2015-10-27, 09:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Varför är detta mord så speciellt?

Mordet är inte speciellt. Det finns många exempel internationellt. Det speciella är att mördaren snitslar vägen både mot sitt boende och likets placering.
2015-10-27, 09:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har nu läst hela PU. Inget man klämmer på en kvart.

Rätt gärningsman sitter enligt mitt förmenande.

Men

Det som redan störde mig redan från början, stör mig än idag.

Snitslandet av Lisas ägodelar från mordplats till fyndplats via en väg som ytterst få färdas på.

Även fast jag googlat i mängd, har jag hittat något historiskt mordfall med denna modus operandi.

Inte nog med att han verkar slängt det. Samtliga prylar hamnade nära vägkanten, och dessutom verkar placeras i en jämn takt.

Lisa var död. Hennes jacka och hjälm placerades i en rishög som snart skulle brännas. Så långt är jag med. Men varför ratades hennes övriga ägodelar i bålet.

Enligt mig är det något som inte stämmer.

Modern mordhistoria där offret inte mördas i hemmiljö.

1. Man lämnar offret och dess ägodelar på mordplatsen. Där en del tänder en brasa för att utplåna alla spår. Historiskt sett en framgångsrik metod. Där Lisas mördare avstod.

2. Man lämnar offret på mordplatsen. Tar offrets ägodelar en bit bort där det slängs. Eller att i vissa fall slänga det via flyktvägen, eller behålls som en fetish.

3. Man tar offret från mordplatsen, och lämnar ägodelarna där, eller kastar dem en kort bit från mordplatsen. Aldrig efter den vidare vägen mot offrets dumpningsplats.

Vad ska vi då dra för slutsats.

Vi har just sett en mördare som bryter mot alla tidigare beteenden.
Där varken panik eller adrenalinpåslag saknades. En sak som i framtiden kommer att benämnas som undantaget som bekräftar regeln.

Eller

Det ligger en hund begraven i detta fallet avseende mördarens beteende.

Enklast möjliga förklaring, även något understödd av sid.1001 i FUP - Frågeställning och uttalande av Niklas Långström, Karolinska Institutet.

GM uppvisar två ganska separata personligheter. genomförande av själva gärningen sker enligt fantasi/plan, men när det kommer till undanröjande av bevis är det helt outforskad mark - Improvisation, spontant både gällande grusväg och Martorp. Han börjar om från noll, då han inser att dåd inte får kopplas till hans egna arbetsplats.

Grusvägen blir något av en "safezone" där ingen direkt kan se några förehavanden, vilket ger sinnesro nog att "komma på" att göra sig av med bevis/tillhörigheter. Ej så genomtänkt då stress fortfarande är påtaglig, men han vågar stanna längs vägen och kommer troligtvis kontinuerligt på vilka saker han borde göra sig av med.

Vad som sker, eller rättare sagt uteblir att ske gällande hans egen planering avseende att dölja brottet - Står i direkt relation till att hans anhöriga är honom på spåret redan från start, samt att modern tids största sökpådrag inleds så direkt, och han gavs troligtvis inte utrymme att städa eller vidta vidare åtgärder att dölja brottet.
2015-10-27, 09:07
Bannlyst
Citat:
Har nu läst hela PU. Inget man klämmer på en kvart.

Rätt gärningsman sitter enligt mitt förmenande.

Men

Det som redan störde mig redan från början, stör mig än idag.

Snitslandet av Lisas ägodelar från mordplats till fyndplats via en väg som ytterst få färdas på.

Även fast jag googlat i mängd, har jag hittat något historiskt mordfall med denna modus operandi.

Inte nog med att han verkar slängt det. Samtliga prylar hamnade nära vägkanten, och dessutom verkar placeras i en jämn takt.

Lisa var död. Hennes jacka och hjälm placerades i en rishög som snart skulle brännas. Så långt är jag med. Men varför ratades hennes övriga ägodelar i bålet.

Enligt mig är det något som inte stämmer.

Modern mordhistoria där offret inte mördas i hemmiljö.

1. Man lämnar offret och dess ägodelar på mordplatsen. Där en del tänder en brasa för att utplåna alla spår. Historiskt sett en framgångsrik metod. Där Lisas mördare avstod.

2. Man lämnar offret på mordplatsen. Tar offrets ägodelar en bit bort där de slängs. Eller att i vissa fall slänga det via flyktvägen, eller behålls som en fetish.

3. Man tar offret från mordplatsen, och lämnar ägodelarna där, eller kastar dem en kort bit från mordplatsen. Aldrig efter den vidare vägen mot offrets dumpningsplats.

Vad ska vi då dra för slutsats.

Vi har just sett en mördare som bryter mot alla tidigare beteenden.
Där varken panik eller adrenalinpåslag saknades. En sak som i framtiden kommer att benämnas som undantaget som bekräftar regeln.

Eller

Det ligger en hund begraven i detta fallet avseende mördarens beteende.

Småsaker kastas ut på en åker då han ej trodde de skulle hittas. Stora saker skulle eldas upp. Inget konstigt med det.
2015-10-27, 09:10
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Mordet är inte speciellt. Det finns många exempel internationellt. Det speciella är att mördaren snitslar vägen både mot sitt boende och likets placering.

Inget speciellt med det heller, han handlade i panik!! Folk vill få detta till att han skulle vara dit satt av någon annan är helt befängt.
2015-10-27, 09:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Google translate identifierar passande nog "Renaldas Porcius" som Latin.

NB har tydligen en låtsaskompis, ett alias, en falsk identitet eller personlighetsklyvning
det senare kanske förklarar den dåliga hågkomsten av brottet
Ta bort r i efternamnet; det har sannolikt blivit en felskrivning, ev. missuppfattning.
2015-10-27, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Väldigt intressant iakttagelse. Enligt uppgift användes det sk. mjölkrummet som slaktrum numera, t.ex av vilt. Röret sitter väl ovanför en lång golvbrunn, vill jag minnas av bilden i fup.

Kan i så fall märkena i dammet på röret komma från att man haft djur hängande där? Om NB vid något tillfälle varit behjälplig att hänga upp alt. ta ned slaktkroppar så kan hans dna tent teoretiskt hamnat där vid detta tillfälle.

Jag hade också gärna sett exempelvis fiberavsättning på röret med matchning till repet/snaran som fanns hos LH, för att säkerställa med 100% att det handlar om rätt upphängningsställe.

LH hårstrå skall ju inte vara däruppe i så fall men nu var det så.. samt NB blod 6 cm ifrån..vattentätt..
2015-10-27, 09:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Småsaker kastas ut på en åker då han ej trodde de skulle hittas. Stora saker skulle eldas upp. Inget konstigt med det.

För mig är det mycket konstigt.

Eftersom detta beteende inte iakttagits tidigare.

Om det inte vore konstigt så hade vi alla kunnat läsa om detta beteende tidigare.

Om jag har fel.

Länka gärna till tidigare fall med samma beteende. Då kommer jag be dig om ursäkt.

Att påstå att inget konstigt skett, måste ju innebära att det hänt tidigare i ett flertal fall.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-10-27 kl. 09:17.
2015-10-27, 09:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
DNA:at på insidan av hennes kläder är det som kommer att få honom fälld. Hade det inte varit för detta hade jag varit mer osäker. Är jag övertygad om hans skuld efter att ha gått igenom FUP? Otvivelaktigt. Jag är också tack vare nyss angiven bevisning tämligen säker på att han fälls, och att hovrätten senare även fastställer tingsrättens dom. Sen finns som alltid saker som är svåra att förklara, får såväl den tilltalade som åklagaren. Men att DNA endast påträffatas på vissa ställen och inte andra är såvitt jag vet inget märkligt då DNA självklart kan ha påträffats på andra ställen men inte varit av den kvalitén att man kan göra en säker analys och avgöra från vem det härrör, en gärningsman kan under vissa omständigheter ha extrem tur och inte ens avge sitt DNA (såvida det inte rör sig om våldtäkt och DNA från sperma då sådana alltid är analysbara).

Hur som helst, DNA:at på insidan av hennes kläder blir avgörande i detta fall. Jag har hört spekulationer om en annan gärningsman, jag instämmer i att hans tidsschema var pressat men inte så pass pressat att det inte går att göra det själv och skulle det finnas en medhjälpare är det givetvis hans bror (då jag inte kan tänka mig att det är någon annan han skulle vilja skydda). Jag tror dock inte att det är hans bror och jag tror dock att han agerade själv. Jag grundar det på att det egentligen inte finns något konkret som talar för något annat, ett pressat tidsschema räcker naturligtvis inte.

Det är min spontana kortfattade analys av detta fall efter att ha tagit del av FUP.
2015-10-27, 09:17
Medlem
rotesaus avatar
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4414121-rattegangen-inleds-med-att-syna-brottsplatsen

"Den första rättegångsdagen inleds med sakframställan från parterna och på eftermiddagen planeras att rätten ska gå syn på brottsplatsen och fyndplatser i Blomberg."

"Det kan fortfarande bli aktuellt att förhöra den åtalades bror och fru, som inledningsvis också satt häktade, men senare släpptes."
2015-10-27, 09:19
Medlem
Theforeigners avatar
http://sweden.watsupeurope.com/news/dna-expert-om-lisa-holm-mordet-den-tekniska-bevisningen-ar-stark-nyhetsmorgon-tv4/

DNA-expert om Lisa Holm-mordet: ”Den tekniska bevisningen är stark.” – Nyhetsmorgon (TV4)

En del intressant info i detta intervju...
2015-10-27, 09:22
Medlem
Citat:
För mig är det mycket konstigt.

Eftersom detta beteende inte iakttagits tidigare.

Om det inte vore konstigt så hade vi alla kunnat läsa om detta beteende tidigare.

Om jag har fel.

Länka gärna till tidigare fall med samma beteende. Då kommer jag be dig om ursäkt.

Att påstå att inget konstigt skett, måste ju innebära att det hänt tidigare i ett flertal fall.

Tyder väl på att mordet var oplanerat och att han blev väldigt förvirrad efteråt... Tror också att han fick rännskita när han insåg vad han gjort. Han måste varit i ett transliknande tillstånd innan efter att ha porrsurfat hela dagen innan frun kom hem.
Tillägg: och lite skit kom nog i brallan eftersom frun tvättade brallorna direkt...
2015-10-27, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag ifrågasätter en utredning där åklagaren, EFTER han mottagit den slutgiltiga obduktions protokollen från rättsläkaren, som anger dödstidpunkten till mellan den 7 och den 12 Juni 2015, ber rättsläkaren om att "korrigera" BOs dödstidpunkt til den 7 Juni, och rättsläkaren till och med gör det.

För att Åklagren's händelsesförlopp skulle hänga ihop krävde det att Lisa dog den 7 Juni och det är min teori att det var just därför att åklagren bad rättsläkaren om att "korrigera" dödstidpunkten.

Att en åklagara gör så, och att en rättsläkare går med på at "korrigera" BOs dödstidpunkt på det viset, det anser jag för att vara en skandal !!!

Och när dom gör så här, hur i helsikke ska man då lugnt kunna lita på alt annat i utredningen ???

Läs på lite om vad som händer med en kropp när den avlidit. Kroppen har definitivt varit i skåpet i mer än 3 dygn då likstelheten försvunnit. Likstelheten finns kvar i max 3 dygn. Att han skulle klämt in kroppen i klädskåpet efter de 3 dygnen är osannolikt. Han forslade kroppen till klädskåpet inom 3 timmar innan likstelheten infaller. Således på söndagskvällen mellan 18:30-19:30 troligtvis runt 18.50-18.55 om man skall utgå från GJ och HJ vittnesmål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in