2015-10-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nu har jag fixat lite i photoshop lite snabbt så du förstår.
http://i.imgur.com/1f73po1.jpg (karta med planlösning i rätt vinkel)

https://www.google.se/maps/@58.5473642,13.3325233,3a,75y,15.49h,89.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBJkEmq-RpI-Bj8npChmaEQ!2e0!7i13312!8i6656 (Streetview från google.)

Du kan omöjligt se in i det specifika hörnet från vägen.
Från vägen nej, det har jag självklart aldrig heller hävdat och totalt missat att någon diskuterat.

Däremot är det ett mera lättillgängligt fönster om man kommer från vägenhållet och går till ladan än exempelvis fönstret vid slaktrummet som sitter högre i förhållande till marken. Och från fönstret kan man se in i hörnet. Detta är vad jag diskuterat eftersom vissa hävdat motsatsen och jag tolkade det som att du gjorde detsamma. Beklagar om jag missförstod dig i hastigheten därvidlag.
2015-10-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Från vägen nej, det har jag självklart aldrig heller hävdat och totalt missat att någon diskuterat.

Däremot är det ett mera lättillgängligt fönster om man kommer från vägenhållet och går till ladan än exempelvis fönstret vid slaktrummet som sitter högre i förhållande till marken. Och från fönstret kan man se in i hörnet. Detta är vad jag diskuterat eftersom vissa hävdat motsatsen och jag tolkade det som att du gjorde detsamma. Beklagar om jag missförstod dig i hastigheten därvidlag.

Ah, jaja, om man går eller kör in på tomten så kan man se in i hörnet i en viss vinkel, självklart.
Jag missuppfattade nog dig där lite också, var inte meningen alls.
Nu tar jag en paus från detta fallet
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-27 kl. 13:48.
2015-10-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ah, jaja, om man går eller kör in på tomten så kan man se in i hörnet i en viss vinkel, självklart.
Jag missuppfattade nog dig där lite också, var inte meningen alls.
Samma här, förstod efter en stund att vi talade om olika saker, möjligen var jag otydlig när jag talade om att passera förbi från båda hållen. Jag syftade då på till och från vägen som gående på gruset till eller från vägen. Tack för att du fick mig att bli tydligare där.
2015-10-27, 13:49
Medlem
Sid 222 (184)

En skum grej:

"I samband med förhöret angående slaktrummet i ladan mittemot cafeét vill Arne lämna en uppgift om Nerijus som han inte berättat om tidigare.
Arne uppger att någon gång under fredagen då Lisa Holm anträffades hade han pratat med Nerijus. Arne bad Nerijus att åka till Martorp för att leta efter järn som de skulle ha för att förstärka balkongen på huset de renoverade. Arne vet dock inte om Nerijus åkte till Martorp för att leta efter järn.
Uppläst och godkänt."
2015-10-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
AB.s och IB:s utsagor ang vad NB sagt och gjort som är direkt utpekande mot hans skuld, inte kommer att beaktas eftersom de inte infinner sig i rätten o vittnar , så kommer den tekniska bevisningen naturligvis bli än mer avgörande.
Det är inte enbart av godo för NB att AB och IB inte infinner sig i rätten.
För det första är de kallade av åklagaren, inte av advokaten vilket mellan raderna för TR borde innebära att deras vittnesmål på det hela inte torde ha gynnat NB
För det andra hur vanligt är det att nära släktingar till MGM nekar till vittnesmål som skulle innebära alibi för MGM även om alibit inte hade samma tyngd som vittnesmål under ed.
2015-10-27, 13:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Kort sagt, valet av den fritt utstickande plastslangsstumpen verkar oerhört märkligt hur man än vrider och vänder på det.

Herregud, håller du fortfarande på och ältar PEM-slangen?

Jag och många med mig tycker inte det är ett märkligt val och det gjorde inte heller NB. Så hur långt kommer vi med resonemanget att just du tycker det är märkligt?

Och nej, den är inte fritt utstickande, det handlar om en 40mm tjock stenhård slang som sitter hårt förankrad i båda ändar. Du hänga upp 3-4 vuxna män i den utan problem.

Och nej, man vill inte lägga repet över mässingskopplingen, det naturliga är att lägga repet på slangen.
2015-10-27, 13:53
Medlem
Kan det vara så att anledningen de inte kan hitta DNA från NB på rullen med silvertejp är för att Lisa var tvungen att tejpa sig själv? Innan han hänger upp henne. Det finns bara DNA från henne på papprullen som håller tejpen.

"I fyra områden på insidan av pappersrullen samt tejpänden
påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt starkt för att
sekret/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Sidan 499 i Fup
2015-10-27, 13:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Okej tack, jag förstår.

Apropå vad som är "men". En lite märklig och givetvis kränkande grej i FUP tycker jag är den oskyldige mannen (minns ej namn) som har fått alla sina sexleksaker redovisade i FUP. (Relevans..?)

För övrigt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21655334.ab

Hänger nog ihop med att den personen är kriminellt belastad. AJ försökte avhysa honom efter att han hyrt ut huset på grund av att han fått reda på vilken filur det var.
2015-10-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Denne polis är inte där dagen efter ,han är på plats 23,30 alltså 5 timmar ett våldsamt mord skett i den lokal hans vovve inte verkar vara intressant.......

Helt korrekt givetvis. Felskrivning ovan. Det gör det om möjligt ännu mer märkligt.
LH kan sannolikt inte ha funnits/handlats med i ladan innan hunden kom dit.
Då är frågan - har LH hamnat där senare eller är ett hårstrå och de andra spåren planterade?
2015-10-27, 13:56
Medlem
Visst var det så att NB dagen innan lördagen den 6 juni varit hos någon och druckit alkohol enligt förhör med hans fru eller bror. Har den personen hörts och vad har den personen för bil.
2015-10-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hänger nog ihop med att den personen är kriminellt belastad. AJ försökte avhysa honom efter att han hyrt ut huset på grund av att han fått reda på vilken filur det var.

AJ med järnkoll på det mesta hade glömt namnet på denne hyresgäst.
2015-10-27, 14:00
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför gör polisen förhören med alla grannarna Blomberg efter den 13 juni?? När de redan bestämt sig via sin "polisiära intuition"? Polisen är alltså inte förutsättningslös under dessa förhör. De skulle naturligtvis gjort förhören innan de bestämt sig för facit.

De skulle alltså ha förhört alla innan de körde fast med litauerna eller med någon gm överhuvudtaget - och inte ställt ledande frågor. Se tex det värdelösa förhöret på s 378. Snacka om att beställa fram svaren. Ändå är detta förhör något som polis lutar sig emot.

Istället för att plocka in litauerna skulle de ha avlyssnat dem och några andra - tex den skumme Marcus som ägnar sig åt att ordentligt smutskasta litauerna. Varför gör han det? Vad har han för alibi? Det finns inget om det. Däremot nämns några andras alibi.

Bilar och tider spretar otroligt, det finns mängder utav vittnesmål om olika bilar hit och dit. Men. Några samstämmiga vittnesmål nämner en mindre blå bil bakom caféet kvällen den 7:e. Vad är det för bil?

Var ju inte någon egentligen ledande fråga på sida 378. Däremot dubbelkollar man ju hennes egna tidsangivelser och kontrollerar om hon tycker de verkar rimliga.

Dömer du ut polisens arbete baserat på vanföreställningar eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av Oformad 2015-10-27 kl. 14:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in