2015-10-22, 18:35
Medlem
Skulle man kunna säga att detta är en svensk mini-Breivik?
Citera
2015-10-22, 18:35
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocZ
Från datorspelet Killzone. Likheter?
https://www.pinterest.com/pin/332210909985717952/

likheter ? vad menar du nu ?
Citera
2015-10-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltgalentok
Menar du att hans asperger (som det stavas) skulle ha haft något med det hela att göra? Eller att han bara "råkade" ha asperger och sen fick denna flipp?

Många som skriver att han har asperger.. Vart har ni fått det ifrån? Någon sa något i stil med att "han såg ut" att ha asperger. Då undrar jag bara, hur ser vi med asperger ut? Ni alla möter nog folk med asperger varje dag.

Tack för rättning!

Det ligger såklart en del generalisering i resonemanget, men det som kan peka mot asperger och annan social störning är att han uppenbarligen har behov av att "få utlopp" för någonting. Många aspies jag träffat har varit högst fungerande och "bara haft en släng", dvs har haft lite svårt att fungera i sociala situationer. Några andra har jag i princip bara kunnat kommunicera med när det gäller tåg eller elstolpar.

Mina 50 öre går på asperger och bipolaritet; Det som pekar på detta är, enligt mig:

- GM har uppenbarligen väldigt selektiva intressen utifrån det som luskats fram hittills. Andra världskriget syns flertalet gånger
- GM har få (om några) sociala kontakter
- GM har uppenbart blivit inspirerad av nazismen i någon form och använt detta för att projicera en annan bild än sin egen för att utföra dådet
- GM har poserat inför kamera under pågående handling istället för att skrida till aktion på en gång. Alltså inte ett direkt selektivt brott, ej heller psykotiskt.
- GM har använt väldigt personliga vapen i form av svärd/katana/dolk, hade det varit en psykos så hade det varit lättare att ta kökskniv eller annat tillhygge och "go to town".

Mixa den klassiska självmedicineringen av bipoläritet, som i kombination med ett ett par olyckliga särintressen utifrån det lättare asperger-syndromet får GM att må än sämre, och du har en gående krutdurk.

GM kommer beskrivas som:

"Lite speciell"
"Svårt att få kompisar"
"Intresserad av historia"
"Aldrig trott att han skulle kunna göra något sådant"

Känns igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Varifrån kommer denna figur då ?
Denns känns ju ändå kanske lite nazistinspirerar med tanke på namnet osv...

Japansk manga, och ja det finns helt klart någon form av neo-fascistisk flirt i det hela även om det inte är ovanligt i japansk media utan får ses som ett artistiskt uttryck. Men bakgrunden är en alternativ värld där Tyskland ockuperade Japan och den hjälmbeklädda typen på bilden är i praktiken en av protagonisterna i serien.
Citera
Medlem
Så nu är stefan löven på plats? Men ikea morden sa han inget om.
Citera
Medlem
Okej han är bara 21 men jag finner det ändå väldigt konstigt. Det är liksom ingen finess eller budskap eller något runt det här. Han kan ju inte ha planerat det länge.

Det är som ganska platt och ynkligt. Antingen var det en spontan grej eller så har han inte tänkt på det så mycket.
Citera
2015-10-22, 18:37
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
GM är död. Hans föräldrar vill kanske inte ta emot hyllningar från flashbackare som anser att han var en hjälte.

Eller från vänsterfolk som skriver att föräldrarna är vidriga avskum som har uppfostrat en pojke till att bli rasist. Finns ju en på tråden som har skrivit detta redan.
Citera
2015-10-22, 18:38
Medlem
CocZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
likheter ? vad menar du nu ?
Klädseln så klart. Karaktärerna i spelet är, som någon annan skrev, skapade att likna nazisterna och deras uniform. Samma hjälm och mask, svartklädd med rock.
Citera
2015-10-22, 18:39
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Han har nyligen blivit vän med de flesta, antingen har han nyligen skapat kontot eller så har han precis fått vänner.

Min gissning: aspie, sönderspelad framför datorn, "deprimerad" osv osv, den typiske flashbackaren alltså.

Jävligt dålig tajming i vilket fall, idag som dom för första gången ens tänkt på att börja dra in invällarnas bidrag(retroatktiva föräldrapenning) som ett litet men ändå steg i rätt riktning.

Det fetade är jävligt intressant.
Citera
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C148
GM bodde inte inte i stavre, han bodde i skogshöjden och gick på skogshöjden skola under sin tid
inom grundskolan, Därefter Nils Ericsson gymnasiet tror jag.

Han gick på Lichron vilket framgår väldigt tydligt på Facebook.
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Detta är givetvis tragiskt. Det oaktat har jag varit nyfiken som många andra och sett ALPs facebook. Vänskaran har drastiskt minskat under eftermiddagen. Bla. tyckte jag mig se hans förmodade mamma i vänskaran tidigare, men nu borta. Bara en reflektion mitt i tragedin.
Citera
2015-10-22, 18:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Hade svetsarn presskonferens efter IKEA-morden?

Nej, det är osannolikt hur stor skillnad det är på hur det officiella Sverige reagerar. Då som nu knivmord. Då som nu två oskyldiga som dödas. Då som nu sker dådet på symboliska platser (IKEA, respektive en skola).

Vad jag vet uttalade sig inte ens svetsarn om IKEA. Men nu släpper han allt och ägnar hela dagen åt detta. Sjukt stor skillnad helt enkelt.

Detta är dessvärre ytterligare ett hemskt dåd som kan skrivas upp på mångkulturens konto. Är det inte vansinniga asylsökande, så är det vansinniga svennar i Darth Vader-mask. Svenska flickor våldtas, och asylboenden brinner ner. En orolig tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in