2015-10-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
GM har sannolikt begått vålds- och sexualbrott tidigare. Det kan absolut inte uteslutas att han mördat hemma i Litauen. Makt är det som ger honom lustkänslor. Ofta börjar empatistörda, maktlystna personer med genetisk sårbarhet för våldsbrottslighet - ja, sådana existerar - att plåga djur redan i barndomen, varefter en successiv upptrappning sker i takt med att färdigheter och fantasier utvecklas. Att begå ett spektakulärt, mer eller mindre överlagt lustmord ur intet är extremt ovanligt. Lisa är kulmen av något fruktansvärt som under en längre tid jäst och möglat i litauerns hjärna.

Är det bara jag som anser mordet vara lite taffligt i sin bestialitet? GM begår brottet i en liten ort på en plats andra känner till och har tillgång till, lämnar DNA överallt och kladdar på hennes kläder, stoppar in henne i ett skåp, till råga på allt på en plats där har han skitit i ett hörn (!). Det antyder 1) impulsstyrdhet och låg grad av planering, i sin tur en indikation på 2) ganska låg eller medelmåttig intelligens. Förvisso står ingetdera i kontrast till den totala empatilöshet som utmärker brottet.

Har han tidigare begått liknande brott i Litauen är det kanske så att han där enkelt undkommit lagens långa arm eftersom polisen där helt enkelt är kass och mutbar. Han räknade ev. inte med så stort pådrag och bra polis?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Resan till affären är inte på något sätt kritisk tidsmässigt. Förstår inte varför du drar upp den?? Det enda som är knepigt tidsmässigt är att vittnena som är ute med hundarna placerar NBs bil o vinkling till 19:45-tiden, då han o hustrun påstår att han skypade med morsan i Litauen. Å andra sidan finns inget vittnesmål från morsan med i FUP:en vilket är väldigt märkligt. Det kan mycket väl vara så att hustrun var den som Skypade med NBs morsa. Hustrun ljög från början för att skydda NB, och erkände inte detta förrän hon blev konfronterade med brorsans uppgifter. Hustrun försöker alltså skydda mannen, det är klarlagt.
Jag diskuterar åklagarens gärningsbeskrivning, enligt den talade vad jag förstår mannen med mamman en kvart via skype (och då går tidslinjen från väldigt osannolik till omöjlig). Är detta inte åklagarens uppfattning är man tillbaka till extremt osannolik, vilket ju för all del också är problematiskt.

Jag förstår inte vad du menar med att resan till affären inte är kritisk, den är ju vad jag förstår enligt åklagaren den säkra bortre tidsgränsen för händelseförloppet (eftersom man har tidssäkra övervakningsbilder från det besöket).

Kan vi hitta på andra tidslinjer som kanske är mer rimliga? Helt säkert, men jag (och juristen som uttalade sig om fallet) diskuterar ju just åklagarens historia. Den (inget annat) är vad han bedömde som helt osannolik som faktiskt händelseförlopp.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ockham vände sig just två varv i sin grav. Varför tejpa en död person?

Han kanske inte klarade åsynen helt enkelt.
2015-10-24, 13:13
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Skype på mobilen. Samtal med mor på mobilen? Var är NB:s mobil registeringar?!
Vet ej, men NB vidgår att han skajpat från den dator han delar med hustrun. Från hustruns konto.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Kamerabilder visas på sid 996-999 där man ser att NB är inne och handlar 150606 kl 19:12. Var finns kamerabilderna som säger att han var inne och handlade på kvällen 150607?

På sidorna 389-393.... Läs!
Vittnesmål från kassörskan styrker även det, några sidor upp.
Hon tyckte det var konstigt att han inte köpte öl.
Medlem
Bland det sjukaste mord jag läst om. Jag blir helt galen av ilska när man får höra detaljerna. Skulle vilja få plåga den här jäveln i flera dagar innan jag släcker hans liv. Vad som händer nu är ointressant. Det finns ingen straff samhället kan utdela på laglig väg som ens kommer i närheten av att vara ett straff för det här brottet. Vad som än händer från och med nu är ett hån från samhällets sida mot familjen och även mot kvinnor som drabbas av det här våldet.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vid snabbsurfning med telefonen så verkar det bara som om 30% får petechier vid hängning med hela kroppsvikten. Så avsaknaden av dessa kanske inte säger så mycket. 50% vid hängning med del av kroppsvikten.

Kunde inte länka till detta (2011, 206 fall av hängning)
Petechiae in Hanging A Retrospective Study of Contributing Variables Renaud Cle´ment, MD,*Þ Jean-Pierre Guay, PhD,þ Margaret Redpath, MD,* and Anny Sauvageau, MD, MScÞ§

Så var den saken utredd, bra jobbat.
2015-10-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Garanterat, känns som att han ofta var lite småfull - som förväntas av östeuropeiska byggarbetare. Hans extremt äckliga och dåliga hygien verkar ju inte ha gjort saken bättre. Frun sa väl något i stil med att han duschade EN GÅNG I MÅNADEN!

Känns som en slarver.
De utrymmen han vistades i var ju rent av äckliga. Hemmet var väl okej (stod dock ölburkar här och där) men den byggnad han drog in Lisa i var full av sperma, ingrodda handfat och andra äckliga utrymmen som inte tycks ha sett en skurborste de senaste åren.
2015-10-24, 13:15
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Fast blodbesudling av NB på rör 197 m upp i taket samtidigt som det finns hårstrå från Lisa 6 cm från blodbesudlingen. Samtidigt som det finns avtryck från snöret på det dammiga röret.. säger väl att en hängning har skett i detta fall.
Jo jag har inga invändningar mot det. Jag svarade bara på en som trodde att brott på tungbenet bevisade hängning, men det i sig gör inte det eftersom strypning med snara ofta ger just brott på tungbenet.
2015-10-24, 13:16
Medlem
lindblomsgröns avatar
har han filmat hennes död för pengar, finns säkert en marknad
2015-10-24, 13:16
Medlem
Har svårt att tro att det här är hans första mord. Lär nog ligga en del kvinnor begravda i hans hemland.
2015-10-24, 13:18
Bannlyst
Trodde att brottsoffret försökt använda telefonen så klart och att den därför krossades just där och då.

Varför sprida ut krossade iphone delar någonstans? Vad är grejen och varför skulle det göras? Tunnelsyn i all ära men det är svårt att förstå att mördaren eller medhjälpare gjort det. Här förstår jag verkligen ingenting, är det vanligt tillvägagångssätt eller vad är grejen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in