2015-10-25, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej kroppens ställning ändras inte på grund av att den blivit likstel. Den blir likstel i det skick som den var när likstelheten trädde in efter döden.
I Elin Krantz fall så bröt GM upp hennes ben för att kunna gömma henne under stenblock som han lade ovanpå kroppen inte lång stund efter mordet, innan den blev likstel.
I samma skick som han lämnade henne under stenarna hittades hon när stenarna togs bort.

Funderar på om GM i Lisas fall kanske försökte dagen efter att flytta på kroppen men inte kunde få ut henne ur skåpet på grund av likstelheten... hon satt fast... och sen var det för mycket folk i rörelse för att han skulle våga försöka.

Fast Elin hittades väl innan 3 dygn hade gått och då finns likstelheten kvar..
2015-10-25, 17:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Har börjat läsa FUP men det går långsamt, är ännu bara i början. Det här gäller något som jag läst om i tråden men inte kommit till själv än i FUP. Men jag har inte samma koll på tråden nu och vet inte om detta har diskuterats idag:

Det handlar om att hon blev tejpad efter att hon hängts. För mig är det ett mysterium. Enda rimliga förklaringen är, att försöka skydda ansiktet. GM ville att hon skulle bli hittad alltså, att ansiktet skulle gå att identifiera. Nå, bara en tanke, men den är logisk.
2015-10-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Jag gissar på att Lisa hjälpte Litauen med något.. Hon verkade ju väldigt snäll, glad å social så kan tänka mig att han vill ha hjälp med något. Precis som han frågat den joggande kvinnan dagen innan. Men att hon pratar svenska när han inte kunde det låter ju dessvärre mysko. Han kanske kunde lite svenska?

Jag tycker det verkar mycket konstigt att inte LH pratade engelska med litauerna i så fall, såå bra svenska kunde dom väl inte, så det var bättre att prata svenska än engelska. Dom hade väl inte gått på SFI ändå!?
2015-10-25, 17:19
Medlem
Titianas avatar
Rolig läsning detta med förhör med den MGM...han är som Manuel i Fawlty Towers...Helt oförstående
Även om man inte kan förklara Irinas DNA på trosorna kommer denne man att skaka galler. dels är DNA-bevisningen mot honom stark, dels saknas det totalt annat DNA förutom det lilla från Irina.
Han gör inte saken bättre med sitt svammel och AJ fru berättade i sitt vittnesmål att Irina hade berättat att MGM viskat till henne att han hade varit hemma mellan 18-20...fast Irina hade sagt att han hade varit borta mellan 17-20 och hon var orolig...
Senast redigerad av Titiana 2015-10-25 kl. 17:27.
2015-10-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har börjat läsa FUP men det går långsamt, är ännu bara i början. Det här gäller något som jag läst om i tråden men inte kommit till själ än i FUP. Men jag har inte samma koll på tråden nu och vet inte om detta har diskuterats idag:

Det handlar om att hon blev tejpad efter att hon hängts. För mig är det ett mysterium. Enda rimliga förklaringen är, att försöka skydda ansiktet. GM ville att hon skulle bli hittad alltså, att ansiktet skulle gå att identifiera. Nå, bara en tanke, men den är logisk.

Kanske även är så att han inte ville se hennes ansikte. Kan inte vara så himla behagligt att titta någon man dödat i ansiktet. En spekulation bara.
2015-10-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har börjat läsa FUP men det går långsamt, är ännu bara i början. Det här gäller något som jag läst om i tråden men inte kommit till själv än i FUP. Men jag har inte samma koll på tråden nu och vet inte om detta har diskuterats idag:

Eller för att någon ville att det skulle se ut som ett sexmord.
2015-10-25, 17:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Återigen, nej. Avsaknad av bevis är inget bevis för motsatsen. Tror du på fullt allvar att han skulle placerat Lisa i bilen utan någon som helt plastsäck eller liknande runt henne? En plastsäck tar inte stor plats att göra sig av med.

Just ja, vad du tror har ju ingen betydelse.
Som sagt, han var mycket oförsiktig, det är osannolikt att han skulle bli försiktig helt plötsligt. Varför lät han inte Lisa ligga kvar i säcken i boden? Det är lättare att göra sig av med mobildelar så de inte hittas än sopsäckar.
2015-10-25, 17:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja det finns många vittnen på det. Synd att de alla är desorienterade och halvblinda. Bara de som har sett NB eller NBs bil är förstås tillförlitliga.
Ja, här finns ett par skarpa iakttagelser. - Vittnen som säger att kaféet varit stängt och all personal resp. bilar försvunna kl. 17.00 göre sig dock inte besvär.
2015-10-25, 17:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Kanske även är så att han inte ville se hennes ansikte. Kan inte vara så himla behagligt att titta någon man dödat i ansiktet. En spekulation bara.
I så fall hade ögonen tejpats för också.
2015-10-25, 17:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Fast Elin hittades väl innan 3 dygn hade gått och då finns likstelheten kvar..
Nej efter 3 dygn är likstelheten troligen helt borta och det skick kroppen har lämnats i består även när likstelheten har släppt.

"Likstelhet utvecklas under de första 12 timmarna, är som kraftigast under de kommande 12 timmarna och avtar under nästa 12-timmarsperiod."
https://kriminalteknikern.wordpress.com/dodstecken/
2015-10-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Kanske mördarlitauern åkte iväg med hjullastaren för att förbereda och samla ihop en hög till en brasa för att senare elda upp ett brottsoffer och div. tillhörigheter.
Hade han inte lyckats den här söndagen hade han fortsatt........
Hear, hear! Har jag oxå varit inne på. Att han försökt förbereda och rigga högen så att han lätt skulle kunna få in allt i botten och låta högen slå igen som en rotvälta. Men det är nog som du antyder att det inte var mycket till hög innan. En väldigt platt och utspridd hög. Eller flera små högar här och där. Andra verksamma på Martorp kanske vet nåt om rishögens tillstånd före och efter 7 juni. Man kanske kan studera bilder. Uppvuxna tistlar, högt gräs och liknande genom högen skulle visa på att högen är gammal.
2015-10-25, 17:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
AJ och son HJ var ute och såg hjullastaren kl. 14:30. Det var ca 400 m från där han stod så han såg såldes inte vem som körde. Men det var bara NB och AB som hade tillgång till den så någon av dem borde ha kört den.

AJ konfronterade NB dagen efter och då nekade han till att han använt hjullastaren. Fast hans reaktion på konfrontationen har AJ ej tidigare upplevt. Således är det väl stor risk att han även ljuger här.

Hjullastaren brukar vara inlåst i spritfabriken men denna kväll stod den utanför ladan.

Men Henrik och fru Adriana var väl på konst utställning "i Skövde eller Lidköping" (varför vet hon inte vilken by hon var i ???) och efterår på besök hos sin ven A Eriksson.

FUP 517

Henrik till vännen Andreas Erikssons ateljé, som låg antingen i
Skövde eller Lidköping. Henrik och Adriana köpte med bullar som de åt hos Andreas till
kaffet.
Därefter åkte de till vänner till Andreas Eriksson. Adriana och Henrik åkte i en bil och
Andreas i en annan bil. Andreas skulle hämta upp sina barn hos vännerna och de skulle titta
på några nyfödda lamm. Där lekte de med barnen till strax innan kl. 18.00 då Adriana och
Henrik fick bråttom till Blomberg för en middag.
Adriana och Henrik blev ca 10-15 minuter sena till middagen som var utsatt till kl. 18.00
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-25 kl. 17:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in