Citat:
Ursprungligen postat av
heltgalentok
Menar du att hans asperger (som det stavas) skulle ha haft något med det hela att göra? Eller att han bara "råkade" ha asperger och sen fick denna flipp?
Många som skriver att han har asperger.. Vart har ni fått det ifrån? Någon sa något i stil med att "han såg ut" att ha asperger. Då undrar jag bara, hur ser vi med asperger ut?

Ni alla möter nog folk med asperger varje dag.
Tack för rättning!
Det ligger såklart en del generalisering i resonemanget, men det som kan peka mot asperger och annan social störning är att han uppenbarligen har behov av att "få utlopp" för någonting. Många aspies jag träffat har varit högst fungerande och "bara haft en släng", dvs har haft lite svårt att fungera i sociala situationer. Några andra har jag i princip bara kunnat kommunicera med när det gäller tåg eller elstolpar.
Mina 50 öre går på asperger och bipolaritet; Det som pekar på detta är, enligt mig:
- GM har uppenbarligen väldigt selektiva intressen utifrån det som luskats fram hittills. Andra världskriget syns flertalet gånger
- GM har få (om några) sociala kontakter
- GM har uppenbart blivit inspirerad av nazismen i någon form och använt detta för att projicera en annan bild än sin egen för att utföra dådet
- GM har poserat inför kamera under pågående handling istället för att skrida till aktion på en gång. Alltså inte ett direkt selektivt brott, ej heller psykotiskt.
- GM har använt väldigt personliga vapen i form av svärd/katana/dolk, hade det varit en psykos så hade det varit lättare att ta kökskniv eller annat tillhygge och "go to town".
Mixa den klassiska självmedicineringen av bipoläritet, som i kombination med ett ett par olyckliga särintressen utifrån det lättare asperger-syndromet får GM att må än sämre, och du har en gående krutdurk.
GM kommer beskrivas som:
"Lite speciell"
"Svårt att få kompisar"
"Intresserad av historia"
"Aldrig trott att han skulle kunna göra något sådant"
Känns igen?