2015-10-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det inträffar ju vid minst ett tillfälle att polisen återkommer, sannolikt efter advokatens klagomål, och tillrättalägger ev missförstånd. Man upplyser MGM om att han inte riskerar dödsstraff !
FL trycker ju på med skuldbeläggning, varningar för konsekvenser mm, men hot är ju fel ord. Psykisk terror var det säkert, vilket jag i och för sig tror var fel metod i det här fallet.

Detta för förhör som någon tidigare ondgjorde sig över är väl helt korrekt. Jag ser de inte som några hotelser, mer som realiteter då hans fru redan är hotad via sociala medier.
2015-10-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tänker att om MGM skulle vara en sådan sexualsadist skulle han kanske inte må så dåligt...han borde väl må rätt bra? Om han äntligen efter lång tid (utgår jag ifrån) fått sina "behov" tilfredställda borde han ju känna sig tillfreds. Att sen vara närvös över pådraget, javisst. Om han var så kall och manipulativ som vissa påstår skulle han ju inte vara nämnvärt berörd..
Då missing people grävde i rishögen, vem var mest aggresiv då av bröderna då? för bägge var där men agerade bägge? om brodern inte hade en susning borde han stått som en fån där och glott på brorsan "vad fan gör du"? " här brukar vi inte gräva efter mask"..

Dom hade tillsammans kommit överens om att leta daggmask uppe vid Martorps gård enligt förhör. Jag tror att nervositeten har att göra med det enorma pådrag som blev, så snabbt, och att han inte var färdig med undanröjandet av sin gärning. Sen så pratade brodern varken engelska eller svenska så det var alltid Nerijus som kommunicerade med andra människor.
2015-10-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
jag är förundrad över hustruns kovändning när hon nu är tillbaka hemma i frihet. Även efter att hon har fallit ihop på golvet när hon konfronteras med bild av Lisa i boden så vidhåller hon att hon tror inte att han har utfört detta! Vafan, jag menar om jag hade blivit konfronterad med detta, säg jag var gift, jag hade nog också svimmat eller liknande, MEN, dom orden hade aldrig kommit ur min mun.
Brodern vidhåller vad han har sagt tidigare, man kan ju undra hur deras relation ser ut i dagsläget.

Däremot säger hon något som jag dessvärre tror gör att vi aldrig kommer få ett erkännande, och det är detta: (ja, inklusive hans frenetiska nekande)

Irina:Om han mår dåligt eller har någon dåligt, han brukar inte dela med mig det, om det gör ont då
kan han säga att, att jag har ont, det gör ont i magen eller ryggen gör ont

FL:Mmm

Irina:Men allt som gäller hans tankar så mycket som jag förstått nå fram tills hans tankar, jag har inte lyckats med det, trots att jag frågade ofta, vad funderar du på, kan du inte prata med mig

FL:Han berättar inte?

Irina:Nej

FL:Hur mår du nu?

Irina:Hemskt

Irina:Jag vet inte vad jag kan tänka

Irina:Jag vet inte vad jag kan göra

FL:Mmm, om Nerijus har gjort detta, eh om Nerijus har begått det här mordet, eh tycker
du att han ska berätta om det då för oss, tycker du att han ska berätta?

Irina:Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte
vad kan motivera honom att berätta

Du glömde: filtrerat genom litauisk tolk. Vilka ord används på litauiska i olika sammanhang. Var det en rättskunnig tolk?
Hur ord används och översätt fram o tillbaka är en försvårande omständighet genom alla förhören och polisen har ett jätteansvar här. Kan de axla det?
2015-10-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Bingo - självklart borde det ha gjorts för att ta udden från en del av försvarets möjliga ifrågasättanden och för att påvisa möjligheten. Om inte ett test av om platsen överhuvudtaget skulle kunna fungera för en hängning av en kropp har gjorts måste man ju undra varför. Och om den har gjorts måste man istället fråga varför ett så viktigt resultat inte redovisas.
Om det blir något tjafs om upphängningen ska jag volontera som expert i hovrätten. Jurister är rudis på teknik, vet jag av egen erfarenhet i reklamationsnämnden. Lite grundläggande kunskaper om mekanik är allt som behövs, "testen" består i att kika upp i takhålet eller dra i det lodrätta röret (det kan de passa på att göra vid besöket).
2015-10-27, 19:20
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Några uppgifter i utredningen stör mig:

* Om hon mördades redan i ladan vem spridde då ut hennes tillhörigheter från cafeterian mot Blomberg alternativt Martorp?

Det vet vi
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-27, 19:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag tänker att om MGM skulle vara en sådan sexualsadist skulle han kanske inte må så dåligt...han borde väl må rätt bra? Om han äntligen efter lång tid (utgår jag ifrån) fått sina "behov" tilfredställda borde han ju känna sig tillfreds. Att sen vara närvös över pådraget, javisst. Om han var så kall och manipulativ som vissa påstår skulle han ju inte vara nämnvärt berörd..
Då missing people grävde i rishögen, vem var mest aggresiv då av bröderna då? för bägge var där men agerade bägge? om brodern inte hade en susning borde han stått som en fån där och glott på brorsan "vad fan gör du"? " här brukar vi inte gräva efter mask"..

Det är nog inte så lätt att pejla in en sån här persons psyke. Det ligger för långt från oss någorlunda normala och de som åker fast är ofta inte så samarbetsvilliga med att dela med sig av sina innersta känslor och tankar.

En del har föreslagit en slags personlighetsklyvning hos GM. Jag vet inte, men det är väl möjligt att han har en mörk, kall och våldsam sida och en mer "normal" som efter dådet ängslas och oroas över vad som nu ska hända med honom själv och resten av "familjen". Kanske har också den normala sidan försökt förtränga det som hände - även om jag är skeptisk utifrån vad jag läst i ämnet om möjligheten att verkligen helt förtränga saker man gjort på det viset.

Det är riktigt att vissa psykopater inte oroar sig nämnvärt över hur det går med dem själva. En del som avrättas i USA verkar närmast se avrättningen som en sista föreställning där de kan glänsa. Men att man saknar empati mot andra innebär inte att man saknar mot sig själv. Många mördare är hemskt oroliga över sitt eget öde och när de åkt fast sitter de och tycker fruktansvärt synd om sig själva.

Jag tror inte att brodern AB visste något medvetet. Men han uppfångade tecken och hade nog en aning han inte vågade konfrontera om att brodern kunde ha något med försvinnandet att göra.
2015-10-27, 19:22
Medlem
Har precis som många andra läst FUP och det råder väl inga tvivel om vem som är skyldig, eller åtminstone delaktig. Alla DNA-spår är naturligtvis besvärliga omständigheter för GM (speciellt de innanför byxorna)och advokaten har, vad vi alla kan förstå, en rejäl uppförsbacke.
Det enda jag inte får ihop är hur sjutton GM hann allt detta på en timme? Han måste ha "jobbat" otroligt fort och effektivt vilket får mig att tveka på om detta var det första brottet han begått. Verkar mer som att han hade vanan inne så att säga alt en medhjälpare..
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Några uppgifter i utredningen stör mig:

* Om hon mördades redan i ladan vem spridde då ut hennes tillhörigheter från cafeterian mot Blomberg alternativt Martorp?

* Den åtalade hade tydligen försökt att lura med sig en annan kvinna (sin arbetsgivares sonhustru, om jag inte missförstått). Att våldföra sig på en person från trakten tyder på att han planerade ett mord. Hur kan en tidigare ostraffad person vara så kall och likgiltig? Hade han mördat tidigare?

På min blogg http://iesho.blogspot.se finns uppgifter om ett sjukhus i Neapel där det enligt en anställd utbildades mördare, personer som gjordes helt avtrubbade. Den åtalade talade ryska med sin fru och ingen tror väl att ryska militären är mer human än västmakternas militär.

Min bild av mordet är att försökte strypa henne med repet men när hon gjorde motstånd så ryckte han i snaran så att hennes nacke knäcktes. Vem gör sådant som förstagångsförbrytare?

Bra reflektion!
Det är ganska avancerat för en debut.
Och han måste varit bra speedad för
en sådan här turbo brutal snabb
sex hängning, är för orealistiskt för att stämma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Står det inte något liknande om DNA-fynden också?
"talar starkt för"?

Jo där finns någon skala de går efter och har för mig att om inte alla DNA fynd men flertalet har grad +4 vilket är det starkaste.
2015-10-27, 19:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat

Halsorganen undersöks alltid. Om blödning i samband med den fraktur på sköldbroskets utskott som ofta uppstår talar detta för att pat var levande vid upphängningen. Ovanlig fraktur vid strypning. Ofta frakturer på os hyoideum och andra ben i hals.

Var mycket försiktig vid tidsbestämning, alltid!

Hur ska vi tolka det fetade tycker du? Du har fetmarkerat så jag förmodar att du menar att vi kan dra en slutsats, förklara lite mer i detalj hur du tänker.

Levde offret eller var hon död när hon hängdes?
2015-10-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var en intressant mening relaterat till det jag skrev förut om hur ett erkännande kan komma - eller aldrig.

Aldrig.

Men jag hoppas ändå att kanske när han blivit dömd, överklagat, Hovrätten vidhåller Tingsrättens dom, att han klämmer ur sig ett erkännande. Men det kanske bara är önskedrömmar.
2015-10-27, 19:24
Medlem
Citat:
och skolkamrater säger att hon var "bossig"

Det är väl bekant att det var en schism mellan kamraterna den här tiden. De tog den fd pojkvännens parti. LH hade det jobbigt med detta. Så vem bestämde detta "bossigt" tror du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in