2015-10-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Absolut, jag kan inte säga varför, om den nu finns, men man kan tycka att den bör finnas där.
Lena kunde dock inte ge polisen efternamnet på Anders, så han kanske inte ens är identifierad, vem vet.

Kommer vi inte kunna få tag på slasken?

En fråga för de mer kunniga i tråden, troligen inte.
2015-10-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
Denna Anders säger att han såg LISA söder om Cafeet och Julia åkte norrut. Att det var just Lisa förstår jag kan vara en osäkerhet men platsen känns desto svårare att missta.

Kanske lite konstigt skrivet, men jag uppfattar det som att han mött "Lisa" när hon var på väg söderut:
Citat:
Han hade gjort det på något sätt och återkom till Lena och ändrade då och sade att
tiden han hade mött Lisa på väg söderut ifrån Blomberg kunde vara någon gång vid
18.30-tiden.
sid. 107

Samtidigt så körde Lisa på grusvägarna, Julia gjorde inte för att hon inte litar på grusunderlaget.
Citat:
Åkte du den närmaste vägen hem med mopeden?
På sätt och viss inte. Det finns en närmare väg, men det är en grusväg och där vill Julia inte
åka då hon inte känner sig helt trygg med att åka moped på grusunderlag.
sid. 153

Lisas färdväg hittas på sid. 9 - Säkerligen en väg som hon och hennes föräldrar kommit överens om då pappan "backtrackar" sin väg till kaféet och vet vilken väg Lisa ska ta.
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-27 kl. 13:05.
2015-10-27, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Oerhört skarpt inlägg, hoppas att advokaten, eller dennes assistent, läser med här
I natt gjorde jag en liten utredning som visar att valet av upphängningsplats var adekvat rent mekaniskt. Ett av mina påpekanden om att MGM kunde ha valt ännu fastare förankring en bit in på rörkröken ska inte tolkas som att hans val var dåligt, det var ett säkert val. Beträffande risken för glidande rep så ska man komma ihåg att det syns att repet lagts tre slag om "slangen", vilket gör att den håller fast ordentligt. Till slut så kan han ju ha sett ut platsen och provat i god tid. Dock syns inga tecken på detta, men det kan vara svårt att se. Kanske polisen borde titta en gång till ur just den aspekten ? Han kan ju ha tagit tag om rörkröken och lyft sig själv med armkraft. I så fall kan fingeravtryck finnas där. Jag begränsar mig till den mekaniska aspekten: det går inte att dra några slutsatser utifrån ett påstått dåligt val.

Däremot kan man inte utesluta att det trots allt finns minimala spermaspår på golvet.
2015-10-27, 13:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Inte ens en plåtslagarlärling gör ett sådant dåligt jobb. Dessutom säger hans bror i ett senare förhör angående tiden han sade sig tillbringa i Gum för att fixa blecket var aningen lång, styvt 1-1,30 tim (olika uppgifter i förhör med NB). Brodern sade att sånt jobb tar max 20 min, och jag vill påstå att på det sätt det är fixat tar det max 5 minuter med en skruvdragare och lite knack för att få plåten på plats.

Jag tror att han var förbi in i ladan/runkrummet och förberedde eller hade förberett vad som komma skall. Föregående dags påstötning tyder lite på det samt att förloppet har varit ganska snabbt i ladan med tillhörande rum. Han visste sannolikt att det fanns två tjejer som skulle ta moppe därifrån, inte svårt att se då mopparna delvis syns från väg/lada.

Han var på G och väntade bara ut lämpligt offer, misslyckades på lördagen men nu hade han en ny möjlighet.

Han kunde alltså planera att minst någon av tjejerna som åkte moped också skulle lämna sist? Hur visste han det så långt i förväg?
2015-10-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns bilder på mycket i fupen bla på bilarna som undersökts varav den ena är AJ:s.
Men det finns väl inga bilder på sparrisen? Varför åker AJ omkring med rutten sparris i ett utrymme i sin bil? Lägger man sparris längst bak i bilen i ett litet trångt fack? Har man inte typ varningstriangel, bogserlina och annat där. Rutten sparris?
Är det inte allmänt känt att en rutten lukt maskas med en annan rutten lukt? Sådana knep som kriminella kan ta till.

Lite skador på bilen också som inte förklaras.

Har också reagerat på den ruttna sparrisen. Men har för mig att den låg botten i ett av sidofacken i bagageutrymmet. Där låg också tre hopfällbara paraplyer. Kan ju ha glömts där vid en storhandling eller också har dom fått sparrisen av någon som odlar sparris. Sparrisen har lagts i facket för att inte knäckar i påsarna. Men tydligen har inte lukten trängt in i bilens passagerarutrymme.
2015-10-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns bilder på mycket i fupen bla på bilarna som undersökts varav den ena är AJ:s.
Men det finns väl inga bilder på sparrisen? Varför åker AJ omkring med rutten sparris i ett utrymme i sin bil? Lägger man sparris längst bak i bilen i ett litet trångt fack? Har man inte typ varningstriangel, bogserlina och annat där. Rutten sparris?
Är det inte allmänt känt att en rutten lukt maskas med en annan rutten lukt? Sådana knep som kriminella kan ta till.

Lite skador på bilen också som inte förklaras.
Vad vet man, men troligen har sparrisen fallit ur en för full påse efter att dom storhandlat på något varuhus. AJ verkar ju kunna trycka gasen i botten emellanåt.

Ja, skadorna är det märkligt att ingen verkat frågat om, bla. baklycktan.
Senast redigerad av Moretex 2015-10-27 kl. 13:06.
2015-10-27, 13:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han kunde alltså planera att minst någon av tjejerna som åkte moped också skulle lämna sist? Hur visste han det så långt i förväg?
Det kan han inte ha vetat. Han kan definitivt inte ha vetat att Lisa som inte brukade åka moped därifrån skulle åka själv just den kvällen.

Han kan ju däremot haft siktet inställt på Julia - som brukade åka moped.
2015-10-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kanske lite konstigt skrivet, men jag uppfattar det som att han mött "Lisa" när hon var på väg söderut:
sid. 107

Samtidigt så körde Lisa på grusvägarna, Julia gjorde inte för att hon inte litar på grusunderlaget.
sid. 153

Lisas färdväg hittas på sid. 9 - Säkerligen en väg som hon och hennes föräldrar kommit överens om.

Men det ändrades under dagen då Arne och två onämnbara personer var inne på caféet och det överenskoms att LH kunde ta en genväg över Säteriet.
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Den är nästan bättre faktiskt. Så svarar man inte om man inte varit där.

En fråga som nån kanske kan svara på.. Varför hugger inte förhörsledaren på detta, eller tejpen o säger "du har försagt dig! säg som det är nu! och ser om han bryter ihop? Man släpper inte såpn grej och ger honom utrymme att fundera?!

Eller får man inte hugga på så som förhörsledare?

Med "mina sår" menar han sina prosiasissår.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad vet man, men troligen har sparrisen fallit ur en för full påse efter att dom storhandlat på något varuhus. AJ verkar ju kunna tryck gasen i botten emellanåt.

Ja, skadorna är det märkligt att ingen verkat frågat om, bla. baklycktan.
Fast vem kollar inte igenom bagaget om det luktar apa där?
2015-10-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja och på silver tejpen som var lindad flera gånger runt Lisa's huvud, inget DNA på den från MGM !!!???

Hon måste varit inlindad i något vid transport från lada till byggfutt. Detta något är tydligen inte hittat eller tvättat. Men man lyfter väl inte ut en halvklädd tjej över axeln i dagsljus.
2015-10-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Har också reagerat på den ruttna sparrisen. Men har för mig att den låg botten i ett av sidofacken i bagageutrymmet. Där låg också tre hopfällbara paraplyer. Kan ju ha glömts där vid en storhandling eller också har dom fått sparrisen av någon som odlar sparris. Sparrisen har lagts i facket för att inte knäckar i påsarna. Men tydligen har inte lukten trängt in i bilens passagerarutrymme.

Men varför finns inget bildbevis på sparrisen? Jämför med allt annat bildbevis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in