2015-10-22, 19:43
Medlem
Är han inte inspirerad av Joker-mördaren från USA, men har valt en annan filmskurk, nämligen Karl Ruprecht Kroenen från "Hellboy".

Möjligen är jag 27:a på den bollen, men har inte hittat efter lite sökningar, sorry isf...
Citera
2015-10-22, 19:43
Medlem
Die.young.4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Han poserar ju med dom här personerna och inget blod på kroppen..
https://cdn.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2015/Oct/22/LiveLeak-dot-com-db1_1445527223-killer_1445528890.jpg?d5e8cc8eccfb6039332f41f6249e 92b06c91b4db65f5e9 9818bdd3934847dcd4d0cc&ec_rate=230
Ser ut som han har blod på händerna.
Citera
2015-10-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var nära en annan skolmassaker idag. En man med yxa greps på väg till en skola i Piteå. Kan det vara någon som blev inspirerad?

Det där är bara svammel.

"Tidigare uppgavs att mannen setts i anslutning till Hortlax skola. Den uppgiften tillbakavisas av polisens yttre befäl på platsen, som säger att mannen greps i centrala Hortlax."

http://www.nsd.se/nyheter/yxman-gripen-i-hortlax-9613047.aspx
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Svenska barn kan nog vara lugna. Värre för de av utländsk härkomst i så fall.

Du vet att en Svensk lärare blev offer för Terroristen Anton?

Med andra ord ingen går säker om detta fortsätter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det stämmer tydligen inte att en elvaåring avlidit. Den yngsta av de angripna är född år 2000.
Enligt vem?
Citera
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Det har noterats att GM lyssnade på "hemsk" musik när han var i skolan.
Vad kan det tänkas vara för musik som kan anses som "hemsk"?
Hade han Rammstein i lurarna?
https://www.youtube.com/watch?v=wbWOVfY-rxU

Polisen lär ju ha hans telefon och kan se vad han spelade, frågan är om dom kommer gå publikt med vad för musik det var eller om det tystas ner pga avsaknad av rasistiska kopplingar.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Jag är lförundrad över bilden där han poserar med två andra. DN beskriver att bilden togs innan infernot började.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hennes-larare-blev-attackerad-av-svardmannen/

Vad visste de två om vad som skulle ske? Har man hört något från dessa två?
Citera
Medlem
Scientia-Viss avatar
Har kollat igenom hela hans lista av hundratals gillade YouTube-filmer.

1. Han har gillat en film som hånar och ifrågasätter Elliot Rogers som dödade en massa oskyldiga. Liksom WTF? Ett år senare begår han en liknande avskyvärd handling. https://www.youtube.com/watch?v=BE4rKWAX4dw&bpctr=1445537120

2. Han har gillat typ 3 filmer som gäller Tyskland under WW2. Sedan lite pansarvagnsfilmer samt tramsfilmer där Hitleransikten klippts in i datorspel etc. Högerextrem eller bara dagens tramsiga gaming-jargong? Det får AB och Expressen spekulera i, jag låter bli.

3. Han verkar sympatisera med SD. Eller åtminstone gilla J.Å. Gillar 3-4 filmer med honom. Kan knappast vara ett kriterium för att löpa risk att bli en galen skolmördare. Än en gång lämnar jag den spekulationen till Expressen vars krönikörer/ledare redan dragit sambandet.

4. Han verkar gilla Star Wars extremt mycket- och Darth Vader. Utstyrseln--- budget version?
Citera
2015-10-22, 19:45
Medlem
Blekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Om du kollar på hans föräldrar så ska du nog se att de har skapat denna människa.
Om du tänker efter lite extra kanske du kan leka med tanken att en psykisk störning kan ske p.g.a. genetiskt fel eller andra faktorer som är utanför föräldrarnas kontroll. Ska du dra samma visa vid alla andra mord också eller? Att det är alla föräldrars fel att barnen begår dåliga handlingar när de blir självständiga vuxna individer?

Jag tycker snarare synd om föräldrarna till både offren och misstänkta gärningsmannen. Alla föräldrarna mår med högsta sannolikhet väldigt dåligt nu oavsett vem som har offer eller misstänkt gärningsman som barn. De har alla förlorat sitt barn, dessutom kommer ett par att bli utpekat som onda människor för resten av sitt liv.

Människor som du är avskyvärda. Ni sitter på era höga hästar i hög tro om att ni är så goda människor, men ni är de första som kastar sten och skuldbelägger människor via ren association så fort något händer som passar er världsbild.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Säpo är inblandade i fallet. Du och dina rassekompisar kan ju fundera på varför!

Berätta.
Citera
Medlem
Har kollat runt lite på hans youtube, rätt varierande musiksmak, allt från Rammstein till Beethoven, dock verkar han föredra metal. Ser även att han verkar ogilla religion, inte bara islam utan även kristendom och allt som har med religion att göra.
Det som verkar mest intressant är nog ändå att han gillat flera videos av en snubbe som vars kanal heter The amazing atheist. Han verkar förespråka hbtq-personers rättigheter. Fanns även en annan video han gillat med rubriken "How to come out as an Atheist", kan han ha gillat killar kanske?
Har egentligen inte så mycket med brottet i sig att göra, men det skulle ju motsäga att han var en aktiv nazist isåfall. Fast det vore ju absolut inte första personen med högerextrema åsikter som är gay/bi, fast väldigt ovanligt.
Citera
Moderator
Humbugs avatar
Jag har sett ett par hyllningar i tråden hittills. De är inte många, men likt fallet med Breivik så kommer de bli fler när motiven för dådet klarnar. Jag tycker mig ana att detta var ett dåd med politiska förtecken i samma klass som mordbränderna på flyktingförläggningar och det finns en hel del personer som kan tänkas sympatisera med dåd som dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Solbrillor
Härligt att du har gjort en gärningsmansprofil baserad på youtubelikes. CSI nästa för dig min vän

Man kan, tro det eller ej, komma fram till en hel del genom att analysera dylik fakta. Dock i detta fall så var hans likes snällare än man kunde tro och det var inte mycket extremt där som kunde avslöja ett eventuellt motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in