2015-10-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Arbeten är inga problem att trolla fram. Det är den samhällsekonomiska lönsamheten som är problemet.

För det är ju bara att låta 200 000 invandrare klippa gräs på motorvägarnas mittremsor. Med nagelsax. Problem solved. Nåja, problemet kan ju istället bli att klipparna vägrar gå till jobbet.

Men kostnaden? Det finns skäl till att man använder traktor med klippaggregat.
Inför musseregler dem känner igen från hemma: "inte jobba va!?Inte fan pengar!"

Åkesson godkänner aldrig lathet sen när han tagit över efter svetsarn.
Citera
2015-10-26, 21:07
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Arbeten är inga problem att trolla fram. Det är den samhällsekonomiska lönsamheten som är problemet.

För det är ju bara att låta 200 000 invandrare klippa gräs på motorvägarnas mittremsor. Med nagelsax. Problem solved. Nåja, problemet kan ju istället bli att klipparna vägrar gå till jobbet.

Men kostnaden? Det finns skäl till att man använder traktor med klippaggregat.

Givetvis skulle man trolla fram arbeten i privat sektor som genererar skatt. Skulle man lyckas med det och vidare lyckas med att få så många som 20% av dem att jobba där så skulle vi ändå sakna 30% för att det skulle gå runt.

Sanningen kommer nog att vara närmare ditt exempel. 20% av dem kommer att ha statliga hittepåjobb.
Citera
2015-10-26, 21:14
Medlem
Va har Löfven gått och blivit nazist.
Det var tydligen inte så bekvämt att leva i verkligheten alltså.
Läste inte så noga men jag hoppas att det inte är vi svenskar som ska deporteras.
Senast redigerad av 64an 2015-10-26 kl. 21:22.
Citera
2015-10-26, 21:33
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo men det är två saker man får tänka på.
1. Invandrare är i snitt yngre än befolkningen samtidigt som de är i arbetsför ålder. Detta gör att de jobbar längre och staten slipper bekosta deras skolgång. Förutsatt de kommer i arbete förstås, inte har en massa krigsskador och psykiska trauman, att de kan kan lära sig språket, med mera.

2. Det finns fler faktorer för välstånd än välfärdssamhälle. Om vi får något mindre från den offentliga sektorn, men får mer från den privata sektorn (t.ex. kan köpa kebab för 30 kr istället för hamburgare för 60) så tjänar vi ändå på det, även om vi får ge några ören extra i skatt för att bekosta välfärdssamhället.

Detta innebär inte att jag är positiv till massiv flyktinginvandring. Den första länken säger också att man måste väga de NEGATIVA konsekvenserna (brist på bostäder, sociala problem, med mera) mot de positiva.

Här kan man förstås påpeka att Sverige är i en annan situation än England, England som på en mycket mindre yta har 60 miljoner invånare.

Det skulle krävas timslånga argumentationer för att påvisa att det är så som du presenterar. Jag kanske återkommer imorgon med ett mer utförligt svar. Men jag vill redan nu uttala att jag tror att du ar fel fakta bakom dina åsikter och ståndpunkter. Du verkar klok, men din datainhämntnig sa,ta analysen av denna har en helt del brister som jag kommer att återkomma till någon gång i framtiden. Glömmer jag så får du gärna påminna mig då detta är intressant.
Utan att egentligen börja argumentera emot det du säger i detta skede så får jag uppfattningen av att du inte är speciellt väl påläst på nationalekonomi samhällsutväckling, historia osv. på någon högra nivå. Detta är inget maktmadel, utan mycket av det som händer idag har hänt, om än i mindre skala förr, och då vore det bra om vi står på någorlunda samma faktaunderlag innan vi tar upp diskussionen igan.

Kort sagt, jag menar på att du har fel, och jag återkommer, och när jag gör det, så har jag formulerat bevis för mina teser.
Ge mig en vecka, och påminn mig få så skapar vi en egen tråd där vi läser det där. Du och jag, och skiter i vad andra säger. Vad säger du? Vardagsspänning!
Citera
2015-10-26, 22:02
Medlem
staticages avatar
Diktatorn är helt handlingsförlamad när det kommer till folkets bästa,
precis som en diktator ska vara,
Nu blir det hårt mot hårt mot näthatet,
täppa igen sanningarna som läcker fram en gång för alla,
så att den socialdemokratiska staten kan bli totalitär,
det som man alltid strävat efter.
Militären är i stort sett avvecklad och HBTQ certifierad,
Inget hot för eventuell militärkupp där inte.
Citera
2015-10-26, 22:36
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jamen va faaan...

De skulle kunna ha lagstiftning på plats i morgon om de ville. Om de ville.

En av de värsta kriserna i Sverige på många decennier men ändå ska det utredas och skickas på remiss. Vad säger M om att regeringen obstruerar med att genomföra den uppgörelse de gjort?
När man införde Fatca-lagstiftningen i Sverige fick remissinstanserna 29 dagar på sig att svara, men det är kanske annorlunda när USA hotar med sanktioner..
Citera
2015-10-26, 22:39
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är märkligt. Jämställdheten ska råda på alla andra områden - men inte just på detta. Ingen av feministerna pratar om orättvisa, mansdominans, patriarkatet etc. när det gäller just invandringen/flyktinginströmningen.

Själv undrar jag när man motiverar det stora antalet manliga flyktingar genom att säga att vägen är farligare än att stanna kvar… Att man riskerar sitt liv genom att fly. Men varför flyr man då ifall man INTE riskerar livet genom att stanna (som frun och barnen gör)?
Ja. Är det imte dags att införa flyktingkvotering? Varannat uppehållstillstånd ska gå till en kvinna. vad säger Fi?
Citera
2015-10-26, 23:12
Medlem
Förhalar, ljuger, blundar och flosklar.
Snart börjar jag tro på de som påstår att det verkligen finns en agenda bakom den groteska massinvandringspolitiken i vårt land.

Nu har Norge börjat ålderstesta "flyktingbarn" i större skala. 1 av 3 visar sig vara över 18 år.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkrisen-i-europa/en-av-tre-mindreaarige-asylsoekere-som-alderstestes-er-over-18-aar/a/23547330/
Citera
2015-10-27, 00:35
Moderator
Unitys avatar
Lena Mellin igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21651704.ab
Citat:
Att den inte kan hinnas med till nyår är möjligen förståeligt. Men inte heller till 1 juli? Det förefaller obegripligt senfärdigt.

Men Johansson försvarar den långsamma lagstiftningsprocessen med att den i verkligheten inte gör någon skillnad.

– Men i praktiken så kommer de som kommer till Sverige nu att bli bedömda enligt den nya lagen eftersom väntetiden är över ett år, säger han.

Vad Morgan Johansson egentligen säger är att flyktingmottagandet har kollapsat.

[...]

Det Morgan Johansson erkänner utan att uttala det högt är att flyktingmottagandet kommer att förbli dyrt och dessutom dåligt.
Citera
2015-10-27, 00:43
Medlem
RickardXXIIIs avatar
Jaha, "Det här går inte längre"

Men det gick ju bra igår och i förrgår, vad har hänt, käre Stefan?

Likt en tonåring efter sin första fyllefest vaknar Löfven upp och kommer till insikt.

Ska bli intressant att se hur kommer att gå nu när det som igår inte längre går.
Citera
2015-10-27, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Förhalar, ljuger, blundar och flosklar.
Snart börjar jag tro på de som påstår att det verkligen finns en agenda bakom den groteska massinvandringspolitiken i vårt land.

Nu har Norge börjat ålderstesta "flyktingbarn" i större skala. 1 av 3 visar sig vara över 18 år.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkrisen-i-europa/en-av-tre-mindreaarige-asylsoekere-som-alderstestes-er-over-18-aar/a/23547330/

Det vore intressant att veta mer om hur dessa tester görs. Jag utgår från att det det finns en gråzon som man med tanke på de stora juridiska konsekvenserna tar marginal för i bedömningarna, vilket innebär att den verkliga andelen som ljuger om ålder kan vara klart större än bara en av tre. Den här, inte helt färska, artikeln (http://www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/2009/04/how_old_are_ye_matey.html ) talar om en felmarginal på 6-8 år. Därmed är det inte helt korrekt att säga att en tredjedel av de ensamkommande barnen i Norge är över 18 år, utan rent statistiskt sett så är den andel som ej klarar testet i verkligheten över 26 år. En person i åldern 20-25 har med andra år fortfarande en riktigt hygglig chans att klara ett ålderstest.

Återigen, jag är ingen expert på detta - det vore intressant att veta vilka säkerhetsmarginaler norrmännen haft och om uppgiften om 6-8 år stämmer.

EDIT: Såg nu att norrmännen inte testar alla, utan bara där misstanke om fusk finns, vilket tycks gälla ca en av tre. Om man utgår från att den tredjedel som testas också är den rent faktiskt äldsta, så är det faktiskt bara en av nio som inte klarar provet.

Det vore bra om sverige kunde införa liknande tester - om inte annat skulle det filtrera bort de värsta fuskarna och även göra det mindre riskfritt att ta en rövare i största allmänhet. Med tanke på att ett ensamkommande barn kostar så mycket mer än en vuxen vore det rimligt.
Senast redigerad av rosebud 2015-10-27 kl. 02:15.
Citera
2015-10-27, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ja. Är det imte dags att införa flyktingkvotering? Varannat uppehållstillstånd ska gå till en kvinna. vad säger Fi?

FI säger INTE ETT JOTA just i den här frågan. Flykting- och invandringsfrågan är inte intressanta när man kan jaga svenska "talibaner" istället för de riktiga... Hedersrelaterat våld mot kvinnor bland vissa invandrargrupper eller arrangerade barnäktenskap bland romer är inte heller något för en sann feminist att debattera emot.

Att vissa områden i Sverige har blivit "muslim areas" dit muslimska män beviljar tillträde enligt eget tycke, är inte heller något som oroar en sann feminist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in