2015-10-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad skall NB säga? Finns inget för han är körd hur han än gör. Lika bra att då blåneka hela tiden. Tror att han mycket väl förstår att loppet är kört.

Nej här finns verkligen inga "förmildrande omständigheter" vare sig han erkänner eller blånekar. Här kommer det heller aldrig att finnas vare sig förlåtelse eller förståelse. Detta lär NB också inse.
Vi får hoppas att IR får honom att berätta. Det kanske inte är omöjligt, han har ju visat känslor och svagheter redan i förhören genom att börja lipa. Speciellt om han inte är ensam om brottet. Det lär bli tuffa förhör i TR. Målsägarbiträdet har ganska "lösa tyglar" och kan gå hårt fram. Tänker på EMF i förhören med KJ i Bangsuanfallet.
2015-10-26, 15:16
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Håller inte med dig. Fupen var ingen höjdare precis. Torftig. Tjatig. Smal. Man hade inte fått mycket av i förhören. Skulle vilja gärna se den sekretessbelagda delen av fupen och även slasken.

Man fick läsa flera gånger om en mystisk bil, jeep, landrower, pick-up, närheten av Caféet, men ingenstans i fupen kan man läsa, att man skulle ha kollat bilen och dess ev ägare. Så jag tror att den finns i den sekretessbelagda delen av fupen.

Har läst fupen och vissa delar två gånger. Läsningen har inte ändrat ett dugg min tidigare uppfattning. Jag står där jag stog. MGM kan vara en medhjälpare.

Det framkommer i förhör med NB att jeepen är kollad, mor och dotter som tar en promenad i omgivningarna, den är avförd
2015-10-26, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja vilken tur att LGW har minskat sin oro över utredningen, en utredning som han inte haft ett skit med att göra trots GT:s påstående om motsatsen.
Allvarligt, gör den där tomten nåt annat än att gissa fel hela tiden?
Så skönt. Äntligen. Tänk all jäkla onödig trams som skapar tvivel/ oro och som han kunnat bespara familjen.

Fjoll-GT:
Citat:
Ett fall som han har lagt ner stort engagemang i.

Bah...
2015-10-26, 15:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, när rullskridskor blir så viktiga att man avbryter mitt i en pågående middag för att åka och hämta dem ... Trots att man dessutom tidigare på dagen varit i kontakt med innehavaren och bestämt en senare tid.
Då finns det skäl att undra varför de plötsligt blev så viktiga.

Vad är det du egentligen vill diskutera? Vi vet att han inte är skyldig till mordet.

Misstänker du att han hjälpt till och städat upp? Skyddande av brottslig?
2015-10-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han behöver väl inte ha varit den som startat skajpandet heller, kanske anslöt sent. Ö h t är uppgifterna om händelserna hemma så sliriga och familjekontaminerade att det inte går att bygga avgörande bevis endast på dessa.

LOE2 det tycker jag är en bra vinkling. OM han anslöt senare till
Samtalet ökar antalet minuter han hade på sig att utföra brottet avsevärt. Bra poäng !
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och när jag nu såg bilden på vart den låg så ställer jag mig lika tveksam till detta.
Jag har för länge sedan uttryckt skepsis över detta med handsken här i tråden. Att den inte låg där kvällen innan. Min teori var då att mordet inte skett i ladan och att NB placerade den där för att avleda polisen. Men varför han gjort det (om han nu gjort det) är fullständigt obegripligt. Men det är iofs allt annat också...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Vanligt vid alla dödsfall att avföring/urin kommer ut. Inte bara vid hängning. Detta behöver inte ske direkt heller.

Edit: När musklerna kring urinblåsa och tarm förlorar sin funktion kan det vara svårt att hålla urin och avföring.
Det tyder då på att Lisa inte var död när han hängde henne, kanske var hon omtöcknad när han med ena armen lyfte upp henne och lade repet runt röret med den lediga handen och knöt fast, knäpper sedan upp byxorna och drar ner dom och trosorna till anklarna, sen dör Lisa.
2015-10-26, 15:21
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Hur förklarar du Lisas blod från munnen inuti hjälmen då? Har han slagit till henne när hon haft hjälmen på sig och sedan fått av henn hjälmen? Låter lite krångligt va? Tror att tejpningen kommit på plats efter hängningen han ville kanske stoppa blodflödet vad vet jag

bo har trillat med moppen tidigare, kan vara därifrån? Men det tycker man tekniker skall kunna se, ungefärligt datum
2015-10-26, 15:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så skönt. Äntligen. Tänk all jäkla onödig trams som skapar tvivel/ oro och som han kunnat bespara familjen.

Fjoll-GT:

Bah...

Eller hur, och det gäller inte bara den här utredningen. Många klenbegåvade (se ovan "generaltutte") i den här tråden som tror att LGW är nån insatt sanningssägare när verkligheten är att han gissar lika mycket som alla andra och har ingen som helst insyn varken i den här utredningen eller i andra.

Det var många år sedan som LGW hade nåt med brottsutredningar att göra i sitt dåvarande arbete hos RPS.
2015-10-26, 15:23
Medlem
http://www.expressen.se/gt/leif-gw-det-mest-besvarande-ar-snoret/

"Kan det bli knepigt"

Och även med den befintliga tekniska bevisningen, bland annat Nerijus Bilevicius blod på Lisa Holms kläder och hans och flickans DNA på en snörstump av samma typ som användes för att strypa henne, tror professorn att det kan bli uppförsbacke för åklagaren.

Starka DNA-bevis

Men ett annat spårfynd kan bli svårare för Nerijus Bilevicius att förklara bort:

– Det enskilt mest besvärande tycker jag är att både hans och Lisa Holms DNA fanns på det där snöret, av samma typ som är åtdraget kring halsen.

Han säger ju emot sig själv
2015-10-26, 15:24
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja vilken tur att LGW har minskat sin oro över utredningen, en utredning som han inte haft ett skit med att göra trots GT:s påstående om motsatsen.

Allvarligt, gör den där tomten nåt annat än att gissa fel hela tiden?

Det är en väldig stor skillnad på hur GW uttalar sig nuförtiden jämfört med några år sedan. Tror han börjar tappa greppet. Idag säger han olika saker i Expressen respektive Aftonbladet.

Det blir mest pinsamt nu att läsa saker som denna:

– Bedömer man beviskedjan enskilt så kan det bli knepigt. Om man säger: "Ok, ditt blod finns på insidan av hennes kläder" och han svarar: "Jojo, men det är inte så konstigt. De hade ju ett omklädningsrum där de hängde av sig och bytte kläder innan de gick in på kaféet", säger GW Persson och fortsätter:
Han kan till och med, i ett sådant läge, säga att han gillar att gå in i omklädningsrummet och sniffa på deras trosor. Då faller hela den biten.

blir nog för mycket för GW med detta motivet antar jag

http://www.expressen.se/gt/leif-gw-det-mest-besvarande-ar-snoret/
Senast redigerad av PhDSalander 2015-10-26 kl. 15:27.
2015-10-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer i det. Något medellångt hår har han inte, och den delen kan ju antyda det är någon annan han sett.

När det gäller Adriana så pekar hon inte ut NB, hon är jäkligt osäker i starten och får med stöd till slut ner det till att svaja mellan två personer .. Så något direkt utpekande av just NB har hon ju inte gjort - trots att hon faktiskt presenterats för honom tidigare under dagen och borde ha kunnat säga ganska säkert vem som fanns i bilen.

Förhör 8 juni med Adriana sid 985

Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne

Jönsson.

Förhör 12 juni med Adriana sid 986

Pa Bunyemnen ber om att få mer detaljerade signalement på person och fordon.
Adriana uppger att personen var:
ca 180-183 cm
bröt kraftigt på engelska
raka drag
ganska blek
blond
typisk östeuropé
nervöst intryck
arbetskläder (mörkare färger).

Förhör 14 juni med Adriana sid 987

Adriana uppgav att det var bara en man hon såg vid tillfället då hon var ute och joggade på
lördagen vid 19.30-tiden och som tilltalade henne.
Hon såg inte att mannen rökte.
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.

[...]

Hon vet inte om det var
samma person vid bilen
som den hon sett vid silobygget, den vid silon var väldigt lång, den
vid bilen var inte så lång.

Fotokonfrontationen 15 juni ... sid 989 .... foton som hon visats finns på sid 992

Bild 8:
A: Kan vara
Fhl: Kan vara?
A: Jag är inte säker, men……är betydligt likare än de andra
Fhl: Åtta är mer lik än de andra? Okay, kan vara men du är inte säker.

Bild 9:
A tittar länge säger sedan "Kan vara, vet inte"
Fhl: Kan vara? Du vet inte….
A: Det är likt, han är i åttans fack
Fhl: Han är i åttans fack, den är lik, kan vara säger du men du är inte säker

A: Nej
Bild 10:
A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla men han känns väldigt kraftig
Fhl: Han är mest lik av alla men, va sa du, han känns…
A: Han känns för kraftig men…
Fhl: Inte säker

Bild 11:
Nej det är inte han

Bild 12:
A är tittar länge och säger sedan "Nej"
Fhl: "Nej" säger du?
A: Nej

Fhl: Ska vi ta ett varv till med dem? Lite överblick

Fhl: Nr 8
A: Nej det var inte han heller, har för stora läppar

Fhl: Nr 9
A: Nej det var inte han heller
Fhl: Det var inte 9 heller

Fhl: Nr 10
A: A tittar en sund säger sedan "Det är likt, jag kan inte säga säkert, men det är likt"
Fhl: Nr 10 är likt men du kan inte säga säkert
A: Ja, han är den som är mest likt
Fhl: Han som är mest likt av alla eller…..

A: Och 12:an. 10:an och 12:an
Fhl: 10:an och 12:an är mest likt
Fhl: Nr 11…inte alls och 12:an…
A: 10:an är mest lik
Fhl: 10:an är mest lik…
A: Lite för bred i ansiktet men han är mest lik
Fhl: Utav samtliga tolv så är 10:an mest lik säger du, och12:an sa du också någonting om…
A: Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a
Fhl: Okay, nr 10 fast smalare, en blandning av 10:an och 12:an. 12:an är lite smalare menar
du?
A: Ja ungefär så
Förhöret avslutas

Notera att hon byter åsikt om 8:an och 12:an mellan de två genomgångarna -- och att hon faktiskt inte någon gång gör någon identifikation av NB (eller någon annan) som mannen vid bilen.
Hennes "utpekande" är minst sagt vagt. Det är inte nödvändigt så att man absolut registrerar någons utseende vid besök för att se silon och får jobbare "presenterade", man kan ha tankarna på annat håll och mest nickar och går vidare.
Men hon fick nån sorts deja vu när hon haffades av kartmannen. Lite besvärande också att han stod där det var dold infart bakvägen till Blomberg 10. Där också hundarna markerade i garaget, kan ha varit något annat men kan det ha hänt något där tidigare med NB inblandad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in