Citat:
Ursprungligen postat av
heltgalentok
Din metod krävde mer än en bild, men okej. Vissa aspies, speciellt yngre som inte har hunnit programmera in i huvudet hur man, av någon underlig anledning, ska bete sig.
Men de absolut flesta vuxna/unga vuxna med högfungerande asperger kör inget sånt race "public". Många av oss som har asperger lider av ångest/oro som gör att vi inte vill skämma ut oss, vilket man har fått lära sig den hårda vägen att man kommer göra om man babblar på om sitt. Bara för att det inte automatiskt sitter i oss hur man beter sig socialt så betyder det inte att vi lär oss. Jag skulle inte börja prata om historik eller klassiska spelare i mitt favoritlag med en person som inte är intresserad. När jag var yngre var det svårare men man lär sig med tiden.
Sorry för OT, ville bara svara.
Den första delen, dvs titta dem i ögonen, fungerar ypperligt m.h.a en bild. Den andra delen är bara säkerställande
Asperger kan i sig föranleda en depression, i och med att individen precis som du säger, känner en ångest eller oro över att inte passa in och har svårt att hantera sociala situationer. Ångesten kan övergå till faktiskt depression, som tillsammans med exempelvis mani får den att bli än värre. Individen känner ett behov av att både ventilera sig, men vet att om den gör det så blir det fel, vilket ytterligare ökar spiralen nedåt. Ge sedan denna personen ett subjekt att ventilera på och vips, Trollhättan.