2015-10-25, 15:23
Medlem
E.Merckxs avatar
Det har kommit fram lite mer om brevet nu, det verkar som om det är brevet som fått polisen att klassa morden som ett hatbrott. Kriminalinspektör Thord Haraldsson berättar mer i klippet som finns i anslutning till artikeln:

"Tidigare har utredarna berättat att innehållet i brevet har fått polisen att klassa morden på Kronanskolan som ett hatbrott.

Nu berättar kriminalinspektör Thord Haraldsson att brevet, som omfattar en sida, är politiskt snarare än våldsinriktat.

– Han har skrivit att han är missnöjd med invandringspolitiken och kände sig tvingad att agera, men han nämner aldrig att han kommer att bege sig till Kronan och vara våldsam, säger utredaren.

Måste läsa mellan raderna

För att syna det våldsamma budskapet måste man läsa mellan raderna, menar Haraldsson.

– Det framgår att något kommer att hända, men han beskriver inte vad, var, när eller hur.

Enligt kriminalinspektören finns det inte heller något uttalat i brevet som indikerar att han skulle gå till attack mot skolbarn eller mörkhyade.

Anton Lundin Pettersson sköts av polis och avled senare under torsdagen på sjukhus. Brevet är inget rent självmordsbrev, säger Haraldsson, som menar att det ändå finns antydan till att författaren inte kommer att gå levande ur attacken om man läser mellan raderna."

http://www.expressen.se/gt/21-aringen-kande-sig-tvungen-att-agera/
Citera
2015-10-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Noll och intet? Var har du varit de senaste dagarna. Vad måste du få veta för att klara av att idiotförklara det lilla äcklet ?
Har jag sagt att jag inte idiotförklarar honom?

Så din analys är alltså kort och gott att han var en idiot?

Jag väntar nog på de lite mer seriösa analyserna tror jag...
Citera
2015-10-25, 15:30
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det har kommit fram lite mer om brevet nu, det verkar som om det är brevet som fått polisen att klassa morden som ett hatbrott. Kriminalinspektör Thord Haraldsson berättar mer i klippet som finns i anslutning till artikeln:

"Tidigare har utredarna berättat att innehållet i brevet har fått polisen att klassa morden på Kronanskolan som ett hatbrott.

Nu berättar kriminalinspektör Thord Haraldsson att brevet, som omfattar en sida, är politiskt snarare än våldsinriktat.

– Han har skrivit att han är missnöjd med invandringspolitiken och kände sig tvingad att agera, men han nämner aldrig att han kommer att bege sig till Kronan och vara våldsam, säger utredaren.

Måste läsa mellan raderna

För att syna det våldsamma budskapet måste man läsa mellan raderna, menar Haraldsson.

– Det framgår att något kommer att hända, men han beskriver inte vad, var, när eller hur.

Enligt kriminalinspektören finns det inte heller något uttalat i brevet som indikerar att han skulle gå till attack mot skolbarn eller mörkhyade.

Anton Lundin Pettersson sköts av polis och avled senare under torsdagen på sjukhus. Brevet är inget rent självmordsbrev, säger Haraldsson, som menar att det ändå finns antydan till att författaren inte kommer att gå levande ur attacken om man läser mellan raderna."

http://www.expressen.se/gt/21-aringen-kande-sig-tvungen-att-agera/
Inte svårt att läsa mellan raderna att han ville döda invandrare.
Citera
2015-10-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Inte svårt att läsa mellan raderna att han ville döda invandrare.
Har du läst brevet?
Citera
2015-10-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bird-is-the-word
Kan det vara så att han fick en hasch psykos? Han gillade några cannabis filmer på sitt youtube konto.

Enbart hasch/cannabis brukar inte vara vanligt vid våldsbrott. Borde vara andra droger i så fall, om han hade tagit droger. Det lär väl ha tagits prover på honom så man kan se det i så fall. Jag tror inte att han hade droger i kroppen.
Citera
2015-10-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Har du läst brevet?

Ingen här inne har läst brevet. Men det är det andra som gjort ser du. De som läst brevet har sedan berättat i medierna på ett ungefär vad det står i brevet. Polisens utredare har dragit slutsatsen att detta brott är rasistiskt och är ett hatbrott. Menar du att polisen ljuger?
Citera
2015-10-25, 15:38
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Kan det vara så att han fick en hasch psykos? Han gillade några cannabis filmer på sitt youtube konto.
Hasch är inget som gör folk aggresiva även om myndigheter och media gärna vill påskina det. Glöm det.
Citera
2015-10-25, 15:40
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Har du läst brevet?
"Han har skrivit att han är missnöjd med invandringspolitiken och kände sig tvingad att agera"
Behöver man läsa mer?
Citera
2015-10-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Ingen här inne har läst brevet. Men det är det andra som gjort ser du. De som läst brevet har sedan berättat i medierna på ett ungefär vad det står i brevet. Polisens utredare har dragit slutsatsen att detta brott är rasistiskt och är ett hatbrott. Menar du att polisen ljuger?
Har jag påstått att polisen ljuger?
Jag ställde en fråga, en sådan där som avslutas med ett frågetecken?

Att uttala sig om hur lätt det är att läsa mellan raderna och få fram ett budskap i ett brev som man inte har läst är inte särskilt klipskt eller vad tycker du?
Citera
2015-10-25, 15:47
Medlem
lobstoks avatar
Är det sant att bilden togs efter det första mordet?
Citera
2015-10-25, 15:49
Medlem
Citat:
Min gissning är en ångestfylld kille som tryckte i sig Benzo,
Citera
2015-10-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Är det sant att bilden togs efter det första mordet?
Hans hand har blod på bilden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in