2015-10-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Ja, eller att vara framgångsrik på sin egen ort, oj oj oj vad ont blod det verkar väcka.

Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Bra inlägg!! Tack!! Först måste man ju fundera över varför ingen par 7 undersökning har gjorts. Det är märkligt. Har i vart fall inte hitta några indikationer på detta. Är man anklagad för ett sådant här mord så bör man ju förbereda för en mer omfattande undersökning. Jag tycker att man även bör undersöka hans hjärna ingående om han blir fälld. Stor psykundersökning också förstås.
Inte minst är det viktigt för forskningen. Kunna göra bättre profiler osv.

Har inte hunnit läsa alla förhör, mer ögnat igenom snabbt förutom broderns förhör. Generellt så verkar det vara hyfsade förhör med lite olika kvalitet.

Vi vet ju inte vad slags personlighet han har NB. Förhör bör ju anpassas beroende på det är för person man har framför sig, Vilka psykiska försvarsmekanismer använder personen? Normal intelligens? Grov brottsling, förstagångsförbrytare osv. Typ av brott?
För det första så bör man tänka på inramningen om det handlar om förhör som skall leda till erkännande. Hårda stolar med bord mellan förhörsledare och brottsling är inte bra. Bord är ett skydd, sitta upprätt på en pinnstol hjälper till att upprätthålla psykiska försvaret hos den förhörda.
Cigaretter och snus ska förbjudas, de tillhör också försvaret. S.k first order defence.
Den förhörda måste känna sig "naken", kunna slappna av och känna förtroende för förhörsledaren.

Flera förhör ska ju inte bara handla om det tekniska sidan av en undersökning på ett formellt sätt.

Förmågan att skapa kontakt och att skapa en relation med visst förtroende är ju avgörande för resultatet. Förhören blir en emotionell process hos brottslingen, en process som skall leda fram till sanning och erkännande.

Vad händer inom NB? Vi vet ju att han kan vara aggressiv och dominant. Vilja styra sin närmsta omgivning. Lägenheten han bodde i såg ju inte alltför fräsch ut. Han skötte inte sin hygien.
Han drack en del men vi vet inte hur mycket.
Efter mordet blev han mer rastlös och kunde inte sova på nätterna enligt brodern. Han gjorde inte det han skulle göra på jobbet.
Det verkar vara en uppseglande livskris med agiterad depression. Trycket inom honom gjorde honom mer eller mindre desperat.
Frågan är också, med tanke på hans påstående om att LHs pappa besökt honom på fängelset och skakat på huvudet åt NB, om han har en begynnande paranoia eller om det kan hänföras till normal rädsla och en ovetskap om hur det fungerar i Sverige.
Frågan är också om det pågår någon psykotisk process inom honom? Har han någon genetisk svaghet som finns i släkten vad beträffar psykiska sjukdomer. Inte ovanligt att schizofreni debuterar i hans ålder.

Viktiga frågor är också om han har något trauma i sin barndom? Har han på ett tidigt stadium varit tvungen att stänga av sina känslor pga av att han blivit misshandlad/misskött osv.

Oavsett vad som nu har hänt i NBs liv så kanske vi kan anta att hans psyke och försvarsmekanismer fungerar på en lägre nivå. Förnekelse är en primitiv psykisk försvarsmekanism. Förneka att han gjort något så hemskt som ett mord på en ung flicka. Fruktansvärt ångestskapande att inse detta faktum. Något han värjer sig mot i det längsta. Skam är likaså en primitiv känsla från barndomen, tidig ålder.

NB tycker synd om sig själv. Han gråter "krokodiltårar" under förhören. Inte för vad han gjort eller så, utan för att han den store och duktiga snickaren är utsatt för denna hemska anklagelse.

I förhören försöker han ta kontrollen, manipulera så gott det går. Minns inte, vill inte svara osv.

I förhöret där han påstår att LHs pappa besökt honom försöker han få hela förhöret att handla om just detta. Förhörsledaren går in lite väl mycket i hans påstående istället för att fortsätta förhöret på sina villkor.

Förhören borde ha blivit mer personliga, snappat upp när NB släppte på garden. Borrat in mer i hans sexuella fantasier, hans barndom, relationer, dottern osv. Skapat en förutsättning för ett erkännande. Pratat mer om hans mor.
Nja, jag tycker nog att de missat möjligheten att få fram ett erkännande. Vi får se om det kommer något men jag är skeptisk. Å andra sidan kan det vara svårt att skapa en förtrolighet med en tolk som mellanhand. Språkförbistringen skapar en mur.
Tack för intressant inlägg . Håller helt med dig om svårigheten som tolk medför är uppenbar för relationsskapandet. Givetvis beror detta på hur skicklig tolken är i att återge nyanser, men annars en mycket svår uppgift.
2015-10-26, 09:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Visst, ingen svärmorsdrömm men mycket som du beskriver stämmer in på många män i Litauen och i jämförelse så ser han ju ut som en nykterist. Bara 6 bilder av 577720 (1500 bilder vara av sexuell karaktär) med våldsinslag? Dessutom i webläsarens fickminne och inte sparat i egen mapp. Jag hade väntat mig betydligt mer och värre från en "lustmördare" som inte längre kan hålla sig.
Det spelar ingen roll hur de ser ut, hur trevliga, arbetsmoral eller civilstatus. Det är psykopatens farlighet, det manipulativa och speciellt den organiserade sorten. Om han nu är en sådan. Han verkar vara impulsiv, ha aggressioner och ta för sig. Hur mordet utförts ger hur som helst vägledning om vidrigt äckel han är..
Åsgårds kommentar om personutredningen har jag citerat in x flera.
Citat:
Vad som är intressant är att det är hans bror som beskriver honom i extra dålig dager. Han gör detta lättsamt i förhör trots att det är en bror. Det är också lite konstigt att andra vitten påstår att det är lillebror som förändrats och verkar nervös. NB säger inte mycket om sin fru och bror utan verkar hålla sig lojal. Vem var det nu som hade bilder på bundna kvinnor i mobilen? Den utvecklingstörda flickan som jobbat på caféet och som var lik Lisa som tyckte den yngre brodern var obehaglig? Vem var det av bröderna som hade det svårast socialt?
Han kunde inte språket öht och är nog det första som ska betonas.
Det finns inte ett DNA-spår, inte en enda skithög eller spermafläck efter honom - men han har varit misstänkt för mord. I den situationen tror jag nog man berättar allt väldigt ärligt om man inte utfört mordet. "Lättsamt" som du uttrycker det. ..
Citat:
Intressant att det var frun som spelade "League of Angels" och förmodligen lekte med klippdockor. Hon verkar heller inte ha varit främmande att titta på porr tillsammans med sin man.
Ur FUP
Citat:
Vad såg ni
Ett spel som heter League of Angels. Filmen kommer jag inte ihåg
Citat:
NB förstod snabbt var det skulle bära och utryckte sin oro tidigt för sin granne. Han visste ju vad han gjort i ladan av sperma, urin och skit och att dessa spår skulle säkras. Hittade någon hans kläder där eller blev dom bara slängda av Lars, ointressanta i sammanhanget?
MGM har mycket emot sig men att det skulle räcka till en fällande dom för mord har jag svårt att se, åtminstone i hovrätt. Hade hans DNA också funnits på trosorna så hade det blivit så mycket enklare men nu är det hans fru som är avskriven misstanke. Brott mot griftefrid duger inte för mig och förmodligen inte för Lisas familj heller.

MGM har så pass mycket mot sig och speciellt blodet på insidan av hennes jeans. Sammantaget ser det illa ut för honom och jag tror på fällande dom.
Ja, du det finns mycket som skulle ha underlättat för de som gjorde förundersökningen. De ska ha creed för allt de granskat - ett massivt jobb vid ett komplicerat brottsfall - ett förfärligt mord.
2015-10-26, 09:15
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Är det någon som kan bifoga en länk med bild på fönsterblecket som monterades av mgm.

sitter på mobilen och lyckas inte ladda ner fup.

Tacksam för bild
2015-10-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
ja det är ju korrekt. För redan på natten så fanns hund på plats i ladan för att söka
Vet vi vad det var för typ av krimhundar ? För om jag minns rätt så markerade inte de hundarna alls ? Trots att LHs handske och örhänge låg kvar samt att LJ troligen blivit bragd om livet på den platsen bara några timmar tidigare ? Någon som kan förklara hur det kan bli så ?
2015-10-26, 09:17
Medlem
Har läst fupen men jag har missat hur Lisa Holm hittades ? Eller finns det inget skrivet om det ?
Medlem
Har man hittat någon annans okända DNA på mordplatsen eller är det bara MGM:s?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Vet inte om någon annan tänkt på det, men det som slår mig vid genomläsningen av förhören med NB är hur han slingrar sig och försöker undvika frågan om tiden för brottet.
Han förstår i förstone inte vad förhörsledaren menar när denne säger att NB instruerat frun och brodern om alibi för tiden. Sedan kan han inte fatta vilken tid det är fråga om. Han pratar om vad han gjort på andra tider.
Det verkar ta en bra stund innan man får honom att direkt uttala lögnen om att han hela tiden varit hemma och skypat med mamman.
Trots språksvårigheter verkar han förstå rätt bra när frågorna gäller mer neutrala förhållanden, men när det börjar brännas, förstår han ingenting - i det längsta.
Enligt min mening bevisar det inget, men visar tydligt att han är skyldig och försöker undvika svåra frågor. Det är lättare att undvika frågorna än att ljuga rakt upp och ner, vilket han ändå till slut blir tvungen att göra.
Håller med, har samma uppfattning när man läser förhören. Svamlar, rör runt, svarar konkret - för att nästa stund inte fatta nåt.
Jag tror denne man är van att manipulera sin omgivning under många år och han blir ställd när det kommer korsande frågor som drar honom mot centrum=huvudfrågan.
2015-10-26, 09:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men. Trosorna!
Jag får inte ihop det logiskt att bara fruns DNA finns på brottsoffrets trosor och inte Mördar-Litauerns DNA. Den enda rimliga förklaringen är att hon hanterat trosorna. Trosorna kanske kom med í tvätten när de skitiga kläderna tvättades eller att trosorna kom hem till dem av någon bisarr anledning. Som en trofé. Det är klippdockorna som spökar i mitt huvud.
Indirekt kontaminering? Är det så svårt att förstå?

Jag ska förlänga det jag skrivit med ytterligare en fundering:
1. Handskar. Engångs (aldrig NB kontaminerade) gummihandskar.
2. Kökskniv som hon använder till potatis.
3. NB hotar LH med kniven.
4. NB vidrör trosfronten då han drar ner jeans. IB:s DNA har hamnat på handskar.
5. NB tar av handskarna.
6. Hans DNA hamnar lite här och där.
7. Han rengör kökskniven.
Senast redigerad av develi 2015-10-26 kl. 09:33.
2015-10-26, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Silvertejpen går att förklara. Vi är många som använder silvertejp som räddare i nöden. Jag har flera rullar på lägliga platser till allt möjligt. Så det är plausibelt att lillebrors fingeravtryck finns på rullen.

Jag förstår det som är rimligt, som resonemang kring silvertejpen, och då köper jag att lillebrors fingeravtryck på rullen inte binder honom till brottet.

Men. Trosorna!

Jag får inte ihop det logiskt att bara fruns DNA finns på brottsoffrets trosor och inte Mördar-Litauerns DNA. Den enda rimliga förklaringen är att hon hanterat trosorna. Trosorna kanske kom med í tvätten när de skitiga kläderna tvättades eller att trosorna kom hem till dem av någon bisarr anledning. Som en trofé. Det är klippdockorna som spökar i mitt huvud.

Silvertejpen som AB har DNA är arbetsrelaterat.
2015-10-26, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eson57
Har läst fupen men jag har missat hur Lisa Holm hittades ? Eller finns det inget skrivet om det ?

Hon hittades i en arbetsbod bakom ladugårdskomplexet. GM hade tryckt in kroppen i ett klädskåp.
2015-10-26, 09:25
Bannlyst
Citat:
Händelsen i England är lite märklig men han påstod att det var en vän och att han betalade böterna för honom. Kan man inte avkräva en riktig legitimation så kan nog mycket annat bli fel.

Visst, ingen svärmorsdrömm men mycket som du beskriver stämmer in på många män i Litauen och i jämförelse så ser han ju ut som en nykterist. Bara 6 bilder av 577720 (1500 bilder vara av sexuell karaktär) med våldsinslag? Dessutom i webläsarens fickminne och inte sparat i egen mapp. Jag hade väntat mig betydligt mer och värre från en "lustmördare" som inte längre kan hålla sig.

Vad som är intressant är att det är hans bror som beskriver honom i extra dålig dager. Han gör detta lättsamt i förhör trots att det är en bror. Det är också lite konstigt att andra vitten påstår att det är lillebror som förändrats och verkar nervös. NB säger inte mycket om sin fru och bror utan verkar hålla sig lojal. Vem var det nu som hade bilder på bundna kvinnor i mobilen? Den utvecklingstörda flickan som jobbat på caféet och som var lik Lisa som tyckte den yngre brodern var obehaglig? Vem var det av bröderna som hade det svårast socialt?

Intressant att det var frun som spelade "League of Angels" och förmodligen lekte med klippdockor. Hon verkar heller inte ha varit främmande att titta på porr tillsammans med sin man.

NB förstod snabbt var det skulle bära och utryckte sin oro tidigt för sin granne. Han visste ju vad han gjort i ladan av sperma, urin och skit och att dessa spår skulle säkras. Hittade någon hans kläder där eller blev dom bara slängda av Lars, ointressanta i sammanhanget?

MGM har mycket emot sig men att det skulle räcka till en fällande dom för mord har jag svårt att se, åtminstone i hovrätt. Hade hans DNA också funnits på trosorna så hade det blivit så mycket enklare men nu är det hans fru som är avskriven misstanke. Brott mot griftefrid duger inte för mig och förmodligen inte för Lisas familj heller.

Detta fall är 100 % säkert. Det var i princip klart i slutet av juni. Han kommer att få livstid och sedan utvisning för evigt från Sverige.
2015-10-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eson57

Hon hittades i en arbetsbod 2km bort inklämd i ett litet klädskåp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in