2015-10-25, 22:00
Medlem
Har du funderat något mer på vad det var för bil du såg utanför caféet i Blomberg den
7 juni?
Sven uppger att han funderat en del och fortfarande är inne på att det är en japansk bil av
äldre modell. Sven har letat på nätet efter bilmodeller som kan överensstämma med bilen han
såg. Han har hittat en Toyota Corolla, 80-tals modell, fyrdörrars, kombiaktig och kantig i
modellen som han tycker överensstämmer med vad han såg.
Du uppgav i tidigare förhör att bilen var ljust blå eller grå stämmer det?
Han uppger att det stämmer vad han uppgett i tidigare förhör.
Hur säker är du på tiden då du passerar caféet?
Sven är säker på att tiden var någonstans mellan 18.50–18.55 då han passerar caféet. Han
kom hem till sin bostad strax efter kl. 19.00 i Hällekis.
Såg du några personer utanför caféet?
Han såg inga personer och han vet ej om det ens satt någon i bilen han såg. Sven hade fordon
framför sig på vägen och var mer koncentrerad på dem.
Är det något mer du vill berätta för polisen?
Han uppger att han vet vilken bil de misstänkta kör och att det inte var den bilen han såg
utanför caféet.
Flera vittnen talar om en blå bil utanför cafeet vid ungefär samma tid. Sven här ovan är säker på att det inte är litauernas bil. Vems är denna bil? Detta borde vara väldigt, väldigt viktigt?
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie71
Om vittne sett en person med mörk rufsig frisyr gå ut ur ladan vid 18.15 är jag nyfiken på hur mycket polisen vet om den personen och hans fordon ? Enligt någon i tråden finns det en lokal person med detta utseende. Vad har ni hittat på honom i Fup'en ?

Om det är han så finns han bland annat på sid 698...
Medlem
FritzDaCats avatar
Nerijus ljuger ju bevisligen.

Först hävdar han bestämt att han inte varit ute innan besök i affären. (19:58 åkte de i väg.)
Men under press köper han helt plötsligt det ena vittnesmålet om att han varit ute och kört (från Martorp), bara för att det passar tidsmässigt.
Citat:
Utöver det finns det andra vittnen som har sett dig fara fram och tillbaka.

Ja, och det stämmer med en av dom som sa, kvart i åtta han såg mig
2015-10-25, 22:01
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Som någon annan här någonstans har sagt så kan det finnas skador i obduktionsprotokollet som är under sekretess, om jag har förstått det rätt. Utöver blodet i hjälmen, även jackan som hittades på rishögen hade blod från Lisa på/i sig.

"I ytterligare en undersökt besudling på bakstycket upptill (e)
påvisade blod.
Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Hon måste ju definitivt ha haft någon blodig skada som gjort att det hamnat där, om så avsatt via MGM.

Edit: Även om jeansbyxorna sades detta

"I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan baktill
påvisades blod.
Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting."

Och sedan om BH:n

"I två undersökta besudlingar påvisades blod. Resultaten talar
extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm
(Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från
en nära släkting."

Vad fan har MGM hållit på med?

Jag håller på att läsa precis om det där också. Försökte hitta bild på hjälmens insida, men hittade ingen.
Blodbesudlingar på tejpen också, 3 stycken.
Funderar på om GM slagit henne medvetslös vid överfallet. Det stöder en lättare upphängning.
Tejpningen kan vara en transportåtgärd dvs att blod inte hamnar i bilen, sen kommer GM på att ta en stor säck av nåt slag. Hjälmen har han nån gång satt på hennes huvud för att det ska bli lättare att få den med sig, därav besudling inne i den.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-25 kl. 22:04.
2015-10-25, 22:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Du får själv googla bilder.
Om inget bevisar hans inblandning? förutom all DNA. hur har det kommit dit? Hur har någon annan kunnat döda Lisa utan att lämna minsta lilla lilla...liiiillla DNA-spår efter sig? Det är det sista svaret jag skriver till dig då du uppenbarligen är frälst och NB är Jesus och kan inte ha gjort fel.
Hur mycket DNA lämnar en strypning? Främmande DNA är svårt att detektera på hud, eftersom det kontamineras av offrets DNA.
2015-10-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan man få se på bilder av det också?

Hur som helst, även om någon begick det morbida mordet som #Grandioso så älskvärt bjöd de av Lisas anhöriga som följer tråden på, så finns det inget som bevisar att NB begick det.

Nä det är inte filmat med övervakningskamera eller han är tagen på bar gärning.

Försök förklara alla dessa tekniska bevis som alla med något bakom pannbenet förstår endast pekar på denne man som gm, alltså NB. Det finns ingen annan på kartan.

Jag känner igen denna retorik du har från andra krimtrådar vilket inte ger dig något som helst förtroende, trams från dag ett och ditt trams kommer fortsätta.
2015-10-25, 22:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Inget bevisar hur länge han var kvar. Vi pratar från 19:05 - 20:05 minus 6-8 minuters bilresa, alltså 52-54 minuter. Han kan haft tid att hjälpa en skyddsling.

Ett rent hypotetiskt resonemang och det enda skälet till att du för fram det är att du tycker det är kul att slänga käft. Du tror ju inte ens på det själv...

Men vi är i alla fall överens om att vi kan skriva av honom som GM.
2015-10-25, 22:09
Medlem
Citat:
Nej, det är naturligtvis inte omöjligt. Det har hänt att folk har dömts för mord trots att det bara har gått att bevisa att de träffat offret före och efter dödsfallet, inte under.

Har du verkligen lusläst FUP?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Just precis... han ville se loppet och åkte därför tidigare än avtalat.

Hur menar du med sista meningen... "Naturligtvis konstigt att två bröder möter varandra..står och pratar..när ett mord begås bara några meter från dem."?

Hur skulle dom veta att ett mord hade begåtts... obs... begåtts! Dom är ju inte synska vad jag vet.
Lisa dog troligen runt 18.30 och det är en bra bit ifrån där dom är.
Det är ju inte så att dom står utanför caféet precis...

HJ är hos AE 18.59-19:00.. Tar 6-8 minuter till honom. Således åkte han runt 18.50..och hade då innan pratat med sin bror GJ i ca 5 minuter. Då är vi nere runt 18:45.

Sista livstecknet från LH är 18:26. Allèn som gå nere från AJ:s hus ligger inte särskilt långt ifrån cafèt/ladan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modestygrace
Ngt av de saker jag tyckte var märkligt, och som jag reagerade på var de vittnen som sett
A) "NB" (mannen med skäggstubb och rufsigt här) utanför ladan ca 18,15. Det var väl denne Janne som sett honom.
B) NB´s bil utanför ladan 18.45 ca. Minns inte vilket vittne det var, ett par tror jag.

Vart var bilen 18,15? Varför såg inte Janne den då? Och varför såg inte tjejerna, Lisas kollegor, bilen då de åkte? Körde han fram den en sväng sen bara då eller, när han gick in för att mörda Lisa i ladan? Känns ju ganska så osmidigt.
Ja det är något runt denne som inte är helt tydligt ...
2015-10-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Jag håller på att läsa precis om det där också. Försökte hitta bild på hjälmens insida, men hittade ingen.
Blodbesudlingar på tejpen också, 3 stycken.
Funderar på om GM slagit henne medvetslös vid överfallet. Det stöder en lättare upphängning.
Tejpningen kan vara en transportåtgärd dvs att blod inte hamnar i bilen, sen kommer GM på att ta en stor säck av nåt slag. Hjälmen har han nån gång satt på hennes huvud för att det ska bli lättare att få den med sig, därav besudling inne i den.

Även hennes egen blod runt handlederna/på händerna, och hennes egna blod på vänster bröst efter topsning. "DNA För topsen erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd
DNA-analys påvisades DNA som överensstämmer med Lisa
Holm själv." Sidor 511-514 i FUP. Här sitter vi och tror att hon "endast" blev hängd. Hon är ju för fan blodskadad lite här och var verkar det som. Det här jävla fallet är vidrigt, för första gången någonsin reagerar jag ordentligt av att läsa en FUP. Jag har försökt läsa gamla inlägg här i tråden, om någon nämnt dessa blodbesudlingar, men jag hittar inte direkt något.

Blod runt handlederna kan vara för att han har bundit dom, och hon har försökt komma loss med våld som gjort att det börjat blöda. Det har jag för mig att jag har läst här i tråden. Blod mellan hennes fingrar, för att det runnit ner, avsatt av honom eller skada? Blod på hennes bröst, avsatt av honom eller skada? Blod inuti hennes jeans baktill, avsatt av honom eller skada?
2015-10-25, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ett rent hypotetiskt resonemang och det enda skälet till att du för fram det är att du tycker det är kul att slänga käft. Du tror ju inte ens på det själv...

Men vi är i alla fall överens om att vi kan skriva av honom som GM.
Jag vill inte misstänkliggöra honom. Jag vill visa att polisen inte gör sitt jobb när de kollar upp alibi på det här sättet. Han hämtade rullskidor kl 19, det är allt polisen får veta om vad han gjorde under en dryg timme, och nöjer sig med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in