2015-10-27, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag kollade på bild 15 där dom har dom ett mätband och slangens diameter är 40 mm. Det går dessutom med största sannolikhet in en stödhylsa från det gjutna knäet och där hängde Lisa.
Slangen kan omöjligt ha böjt sig.
Det är 30 cm från väggen till där knäet vinklar sig enligt bild 9.
"Från norra väggen och till krökänden var det ca 30 cm. Kakelplattorna är ca 15x15 cm vardera."
Av bilden att döma är det bara drygt en kakelplatta till vinkelkopplingen.
2015-10-27, 01:58
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Det är ju ganska solklart att N.B har berättat för brodern att han bragt henne om livet. Brodern borde dömas för skyddande av brottsling. Letar efter mask my ass. De försökte undanröja eventuella spår.

kan du inte precisera dig bättre? Varför är det solklart och var finner du bevisen kring det?
Själv har jag läst FUPen jävligt noggrant och jag ser inget som helst som visar på det.
Men det är välkommet att du underbygger vad du baserar din tro på?
Medlem
Citat:
Jag kollade på bild 15 där dom har dom ett mätband och slangens diameter är 40 mm. Det går dessutom med största sannolikhet in en stödhylsa från det gjutna knäet och där hängde Lisa.
Slangen kan omöjligt ha böjt sig.
Det är 30 cm från väggen till där knäet vinklar sig enligt bild 9.
Hur förlikar du att slangen är uppenbart böjd i sidled och nedåt även helt utan belastning vilket exempelvis framgår av bild 16 (sid 663) med att den omöjligt skulle kunna deformeras så att ett rep nylonrep glidit mot genomföringen när ansenlig vikt läggs på en slangstump på en knapp halvmeter som sticker rakt ut från ett fäste (helt utan eller med väldigt lite stöd i andra ändan)?

Helt frånsett detta så har vi baserat på vad som presenterats heller ingen aning om röret som går upp i taket ens kan bära last.

Att detta inte skulle ha testats när det är förutsättningen för själva mord-scenariot framstår ju som helt otänkbart givet hur märkligt vald platsen ser ut även för någon som inte är hantverkare som den åtalade är.
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det kanske trots allt är tydliga tecken. Jag hade annars förväntat mig mer tydliga tecken; inte kunna äta, vara förvirrad, få tydligt märkbara ångestattacker, gråtattacker mm. Men nu åt han tydligen pizza bara nån timme efter dådet.

Nu får du läsa fup igen. Irina vittnar om att hon värmde pizzan men han ville inte ha utan la sig på sängen med datorn.
Hon gjorde honom sällskap och efter en stund märker hon att han sover
Han åt INTE pizzan
Brodern vittnar om hans sömnlöshet, lätt retlig och han rökte mängder
2015-10-27, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det kan ju också vara så att NB lärde sig av sitt misstag med Adriana, dvs att ung flicka inte har någon lust att sätta sig i bil/följa med honom utan vidare.

Med Lisa var han således mer " bestämd" och smart.

Jag tror kanske att han kunde lite svenska, han kan ha sagt:- Kan du hjälpa mig? Med karta eller annat han kan ha hittat på. Och Lisa svarar:- "Så klart". Och sedan visade han var skåpet skulle stå.

Jag har bara enorma svårigheter att tro att hon följde med honom frivilligt överhuvudtaget. Med det man har läst om Lisa, blyg och försiktig med en mamma och pappa som har varit strikta, dessutom ser jag framför mig denna 35-åring som sällan duschar fastän han arbetar fysiskt hårt i princip varje dag, han måste STINKA, om inte MER, i juni månad. Han har väldigt dåliga tänder och skitiga kläder, även jag skulle inte gå med ett sånt avskräde för att "hjälpa" med något.
2015-10-27, 02:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Jag undrar också om vi tittar på samma bilder.

Titta på bild 8 och 9 (sid 659 och 660 med den skriva numreringen), slangen är inte nära att vila mot botten på genomföringen, den går in utan stöd ganska mitt i genomföringen. Den lutar dock nedåt även obelastad vilket framgår på bilderna och det kan möjligen göra att den kan vila mot botten längst ut som jag sagt tidigare (även om jag inte tycker det ser ut så på den ganska dåliga bild från utsidan som finns). Det gör den ju bara än mer osannolik att hänga ett rep vilket man tänkt lyfta en kropp i.

På bild 16 (sid 663) ser man inte genom slangen (förväxlar du kanske slangen med hela röret/genomföringen som slangen går genom?). Jag kan inte se att man gör det på någon bild och jag ser inget om att polisen skulle ha kapat slangen eller något annat.

Att inte slangens deformation (som alltså redan verkar ha varit deformerat så att det "hängde ner" utan last) testades under belastning för att se om ett lastat rep hade kunnat sitta där är otroligt. Som det nu är vet vi ju inte ens om röret som går upp i taket är anslutet och hade kunnat bära vikten av en människa (vilket ju verkar troligt men naturligtvis måste testas).

Att man inte klargör att färska skav på slangen och blod från den åtalade lätt kan förklaras av att man precis i närtid (detta år) hade monterat bort en stor mjölkanläggning som bland annat innefattade ett rör som löpte precis över slangen (och en mängd infällningar i väggen precis bredvid densamma) känns också lite vilseledande även om det framgår om man verkligen jobbar på att jämföra bilder och läsa texten från förhören.
Nej jag förväxlar ingenting. Om du tittar på bilden så ser du slangens väggar i väggen.
Jag kan inte se att någon slang är deformerad men däremot att den hänger mot nederdelen av hålet den går igenom. Deformation är något helt annat. Slangen hänger lite snett bara.
Teknikerna har väl mest troligt tagit med sig bevismaterialet och självklart har dom gjort en belastningstest för att kolla om röret håller. Det är ju inga dumskallar.

ALLA MISSAR EN SAK NÄR DET GÄLLER BLODET PÅ RÖRET!!!
Det grävs i ladan, hälls in makadam och det ligger ett tjockt lager damm över allting.
I en lada är det väldigt torrt i golvmaterialet så det dammar något enormt.

Ladan blev avspärrad rätt så per omgående och inga arbeten utfördes där inne så det dammade inte.
Blodet på röret är INTE dammigt och det talar starkt för att det kom dit samma kväll som Lisa försvann.
Hade det blodet kommit dit tidigare så hade det varit täckt av ett lager damm!
2015-10-27, 02:01
Bannlyst
Är 10:an NB?

http://i.imgur.com/zyMf6Nc.png
2015-10-27, 02:02
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför gör polisen förhören med alla grannarna Blomberg efter den 13 juni?? När de redan bestämt sig via sin "polisiära intuition"? Polisen är alltså inte förutsättningslös under dessa förhör. De skulle naturligtvis gjort förhören innan de bestämt sig för facit.

De skulle alltså ha förhört alla innan de körde fast med litauerna eller med någon gm överhuvudtaget - och inte ställt ledande frågor. Se tex det värdelösa förhöret på s 378. Snacka om att beställa fram svaren. Ändå är detta förhör något som polis lutar sig emot.

Istället för att plocka in litauerna skulle de ha avlyssnat dem och några andra - tex den skumme Marcus som ägnar sig åt att ordentligt smutskasta litauerna. Varför gör han det? Vad har han för alibi? Det finns inget om det. Däremot nämns några andras alibi.

Bilar och tider spretar otroligt, det finns mängder utav vittnesmål om olika bilar hit och dit. Men. Några samstämmiga vittnesmål nämner en mindre blå bil bakom caféet kvällen den 7:e. Vad är det för bil?

Ja du Napalm! Varför förhör man inte grannarna INNAN 13/6.

Kanske för att Lisa hittades senkväll 12/6. Innan dess letade man inledningsvis efter en levande Lisa och koncentrerade alla resurser på det. Hade man inte gjort det hade Napalm klagat på det. " Varför förhör man grannar när Lisa kanske lever. Hitta henne istället" .

När man väl hittat Lisa död VET man att hon alltså fanns i närområdet, inte levde längre, då kan förhör med grannar i närheten av Martorp bli viktiga.

Vad det är för blå bil? Om ingen hör av sig att man har stått där med sin blå bil och ingen i närområdet har en sådan bil så föreslår jag att du gör egna efterforskningar. Saida är ju död men du litar säkert mer på ett dött medium än Skaraborgspolisen.

Inse att det inte spelar någon som helst roll för dig vad polis gör och inte gör, kan du verkligen inte se det själv. ?
2015-10-27, 02:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Han köpte en tändare + cigg och ett sexpack öl för runt 200 spänn såg jag ett kvitto på i fup .
Plus 5 askar cigg väl? Eller var det vid ett annat tillfälle?
2015-10-27, 02:04
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Nej jag förväxlar ingenting. Om du tittar på bilden så ser du slangens väggar i väggen.
Jag kan inte se att någon slang är deformerad men däremot att den hänger mot nederdelen av hålet den går igenom. Deformation är något helt annat. Slangen hänger lite snett bara.
Teknikerna har väl mest troligt tagit med sig bevismaterialet och självklart har dom gjort en belastningstest för att kolla om röret håller. Det är ju inga dumskallar.

ALLA MISSAR EN SAK NÄR DET GÄLLER BLODET PÅ RÖRET!!!
Det grävs i ladan, hälls in makadam och det ligger ett tjockt lager damm över allting.
I en lada är det väldigt torrt i golvmaterialet så det dammar något enormt.

Ladan blev avspärrad rätt så per omgående och inga arbeten utfördes där inne så det dammade inte.
Blodet på röret är INTE dammigt och det talar starkt för att det kom dit samma kväll som Lisa försvann.
Hade det blodet kommit dit tidigare så hade det varit täckt av ett lager damm!

Vad pratar du om. Det framkom i fup s.920. Blod och dam står i print
Senast redigerad av Willow1 2015-10-27 kl. 02:19.
2015-10-27, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Är 10:an NB?

http://i.imgur.com/zyMf6Nc.png

Ja
2015-10-27, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Fick ett pm igår av nyregistrerad användare - angående slutet av ett inlägg jag gjorde. Är också med en text från de studier kring denna typ av brott och gärningsmän som polisen efterfrågade. Om den studie som tas upp här skriver forskaren -"Detta är en välskriven, längre fallserie från Storbritannien av okända förövare av sexuellt motiverat dödligt våld". Dessa studier finns ej i Fup utan i sekretessbilagan, pga upphovsrättsfrågan.

PM
Hei, vet ikke om det er interessant, men i det jeg leste siste setning av posten din:

så tenkte jeg på hva jeg har lest i den ene artikkelen som nevnes i FUP, nemlig*Adult Male-on-Female Stranger Sexual Homicide: A Descriptive (Baseline) Study From Great Britain:

Det är en intressant jämförelse. I förhören sade också Irina ungefär att NB är "pappas pojke" och AB är"mammas" dvs när hon skulle förklara lite om hur de var som person, det att AB var snäll som sin mamma och att NB "var som sin pappa". Jag tycker att det tyder på att pappan i familjen varit den som bestämt, varit mycket dominant och mamman undergiven o snäll (som NB o Irina). NB har säkert fått mycket stryk av sin pappa, blivit kuvad. Kanske AB var lite mer svag o känslig o att hans mamma försvarade honom, precis som AB senare försökt försvara NB:s förra fru och säkert Irina också. I personutredningen framkom att NB hade en 14-årig dotter som han inte hade någon kontakt med, visste inte var hon bodde. Det har nog sina naturliga skäl, som jag tog upp då och känns ännu mera sannolikt nu - att mamman varit rädd, känt sig hotad av NB och därför flyttat till "hemlig ort."

De här beskrivningarna gjorda av sexualbrottsforskaren/KS i Fup (s.1002) kan nog stämma väl in på NB:

Jag tycker nog att NB passar in bra i dessa beskrivningar, är ganska mycket som stämmer in.
Han har gått o burit på frustration och ilska sen barnsben, känslan fortsätter när han jobbar som livegen åt godsherren, känslan av sina misslyckanden och frustration förstärks av impotens - kan han inte ens få vara karl i sitt eget hus? Njuter endast när han i ensamhet fantiserar om sexuell sadism, sånt han fått inspiration av när han surfat på porrsajter.
Är en textrad i forskarens svar som känns extra obehaglig (sorry, ALLT känns obehagligt i detta!), det jag tänkte på är;

"ibland prövat delar av i förväg" - intressant att veta hur han egentligen betett sig mot kvinnor han haft, har han visat några små tendenser? Eller, kan han ha fler överfall mot okända på sitt samvete, utan att han mördat då?

Allt är inte nytt för mig men du tillförde nya rön. Tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in