Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
[text]
Jag är ledsen, verkligen, och jag vet att hoppet och önskningarna är det sista som lämnar en. Men det finns inget realistiskt scenario där Sverige kommer att vända alla negativa trendkurvor på något magiskt sätt och börja röra sig uppåt igen. Det har gått på tog för långt, och nu är det bara att förbereda sig på mindre pengar, mer kriminalitet, mer otrygghet med grov brottslighet, rån osv osv,
Nej tyvärr, det kommer inte bli bättre i framtiden. Ledsen.
Jag tror vi diskuterar två olika saker här.
1. Sveriges invandrings (eller flyktings-) politik är ganska kass. Ja det har jag sagt från mitt första inlägg i tråden. Orsaker till detta är bland annat att man antagit att invandrare vill kämpa för att få det bättre istället för att leva på "minimum" bidrag. Detta har inte visat sig stämma. Invandrare som kommer från krig och misär är relativt nöjda med att sitta och dricka té. De sätter inte igång att leta jobb 10h om dygnet och krälar för mannen med hatten.
Lösningen på detta måste vara att införa klass-skillnader. Detta pga den matematiska sanningen att vi i Sverige inte kan försörja hela världens befolkning som vill komma hit. Vi i Sverige har jobbat för vårt välstånd, vi har ingen "skuld" att bokstavligen försörja alla som vill komma hit. (att ge akut skydd under krig o dyl måste vi dock fortsätta göra)
2. Att göra invandrare lönsamma är inte en omöjlighet. Men det som är felet är att vi i Sverige tror så mycket på att vårt väldfärdssamhälle ska omfatta alla och att vi inte får ha klass-system. Detta suger många invandrare åt sig och utnyttjar till max. Man bör inte låta sig utnyttjas, när det är så kostsamt. Man måste sätta hårdare krav på de som kommer hit. Dra in bidrag om de inte vill jobba. Tvinga dem att jobba med enklare lågavlönade jobb.
Hade vi gjort detta hade Sverige haft ekonomisk fördel av invandringen. Tysklands ekonomiska "motor" har delvis sina låglönejobb att tacka:
Citat:
Wage restraint and labor market reforms have pushed the jobless rate down to a 20-year low, and the German model is often cited as an example for European nations seeking to cut unemployment and become more competitive.
But critics say the reforms that helped create jobs also broadened and entrenched the low-paid and temporary work sector, boosting wage inequality.
Pay in Germany, which has no nationwide minimum wage, can go well below one euro an hour, especially in the former communist east German states.
http://www.reuters.com/article/2012/02/08/us-germany-jobs-idUSTRE8170P120120208
Klass-samhälle bör inte vara något man har för evigt men OM det uppenbart är stora skillnader mellan befolkningsgrupper har man inte så mycket val, e.m.m.
So what om Sverige delvis blir ett låglöneland igen -- vi får acceptera det. Kanske kan vi äntligen rädda varvsindustrin.
Ett bidragssamhälle är ingen mänsklig rättighet. På de flesta ställen i världen ses det som en självklarhet att man bara får pengar om man har intresse av att jobba för att försörja sig.
Det är nästan så att man börja förstå de amerikanska kritiker av välfärdssamhället som sedan 1950-talet argumenterat för att det gör folk lata. Om välfärdssamhället ersattes av pengar mellan vänner eller släktingar eller frivillighetsorganisationer hade INGEN lat människa blivit försörjd livet genom. Jag menar, ingen skulle i längden ge sina egna pengar till någon som bara sitter hemma och tuggar khat.
Alltså de två saker vi diskuterar är att vi HAR inte fördel av invandring pga vår invandringspolitik, men jag påstår att vi HADE KUNNAT haft fördel av den. Huruvida detta kommer att ske i framtiden vet jag inte. Det sägs ju att sent ska syndaren vakna. Fortsätter politiken såhär kommer SD vara största parti nästa val. Så på ett eller annat sätt KOMMER det att ske en ändring i kursen!
När jag sagt allt detta kan jag tillägga att jag är lika arg som alla andra över att Sverige är på väg mot kollaps pga sin jävla "humanitära" flyktingmottagande. Inte ens syrierna verkar vilja komma hit längre (de minskar för varje månad) pga de tycker det är för mycket kaos.