2015-10-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Väldigt ointressant att diskutera hans inblandning. Han är inte någon misstänkt gärningsman.

Adriana minns nu att Henrik ville hinna i tid till sändningen av Formel 1 började, men det gjorde han nog inte säger hon.
Och?

Victoria tror att dom såg Formel-1 hos AJ på söndagen 7 juni.

Och att Lars magnus ´81, inte har någon vidare koll på vilka som är där och ser Formel-1, känns inte speciellt konstigt i min värld.

Anita ´82 har sagt att Gustav och Victoria var där. Men verkar virrigare i att veta vilka som åkte därifrån under middagen. Henrik hade ju tex åkt därifrån och var inte tillbaka förrens senare på kvällen.
Anita har inte uppfattat att någon åkte därifrån. Hon tror att Henrik och Adriana var kvar
under hela kvällen och natten.

Attans att mördaren Gustav inte tänkte på att skaffa yngre alibin, lätt att vara efterklok? Nerijus sa också att det var två i bilen, så det var då Victoria som övningskörde bilen. Man vet att Gustav såg Formel-1 vid klockan 20:00. Det har både han själv sagt, Adriana och Viktoria. Han sa även att det var möjligt att strax före 20:00 åkte för att hämta något. Betyder det att Victoria håller inne med sanningen, om vad dom två mördarna gjorde under dom 30-45minuterna. Så Victoria och Gustav hjälptes åt att hänga Lisa holm? Och plantera exempelvis sperman,DNA på offrets kläder, jackan,blod på rören,hårstrån på väggen.

Ljuger Anita, Victoria, Adriana och Gustav? Tidsmässigt håller allting perfekt, ser inga frågetecken överhuvudtaget. Vem ska vi gå igenom härnäst som tilltänkt gärningsman, kanske Anita ´82 eller Arne 80.

GJ mor nämner inte i något av förhören att hennes son och hennes barnbarn var på besök den kvällen.
VJ säger i de tre? första förhören att de efter festen åkte till Martorp. Är slottet Martorp? 1 månad? senare är hon mycket osäker på om de överhuvudtaget var där på söndagen.
Tozell* säger ingenting i de tre? första förhören att GJ och VJ överhuvudtaget var där på söndagen. 2 mån? Minns hon att de var där 30 min.
Maken nämner i sina förhör ingenting om detta.
Adrian* är högst osäker 1 mån? senare.
HJ träffar inte GJ inomhus på slottet. Enbart utanför.

GJ träffar NBA och IB utanför kl 19:15 utanför då han är på väg därifrån.
Gjorde uppger att han är där till kl 22:00. Finns det någonstans i förhören något som bekräftar detta? Ingenstans.

Var lite snabb i början. Var de där i 15-30 min och begav sig sedan därifrån? Kan inte läsa att något vittne kan styrka uppgiften att de var där till kl 22:00.
Det finns vittnen som placerar dom på platsen i 15-20 min. Men detta sker först efter några förhör och 3 veckor och framåt gått. Då utesluter jag AJ:s förhör, minns inte vad han sa.
Är inte hemma och "kan inte" läsa ur FUP. Så vissa tidsangivelser angående när förhören gjordes blir inte exakta. Samt skriver på mobilen.

Självklart ljuger inte VJ medvetet. Som hon själv säger, hon minns inte riktigt.

AJ och Tozelli* beskrivningar om dagen skiljer sig avsevärt.
AJ uppger att Tozell* kommer strax innan 14:00. Han säger också att HJ då är och tittar på konst med Adrian*
Tozell* säger att de kommer 15:00 och då är AJ ute med HJ.
AJ säger sedan tvärtemot vad han tidigare sagt att han och HJ såg NBA och IB 14:30.
Detta stämmer bra med Tozelli*s beskrivning de hade fått att AJ var med HJ när de kommer till slottet.
2015-10-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan väl vara så - jag funderar dock om detta inte skulle avsatt mer spår från henne.
Oavsett att döda eller inte så ser jag inte mask som det primära vid jämförelse våldtäkt tex. Är det en stark, spontan ingivelse som kommer så impulsivt (rätt tid, rätt offer) så tror jag vissa förövare tänker med.. ett annat huvud.
Men jag ser detta som att han har ett uppsåt att döda. Den äckliga BTK (bind-torture-kill) som hade sitt s.k "hit kit" med sig gällande Modus Operandi. Han kartlade sina offer och var det de kallar organiserad. Men övning ger väl färdighet och där var väl inte denne..
Det verkar dock duga med tortyr utan sexakt i detta fallet.
Kolla de sju stegen jag skrivit om (i spoliern):
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Tack! Läste de sju stegen mm. Sinnessjuk info!

Ja du har rätt, om nu MGM är GM så verkar han inte ha haft så mkt erfarenhet. Det framstår som att han inte haft någon plan hur han skulle agera efter övergreppet/mordet i ladan. Han verkar ju ha planerat innan med rep osv men han verkar ej haft någon "långsiktit" plan för hur han skulle agera efter. Han kan väl inte ha tänkt jag dumpar henne i boden så löser sig allt. Eller kan han varit så naiv att han trodde att folk/polis inte skulle leta efter henne?

Om MGM nu är GM så verkar ju han oavsett vara ganska impulsiv utifrån t ex "krossat" mobilskal och utifrån vad han svarar sin fru när hon frågar om mordet. En som handlar först och tänker sen? Och om han dagen innan försökte ragga ett annat offer men misslyckades och redan nästa dag skrider till verket igen så verkar det ju som att gärningsmannen är väldigt angelägen. En som är lite mer planerande kanske hade legat lågt ett tag för att inte bli avslöjad, men i nuvarande fall verkar han inte ha kunnat hålla sig utan istället gett sig ut på ny jakt nästa dag.

Gällande "tortyr" utan att GM kommit i henne så kan han ju ha sprutat bredvid (på grund av att han ej ville lämna DNA/sperma i henne) osv, alternativt att han efter ett tag blev nojig för upptäcktsrisk så han avbröt (mindre troligt). Ingen aning om MGM "visade upp sig" för stackars lisa med övertejpad mun typ. Det kanske var det som fick honom att gå igång typ någon blottning/tortyr-mix

När du skrev tortyr så kom jag helt plötsligt att tänka på den där gruppen på facebook MGM var med i. Var det inte brud/brudar med övertejpad mun mm i någon soffa i den gruppen? Eller minns jag fel nu?

Finns väl folk som drömmer om att ha sex med lik också Kanske var därför som han sparade kroppen Men det känns mer som att den blev kvar i boden för att han inte fick läge att dumpa den.

Senast redigerad av ulvan 2015-10-24 kl. 23:20.
2015-10-24, 23:20
Medlem
Tulpanpernillas avatar
DNA från mgm på L.H:s kläder talar tydligt för att han är skyldig.

Han har inte heller något alibi för tiden då gärningen begåtts. Istället har han försökt att inplantera för sin bror att han kom hem vid 18-tiden.
2015-10-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Nu när vi vet att han är skyldig, vad tror ni straffet och skadeståndet blir?

Ja du, det lär väl bli en RPU i alla fall.
Sen får vi se.
2015-10-24, 23:22
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat 3 ur FUP:s innehållsförteckning
Citat:
MOPEDEN
Mopeden har genomgått en kriminalteknisk undersökning. De skador som finns på
mopeden kan efter hörande av föräldrarna kopplas till en tidigare händelse långt för
nu aktuell tid.

Ja, så kan det också ha gått till.
(Att det var skador på mopeden var en nyhet för mig.)
2015-10-24, 23:24
Medlem
Snubchurps avatar
Om gärningsmannen dagen innan försökt få en kvinna in i sin bil genom att fråga om vägen lär det vara på ett liknande sätt han gjort med Lisa.

Förmodligen har han bett om hjälp med något inne i ladan varvid hon går dit och han begår sin gärning.

Att hjälmen är med förstår jag inte. Har hon tagit med sig sin hjälm när hon gått till ladan för att hjälpa, varför?

Alternativet är att gärningsmannen har attackerat henne vid mopeden och burit in henne i ladan men det känns mindre troligt.
2015-10-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Han använde kanske inte bilen utan skopan på lastaren... och sen användes den skopan till annat och alla bevis försvann.

Sid 53 i fup
På söndagen 150607 ca kl 14.30 var Henrik och hans far Arne ute och åkte bil. De åkte på stora vägen (mellan Blomberg och Källby) och har just svängt ut från allén vid deras bostad.
Henrik iakttog då den John Deere teleskoplastare som arrentatorn har. Henrik kan inte svära på att det var arrendatorns teleskoplastare men den var identisk. Han såg den över gärdena då den körde på grusvägen nära Blombergs egendom. Den kom i riktning från Martorp mot Blomberg på den grusväg där polisen gjort fynd. Henrik såg ej vem som körde. Henrik uppger att teleskoplastaren brukar stå vid bygget mittemot cafet, Han såg den där i lördags.

Sid 55 fup
Han sa att han och hans fru Ylva hade varit i Göteborg den 7 juni 2015 tillsammans med en av sönerna och dennes flickvän. De hade sett på Spanska ridskolan i Göteborg. På vägen hem hade de lämnat av sonen och flickvännen i Broby. Ylva hade sagt att hon då tittat på sin telefon och sett att klockan var 20.11. De hade sedan åkt vägen mot Källbytorp och sedan svängt höger mot Blomberg. Ulrik beräknade att klockan då var 20.20 då de körde förbi ladan och han såg den gröna teleskoplastaren på baksidan av ladan. Han sa att den aktuella tiden var högst plus minus 5 minuter.

JA. Tror också att skoplastaren använts.
2015-10-24, 23:26
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Håller med. Det kan ju ha varit mjölkrummet som han även tänkt ha som BP dagen innan. Han kanske tänkte föra bort "tjejen dagen innan" med sin bil till mjölkrummet.

Men jag är inne på spåret att han dök upp vid moppen med sin bil och frågade henne om något och de höll på med något när hennes mobil ringde upp pappan och att han efter detta forslade henne mot hennes vilja till ladan med bilen.

En grej jag tänkte på. Varför maskerade han sig inte dagen innan. Han skulle väl vara ganska lätt att känna igen. Var hans motiv från början att hans tilltänkta offer skulle dö?

Tror det är i princip omöjligt, det skulle vart kaos i bilen med mängder med avsatt DNA från LH.

Nä han lurade henne på något annat sätt, och drog ner jackan över ryggen med halvknäppt drahkedja, det var då ena handsken ramla av, när jackan satt så, det tror jag iallfall
2015-10-24, 23:27
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mycket talar för att två män ligger bakom brottet. Om NB begick brottet tillsammans och i samförstånd med någon annan hjälper det inte NB att erkänna och berätta, det är bara taskigt mot kompisen.

Finns inte ett skit som talar för det , idiot
2015-10-24, 23:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Om gärningsmannen dagen innan försökt få en kvinna in i sin bil genom att fråga om vägen lär det vara på ett liknande sätt han gjort med Lisa.

Förmodligen har han bett om hjälp med något inne i ladan varvid hon går dit och han begår sin gärning.

Att hjälmen är med förstår jag inte. Har hon tagit med sig sin hjälm när hon gått till ladan för att hjälpa, varför?

Alternativet är att gärningsmannen har attackerat henne vid mopeden och burit in henne i ladan men det känns mindre troligt.
Hon hade säkert hjälmen på eftersom hon satt i nyckeln i mopeden. Hon var nog startklar innan något stoppade henne till att åka.
Mgm kanske fanns bakom hörnet och bad om hjälp.
2015-10-24, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack! Läste de sju stegen mm. Sinnessjuk info!

Ja du har rätt, om nu MGM är GM så verkar han inte ha haft så mkt erfarenhet. Det framstår som att han inte haft någon plan hur han skulle agera efter övergreppet/mordet i ladan. Han verkar ju ha planerat innan med rep osv men han verkar ej haft någon "långsiktit" plan för hur han skulle agera efter. Han kan väl inte ha tänkt jag dumpar henne i boden så löser sig allt. Eller kan han varit så naiv att han trodde att folk/polis inte skulle leta efter henne?

Om MGM nu är GM så verkar ju han oavsett vara ganska impulsiv utifrån t ex "krossat" mobilskal och utifrån vad han svarar sin fru när hon frågar om mordet. En som handlar först och tänker sen? Och om han dagen innan försökte ragga ett annat offer men misslyckades och redan nästa dag skrider till verket igen så verkar det ju som att gärningsmannen är väldigt angelägen. En som är lite mer planerande kanske hade legat lågt ett tag för att inte bli avslöjad, men i nuvarande fall verkar han inte ha kunnat hålla sig utan istället gett sig ut på ny jakt nästa dag.

Gällande "tortyr" utan att GM kommit i henne så kan han ju ha sprutat bredvid (på grund av att han ej ville lämna DNA/sperma i henne) osv, alternativt att han efter ett tag blev nojig för upptäcktsrisk så han avbröt (mindre troligt). Ingen aning om MGM "visade upp sig" för stackars lisa med övertejpad mun typ. Det kanske var det som fick honom att gå igång typ någon blottning/tortyr-mix

När du skrev tortyr så kom jag helt plötsligt att tänka på den där gruppen på facebook MGM var med i. Var det inte brud/brudar med övertejpad mun mm i någon soffa i den gruppen? Eller minns jag fel nu?

Finns väl folk som drömmer om att ha sex med lik också Kanske var därför som han sparade kroppen Men det känns mer som att den blev kvar i boden för att han inte fick läge att dumpa den.

Visst!
Reagerar också.
Men det där vittnet tillhör Jönsson och då blir det
svårt att veta om det stämmer eller om det är
för att direkt ge FULL skuld till MGM.
Det är trots allt ett vittne som förtydligar väldigt
starkt på NB.
Jag hade köpt vittnets trovärdighet om hon var
utanför familjen Jönsson.
Henrik och Gustav har jag ingen som helst tillit till.
Det självklara är sällan självklart i hela sin mening.
Visst har NB legat i, hur har han hunnit med allt "själv"
är frågan, var det bara han? Och än är han inte dömd.
2015-10-24, 23:36
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hon hade säkert hjälmen på eftersom hon satt i nyckeln i mopeden. Hon var nog startklar innan något stoppade henne till att åka.
Mgm kanske fanns bakom hörnet och bad om hjälp.

Har du nån tanke kring hur hjälmen kommit med? Jag försöker få en rimlig förklaring till hur den följt med hela vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in