2015-10-27, 00:25
Medlem
Lite tveksam till vad Irina, frugan håller på med.

I de första förhören med henne är det så tydligt att hon framhåller att alla initiativ (som förmodligen har ingått i MGM:s plan) kommer från henne. Detta får ju som effekt att det inte kan vara någon plan från hans sida eftersom allt är hennes initiativ. HON ber NB åka och fixa fönsterbläcket, HON frågar om hon ska tvätta hans smutsiga kläder, HON ber att de ska åka till Källby och handla på söndagskvällen. Hon tar också upp hans magproblem (som en förklaring till avföringen). MGM hänvisar hela tiden till henne också: "Jag var med min fru hela tiden", som om han vara supersäker på att hon skulle intyga fast han faktiskt inte var hemma vid den tidpunkten.

Om MGM är mördaren ingick ju allt detta i planen för att skapa utrymme för mordet, förstöra bevis och sedan minska tidsfönstret för mordet och sedan också dyka upp på övervakningskameror/ bli sedd av butikspersonal.

Min poäng är att hon täcker upp lite väl bra och på alla känslig punkter. Hon är så INSATT i alla avgörande detaljer. För henne borde de inte varit känslig punkter om hon inte insett att de var helt avgörande. Och om hon insåg det, då borde hon förstått eller var hon tom införstådd med att han är mördaren? Fick hon instruktioner på alla dessa punkter borde hon ju fattat. Eller freestylade hon? Sedan tog hon ju vid flertalet ggr upp den mystiska bilen som stått parkerad utanför cafeet (vilseledande).

I senare förhör erkänner hon sin osäkerhet kring tidpunkten för NB:s hemkonst, att han bett henne ljuga om tiden, tvätta och att han betett sig konstigt. Hennes version är nu samstämmig med brorsans, i separata förhör. Det är väl också här hon påtalar att NB har impotensproblem, vilket iofs skulle kunna vara ett försök att igen täcka upp för honom om hon tror att män med impotensproblem inte kan förgripa sig sexuellt.

I slutförhören, säkert uppbackad av Mamma Balt mfl, tar hon nu tillbaka allt av värde hon medgivit och trots delgivning av DNA-träffar och hemska bilder så tror hon helt plötsligt att mannen är oskyldig igen och börjar yra om att hon hört någon komma in i deras boende när hon var i duschen. Jag tolkar det som ett försök att visa på att det kan ha tagits föremål för senare plantering av DNA. Plötsligt är mannen också supersnäll och mådde inte alls dåligt.

Jag tycker alltså hon skyddar brottsling och vilseleder mer än på bara den punkten om tid som hon erkände att MGM bett henne om och som hon kanske tänkte att hon kunde hjälpa till med för att han inte skulle bli misstänkt i onödan eftersom han rörde sig i området och inte var svensk. Och så hennes DNA på Lisas troskant, även om jag inte tror hjälpen sträckte sig så långt.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om de var två så kan en ha varit kvar i ladan medan den andre åkte och hämtade något. Då finns det plötsligt mycket mer tid än 20-30 minuter. Det kom ingen och undersökte ladan förrän efter 23-tiden.
Pappan tittar väl in ladan mellan 20.00 -- 20.30, men det ger ju också längre tid.

Jag tror på att det kan ha varit en medhjälpare/beställare med -- däremot råder det ju ingen tvekan om att NB är skyldig.
Medlem
Citat:
Få fatt i LH, få henne till ladan, hänga upp, ordna tejpning, genomföra, skära ner, packa in kroppen i plast (om han nu gjort det) etc. Allt på 20 minuter?!

Du får det att låta som om det skall ta över en timme. Tidsspannet är enligt mig fullt möjligt, med lite röta och adrenalin i kroppen så borde det gå finfint.
2015-10-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
Är helt ärligt nyfiken på vad som för dig är intressant med hennes trosors utseende?

Jag tycker de är intressanta för de är smutsiga. Jag tror han haft av henne samtliga kläder på nedre delen av kroppen då de var påtagna ut och in igen. Det måste också tas med i tidsåtgången.
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Fast det är ju fakta att vittnen sett han åka i hög hastighet mot Martorp och tillbaks till Blomberg.

På något sätt så tror jag inte att "hängningen" var avsedd att ha ihjäl henne. Det var mer en grej för att hålla henne på plats, så att hon inte kan fly. Jag tror han hade mer planer för henne.... men nu blev det inte som han hade tänkt och i slutändan står han där med ett lik att hantera.

Hade jag varit i hans sits så hade jag iallafall åkt för att säkerställa att ingen befinner sig på Martorp INNAN man lastar in människan i bilen och åker dit.

Sen så är det nog bara mer tur (för hans del) att ingen passerade precis när han stod där med sin bil redo att lasta in människan som antagligen placerades på en pressening eller dylikt i bakluckan.
Plastpåsar över pass.stolen i framsätet omnämns i fup. Vid byssjan riskerar han knappast att möta någon. Troligen har han kört in ladan före inlastningen, eller före hela dådet.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vad kan det finnas för anledningar till att han tejpar henne?

Tejpar ansiktet han lättare ska kunna föreställa sog adriana istället?

Så här svarar forskaren (sexualbrott KS) på frågan om tejpning m.m (Fup sid 1001)
Citat:
De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa. Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-10-27 kl. 00:47.
2015-10-27, 00:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Sant. Och från honom verkar man kunna förvänta sig litet vadsomhelst. Men jag skulle nog ändå gissa att det är ett väldigt konstigt tillvägagångssätt.

Det är det väl ingen som ifrågasätter. Bara tanken att i utgångsläget försöka placera LH i ett minimalt skåp, inse att det inte lyckas och därefter placera skitiga kläder och tvåtaktsbränsle för att hålla allt på plats tyder på begränsad hjärnkapacitet och/eller drog/alkoholintag.
Senast redigerad av katw 2015-10-27 kl. 00:30.
2015-10-27, 00:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, jag tycker det ser fullt möjligt ut faktiskt. Upphängning, dödande, utforsling: kan gå
på mindre än 10 minuter. Naturligtvis är NB fullt medveten om att han inte får låta
gärningen ta för mycket tid i anspråk; det är ändå i en öppen byggnad det sker och det
har sina risker. Cirka 18:30 är LH helt i baltens våld. Allt är förberett för det här.
Det är bara ett offer som har inväntats. Nu fick han tag i ett.
18:40 lever inte Lisa längre och balten har fått sin utlösning och hunnit med sitt bajsande
också. 5 minuter senare är kroppen emballerad och färdig för vidare transport.
18:50 rusar han iväg mot Martorp och ser redan fram emot den panpizza som ska ätas i afton.
En pizza som dock när den väl tinats upp i mikron hemma hos kärringen och brorsan inte
tilltalar längre så han lägger sig istället i sängen med sin laptop. Helt oberörd av vad han
gjort tidigare.

Tiden räcker gott och väl åt att utföra detta mord.
19.35 hemma igen efter Martorp som tar 5-6 min med bil. Lägg på lite tid för att släpa upp henne på den 87 cm höga avsatsen på baracken för att sedan med våld knuffa in den döda kroppen i det 24 cm breda skåpet. Vem fan vet om han talade med mamman hela tiden dessutom. Kanske är den lögnaktiga frun som säger det. Kan ju lika väl kommit hem 19.45.
2015-10-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Minns ej men det finns enskilt och även i förhör med NB.

Som taget ur en skräckfilm
2015-10-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, jag tycker det ser fullt möjligt ut faktiskt. Upphängning, dödande, utforsling: kan gå
på mindre än 10 minuter. Naturligtvis är NB fullt medveten om att han inte får låta
gärningen ta för mycket tid i anspråk; det är ändå i en öppen byggnad det sker och det
har sina risker. Cirka 18:30 är LH helt i baltens våld. Allt är förberett för det här.
Det är bara ett offer som har inväntats. Nu fick han tag i ett.
18:40 lever inte Lisa längre och balten har fått sin utlösning och hunnit med sitt bajsande
också. 5 minuter senare är kroppen emballerad och färdig för vidare transport.
18:50 rusar han iväg mot Martorp och ser redan fram emot den panpizza som ska ätas i afton.
En pizza som dock när den väl tinats upp i mikron hemma hos kärringen och brorsan inte
tilltalar längre så han lägger sig istället i sängen med sin laptop. Helt oberörd av vad han
gjort tidigare.
Du måste lägga till tid då han hämtar bilen vid kafét kör bakom mjölkrummet för att lasta n BOS kropp, eller bär han den över vägen, nej.
2015-10-27, 00:31
Medlem
Citat:
Få fatt i LH, få henne till ladan, hänga upp, ordna tejpning, genomföra, skära ner, packa in kroppen i plast (om han nu gjort det) etc. Allt på 20 minuter?!

Jag utgår från att skuffen var inplastad på förhand. Snaran förberedd. Tejpningen gick snabbt. Han är van hantverkare. Lyfta upp henne. Sedan var hans lust snabbt tillfredställd.

Han har säkerligen gått igenom hur han skulle genomföra detta i ett oändligt antal gånger i sin hjärna och förfinat sin plan.

Mordet på en ljus, slank tjej hade hänt i snartid men att det blev just Lisa var en ren slump. Enligt mig.
2015-10-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om det var en person kan han också åka iväg och hämta nåt... Men är han/dom så kyliga hade de flyttat liket och haft det i flera dagar. Öppen lada vid platsen för försvinnandet är risk

Hela utförandet i själva ladan är väl en stor risk i sig?
Tycker att folk är alldeles för logiska i sitt tänkande här..

Hade ju varit en minst lika stor risk att komma till martorp med ett lik i bakluckan och sen visar det sig att hans "kollegor" fortfarande befinner sig där...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in