Blodet/saliven/sperman kommer från MGM"
Alternativ hypotes är "Blodet/saliven/sperman kommer INTE från MGM".
Ett utfall +1, +2, +3 eller +4 betyder då att
Resultaten talar för att …
Det bedöms vara något mer/mer/mycket mer/extremt mycket mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

(http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/ )

Skulle det vara så att DNA från ytterligare personer finns i provet så är inte det utfallet sannolikare om hypotesen är sann, utan tvärtom! Provet kommer ju då att ha en massa sekvenser som inte matchar MGMs DNA-profil.
Med andra ord, om DNA -sekvenser som matchar dig eller mig hittas i provet så är det ett utfall som är MINDRE sannolikt om MGM lämnat spåret, eller möjligen grad 0 (ungefär lika sannolikt att få de erhållna resultaten om huvudhypotesen är sann som om den inte är det.)

Jag påstår alltså att ett utfall +3 eller +4 på en DNA-matchning implicit innebär att vi kan utesluta att andra individer!

Tvivlar inte en sekund på DNAs säkerhet, vad jag menade och svarade på att det DNA som har hittats har BARA testats mot NB,AB,IB och LH.
Ingenstans redovisas någon(s) annan DNA.
Ta t.ex jackan, självklart måste det funnits DNA från fler personer på den eller hur.
2015-10-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror du har missförstått hur DNA-profilering och bevis fungerar. I provet hittar man DNA-sekvenser som sedan kan matchas mot en profil av DNA-sekvenser från en misstänkt (https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling). Du och jag och alla andra kommer att ett antal sekvenser lika med MGM, men inte alla!

Sedan ställer NFC upp en hypotes av typen:
"Blodet/saliven/sperman kommer från MGM"
Alternativ hypotes är "Blodet/saliven/sperman kommer INTE från MGM".
Ett utfall +1, +2, +3 eller +4 betyder då att
Resultaten talar för att …
Det bedöms vara något mer/mer/mycket mer/extemt mycket mer extremt mycket mer sannolikt att få dessa resultat om huvudhypotesen är sann än om den alternativa hypotesen är sann.

(http://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/ )

Skulle det vara så att DNA från ytterligare personer finns i provet så är inte det utfallet sannolikare om hypotesen är sann, utan tvärtom! Provet kommer ju då att ha en massa sekvenser som inte matchar MGMs DNA-profil.
Med andra ord, om DNA -sekvenser som matchar dig eller mig hittas i provet så är det ett utfall som är MINDRE sannolikt om MGM lämnat spåret, eller möjligen grad 0 (ungefär lika sannolikt att få de erhållna resultaten om huvudhypotesen är sann som om den inte är det.)

Jag påstår alltså att ett utfall +3 eller +4 på en DNA-matchning implicit innebär att vi kan utesluta att andra individer!

Tack för det, kände mig lite ensam
Och med tanke på att jag inte är någon expert så kunde jag inte förklara så som du nu gjorde.
Men med logiskt tänkande så fattar man hur det går till och varför endast AB,NB och IB är de som står i FUP som man jämför med forst och främst.
2015-10-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Tvivlar inte en sekund på DNAs säkerhet, vad jag menade och svarade på att det DNA som har hittats har BARA testats mot NB,AB,IB och LH.
Ingenstans redovisas någon(s) annan DNA.
Ta t.ex jackan, självklart måste det funnits DNA från fler personer på den eller hur.

Självklart, men man kollar säkerligen blodet först och främst.
LH mammas DNA finns med all säkerhet där, även pappans och systerns.
Att det sen på repet ENDAST hittas LH och NB:s DNA säger ju en del.

Vissa besudlingar har t.ex gett endast +2 för LH, samtidigt som det gett +3 för NB, trots att det rör sig om LH:s kläder.

sid. 490
Citat:
Analysen för ett område på vänster ärm (c) visar en blandning av
DNA från minst två personer. Resultaten talar starkt för att del
av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +3), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Resultaten talar för att del av DNA:t kommer från Lisa Holm
(Grad +2). Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte
kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4).
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-29 kl. 14:21.
2015-10-29, 14:17
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag kan inte hjälpa det, men jag börjar misstänka att NB faktiskt vill bli dömd, att det har varit hans plan från första början. Hur otroligt det än kan låta.

Han har ju i princip gjort alla misstag som kan göras från första början. Lämnat DNA och blod överallt, ordnat med en snitslad bana med bevismaterial ända fram till byssjan och klädskåpet.

Och att nu under rättegången fortsätta att blåneka, trots överväldigande teknisk bevisning.

Såvida han inte har ett IQ på grottmongonivå, så måste han inse att detta kan bara leda till fällande dom - m.a.o. livstid i detta fall.

Tillbringa resten av sitt äckliga liv med att runka i en fängelsecell. Ja, gå ut och röka också förstås. Allt på skattebetalarnas bekostnad. Fy fan!

Konstigt motiv. Vem vill egentligen ge upp hela sina frihet resten av livet för att parasitera på samhället genom att sitta och ruttna i en cell resten av livet?

Jag har dock länge undrat över varför han gjort något sånt här när han sätter så mycket på spel. Han har ju till och med en egen dotter. Jag tror han är en djupt deprimerad individ som hatar sitt liv. Därmed har han kanske inte så mycket att förlora som vi tror och därför är han kapabel att ta såna här risker.

Skulle inte bli förvånad om han blir dömd och en dag tar sitt eget liv i fängelset.
2015-10-29, 14:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det kan väl inte finnas någon här som tror att NB inte haft någon kontakt med Lisas kropp över huvud taget? Sen om han begick mordet, eller om han begick mordet tillsammans med någon annan säger bevisningen egentligen ingenting om (även om avsaknaden av andra förklaringar får den att peka på NB). Så min fråga är då att om det nu är så att han är oskyldig till själva mordet varför förklarar han inte hur det gick till då, för det går inte att förklara bort att han haft något med Lisas kropp att göra. Visst det kanske är så att han endast är skyldig till brott mot giftefriden men för tusan säg det då, du riskerar livstid annars människa.
Han har nog bestämt sig redan från början att bara blåneka till allt. Inte speciellt konstigt. Självfallet så har advokaten förklarat att han kommer att dömas med den taktiken, men alternativet (dvs att erkänna) är otänkbart för honom. Nu slipper han svara på detaljerade frågor om mordet.
2015-10-29, 14:20
Medlem
Ok, då kan vi utesluta att han skulle ha "städat upp" efter någon. Första gången han svarar med bestämdhet.

IR: ..kan det vara så att du har blivit tvingad att göra något?

Som har med detta att göra

Hjälpa någon eller städa upp åt någon?

NB: – Jag skulle aldrig i livet gå med på något sånt.
2015-10-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Självklart, men man kollar säkerligen blodet först och främst.
LH mammas DNA finns med all säkerhet där, även pappans och systerns.
Att det sen på repet ENDAST hittas LH och NB:s DNA säger ju en del.

Står det så att det endast hittats LHs NBs DNA?
Eller har man bara testat mot NB,AB,IB och LH och endast funnit NBs och LHs DNA.
En väsentlig skillnad.

Detta för att repet kan ha innehållit hur mycke DNA som helst men bara testats mot ovannämnda.
2015-10-29, 14:21
Medlem
Alltså SHIT? Frugan och MGM har ju fan snackat ihop sig? Hur fan kan dom göra det under tiden dom sitter inne? Eller är det advokaten som sagt åt honom att han kan säga så? Det får man väl inte?`

Nu påstår MGM att han spelat dataspel kl 18 med sin fru, men då kontrade dom och sa det är ingen datatrafik då då svarar han att nej det var "offline".

Detta har jag ALDRIG nämnts därför måste de ju pratat ihop sig? Fyfan säger jag bara vilka äckliga människor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in