2015-10-25, 15:07
Bannlyst
Detaljerad sammanfattning av platser, föremål samt personer som är av intresse. Stort tack på förhand
2015-10-25, 15:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Men enligt TheForeigner så bjöds ju balterna på middagar i herresätet,det låter ju socialt.Eller kan det vara oriktiga uppgifter?!

Ja det har du missupfattat.

Det jag skrev var att IB, MGMs fru, hjälpte under dagen AJs fru att förbereda den middag som hölls på godser den 7 Juni.

Men någon vecka inna Lisa försvann var IB med AJs fru i AJ & fruns sommarstuga och dessutom sov över, det var dock inte i utpräglade social syfte utan IB skulle med för att hjälpa städa sommarstugan.
2015-10-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Undrar vad det var som "var klart" som pappan hörde Lisa säga.

kör försiktigt - ja det är klart
då ses vi nästa helg - ja det är klart
är allt låst - allt klart
kan du hjälpa mig - ja så klart
osv
2015-10-25, 15:08
Avslutad
Jag tycker att det är konstigt att Lowa i Rebecka inte nämner Julia som en av de som stänger cafeet. Enligt egen utsago åker Julia därifrån 18.20, vilket innebär att hon borde varit med och städat o stängt ner. Om det stämmer att hon var kvar så länge så borde hon hörts mycket mer ingående av polisen om sina iakttagelser. Hon måste ju ha hämtat sin moppe på samma ställe som Lisa blev överfallen bara några minuter senare.
2015-10-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Sen har vi ju grejen med att NB är registrerad med fingeravtryck och under namnet "Renaldas Porcius" i Storbritannien, efter ett trafikbrott.
Nåt att nysta i.

Som jag skrivit tidigare, man bör nog borra i denna figurs bakgrund och de områden han befunnit sig många år bakåt. Tror inte detta är ett förstagångsbrott som har sexuella förtecken och detta våld.

Frågan är väl snarare om det finns resurser att backa filmen för länsman och andra länders polis och då Storbritannien och Litauen i synnerhet.
2015-10-25, 15:12
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tycker att det är konstigt att Lowa i Rebecka inte nämner Julia som en av de som stänger cafeet. Enligt egen utsago åker Julia därifrån 18.20, vilket innebär att hon borde varit med och städat o stängt ner. Om det stämmer att hon var kvar så länge så borde hon hörts mycket mer ingående av polisen om sina iakttagelser. Hon måste ju ha hämtat sin moppe på samma ställe som Lisa blev överfallen bara några minuter senare.
Hennes pappa skjutsade henne till arbetet på förmiddagen, så han borde ju även hämtat henne?
Sen är hon kanske bara 14 år när hon går i 8-an. Tar polisen särskild hänsyn när det gäller förhör med barn?
Senast redigerad av Tomato 2015-10-25 kl. 15:22.
2015-10-25, 15:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Undrar vad det var som "var klart" som pappan hörde Lisa säga.
Det metalliska ljudet kan ju ha kommit från att hon hjälpt till med något rent tekniskt.

Även Ted Bundy körde med tricket att be om hjälp...
2015-10-25, 15:13
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ok. Då har jag missat något. Det var hon som gick tidigare än de andra trodde jag.
2015-10-25, 15:17
Medlem
Horrorgrams avatar
Jag läste klart FUPen igår. Jag fick ett sånt illamående efteråt och en stor ledsamhet la sig över mig och är kvar ännu idag.

Så många teorier här innan vi fick veta vad som hänt. Och med handen på hjärtat så tycker jag de flesta teorierna här kändes "mer humant" än vad Lisa Holm fick utstå i det verkliga livet.

Det är inte bara de att hon hängts och tejpats utan det är just rummet som det brutala dådet var utfört i.

När jag såg bilden av slaktrummet så kände jag ett så sjukt stort obehag. Smutsen, kaklet det råa i det hela. Fyfan vilken dödsånget hon måste haft. Fyfan.

Sen skåpet som han sen med kraft trycker in henne. Det stod något i förhören att benen var uppvikta i en omänsklig vinkel, antar att de var brutna då.

Han kommer åka dit. Han har inget alibi, hans blod plus dna finns på hennes tillhörigheter utan att han kan förklara det. Dessutom säger hans bro och hans fru något helt annat och de skyddar han inte.

Den enkla detaljen att han var så skitig och ville tvätta kläderna, där har vi hans miss kan man säga och det är ju en intressant detalj som han inte kan förklara.

Sen att han beter sig nervöst, skiter i ladan dessutom.

Sen kommer vi nog aldrig få svaret på varför och hur detta gick till tyvärr.

Med tanke på att hon enligt FUP hade gjort motstånd i ladan så undrar man hur hon kom dit. Kanske bad NB om hjälp och Lisa gick dit.

Dock säger ju detta sjuka tillvägagångssätt att han ändå på något sätt planerat detta. Varför hänga upp henne och tejpa henne annars? Det är ju ett sexualsadistiskt brott och han har väl bara gått och väntat på att ta tillfället i akt. Vem vet hur länge han tittat på Lisa och sen tagit sin chans?

Dessutom försökte han ju dagen innan med en annan kvinna.

Men frågan återstår. Hur fick han in henne i ladan och varför gick hon dit?
2015-10-25, 15:18
Medlem
zaimans avatar
Varför fungerar inte en enda av länkarna till FUP som TS länkar i början av första inlägget? Finns det något sätt att få tag på obduktionsrapporten? - Är sådant offentligt?
2015-10-25, 15:19
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Vad som helst. Kan t ex vara att NB bad om hjälp med något, att lyfta upp något eller be om vägbeskrivning. Han kunde ju lite men dålig svenska.

Det kan också vara "det är klart" som i "självklart", istället för "det är färdigt".
2015-10-25, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Renaldas Porcius".

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Sen har vi ju grejen med att NB är registrerad med fingeravtryck och under namnet "Renaldas Porcius" i Storbritannien, efter ett trafikbrott.
Nåt att nysta i.

Ahhh verkligen mycket intressant den här uppgiften! Stort tack för denna!

Visste väl att Nerijus skulle ha gjort något "avtryck" efter sig under sina fyra år i England.

Står detta i FUP?

Så han använde sig av det falska namnet "Renaldas Porcius" vid ett trafikbrott. Ja där ser man!

Hur många falska sådana kan han ha använt sig av mån tro under årens lopp?

Som jag har sagt hela tiden så måste det grävas riktigt ordentligt i denna mans bakgrund. Inte då enbart i Storbritannien utan också hemma i Litauen och hans tid i Göteborg. Har det gjorts något sådant? Finns något sådant med ang. vad polisen har gjort för att få fram mera ang. hans bakgrund i FUP?

Sedan kan man ju också fundera över om han ev. kan ha varit och arbetat i Estland och/eller Lettland innan 2005?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-25 kl. 16:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in