2015-10-26, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Blod finns alltså i hjälmen? Jag försöker få ihop det med händelseförloppet men lyckas inte hitta nån vettig förklaring. Det borde väl finnas tydliga skador på hjälmen som påvisar våld som går koppla till gärningen?

Om inte våld utförts när hjälmen är på hur har blodet hamnat där?

Hjälmen såg ganska intakt ut förutom att det gallret för luftintaget var borta på hjälmen men det vet vi ju inte om det varit borta sedan innan ?
2015-10-26, 23:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Kan ha slängt henne i backen ansiktet före. Sparkat henne mot huvudet när hon låg ner. Slagit med sidan av handen mot näsan. Slagit med ett tillhygge. En kraftig blödning borde dock nått kläderna. Finns det någon indikation på det eller att mängen blod i hjälmem var stor?

Säg att hon blir infångad när hon har hjälmen på sig. Lättaste sättet att förflytta henne då är väl att ta tag runt "hakskyddet" och gå mot ladan så hon måste följa med eller ramla. Instinktivt vill man kanske inte ramla i den sitsen. Blodvite från näsa eller läpp kan uppstå vid införande av hand
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-10-26 kl. 23:40.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle han ha gjort det? Han var inte rädd för att sprida sperma och DNA, precis.

Han hade inte räknat med att hans kraftiga psoriasis på armarna skulle bli hans fall.
Medlem
Citat:
Det går inte att lokalisera en telefon i efterhand annat än till mobilcellen. Det du pratar om är lokalisering i realtid.
Jag menar i efterhand, det är ointressant hur LH telefon rörde sig då man vet att den oskadliggordes i närmrådet av kafét. Mer intressant hur MGM telefon visat sig, då hade man fått hela händelseförloppet i tid och plats. Mastdata är tömd så det är inte omöjligt att detta plockas upp i nästa instans om överklagan inkommer, så har skett i andra brotts fall.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Elda upp boden menar du? Knappast. Det blir ett pådrag med brandkår och sånt och de lär hitta en kropp som inte har förångats. Nya problem.
Mordbrännaren hade hunnit undan.
2015-10-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Som jag skrev nyss till pantominimum så tycker jag att slangen vilar mot genomföringen. s663
Dessutom så går plaströret över i ett vertikalt metallrör precis där snaran har varit fästad. Så belsatningen har till största delen varit på det metallrör som går lodrätt upp mot taket.
Som jag skrev i mitt första inlägg - om den vilar mot genomföringen och den tog upp någon vikt alls så måste den skrapats mot genomföringen vilket måste givit färska skrap-/tryckmärken. Har man påvisat såna märken? I så fall framgår det inte av undersökningen såvitt jag kan se.

Faktum är att om det är så att den tar i genomföringen där den kapats av så lutar redan slangen obelastad kraftigt nedåt på sin korta längd. Detta eftersom den går en bra bit upp i luften där den går in i genomföringen. Detta skulle än mer tala för olämpligheten att hänga ett tunt "halt" nylonrep med avsikten hängning i plastslangen då den i så fall är en slang ut i fria luften som dessutom hänger nedåt.

Nästa fråga är om ens röret som går upp i taget är anslutet till något och hade hållit för en sån belastning utan att åka ner, även det är ju viktigt att prova även om det ser stadigt ut (svårt att bedöma på bilderna).

Att detta måste ha testats ser jag som en självklarhet om man verkligen anser att detta är mordplatsen. Mycket märkligt om det inte gjorts.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Elda upp boden menar du? Knappast. Det blir ett pådrag med brandkår och sånt och de lär hitta en kropp som inte har förångats. Nya problem.

Men är du född igår? Elda upp rishögen förstås med Lisa i den
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han hade inte räknat med att hans kraftiga psoriasis på armarna skulle bli hans fall.
Vad har det med saken att göra? Det fanns ingen anledning att skjuta satsen i lampskärmen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men detta var en tight hjälm.

http://i.imgur.com/Wjsikv2.png

eller tror du den fladdrar på huvudet?

Ja. Det är insidans avtagbara kuddar som avgör det. Kuddarna som sitter vid kinderna tar mest stryk och blir hoptryckta över tid varför hjälmen inte spänner åt runt käkpartiet.

Jag har en sån hjälm fast annat märke. Skulle jag krocka med den så lär jag slå mig för den är rätt lös, det va den inte när jag köpte den.
2015-10-26, 23:39
Medlem
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6280453

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6286002
MGM själv uttrycker sig inte så (innebördsmässigt menar jag). Hans huvudlinje är att jämra sig över sin belägenhet och över orättvisa vittnesmål och, ja slumpen. Advokaten ska ju driva klientens linje och inte hitta på något eget - gör hon det verkligen ? För att väcka något intresse för en alternativteori borde MGM ge någon indikation, men det gör han nästan aldrig. Enda undantaget är att han utmålar offrets far som skum. Är det vad advokaten borde driva som huvudlinje, att fadern inte såg tillräckligt ledsen ut och att han tittat konstigt på MGM ? Man vet aldrig men det vore riskabelt - kanske rätten skulle kalla på läkare....
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det lär vi nog inte få reda på eftersom obduktionen är sekretessad , nn blödande skada måste hon haft.
Extremt konstigt att endast tre av skadorna finns med i FUP, antar jag.

Hittade ngn konstig text som jag inte förstår, men om benfragment borrar svalgväggen kan det kanske komma lite blod. "Tungbenet fraktur, Komplikation, Subkutan emfysem: benfragment borrat svalgväggen, den gasbehållare i den subkutana vävnaden, förekomsten av omfattande subkutant emfysem." http://sv.swewe.net/word_show.htm/?1798197_1&Tungbenet_fraktur

Kanske snörfårorna var djupa och blödde lite också.
Medlem
lodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
På silvertejprullen i spiklådan hittades bara DNA från Lisa. Jag förstår inte varför.

Good point, i synnerhet som NB hanterat rullen några dagar-en vecka tidigare. Dessutom borde denna tidigare hantering avsatt DNA på de delar av silvertejpen som satt på LH, men där fanns inget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in