2015-10-25, 20:23
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Jag vet att det diskuterats mycket, men jag har inte sett några några direkt bevis i fup om hur kroppen har fraktats från slaktrummet till byggboden.

Teorin om att han åkt bil längs grusvägen samtidigt som han slängt ut tillhörigheter är ju logisk. Det är ju en ödslig väg och på en söndagskväll rör sig nog ytterst få människor i det området,dessutom, om någon har sett hans bil vid aktuellt tillfälle så är det ju inget man vanligtvis reflekterar över och lägger på minnet.

Märkligt bara att inget dna finns i bilen
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2015-10-25 kl. 20:26.
2015-10-25, 20:24
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
FUP:

Det var viktigt att polisen skulle känna till att Lisa träffat Arne J, enligt mamman. Varför då?

Har du missat att det hela först handlar om en försvunnen flicka och sedan en mordutredning?

Lite mer exakt varför skulle olika ledtrådar o tips till polisen inte vara viktiga?

Lite mer exakt vad är det som gör att du inte förstår att ett tips eller en ledtråd som i sig kan tyckas vara betydelselös kan vara en viktig pusselbit i hela utredningen?

Det tycks som det är mycket du inte förstår när du ställer en så in i helvete dum fråga!
2015-10-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Just precis... varför den reaktionen och varför stod inte lastaren inlåst där den brukar vara?

Sid 180 i fup
Arne tillfrågas om iakttagelsen av teleskoplastaren. Han uppger att han såg den köra på en
grusväg söder om sin bostad på söndagen 150607 ca kl 14.30. Arne var då tillsammans med
sin son. Lastmaskinen var ca 400 meter bort. Han uppger att det med all säkerhet var den
John Deere maskinen som står i spritfabriken och används vid bygget i ladan mittemot cafét.
Arne ser inte vem som kör. Han ser inte heller om det var gafflar eller skopa på maskinen.
Arne ser det som högst troligt att någon av bröderna körde maskinen. Arne uppger att
bröderna har nyckel till spritfabriken där lastaren oftast står inlåst.
På måndagen frågade därför Arne Nerius varför de använt teleskoplastaren. Nerius blev mycket nervös och svarade att han inta använt maskinen. Han uppträdde på ett sätt som Arne aldrig tidigare sett.

Säger Arne ja. Allt vad Arne säger är sant anser utredarna.
2015-10-25, 20:27
Medlem
Frånvaron av fingeravtryck vid brottsplatsen och i byssjan innebär väl att gärningsmannen hade handskar? Men borde det inte finnas fotavtryck i byssjan där smutsen gjorde att det fanns släpmärken?

Som någon i tråden påpekar låter 6 bilder (vissa dubletter) i MGM och fruns dator något få för en lustmördare vars perversa sexualdrift driver honom till mord. Visar mobilen på större aktivitet? Jag hittar inte kartläggning av MGM:s mobil i fup:en, bara brorsans (som av en händelse också verkar gilla våldsporr med bundna unga fllickor...) Man kan undra vad bröderna har varit med om som barn...
Senast redigerad av Fårfällen 2015-10-25 kl. 20:34.
2015-10-25, 20:30
Medlem
katws avatar
Nerijus Bilevicius, 35, – en psykologisk gåta

Citat:
Enligt åtalet ska den misstänkte ha mördat Lisa Holm och gömt undan kroppen på mindre än en timme, åkt hem och skypat med en anhörig i en halvtimme och sedan kört i väg med sin fru för att handla pizza.

Om en gärningsman agerar så: vad säger det dig?

– Att han är förhållandevis befriad från sådana saker som empati, skuld och ånger, säger Ulf Åsgård.

Vad skulle kunna utlösa att någon ett sådant här brott?

– Det kan handla om frustration i det vardagliga livet, problem som dyker upp. Eller att gärningsmannen träffar en person som uppfyller hans förväntningar på hur ett offer ska bete sig.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-35--en-psykologisk-gata
2015-10-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är ingen smickrande beskrivning brodern (AB) ger av MGM:

* dåligt ölsinne
* trakasserar sin fru på fyllan
* kort stubin/agressiv ("Om vi gick ut fulla så var det jättemånga som fick stryk")
* dåligt tålamod (även nykter)
* misshandlat sin fd hustru (skilsmässa som resultat)
* kör bil onykter
* tar åt sig äran av broderns arbete
* "slickar svensken för mycket"

FUP s 1086-1087

Ryktet om den skötsamme och godmodige gästarbetaren tycks aningen överdrivet,
verkar väl snarare som alla bitarna faller på plats,
visar sig snarare vara en "j-ligt otrevlig typ",
även i GW:s statistik.

Man kan väl tillägga:
* Använt falskt namn men samma födelsedatum i England (verifierat genom fingeravtryck)
* Rattfylla med ej försäkrat fordon, bot 450 pund.

Sen kanske "Veckans brott" skulle ta in en psykolog som kan förklara hur huvudet funkar på en sexualsadist och hur en person kan bli kvar i sin bubbla som denne NB. Har aldrig träffat offret och hans Dna och blod är både här och där knutet till offret.

För nog förstår LGWP att detta är GM och ingen annan.
2015-10-25, 20:31
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Hänga upp en redan död person och avsätta en blodfläck på röret i samband med detta innebär endast brott mot griftefriden, så viss roll spelar det om hon redan var död när åklagaren inleder sin beviskedja. Men det verkar ju som att obduktionen ändå visar på att det var själva hängningen som var dödsorsaken.

De har väl kommit fram till om tejpen satts dit runt ansikte och snara före eller efter hon hängts upp?
Eller kanske rent utav efter hon tagits ner?
Jag har inte hittat det ännu då jag mest läst förhören hittills.
Det borde vara rätt enkelt att se.

tejpen är ditsatt då hon hängde..tror att det kan ha varit med i tilläggsprotokollet. dock inte säker.
2015-10-25, 20:36
Medlem
FL: Ja, vad bra, mmm, eh kontakt med anhöriga och så, jag vet att du har fått en del brev

NB: Ja

FL: Du har haft så du kan skicka brev också?

NB: Ja jag skickade

Kontrolleras innehållet (texten) i dessa brev via en tolk?
2015-10-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
FL: Ja, vad bra, mmm, eh kontakt med anhöriga och så, jag vet att du har fått en del brev

NB: Ja

FL: Du har haft så du kan skicka brev också?

NB: Ja jag skickade

Kontrolleras innehållet (texten) i dessa brev via en tolk?

Det får man ju verkligen hoppas, annars är det katastrof.
2015-10-25, 20:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nerijus Bilevicius, 35, – en psykologisk gåta

http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-35--en-psykologisk-gata
Åklagaren når långt med sin han-är-skyldig-propaganda.
2015-10-25, 20:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren når långt med sin han-är-skyldig-propaganda.

Så du beskyller åklagaren för Expressens artiklar? Starkt jobbat.
2015-10-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Skrev tidigare, men kan inte återfinna det, att NB kanske hade med sin frus dildo (sexleksaker) som han tänkte använda/har använt på BO. Därav fruns dna på trosor och insida lår.

Jag skrev också den teorin i ett inlägg. De hade ju ett antal hemma. Men samtidigt var det väl ingen DNA-träff på eller i könet utan bara på troskanten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in