Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Njae. Jag själv har blankat FPC så min uppfattning är att bolaget är enormt övervärderat. MEN, en fundamental värdering tar ju hänsyn till förväntad tillväxt och framtida försäljning. Så visst kan man påstå att det är en fundamental analys, men med en jättestor osäkerhet.
Beror på hur man tänker. Jag försöker tänka som Graham, Buffet med flera men att ha en så extremt hög förväntning på framtida vinster finns inga som helst befog för.. då börjar det handla om förhoppningsaktie.
Men egentligen meningslöst att diskutera för 9 av 10 köper ju aktier i förhoppning om att aktiepriset skall öka och verkar inte bry sig om skillnaden på aktiens pris och företagets värde.
Man kan ju ganska enkelt se tex hur mycket H&M växt varje år, hur mycket de gett i utdelning varje år, att de har noll i skuld, mycket pengar på kontot osv..
Men ett nytt företag som Fingerprint har ju inget av det där, utan man förväntar sig och hoppas på framtida försäljningar osv..
Självklart kan man göra så om man känner sig trygg med detta.. men mistänker att de allra flesta inte tänkt så mycket på det utan bara hakat på.