2015-10-28, 19:02
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kanske ska hon presentera att storebrorsan var den som alltid fixade saker och hjälpte lillebrorsan i vått och torrt? Men även Irina sa ju i de första förhören att lillebrorsan var en ordentlig kille, skötsam och lugn. Det var väl ngt med "mammas son" och "pappas son". Frågan är varför Irina ändrat så mkt sedan hon kom till Litauen? Är det svärmors inflytande om den stackars sonen som blivit ditsatt av svenskt rättsväsende?

Ja, många frågor finns det. Jag har reagerat över att Aivaras i ett av förhören säger någonting om att Nerijus genomför saker och ting väldigt snabbt, medan Aivaras föredrar att ta det lugnt. I jobb- och vardagssammanhang alltså. Jag tänkte då på att dådet, så vitt jag känner till, är utfört inom loppet av en och en halv timme. Många är vi som har förundrats över hur snabbt händelseförloppet måste ha genomförts. Kanske är detta en indikation på någonting, vad vet jag. En tanke bara.
2015-10-28, 19:03
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Håller med om att det verkar helt galet!
Om man endast söker efter tre (fyra med BO) personers DNA, så kommer man självklart endast kunna hitta dessa personers DNA :-S och framförallt då dessa tre personer mer & mindre vistas i dessa miljöer dagligen :-o

De som söker spår kan ju inte se vilka spår som innehåller vissa personers DNA/Blod, de samlar in spår, alla relevanta spår. Sen får de info från NFC om vad spåren innehöll.
2015-10-28, 19:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
19,35 tror jag, men det är inte något som säger att Irina inte startade upp samtalet innan han var hemma.
Nej, men Gustav placerar dem hemma vid 19.15 när han passerar huset. Han hälsar då på dem.
2015-10-28, 19:04
Medlem
men tänk om det var så här,Lisa kanske tog livet av sig, gm hittade henne,fick panik , rädd för att bli misstänkt,han levde ett bra liv i området.skickade hem pengar till sin mamma...
2015-10-28, 19:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Får jag?

Hur vet du det?

För att du vill att hans uppgifter skall vara korrekta...

Sid 183 Arne -- som inte märker att hans son drar iväg mitt i middagen...

Arne vill berätta att hans fru, sannolikt på den aktuella söndagen vid 18-tiden sett de tre
litauerna sitt vid sitt hus och röka.
De skulle äta vid 18.00 för att sedan titta på formel 1 på
TV vid 19.30. Sonen, Henrik, var något försenad. Han hade varit inne i stan och tittat på
konst hos konstnären Eriksson och kom tillsammans med sin sambo och de kom ungefär
18.07 till middagen.

Efter middagen, ungefär 19.10-19.15, kom den andre sonen Gustav med sin dotter dit efter
att ha varit på studentuppvaktning hos Hans Klingsporr och Ekman på Ornäs.

Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Någon gång vid runt middagstid har alltså minst två personer sett litauerna vid huset. Däremot lär de ju inte både ha sett bilen vid ladan och passerat den hemma utan att litauern då kört om dem på vägen hem .. helt utan att de noterat det...

Förhör med Arnes fru Coto .. den 15 juni

J säger att Arne och makarna Trocelli stod i biblioteket och väntade på att Henrik och
Adriana skulle komma. Hon vet att klockan var ca 18.00 då hon tittade ut genom fönstret.
Hon ser då att Irina sitter och röker på trappan till deras lägenhet. De två männen står intill
henne.

Gustav 8 juni sid 189

Gustav uppger att han var på studentmottagning hos bekanta i Årnäs och kom hem till
Blombergs egendom vid 19-tiden. Då han passerade Cafet noterade han att det stod en
blåmetallic, kanske mellanblå moped vid den norra gaveln. Han noterade även att låsregeln
över dörren på denna gavel var låst. Han vet ej om de svarta trädörrarna var låsta framför
glasdörrarna vid entren till cafet.

Gustav uppger vidare att han noterade en grå "pick-up", typ "Izuzu eller toyota" eller
liknande. Den stod parkerad vid fastigheten mittemot cafet, där det byggs en torkanläggning.
Gustav tror sig känna igen att bilen tillhör "arrendatorn".

Gustav 11 juni --- (tre dagar senare mao)

Han noterade också en grå bil vid torken som ligger mitt emot cafét. Han uppfattade det som
en större skåpbil eller pick-up.
Jönsson säger att det var en typisk "hantverkarbil". Den stod
utmed porten med fronten mot västerplana (norr). Han såg ingen person i bilen. Han har inget
minne av att det var något flak på bilen.

I tidigare förhör har han sagt att han tror sig känna igen bilen och att den tillhör arrendatorn.
Han ombeds vidareutveckla det och säger nu att det var platsen och " hantverkarbil som
gjorde att han drog denna slutsats.
Han har inget belägg i övrigt för att den skulle tillhöra
arrendatorn.

I ingen av dessa förhör säger Gustav att han mötte HJ på väg till Blomberga - inte heller att HJ lämnade middagen. Det sker inte heller i förhör den 12 juni ...

men 15 juni - då börjar både tider och andra detaljer dyka upp ...

De svänger upp mot gården Blombacka och i allén möter han sin bror Henrik. De stannar och
samtalar i ca 5 min.

Ja fast annat faller bort förstås ...

Gustav tillfrågas om han vet var litauerna bor. Han säger att han vet var de bor och att de bott
där i ca 3 år säsongsvis.
Han vet även att de åker i en grå större skåpbil.

Förhörsledaren undrar om det kan ha varit
deras bil som stod utanför ladan vid torken. Han säger att det inte är uteslutet att det är den
bilen han såg men det skulle han inte ha tyckt varit konstigt eftersom de jobbar där.
Då de körde upp mot Blombergs gård passerade de det hus som litauerna bor i.

Förhörsledaren undrade om han såg eller vinkade till någon av dem. Gustav säger att han var
koncentrerad då dotter skulle passera grindstolparna så han kan inte säga om det var någon
som vinkade till honom vid detta tillfälle
men de brukar alltid vinka annars. Han kan inte
heller komma ihåg att han hälsade men det är inte omöjligt.

Ändå säger han när han anländer att han hälsat på dem ...

Ur Arnes förhör
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Gustavs tidsangivelser och detaljer är således inte särskilt säkra -- de ändrar sig.

Edit:
Det kan ju vara därför som Victoria tappar minnet till slut..

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Mörk väl att det är ARNE som säger att frun såg dem vid 18-tiden och att det ARNE som säger att Gutav vinkade åt dom.

Jag tror Arne var eller ville vara övertygad om deras oskuld, han hade ju trots allt anställt dom som hyggliga, arbetsamma människor. Så han ville att dom skulle ha alibi. Tror jag.
2015-10-28, 19:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lägger till en besvärande +4 av AB på en bit silvertejp intill grävmaskinen. (Alltså ej rulle)
Samt förhör med AB ang detta på sid.1198

I brist på helhetsbild är det inte besvärande för AB med hans DNA på utrustning han skulle kunnat avsätta DNA på.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag tror LH låste och att de redan åkt. Det ger MGM ytterligare 10 minuter.
Om de ska hinna med den bussen måste de senast åka 18.10
I så fall hade cafeets nyckel varit borta nästa dag, om Lisa haft den sist alltså. Det var en av de andra tjejerna som hade nyckeln= hon låste.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
När jag läser fup:en så får jag fram bilden av att han har det mycket svårt med kvinnor som ställer krav sexuellt på honom.

Lösning för sin frustration har varit sadistiska dominans fantasier kring dom kvinnor som rört sig kring kafét mittemot sitt lilla
runkrum framför cafét.

Han med största sannolikhet också lagt märke till den mycket vackra 17-åringen som börjat jobba där när dom jobbade där mittemot cafét.

På söndagen har MGM antagligen i vanlig ordning stått och fluktat och halat i sitt lilla kryp in. Sett då att Lisa slutat sitt jobb tidigare och gått ut till sin moppe för att åka hem till familjen. Då ser han sin chans och försöker lura med henne på samma sätt som han gjorde med den joggande kvinnan dagen innan.

Tyvärr är inte Lisa lika erfaren och intuitiv som den äldre kvinnan. Inte ont anande följer med honom in i ladan.

Väl inne ladan överfaller han henne, troligtvis på den plats där en lega har uppstått, mitt i golvet och som det finns foto av i FUP:en .

Där har han preparerat henne för inför hängningen. Troligtvis med att låsa armarna med att dra ner jackan och byxorna så hon inte kan flaxa runt så mycket med armar och ben. Sedan bär han henne mot slaktrummet. Hon kämpar troligtvis emot så gott hon kan, varför hennes örhänge faller av på väg mot avlivningsplatsen i förrummet.

Där hänger han upp henne på rör och hon har farit omkring i samband med detta vilket lämnat kvar hår kring genomföringen för röret. Han låter henne stå på tå för att dra ut på dödskampen. Han drar ner byxor och trosor och blottar hennes bröst. Han hämtar lampskärmen och står sen och tokrunkar i lampglaset under hennes dödskamp.

När hon väl dött så tejpar han hennes ansikte för att slippa de öppna dilaterade ögon, som stirrar anklagande mot honom

Sen skär han ned henne med den medtagna kniven och packar in henne i plast för att inte lämna spår i sin bil. När han kör iväg mot arbetsboden sprids hennes tillhörigheter och vid rishögen gömmer han jackan och hjälmen. I arbetsboden släpar han henne till klädskåpet, där han baxar in henne till en sittande position och lägger sedan arbetskläder över henne och placerar en bensindunk framför skåpet.

Anledningen att han släpar henne dit är att gömma henne mer permanent så fort tillfället ges.

Jag tror detta "maskgrävande" som tas upp i FUP:en mer handlar om att hitta lämplig plats att kunna gräva ner henne och de föremålen.

På grund av det snabba sök pådraget omöjliggörs planen, misstänker starkt även att lillebror vet mer än han sagt om varför dom varit ute och grävt.

Psykopati går hand i hand med mytomani, det är inte ett dugg förvånande att han inte erkänt något, trots den överväldiga bevisen mot honom.

Psykopater erkänner bara om dom fruktar för sitt liv eller om dom tjänar något på att göra det....

Hoppas att detta odjur aldrig mer släpps ut mer i det öppna samhället...

Nu är jag inte rådig över att uttala mig om huruvida det har gått till på det sättet som du beskriver eller ej, men även jag anser att man har fått tag i rätt gärningsman.
2015-10-28, 19:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jo, enligt ett annat vittnesmål som tidigare citerat bröt han upp och åkte innan middagen var klar ..

Han anlände till sin kompis kl 19 och det tog 6-8 minuter att köra dit. Så han var på middagen 40 minuter. Han kanske tyckte det var tråkigt på familjemiddagen.
2015-10-28, 19:08
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Nej, men Gustav placerar dem hemma vid 19.15 när han passerar huset. Han hälsar då på dem.
Vilket i praktiken är kring 18.50 när man kollar flera vittnesmål, som t.ex Henriks och utsagor när han lämnat slottet och anlänt till Andreas.
Henrik och Gustav hann också utbyta ett par ord.
2015-10-28, 19:09
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mörk väl att det är ARNE som säger att frun såg dem vid 18-tiden och att det ARNE som säger att Gutav vinkade åt dom.

Jag tror Arne var eller ville vara övertygad om deras oskuld, han hade ju trots allt anställt dom som hyggliga, arbetsamma människor. Så han ville att dom skulle ha alibi. Tror jag.

Precis min tanke. Min känsla var direkt Arne förhördes att han till vilket pris som helst ville att N skulle vara oskyldig.. Han kommer nog få det tufft i byn framöver... Folk kommer nog anklaga honom för att han tog dit puckot..
2015-10-28, 19:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Gustav har sagt till Arne att han vinkat åt dem, Gustav motsäger inte det heller i senare förhör .. ..han förnekar inte någonstans att uppgifterna stämmer
En uppgift som stämmer med NB:s dessutom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in