2015-10-28, 19:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jaha, det anser du alltså vara troligt och logiskt?
Vad säger du då om baltens fjällande Psorasis, som i verkligheten hade snöat ner på hela Lisa, inkl trosor, likt ett saltkar - om han hade varit i närheten.

Det fungerar inte så med DNA. Det går inte att dra några sådana slutsatser. Avsaknaden av DNA bevisar inte att någon inte vidrört något.

Du tycks förresten här förutsätta att en person med psoriasis avsätter mer DNA än andra, utan några som helst belägg och dra logiska slutsatser utifrån detta faktum. Så går inte att resonera.
2015-10-28, 19:44
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Vidare framkom det ur förhör med brodern Att Nerijus duschade ca en gång i månaden...

Åter igen. Nej! Lär dig läsa! Det är ingen exakt angivelse.
Senast redigerad av HumpingDog 2015-10-28 kl. 19:47.
2015-10-28, 19:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Nej, Arne Jönssons fru har själv sagt att hon såg bröderna vid 18-tiden:

"J säger att Arne och makarna Trocelli stod i biblioteket och väntade på att Henrik och
Adriana skulle komma. Hon vet att klockan var ca 18.00 då hon tittade ut genom fönstret.
Hon ser då att Irina sitter och röker på trappan till deras lägenhet. De två männen står intill
henne. Hon kommer inte ihåg vad de hade för kläder på sig men hon har för sig att någon
hade något mörkt och den andra något ljust. J säger att hon är 99,9 % säker på att det är på
söndagen hon ser dem. Vid 18.15 kommer Henrik och Adriana och middagen kan börja. De
sitter i köket och äter och ser då inte till Irinas och brödernas bostad."

(Förhör med Arne Jönssons fru, s 187 FUP)

Jo men Arne säger först att frun har sagt detta. Sedan vittnar hon som Arne sagt. Jag tror att Arne absolut trodde att de var oskyldiga och ville ge dom lite hjälp på traven.
2015-10-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Jag är också konfunderad angående de många spåren i slaktrummet, eventuellt har hon placerats där vid paketering med sopsäckar som tagits ur ena trådkorgen.
Däremot tror jag inte att hängningsplats är felaktig, för jag tror inte att hennes kropp skulle skapa ett tillräckligt tryck mot kaklet. Därav saknas spår. Hon har inte haft nåt hårt utstickande i klädseln heller verkar det som.
Inga "hasmärken" från kroppen/kläderna i all smuts och damm när den dras mot väggen? Möjligt, men det verkar ju märkligt vid en ingående forensisk undersökning som måste gjort allt för att säkra just det.

Men vad får dig att tro på denna märkliga hängningsplats undrar jag? Det enda jag kan se som på något tydligt sätt talar för skulle ju i så fall vara hennes hår vid genomföringen mot ladan (på en plats hon såvitt jag kan bedöma INTE borde kunna komma mot om hängningen gått till som åklagarsidan hävdar). Blodet och avskaven är ju lätt att förklara naturligt om han arbetat precis ovanför röret i närtid före försvinnandet (om nu inte noggrannare undersökningar gjorts som inte redovisats).
2015-10-28, 19:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Han bröt väl inte upp mitt i middagen. Han kom ca 18.10 och åkte ca 18.50.

HJs egen fru Adriana i förhör:

FUP sidan 218

Var Henrik kvar på Blombergs säteri efter middagen på söndagen?

Nej. Han åkte iväg mitt i middagen. Adriana tror att Henrik hämtade något hos Andreas
Eriksson som de hade glömt
2015-10-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Vidare framkom det ur förhör med brodern Att Nerijus duschade ca en gång i månaden...
Enligt frun en gång i veckan.
2015-10-28, 19:47
Medlem
Det som jag förundras över just nu är att advokaten kan använda sig av vittnesmål från fru och bror, men inte åklagaren, hur går det ihop?

Kan inte länka källa nu, men hörde det innan från Expressens live-sändning... Har grott i mitt huvud och nu blev det för stort för att hålla snattran om.
2015-10-28, 19:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan någon vara snäll att förklara mig hur långt håret är på en man som har :

"hår av medellängd"

Posta evt en länk till en bild.

Jag vill gärna veta precis vad vittnet menade när han beskrev mannen han såg komma ut från ladan den 7 Juni kl ca 18:20

"Janne som kör förbi under söndagskvällen (ca 18.20) beskriver den man han ser gå ut från ladan så här:

25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185 cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.
"

Att ange medellångt hår på en man beror delvis på vilka egna preferenser man har, men majoriteten skulle nog klumpa ihop sig duktigt kring att nedanstående är att betrakta som medellångt:
http://y.cdn-expressen.se/images/d8/98/d89894ea0b2045e2b73f0180bb46a10a/16x9/645@70.jpg

Likväl som att Poliserna på bild här ovan, är att ange som korthåriga.

Värt att tänka på är, att de flesta människor i en förhörs/lämna uppgift-situation, brukar justera sina personliga preferenser åt mitten.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-28 kl. 19:50.
2015-10-28, 19:49
Medlem
keyzexs avatar
Den här sperman går den att ålders bestämma ?

Alltså går det att avgöra att den fläcken är färsk och den där fläcken är minst två månader gammal ?

Om det är möjligt så har jag följd frågor.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du fattar tydligen inte vad han gjorde där? Han pratade med Missing People och försökte få dem att inte leta där. Varför skulle han göra det om han var ovetande om att kroppen fanns där?

Militär sökte av vid / omkring byggnaderna på Martorp under torsdagen, så den upplysningen från MGN var helt korrekt.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oavsett om "de" eller många av dem är pack eller ej, så har de en känsla för vad som går hem i en domstol.

I detta fall är det nog bara den korkade klienten med bristande språkkunskaper som är imponerad. Han ser ju henne jobba så att svetten lackar.

Alla som har hört om det som hände Lisa är berörda och mycket ledsna. Det måste vara svårt att sitta som domare och nämndeman i ett mål som detta och lyssna på allt som hänt, även de detaljer vi besparas från. Med den bevisningen åklagaren har borde advokaten valt en annan ton.
En som inte var speciellt berörd var mördaren själv hörde jag på TV nyss i Aktuelltsändningen.
Läste också tidigare att Lisas pappa hållit fast blicken stadigt på dotterns baneman ett tag
men mördaren tittade obesvärat tillbaka helt kort.
NB bryr sig inte där han sitter i rättssalen. Jo, han bryr sig förstås om det att han ska
komma så lindrigt undan som möjligt från det fruktansvärda brott han begått.
Sitt offer struntar han i. Det outsägliga lidande han vållade henne för att tillfredsställa
sina mordiska lustar bekommer honom inte ett skvatt; det tyckte han var i sin fulla
ordning att han fick utsätta någon för. Vem det än hade blivit. Nu blev det Lisa. Det
kunde ha blivit Adriana dagen dessförinnan. Och vem vet hur länge han har gått
och omkring i bygden i avvaktan på rätt tillfälle och rätt offer?

Advokaten och hennes insats är ett kapitel för sig.
Låt henne jobba på i samma stil framöver. Det enda hon åstadkommer med det är att
göra det än lättare för åklagaren att vinna sitt mål.
2015-10-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jo men Arne säger först att frun har sagt detta. Sedan vittnar hon som Arne sagt. Jag tror att Arne absolut trodde att de var oskyldiga och ville ge dom lite hjälp på traven.

Fast även om det är sant att hon sett dem vid 18-tiden så är det inget hållbart alibi om Lisa försvann mellan 18.26-18.39.
Det tar inte jättelång tid att ta sig från deras hem till caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in