2015-10-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det kan vara någon som försökt sätta dit honom. Det är inte ställt bortom allt rimligt tvivel. Man kan inte gå enbart på teknisk bevisning. Det finns inget motiv för honom.

Han har glömt sin tröja i ladan. Det bekräftas av en annan anställd. Dessutom skadar han sig ständigt pga sin psoriasis. Hans blod finns därför i riklig mängd på många ställen, tex på en näsduk eller handduk eller liknande. Om man blöter upp en textil med torkat blod tror jag att man kan göra fläckar på en annan textil. Jag har dock inte testat detta scenario.

Men jag tycker att om man skall döma honom måste det vara bevisat bortom rimligt tvivel att detta inte kan ha varit planterat. Om åklagaren kallar trovärdiga expertvittnen som förklarar att detta planteringsscenarion inte är möjligt och berättar varför skulle jag känna mig mer trygg med denna bevisning. Nu kallar försvaret en forensiker som kommer att yttra sig på fredag, skall bli intressant.

Jag är inte ute efter att skydda mördare om någon nu fått den uppfattningen.

Jag tycker kanske också att NB borde ha en bättre försvarsadvokat. Hon är inte dålig och jag känner mig övertygad om att hon tror på NB men hon känns inte heller så superskicklig som en advokat borde vara för att hantera ett sådant här komplicerat mordfall.

Av texten at döma så är du en mycket ung person.
Inget ont i det men du bör läsa på ett och annat innan du yppar nått sådant här.

Din teori om blodet är således omöjlig.
2015-10-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Problemet är att många tycks tolka tårar från en MGM som ett kvitto på att personen är oskyldig.

Han ljuger dessutom om att han aldrig gjort någon illa. Han slog sitt ex? Stämmer det? Så om han ljuger om det så visar det hans personlighet. Tror mycket handlar om hans mamma och pappa. Mamman tycker ju att han är så skötsam och bra. På grund av dom bl a så kommer det ev inte bli ett erkännande om han är skyldig. Men hur var det med de två bilarna och den mörkhåriga mannen? Kan det funnits någon där som iakttagit utan att ha rört något? Att det var någon som tillhör familjen som frågade om kafét var stängt ordentligt t ex. Och hon svarade hen. Att denne gjorde detta tillsammans.
Senast redigerad av greyhoundbus 2015-10-29 kl. 08:23.
2015-10-29, 08:21
Medlem
Citat:
Det kan vara någon som försökt sätta dit honom. Det är inte ställt bortom allt rimligt tvivel. Man kan inte gå enbart på teknisk bevisning. Det finns inget motiv för honom.

Han har glömt sin tröja i ladan. Det bekräftas av en annan anställd. Dessutom skadar han sig ständigt pga sin psoriasis. Hans blod finns därför i riklig mängd på många ställen, tex på en näsduk eller handduk eller liknande. Om man blöter upp en textil med torkat blod tror jag att man kan göra fläckar på en annan textil. Jag har dock inte testat detta scenario.

Men jag tycker att om man skall döma honom måste det vara bevisat bortom rimligt tvivel att detta inte kan ha varit planterat. Om åklagaren kallar trovärdiga expertvittnen som förklarar att detta planteringsscenarion inte är möjligt och berättar varför skulle jag känna mig mer trygg med denna bevisning. Nu kallar försvaret en forensiker som kommer att yttra sig på fredag, skall bli intressant.

Jag är inte ute efter att skydda mördare om någon nu fått den uppfattningen.

Jag tycker kanske också att NB borde ha en bättre försvarsadvokat. Hon är inte dålig och jag känner mig övertygad om att hon tror på NB men hon känns inte heller så superskicklig som en advokat borde vara för att hantera ett sådant här komplicerat mordfall.

Bevisat bortom rimligt tvivel, jo så är det sagt, men trots detta så finns det flertalet starka indiciemål, vet inte om du följde trippelmordet, men brodern blev dömd på indicier, de var inte alls så starka som i detta fall. I alla fall jag ser det som mycket mer osannolikt att Nerijus är utsatt för en konspiration, det är alltför många saker som tyder på det motsatta.
2015-10-29, 08:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det är heller knappast någon höjdare för denne gästarbetare att få hans ynkliga och perversa och skitiga personlighet uppläst för åhörare och allmänhet.
Han lär sitta med blossande kinder i all sin ömklighet, ett avfall till människa värd allt förakt.

En pervers och sadistisk lortgris förklädd till gästarbetare har smygit omkring på den lilla orten i åratal.
Han smygtittar i fönster och runkar det förstår alla, han sköter inte sin egen personliga hygien.
Han överfaller en tonårsflcka, hänger henne och blottar henne samtidigt som han med största sannolikhet onanerar. Ett mänskligt avfall.
Kanske blir taktiken, den enda som för övrigt är tänkbar att nu lägga skulden på den yngre brodern.
Den yngre brodern har som bekant inte gett honom alibi för tiden och även sagt om det är han som har gjort detta är han inte längre min bror.
Finns inget längre att förlora då att skylla på den yngre brodern.
Gissar att den undermåliga försvarsadvokaten Inger Rönnbäck lägger krutet på att skylla på den yngre brodern, det är väl det enda halmstrået som finns, det kommer dock inte att fungera.
Det är ställt utom tvivel att den äldre brodern, avfallet begått gärningen.

En oerhörd risktagning att skylla på den yngre brodern.....

Jag är dock enig i att den yngre brodern torde vara den som enklast kan misstänkliggöras. Men inte som "alternativ gärningsman" utan som "medgärningsman" då jag inte för allt smör i Småland kan inse hur advokaten skall kunna bortse från all den tekniska bevisning som ligger till last för den äldre brodern.

Det skulle antagligen vara rena julklappen för åklagaren om den äldre brodern i domstolen lämnade sådana uppgifter som fick till följd att den yngre brodern kan hämtas till domstolen som misstänkt.
Två bröder, båda misstänkta och som gör sitt bästa för att sätta dit varandra. Antagligen en mardröm för den äldre broderns advokat.

Hon balanserar på en slak lina då hon försöker att visa att andra kunde ha begått brottet.
2015-10-29, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FUP sidan 500

Och Lisa's nycklar, ja dom hittades bara några få hundra meter öster om GJs gård

Gum Håkan Jonsgården 1, 531 95 Källby

Men nycklarna det bestämde åklagaren att dom skulle varken DNA testas ej heller skulle dom
undersökas för fingeratryk

Märkligt
2015-10-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
I Christine Schürrers fall fanns väl inte så mycket teknisk bevisning mest starka indicier och hon fälldes ju hur skall det kunna bli annorlunda i detta fallet då? Här finns ju både teknisk bevisning och indicier.
Hon hade ett starkt motiv.
2015-10-29, 08:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Är detta sant? Fler som känner till hur silvertejp fungerar. Om det är sant har jag ett scenario framför mina ögon.

Ja, det är så verkligheten ser ut med silvertejp.

Men man får lägga detta faktum till samtliga förhör med bröderna, ang användandet av tejpen.
Vid matchning av förhören, kombinerat med AB´s +4 på tejpbiten - framgår det tillräckligt frågetecken för att IR ska lyfta det i rättssalen (som för övrigt ej får värdesätta lillebrors förhörsuppgifter), men advokaten kan/kommer heller inte påvisa en sådan avvikelse som jag nämner.

En avvikelse som trots allt helt naturligt förekommer. Åklagaren kan påvisa denna avvikelse, och den är precis lika "värdefull/värdelös" som advokatens belysning av denna tejpbit.
2015-10-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Av texten at döma så är du en mycket ung person.
Inget ont i det men du bör läsa på ett och annat innan du yppar nått sådant här.

Din teori om blodet är således omöjlig.

Jag tackar för komplimangen.
Jag tycker inte jag behöver läsa på och göra tester hemma för att föreslå en idé i detta forum. Detta är ett diskussionsforum.
2015-10-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tro mig, man hanterar generellt inte silvertejp med handskar, inte ens tunna mekaniker-handskar eller engångs-latexhandskar.
Det är bara händer som gäller i arbetssituationer med silvertejp för en klar majoritet som är färdiga med att prova sig fram genom yrkesutövningar där silvertejp kan förekomma.

Avvikelser kan förekomma, tex om man är i en mer udda arbetssituation där man omöjligtvis kan ta av sig handskarna - men tejpningen blir då klumpig.
Han arbetade inte utan dödade en tjej, då, tar man besväret och använder handskar för att inte lämna DNA.
2015-10-29, 08:29
Medlem
Snubchurps avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21666052.ab
2015-10-29, 08:31
Medlem
Var kommer NBs blod ifrån? Har läst att han hade psoriasis men det betyder ju inte att han går runt och blöder hela tiden. Har även läst att han kanske skadat sig när han hissade upp Lisa men det ställer jag mig frågande till. Det har aldrig hänt att jag dragit i ett rep så hårt så det gått hål i min hud. Skavsår och rodnader har jag fått men inte att det gått hål. Sedan kommer Lisas blod på det. Jag hörde som hastigast att det finns spår av kamp någonstans. Ni som läst FUP finns det det?
Kan Lisa fått in en bra träff som fått NB att börja blöda och hans hjärna att strejka? Få pisk av en liten 17-årig tjej. När sedan Lisa avlider av hans hämnd blir han rädd, fruktansvärt rädd och handlar instinktivt och fort. Det går inte att göra det gjorda ogjort och det är ångesten efter den rädslan vi ser i video-förhöret som publicerats idag. Han börjar se vidden av sitt tuppjuck, kortslutning, plötsliga förvirring etc. och nekar till all inblandning. Han har aldrig sett Lisa än mindre vet han vem det är. Egentligen hade han önskat att han inte vore i Sverige ens. Var han inte hos sin mor i Litauen? Han skypar med henne för att egentligen söka tröst.

"-Varför jag? -Varför skulle hon dö? -Vad har jag gjort?" tänker han och känner sig väldigt väldigt liten.

Jag menar att NB verkar ju inte vara helt stabil med tanke på vad som finns i hans dator och jag tror att han hade en dotter som han aldrig träffar plus ett äktenskap som verkar sådär. Är man lyckligt gift står man väl inte och runkar och kollar småtjejer. Nä, döm honom till livstid eller som de säger i Vilda western: "-Häng honom och häng honom högt."
2015-10-29, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Han ljuger dessutom om att han aldrig gjort någon illa. Han slog sitt ex? Stämmer det? Så om han ljuger om det så visar det hans personlighet. Tror mycket handlar om hans mamma och pappa. Mamman tycker ju att han är så skötsam och bra. På grund av dom bl a så kommer det ev inte bli ett erkännande om han är skyldig. Men hur var det med de två bilarna och den mörkhåriga mannen? Kan det funnits någon där som iakttagit utan att ha rört något? Att det var någon som tillhör familjen som frågade om kafét var stängt ordentligt t ex. Och hon svarade hen. Att denne gjorde detta tillsammans.

Problemet är också att det är endast två personer som talat illa om NB. Det är dels brodern, som är pressad och vill ut från häktet. Det är dels den andre personen på gården, han som en av cafeflickorna beskriver som mycket obehaglig. Alla andra i FUP talar gott om NB. AJs fru tex beskriver både NB och IB som varma och trevliga personer.

Men alla lyfter bara fram det som är negativt för NB. Alla har bestämt sig för att det är NB. Jag kan förstå detta för vi vill alla ha fast någon och visst vore det skönt om det vore rätt man som nu är åtalad. Då kan vi alla andas ut.

Men jag tycker det finns en del som talar för att han ändå kan vara oskyldig eller åtminstone att det kan finnas fler gärningsmän.
Om det blir entydigt bevisat att NB är skyldig och döms för detta kommer ingen bli gladare än jag. Då kan jag känna mig trygg i att vårt rättsystem fungerar. Men ingen skall dömas på förhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in