2015-10-17, 11:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Yes, allting existerar i motsatspar; gott vs ont, lång vs kort, kallt vs varmt, vit vs svart,

Nej.

Citat:
paradiset vs helvetet.

Falsk analogi.

Citat:
Hur kan du uppfatta nåt som hot om du inte känner dig hotad av detta nåt?

Du har förmodentligen alldrig hört talas om "källkritik"?

Citat:
Du tycker att evolution är rimligt men det är den inte. Jag har gett dig bevis och mer än så för att förklara för dig att evolution inte kan hända varken kosmisk evolution eller kemisk evolution. Det är helt omöjligt.

Nej, ingen har förklarat, däremot har jag förklarat och skickat massor med klipp, artiklar och bevis på att evolution är falsk.

'Gud' "bevisas" ändå inte även om evolutionsteorin är fel.

Citat:
Om man inte tar evolution för sanning så är det väl självklart att chansen är väldigt stor att man är eller blir religiös.

Japp, men i så fall en mentalt dysfunktionell teist som inte förstår logik.

Citat:
Frukta elden.

Belägg, tack.

Citat:
Enligt big bang var det en stor expansion som skedde. Var kom energin ifrån som fick expanderingen att äga rum.

Falsk dikotomi.

*

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-10-18, 23:20
Medlem
Citat:
Du tycker att evolution är rimligt men det är den inte. Jag har gett dig bevis och mer än så för att förklara för dig att evolution inte kan hända varken kosmisk evolution eller kemisk evolution. Det är helt omöjligt.

ÅHHH Om man inte tar evolution för sanning så är det väl självklart att chansen är väldigt stor att man är eller blir religiös. Det är inte så konstigt att det är religiösa som argumenterar mot evolution. Även de som varit ateister och trott på evolution för att sedan överge den, blir ju religiösa. Det är inte så att majoriteten inte tror på evolution men vägrar tro på Gud också. Om man avvisar evolution börjar man fundera och komma till insikt att det finns en skapare precis som professorn i en av klippen jag skickade hade gjort. Det finns en hetsig debatt krig ämnet. öppna dina ögon.

Kan du inte presentera ditt alternativ till evolution i en lämplig tråd?

Vad jag förstår är den muslimska teorin om devolution inte samma som intelligent design.
De islamska teorierna är dock lite osystematiska och osammanhängande.
Citera
2015-10-19, 01:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kan du inte presentera ditt alternativ till evolution i en lämplig tråd?

Vad jag förstår är den muslimska teorin om devolution inte samma som intelligent design.

Citat:
De islamska teorierna är dock lite osystematiska och osammanhängande.

"Lite osystematiska och osammanhängande".

Det är en väldig underskattning av koranens verklighets-främmande mytologi.
Citera
2015-10-22, 15:02
Medlem
Citat:
=Sir.|55041834]Är du dum i huvudet på riktigt? Att motsatspar existerar är inte ett bevis för att helvetet existerar. Det finns inga belägg för att paradiset existerar.

När du dör får du ta reda på det.
Citat:
Det är väl klart man kan skada någon utan att personen nödvändigtvis måste känna sig skadad?
Om jag säger "jag kommer döda dig om du inte.." så har jag hotat dig, även om du inte känner dig hotad.
HAHAH, du är nåt helt otroligt! Hur kan man vara skadad om man inte känner sig skadad och är ärlig? ''Om jag ger dig en smäll på käften varpå jag säger oj skadar jag dig men du säger nej jag känner mig inte skadad men varför skadar du människor sådär''? Hur låter dig det i dina öron? Du känner dig inte hotad men ändå tycker att jag hotar med helvetet. Varför är det hot om du inte känner dig hotad? Pratar du endast för dig själv?
Citat:
Måste du vara så satans oärlig i din argumentation? Stycket du nu svarade på handlade inte om min
uppfattning om evolution. Det var ett svar på ditt påstående att jag anser att det jag personligen tycker är rimligt att tro, definitivt är sanningen. I det här fallet handlade det dessutom om liv efter döden, inte evolution. Det blir jävligt svårt att diskutera med dig, när du bemöter argument och påståenden som jag inte presenterat.
Du leker med ord och meningar men kommer ingenstans.
Citat:
Jo, det har både förklarats och länkats. Föresten, jag måste bara fråga: accepterar du att mikroevolution är observerad?
Mikroevolution behöver inte ens studeras eftersom det ser vi varje dag. En mamma och en pappa där ena har blåa ögon och den andra bruna kan få ett barn med gröna ögon. Det är mikroevolution. En pappa som är svart och en mamma som är vit kan få ett barn som varken är vit eller svart s.k. mulat. detta variation förekommer inom alla arter men det spelar ingen roll hur lång tid det förflyter en art som har fyra fötter kommer aldrig få 2 fötter med tiden eller 5 fötter eller hur många du vill. En art som inte kan flyga kan inte med tiden lära sig flyga genom evolution. Mikroevolution inom arten är inget som behöver diskuteras då det händer varje sekund men evolution från en art till en annan är omöjlig och det finns inget bevis som tyder på att nåt sånt någonsin kommer att ske
Citat:
Det är ett faktum att du begår argumentationsfel och logiska felslut titt som tätt, inte en åsikt.
Ska jag länka till inläggen?

Det är vad du tror. Läs mina inlägg lite långsammare.
Citat:
Det vanligaste är dock att folk inte accepterar evolutionen just för att de är religiösa. Inte tvärtom, även om det såklart förekommer. Men detta är ett sidospår i mitt argument som inte är det mest relevanta att bemöta.
Här begår du ett grovt fel. Enligt dig så avvisar man evolution på grund av sin tro och religion men det är så fel en människa kan ha. Visst förekommer det att vissa avvisar evolution just på grund av sin tro och religion men sedan har vi andra grupper som är ateister och avvisar evolution utan att börja tro eller ansluta sig till någon religion. Vi har andra grupper som från början inte har tro alls och accepterar evolution men sedan avvisar det och antar tron. Vi har grupper som tror att Gud använde evolution som ett sätt att skapa arterna. Vi har alla olika grupperingar men faktum kvarstår och det är att evolution inte är fakta.
Citat:
Nej, verkligen inte. Evolutionen raserar ju kreationisters ogrundade världsbild.

Inte på något sätt. Om du menar det där med de första människorna Eva och Adam kan man lätt som troende hävda att det är metaforiskt men faktum kvarstår. Det finns inget bevis eller ens indikation på att evolution någonsin har existerat.
Citat:
Det är inte så att de flesta som slutar tro på evolutionen, gör det just för att de blir religiösa snarare än att de blir religiösa för att de slutat tro på den?
Jag vet inte om det finns någon undersökning om saken. Om du har koll på det får du gärna länka.

Det finns alla möjliga grupperingar och jag länkar mer än gärna men jag är tveksam på om ni ens tittar och lyssnar på det som sägs i klippen. Vissa stackare tror att endast forskare har monopol på att hävda sig, det de inte fattar är inte det inte spelar någon roll vem det är som kommer med kritiken eller förslag. Det som spelar roll är vad som sägs. Länk får du i slutet men var ärlig och lyssna och försöka att förstå vad som sägs.

Citat:
För det första har du inte slagit hål på någonting. För det andra så märker du bara ord här.
Dessutom så är det återigen inte det som är relevant för själva poängen med varför ditt argument var felaktigt.
Jag tycker vi tar och klargör en gång för alla vad det är som är fel med ditt argument, utan att lägga till liknelser eller annat som uppenbarligen förvirrar dig: Som ett belägg för att evolutionen aldrig ägt rum presenterade du följande argument (senaste versionen av argumentet):
"Jag menar inte att evolution är falsk för att det finns forskare som avvisar den, utan jag säger att om evolution hade varit fakta hade inte bara forskare utan varje människa erkänt det"
Här kommer ett så kort svar som möjligt på varför det är ett argumentationsfel: Att vissa personer inte tror på att ett visst påstående är sant, har ingenting alls med sanningshalten i påståendet att göra.

Håller du med?

Ja, visst är det så. Sanningen är alltid sanningen men om du tror att detta mitt påstående är ett motbevis för evolution har du fattat det hela väldigt fel. Jag har skrivit en massa saker och jag kan ta det igen om du vill.

Citat:
Vad är det jag inte greppar? Jag frågar än en gång: Har jag fel i sak när jag påstår att det finns folk som förnekar massa olika vetenskapliga fakta men att det inte är relevant för sakfrågan (huruvida evolutionen ägt rum eller ej)?

Detta påstående är inte ett motbevis för evolution. Det ligger andra innebörd i detta påstående försök att lista ut dem.

[quote]Jag sätter min högra arm på att en majoritet av troende människor här på forumet tycker att du skämmer ut dig. För hör och häpna, de flesta troende är nämligen inte fundamentalister. De flesta av dem är helt normala människor som dessutom klarar av att argumentera korrekt och accepterar vetenskapliga fakta.
Citera
2015-10-22, 15:03
Medlem
[/quote]

Du är lögnare utan dess like. Du skulle aldrig någonsin sätta din arm på spel så sluta försöka betona nåt som är så verkligehtsfrånvarande och nej majoriteten av de troende håller med mig om att evolution är falsk och paradiset och helvetet är sanningen.

Citat:
Jag förstår att det är jobbigt att diskutera med någon som ständigt påpekar dina argumentationsfel. Det blir ju liksom inget mer att säga då om sakfrågan.

Om du ändå förstod det jag skrev hde du fått en Aha-upplevelse.

Citat:
Det är snarare du som är oförmögen att förstå dem. Jag använder mig av mycket simpla liknelser i min argumentation, för att påvisa att du har fel. Men jag ska försöka sluta med det nu, eftersom det uppenbarligen bara leder till irrelevanta sidospår i diskussionen.

Du medgav själv att du inte var så insatt i evolution ändå argumenterar du för det.

Citat:
Absolut. Mitt svar var på följande:
"Inte bara jag, utan varje människa har beviset på Guds existens inom sig och i omgivningen runt sig. Det handlar både om tro och bevis. För de som inte kan så mycket om universums struktur och beteende, eller om livets mirakel om DNA, RNA, celler, proteiner osv handlar det om tro men för de som vet om dessa saker handlar det om bevis på en allsmäktig skapare."

Grundlöst påstående, argument from ignorans och cirkelargumentation. Att vi har ett "bevis inom oss" finns det inget som tyder på (grundlöst påstående) och att omgivningen skulle vara bevis för Gud är argument from ignorans/God of the gaps ("vi förstår inte hur världen kom till, därför finns Gud") och cirkelargumentation ("Gud finns därför att skapelsen finns och skapelsen finns därför att Gud finns")

I vår omgivningen har vi bevis. Inte bara att det finns nåt än inget men också enligt de senaste rönen har universum haft en början. Det innebär att universum var frånvarande från en tidpunkt och kom till existens, vidare har forskningen avslöjat att det hela började med en expanderingen eller explosion. Vad som expanderade och i vad det expanderade vet vi inte eftersom rum fanns inte, ingenting fanns och detta nåt expanderade. Här kommer vi direkt till en slutsats. Vad var det som ändrade tillståndet hos detta nåt, och i vilken kraft och styrka expanderade detta nåt. Varför kom energin ifrån som lät detta nåt expandera så kraftigt. Du inser väl att energin som fick detta nåt at expandera måste ha varit otroligt stark i styrka? var kom denna energi ifrån? Vad kan ha en sådan energi som får nåt som är mindre en än atom att expandera så explosivt kraftigt? Vi behöver inte ens fråga var detta nåt kom ifrån, vi frågar endast efter energin som fick det att expandera, vidare frågar vi hur alla ämnena skapades? Hur, helium, järn, Guld, silver, radium osv skapades? Hur kunde de första atomerna skapas? är det inte nog för att inse att allt detta bjuder oss på gratis information om herrens kunskap och allsmäktighet? Inom varje människa pågår ett arbete mellan celler, organ osv att ingen kan förneka undret som sker i varje människa men förståndet slår allt som nämns. Jo verkligen är det så att bevisen finns inom oss själva och i omgivningen. Gud den vise säger i koranen: "Vi ska visa de Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess (uppenbarelsens) sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem (att veta) att din Herre är vittne till allt som sker!"

(Koranen 41:53)

Citat:
Lögn. En överväldigande majoritet av vetenskapsmän som forskar inom detta område ser sig som ateister och/eller agnostiker och ser det således inte som ett bevis på en skapare.

Vad spelar det för roll? Det finns forskare från både sidor dvs de som tror och de som inte tror. Och varför nämner du ens en överväldigande majoritet? Var det inte du själv som sade att antalet människor som tar nåt för sanningen eller lögn har igen betydelse för vad som är sanning eller lögn?

Citat:
Den här punkten är ju onekligen fullständigt meningslös att diskutera då det praktiskt sätt bara resulterar i en "Jo-nej-Jo-nej"-debatt.

Vad tycker du då?

Citat:
Jag tänker inte sitta och gå in i detalj på vad dessa bevis innebär. Använd dig av Google. Det finns sjukt mycket information om alla dessa punkter.

Det har jag inte påstått.

Och "instinkt" i det här fallet är vad? Att acceptera att Allah skapade den första människan av lera för ett par tusen år sedan?

Ingen ålder nämns i koranen och inte bara människan utan allt på jorden har skapats av lera, jord och blir ett med jorden efter förruttnelsen. Glas, plast, och allt annat vinns ur jorden och blir ett med jorden så också människan.

Citat:
Återigen, det var bara en (sarkastisk) liknelse. jag har inget intresse av att diskutera Jordens form.

Varför tar du ens upp det?

Citat:
Att jag inte är rejält kunnig inom ämnet och därför inte vill diskutera det i detalj, innebär inte per automatik att jag inte tagit del av tillräckligt med belägg för att hålla evolutionsteorin för sann. Jag tycker att jag är tillräckligt påläst och tagit del av tillräckligt mycket belägg, för att vara övertygad om att evolutionen ägt rum, dock inte tillräckligt påläst och intresserad för att sitta och föra en djup diskussion om ämnet.

Har du även läs tillräckligt om evolutionskritiken som existerar? Om inte kan jag börja hjälpa dig med en rolig snubbe som tar med allting som har med evolution att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=Q8DDIe_2cHM
Citera
2015-10-22, 15:18
Medlem

Du är lögnare utan dess like. Du skulle aldrig någonsin sätta din arm på spel så sluta försöka betona nåt som är så verkligehtsfrånvarande och nej majoriteten av de troende håller med mig om att evolution är falsk och paradiset och helvetet är sanningen.

Du medgav själv att du inte var så insatt i evolution ändå argumenterar du för det.

I vår omgivningen har vi bevis. Inte bara att det finns nåt än inget men också enligt de senaste rönen har universum haft en början. Det innebär att universum var frånvarande från en tidpunkt och kom till existens, vidare har forskningen avslöjat att det hela började med en expanderingen eller explosion. Vad som expanderade och i vad det expanderade vet vi inte eftersom rum fanns inte, ingenting fanns och detta nåt expanderade. Här kommer vi direkt till en slutsats. Vad var det som ändrade tillståndet hos detta nåt, och i vilken kraft och styrka expanderade detta nåt. Varför kom energin ifrån som lät detta nåt expandera så kraftigt. Du inser väl att energin som fick detta nåt at expandera måste ha varit otroligt stark i styrka? var kom denna energi ifrån? Vad kan ha en sådan energi som får nåt som är mindre en än atom att expandera så explosivt kraftigt? Vi behöver inte ens fråga var detta nåt kom ifrån, vi frågar endast efter energin som fick det att expandera, vidare frågar vi hur alla ämnena skapades? Hur, helium, järn, Guld, silver, radium osv skapades? Hur kunde de första atomerna skapas? är det inte nog för att inse att allt detta bjuder oss på gratis information om herrens kunskap och allsmäktighet? Inom varje människa pågår ett arbete mellan celler, organ osv att ingen kan förneka undret som sker i varje människa men förståndet slår allt som nämns. Jo verkligen är det så att bevisen finns inom oss själva och i omgivningen. Gud den vise säger i koranen: "Vi ska visa de Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess (uppenbarelsens) sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem (att veta) att din Herre är vittne till allt som sker!"

Vad spelar det för roll? Det finns forskare från både sidor dvs de som tror och de som inte tror. Och varför nämner du ens en överväldigande majoritet? Var det inte du själv som sade att antalet människor som tar nåt för sanningen eller lögn har igen betydelse för vad som är sanning eller lögn?

Vad tycker du då?

Ingen ålder nämns i koranen och inte bara människan utan allt på jorden har skapats av lera, jord och blir ett med jorden efter förruttnelsen. Glas, plast, och allt annat vinns ur jorden och blir ett med jorden så också människan.

Varför tar du ens upp det?

Har du även läs tillräckligt om evolutionskritiken som existerar? Om inte kan jag börja hjälpa dig med en rolig snubbe som tar med allting som har med evolution att göra.
https://www.youtube.com/watch?v=Q8DDIe_2cHM[/quote]
Mycket snack om evolution, men när kommer bevis för Gud??
Citera
2015-10-22, 15:32
Medlem
Citat:
[Sepiritz|55045680]Evolution händer. Det är fakta. Att du sedan inte förstår evolution är en annan grej. Det är ditt problem.Nej, du har påstått det genom en serie demonstrationer av ickelogik. Nej, när du påstår att x görs av gud, så ska du ha belägg för det. Det är du som tog upp det, men du har inte demonstrerat någon sådan koppling. Bara sagt att det är så. Klart det är en annan diskussion. Vi vet det genom att använda förståndet? Vilket dravel. Otroligt vilka undanflykter du tillåter dig själv. Det är rent av pinsamt.

Självklart får du tro att evolution är sanning och fakta men det blir endast din sanning och dina gelikars. Evolution är inte en objektiv sanning eftersom det finns inget bevis för den.

Citat:
Det är vad jag hört och läst för det är betydelsen av ordet. Om du vill beskriva något annat, använd då andra ord. Fast det gör det ju inte. Övernaturligt innebär att det bryter mot naturlagarna. Nej, självklart. Du måste få hitta på att ord betyder det du vill att de ska betyda eftersom du måste få vinna i en diskussion. Snacka om hybris. Barnsligt. Det är betydelsen av ordet mirakel, vill du förmedla något annat, lär dig andra ord. Om allting är mirakel så betyder inte ordet mirakel någonting längre. Vad du menar är att du tillskriver ordinära saker extraordinära egenskaper för att du inte förstår hur saker fungerar.

Nej, lär dig betydelsen av ordet. Ordet mirakel i lexikon antar flera olika innebörd. För att förklara på ett sätt så att även du kan förstå, ska jag göra ett försök. Mirakel innebär ett fenomen där nåt händer som har oddsen mot sig. En händelse som sker men oddsen för att händelsen skulle ske är antigen väldigt låga eller helt obefintliga. Jag förstår att du har hjärntvättats att tro att ordet mirakel innebär endast fenomen som sker utanför naturlagarna eller trots naturlagarna. För det innebär evolution sånt ett hus som kan sväva i luften, ett fenomen som inte ska hända enligt naturlagarna men händer, det är mirakel för dig eller att ett kapat ben kan växa igen osv men det är inte endast sådant som är mirakel. Mirakel ser vi hela tiden i vardagen. I fotboll förekommer det mirakel titt som tätt. En boll som skjuts från en vinkel där 99,9% av fallen leder till miss men ibland går den in är också ett mirakel. Jag försöker så pedagogiskt som möjligt förklara för dig nåt som du felaktigt har låtit fastna i hjärnan.

Citat:
Det kan jag förstå då din bildningsnivå verkar vara motsvarade en lågstadieelev. Det är ett mirakel att dörrarna på COOP öppnar sig automatiskt bara av att jag går nära! Woohoo, allt är mirakel. Vad gullig du är. Den allmängiltiga ordalydelsen bestämmer, inte du. Nej, sanningen är att du inte vill behöva svara på jobbiga frågor. Du föredrar att bara påstå en massa skit och inte stödja dessa påståenden med fakta.

Lugna ner dig lillen. Förstår du det jag skriver? Vi tar det en gång till; mirakel är sådant som kan ske inom naturlagarna och utanför dom. Ett fenomen som trotsar naturlagarna är mirakel men inte endast det utan mirakel kan ske i naturen också. Dina liknelser är så urbota dumma så det finns inte. En dörr som öppnas av sig själv har med det att göra att någon med förstånd har utrustat dörren med sensorer som känner av rörelse osv. Ett mirakel är ett fenomen eller händelse där chansen/risken för att händelsen eller fenomenet ska hända är väldigt låga eller helt obefintliga. En boll som går i mål från en vinkel där 99,9 av fallen leder till miss är ett mirakel. Att någon krockar och bilen har gått i bitar men föraren stiger ur den utan en skråma är ett mirakel. Förstår du nu vad mirakel är? Mirakel kan ske i naturen också.

Citat:
Säger du ja. Hur vet du det? Just ja, du vet ju inte det. Du bara tror det. Lägg dina fantasier åt sidan en stund. Det spelar ingen roll hur mycket jag skulle vilja det, jag kan inte tro på något som det inte finns belägg för. Varför det? Man måste tro för att få tro nog att börja tro? Det låter inte så logiskt. Nejdå, jag för inte krig mot något som inte finns. Det hade varit onödigt. Jag diskuterar mot dumhet och ignorans. Jag menar att om han är allsmäktig och vill att vi ska ha honom i våra liv hade vi redan gjort det.

Det ironiska är att du inte förstår din egen dumhet och ignorans. Han har skapat dig och format dig och utrustat dig med förstånd, han har gett dig fri vilja. Du väljer vägen sedan. Du tillhör en art som skiljer sig från alla andra arter och den arten har ett ansvar för sin egen existens på individnivå, gruppnivå osv. Att du förnekar det ändrar inte på så mycket. Jag är helt övertygad om att du vill tro men det är inte för att du vill det egentligen, det är för att du har utrustats med kunskapen, vetenskapen och insikten om honom, det du gör är att använda din fria vilja och väljer förnekelse och detta plågar din själ och det blir inte bättre av att du för ett krig mot honom på Flashback. Det är du som gör orätt mot dig själv. Du går emot din insikt, förstånd och kunskap och det är anledningen till att du mår som du gör.

Citat:
Så är inte fallet. Uppenbarligen kan jag inte det själv då alla bevis tyder på att han är en myt bland människor och inte något annat. Om han är på riktigt har han gjort ett riktigt uselt jobb. Är han kanske bara riktigt kass på PR? Är det problemet? Det finns ingenting allsmäktigt, det är en självmotsägelse.

Vem är du att hävda att allt är ett uruselt jobb. Din känsla, din inbillning finns endast i ditt huvud och allt du säger och skriver är endast din sanning. Att du ser världen som ett uruselt jobb beror på att din själ lider och är i plåga och det är endast du själv som är orsaken till det. Ingenting blir bättre för dig av att fortsätta sådär. Jag känner dina vibbar och jag tycker nästan synd om dig. Men du gör det värre för dig själv. Jag ger dig en liknelse och försök att förstå liknelsen. En alkoholists enda önskan är att bli fri från sitt beroende på ett omedvetet plan. Han vill på ett omedvetet plan sluta med sitt beroende men kan inte det på grund av att medvetandet är beroende. Om någon skulle hävda för henne att sluta dricka skulle hon kanske bli arg och hävda att hon inte alls är beroende och att alkohol är nyttigt och att hon njuter. Hon dricker mer och mer ju mer tiden går, hon ser inte sin egen situation eftersom befinner sig i den men alla andra ser den tydligt. Den situationen du är i ser du inte eftersom du befinner dig i den.

Citat:
Bra, så du erkänner att det bara är munväder, att du inte har några belägg för dina påståenden. Tufft av dig.

Du lägger ord i munnen på mig. Oärligt.

Citat:
Jag skrev att han kräver det, inte att det är det.
Vilken bekväm ursäkt. Nej, det finns inga onda makter heller. Du kanske måste förlika dig med att folk faktiskt kan ha uppfattningen att gudar bara är påhitt för det finns ingenting som indikerar någon sådans existens. Och hur får man en ärlig tro utan att först redan tro? Berätta gärna det. Visst gör det det, ifrågasättande leder ju oundvikligen till tjafs om onda andar istället för ett intellektuellt ställningstagande. Det är rena stenåldersmetoderna du står för. Fast forskningsresultat är testbara och demonstrerbara. Det är inte religiösa påståenden. Vilken disciplin är blind nu igen?

Allt pekar på att en allsmäktig Gud har skapat alltet. Universum, liv, arterna, vatten, jorden, förståndet, ljuset, mörker osv.
Citera
2015-10-22, 15:44
Medlem
Citat:

Haha, du tolkar verkligen allt man skriver bokstavligt. Hört talas om uttryck?
Jo jag vet, paradiset och helvetet existerar för att motsatspar existerar.

Citat:
Jo men visst.

Citat:
I vår omgivningen har vi bevis.
Nej. Att använda omgivningen (bara ett annat ord för "skapelsen") är inte ett bevis. Jag med flera måste ha förklarat detta utförligt för dig runt 30 gånger nu.
Citat:
Inte bara att det finns nåt än inget men också enligt de senaste rönen har universum haft en början.
Det innebär att universum var frånvarande från en tidpunkt och kom till existens, vidare har forskningen avslöjat att det hela började med en expanderingen eller explosion. Vad som expanderade och i vad det expanderade vet vi inte eftersom rum fanns inte, ingenting fanns och detta nåt expanderade. Här kommer vi direkt till en slutsats. Vad var det som ändrade tillståndet hos detta nåt, och i vilken kraft och styrka expanderade detta nåt. Varför kom energin ifrån som lät detta nåt expandera så kraftigt. Du inser väl att energin som fick detta nåt at expandera måste ha varit otroligt stark i styrka? var kom denna energi ifrån? Vad kan ha en sådan energi som får nåt som är mindre en än atom att expandera så explosivt kraftigt?
Argument from ignorans. När ska du sluta att argumentera utifrån God of the gaps? Jag trodde vi hade diskuterat färdigt detta efterblivna argumentationsfel.
Citat:
Vi behöver inte ens fråga var detta nåt kom ifrån,
Tala för dig själv. Vissa av oss är intresserade av att ta reda på hur saker och ting faktiskt är, istället för att lägga frågan och sidan och hitta på att det är en magisk kraft som ligger bakom.

Citat:
vi frågar endast efter energin som fick det att expandera, vidare frågar vi hur alla ämnena skapades? Hur, helium, järn, Guld, silver, radium osv skapades? Hur kunde de första atomerna skapas? är det inte nog för att inse att allt detta bjuder oss på gratis information om herrens kunskap och allsmäktighet? Inom varje människa pågår ett arbete mellan celler, organ osv att ingen kan förneka undret som sker i varje människa men förståndet slår allt som nämns. Jo verkligen är det så att bevisen finns inom oss själva och i omgivningen.
Argument from ignorans. Du får komma med nåt nytt nu. Argumentationsfel är inte bevis för att Allah finns.
Citat:
Gud den vise säger i koranen: "Vi ska visa de Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess (uppenbarelsens) sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem (att veta) att din Herre är vittne till allt som sker!"

I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Oppress, Subjugate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others. I Don't Require Sacrifices, And Purity Is For Drinking Water, Not People.
- The flying Spaghetti Monster
Citat:
Det spelar ingen roll. Jag synade bara din lögn. Det var du som hittade på att forskare ser det de observerar i världen som ett bevis för en skapare.

Citat:
Jaså, allt har skapats av lera. Det gör naturligtvis det hela mer trovärdigt.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Q8DDIe_2cHM

Haha Kent Hovind, ja. Jag har kollat på den föreläsningen och det kan vara något av det roligaste jag sett. Mer okunnig, oärlig människa får man fan leta efter.
Senast redigerad av Sir. 2015-10-22 kl. 15:49.
Citera
2015-10-22, 15:48
Medlem
Citat:
=Sepiritz|55045690]Kan "inget" finnas? Känner vi till ett sånt tillstånd? Nej. Så varför ska vi anta att det kan vara på ett annat vis? Och vad har det med någon gud att göra? Kausalitet finns, det kan vi vara överens om. Vad har det med någon gud att göra? Så för att vi inte vet var allting kom ifrån och om och var kausalitet har sin början, då ska vi anta en gud? Nej, det tycker inte jag. Så igen, du har inga belägg för en gud, bara obesvarade frågor som argument FÖR en gud, men frågor är inte argument, det är bara frågor. Försök gärna igen.
För att du tror att falska dikotomier är ett argument. Du hittar på igen. Du har ingen rätt att diktera svaren på det viset.

Kan ingenting inte existera? Är det för att som du hävdar vi inte kan känna ett sånt tillstånd? Hur dum är du på en skala? Vi vet att universum var frånvarande vid en tidpunkt, alltså fanns inget, inget som var fysiskt, inga atomer, inga bakterier ingenting. Anser du ändå att ingenting inte kunde existera för att vi människor inte kan nåt om det? Ge dig nu! Allting pekar på en skapare, profeterna och heliga böckerna behöver vi inte ens som vägledning, universum, livet och vår inre kompas räcker för att komma till insikt. Profeterna och heliga böckerna är bara bekräftelse.

Citat:
Att spekulera om det är meningslöst tills vi får belägg för något. Det första vi vet faktiskt fanns var en mycket tät samling energi som expanderade. Det är allt. Jodå, vi behöver inte härleda någonting till "en skapare" då egenskaper är implicita med det ordet. Det är att fuska. Men gud kan vara evig? Lustigt hur det går i ena situationen men inte andra.

Vad pratar du om? Gud är alltid evig. Och vi vet säger du om en samling energi men hur kraftig var denna energi? I vilken styrka expanderade energin och var kom styrkan ifrån? Inser du vilken styrka det handlar om? Inser du inte att en sådan styrka endast kommer från en källa med oändlig styrka? Ingen kraft eller styrka i hela universum kan jämförs med den styrka och kraft som expanderade. Det är glasklart.

Citat:
Du menar en evig gud eller ett evigt universum. Låt mig säga såhär då, vi kan obsevera att åtminstone ett universum finns. Vi kan inte observera någon gud. Om vi ska välja mellan två saker som båda är eviga och vi faktiskt sett den ena, vilken är mer trolig? Nu är jag ingen förespråkare av ett oändligt någonting alls, jag vill inte hoppa till slutsatser och visst finns det fler alternativ även om det skulle övergå vårt förstånd. Jag väntar på data innan jag uttalar mig om det. Du föredrar att hitta på gudar istället. Erkänn det åtminstone.

HAHAHAHA. Troligare för ett evigt universum för att vi kan se det med ögat? tillåt mig att le lite nu storler jag. . Din mage är full av skit, din blåsa är full av kiss, du svettas och luktar apa om du inte tar väl hand om dig och tar bort odören med jämna mellanrum, dina ögon kan inte detektera alla färger, dina öron kan inte detektera alla ljudnivåer, ditt förstånd kan inte greppa allt, ändå kräver du arma människa att få se Gud?! Hur dum får man vara på en skala?

Citat:
Nej, du har inga evidens för någon gud. Du gör öppna frågor till "bevis" för ett påhitt. Det är vad som kallas argument from ignorance och som påpekats åt dig ett otal gånger. Universum så som vi känner till det började vid en en punkt. Ingen säger vad som fanns innan eller hur sakers tillstånd var då. Ingen säger någonting om att "inget" fanns. Det är religioner som sysslar med det. Nej, det är att sträcka på sanningen. Det vi känner till idag fanns inte då och någonting som fanns expanderade. Liv kunde absolut inte existera under de första sekunderna, inte liv som vi känner till det. Nu ljuger du igen. Det kreationister gillar att säga är att krafterna och naturlagarna var på ett sätt som tillät universum att böra. Däremot vet vi inte om det kunde vara på något annat sätt eller så är det så enkelt att om det inte var det hade vi inte funnits för att fundera över det. Sannolikheten är alltså precis "1" för att det skulle hända. Hur skulle konstanterna vara på annat vis? Igen har du meningslösa funderingar. Varför måste det vara det? Vad säger att någon måste "kontrollerat" detta? Dina fantasier?Han sa även "religion är korkat!".. Vaddå? Om du får hitta på får jag också göra det.
Och det finns än mer kaos, utplåning, tomhet, död och entropi. So what? För att vi existerat i ett kosmologiskt ögonblick. Igen, so what? Ha, mönster. Vi ser mönster där inga finns. Det är en subjektiv upplevelse. Nej, det finns ingenting som indikerar någon "vise" i snöflingor. Du bara säger att det gör det. Igen. Ja visst, om man omdefinierar vad evidens är till att betyda samma sak som föreställning och spekulation. Men det gör vi inte. Hahahahahah, nej. Sluta, jag skrattar ihjäl mig. Och det vet du? Eller skulle det vara ganska pinsamt om vi gjorde det? Spaghettimonstret? Det finns evidens för att det sker hela tiden. Tyvärr. Även om du inte gillar det.

Nej, jag tycker du skrivit på "dumihuvudet" i en hel vecka och mer därtill. Du vet dessutom inte vad evidens är. Här är en ledtråd, argument från okunskap eller oförstående är inte evidens. Lycka till.

Jag har bemött alla dina punkter men du har inte bemött mina. Vi kan sammanfatta diskussionen till två punkter. 1 Jag ger dig gång på gång bevis och indikation på en skapare. 2 Du vägrar att acceptera dom och säger att vi vet inte om det är Gud. Vet du vad jag tror. Jag tror att du har varit med om saker i livet som plågar dig mycket. Vad det är för händelser vet jag inte och jag vill inte gissa, men dessa händelser har varit negativa och gjort stora intryck på dig i ditt liv. Du vill hitta syndabockar men har inga att skylla på, i din desperation vänder du ditt hat mot Gud och det okända. På nåt sätt tror du att du mår bättre av att göra det. Du intalar dig att du mår bättre av det men faktum är att du gör din situation endast värre för dig själv. Dessa vibbar får jag från dig.
Citera
2015-10-22, 15:58
Medlem
Citat:
Sir.|55114309]Haha, du tolkar verkligen allt man skriver bokstavligt. Hört talas om uttryck?
Jo jag vet, paradiset och helvetet existerar för att motsatspar existerar.

Yes, allt existerar i motsatspar. Vissa hävdar att endast paradiset existerar och helvetet är påhitt andra förnekar bägge och de finns de som erkänner bådes existens.

Citat:
Jo men visst.

Citat:
Nej. Att använda omgivningen (bara ett annat ord för "skapelsen") är inte ett bevis. Jag med flera måste ha förklarat detta utförligt för dig runt 30 gånger nu.

Jo visst är det ett bevis. Precis som en klocka som hittas i öknen måste ha en tillverkare så också detta universum med allt vad det rymmer och innebär.

Citat:
Argument from ignorans. När ska du sluta att argumentera utifrån God of the gaps? Jag trodde vi hade diskuterat färdigt detta efterblivna argumentationsfel.

Finns inte ett gap som ni ateister har fyllt. Vatten, liv, universum, förståndet, människans kropp, arterna, jorden, ljus, mörker, grönsaker, frukter, linser, alla andra födor, trädgårdar, regnskogar, regn, moln, syre, solen, avståndet mellan solen och jorden, Gravitation mycket mer är allt detta god of the gaps?

Citat:
Tala för dig själv. Vissa av oss är intresserade av att ta reda på hur saker och ting faktiskt är, istället för att lägga frågan och sidan och hitta på att det är en magisk kraft som ligger bakom.

Det är det som ni så felaktigt tror. HAHA, troende människor kan och får undersöka och ta del av vetenskapen lika mycket som ni ateister, bara för att man tror på Gud innebär inte att man slutar fundera. Man ändrar bara från undersöka naturen till undersöka GUDS skapelse.

Citat:
Argument from ignorans. Du får komma med nåt nytt nu. Argumentationsfel är inte bevis för att Allah finns.
Jag har visat gång på gång för er men ni vägrar.

Citat:
I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Oppress, Subjugate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others. I Don't Require Sacrifices, And Purity Is For Drinking Water, Not People.
- The flying Spaghetti Monster

what?

Citat:
Det spelar ingen roll. Jag synade bara din lögn. Det var du som hitta på att forskare ser det de observerar i världen som ett bevis för en skapare.

Ja, det finns forskare som gör det och det finns forskare som inte gör det. Du är lögnaren här.

Citat:
Jaså, allt har skapats av lera. Det gör naturligtvis det hela mer trovärdigt.

Berätta för mig vad glas är gjort av? berätta vad plast är jorda av, berätta vad gips är gjorda av. ska jag fortsätta?

Citat:
Haha Kent Hovind, ja. Jag har kollat på den föreläsningen och det kan vara något av det roligaste jag sett. Mer okunnig, oärlig människa får man fan leta efter.

Varför bevisar du inte det för mig och alla andra. Berätta för oss nåt av det som han säger som är absolut fel.
Citera
2015-10-22, 16:17
Medlem
(Eftersom du inte citerade ordentligt såg jag bara inlägg #2 och svarade därför på det först)

Citat:
När du dör får du ta reda på det.
Absolut. Men det var inte det vi diskuterade. Du påstod att du hade belägg för att helvetet existerar och det "belägg" du presenterade var: "motsatspar existerar". Kan vara det mest korkade "argument "jag någonsin hört.
Citat:
HAHAH, du är nåt helt otroligt! Hur kan man vara skadad om man inte känner sig skadad och är ärlig? ''Om jag ger dig en smäll på käften varpå jag säger oj skadar jag dig men du säger nej jag känner mig inte skadad men varför skadar du människor sådär''? Hur låter dig det i dina öron? Du känner dig inte hotad men ändå tycker att jag hotar med helvetet. Varför är det hot om du inte känner dig hotad? Pratar du endast för dig själv?
Helt fantastiskt att detta är något som behöver diskuteras. Ja, det går att hota någon utan att personen i fråga känner sig hotad. Ja, en människa kan bli skadad utan att han/hon känner sig skadad.
Spelar du bara dum, eller är detta något du på allvar inte förstår?
Citat:
Du leker med ord och meningar men kommer ingenstans.
Nej, jag påpekar din oärlighet och dina argumentationsfel.
Citat:
Mikroevolution behöver inte ens studeras eftersom det ser vi varje dag. En mamma och en pappa där ena har blåa ögon och den andra bruna kan få ett barn med gröna ögon. Det är mikroevolution. En pappa som är svart och en mamma som är vit kan få ett barn som varken är vit eller svart s.k. mulat. detta variation förekommer inom alla arter men det spelar ingen roll hur lång tid det förflyter en art som har fyra fötter kommer aldrig få 2 fötter med tiden eller 5 fötter eller hur många du vill. En art som inte kan flyga kan inte med tiden lära sig flyga genom evolution. Mikroevolution inom arten är inget som behöver diskuteras då det händer varje sekund men evolution från en art till en annan är omöjlig och det finns inget bevis som tyder på att nåt sånt någonsin kommer att ske
Mikroevolution är exakt samma sak som makroevolution.
Micro-små förändringar under relativt kort tid
Makro-små förändringar under lång tid
Citat:
Det är vad du tror. Läs mina inlägg lite långsammare.
Läs dina inlägg själv. Du har begått i stort sett alla argumentationsfel som finns flera gånger om.
Citat:
Här begår du ett grovt fel. Enligt dig så avvisar man evolution på grund av sin tro och religion men det är så fel en människa kan ha. Visst förekommer det att vissa avvisar evolution just på grund av sin tro och religion men sedan har vi andra grupper som är ateister och avvisar evolution utan att börja tro eller ansluta sig till någon religion. Vi har andra grupper som från början inte har tro alls och accepterar evolution men sedan avvisar det och antar tron. Vi har grupper som tror att Gud använde evolution som ett sätt att skapa arterna. Vi har alla olika grupperingar men faktum kvarstår och det är att evolution inte är fakta.
Det allra vanligaste är onekligen att folks evolutionsförnekelse grundar sig i religiösa föreställningar. Är ytterst ovanligt att man träffar på någon som inte tror på evolutionen av rent vetenskapliga skäl.
Citat:
Inte på något sätt. Om du menar det där med de första människorna Eva och Adam kan man lätt som troende hävda att det är metaforiskt men faktum kvarstår. Det finns inget bevis eller ens indikation på att evolution någonsin har existerat.
Jag syftade naturligtvis på de kreationister som tar skapelseberättelsen bokstavligt.
Citat:
Det finns alla möjliga grupperingar och jag länkar mer än gärna men jag är tveksam på om ni ens tittar och lyssnar på det som sägs i klippen. Vissa stackare tror att endast forskare har monopol på att hävda sig, det de inte fattar är inte det inte spelar någon roll vem det är som kommer med kritiken eller förslag. Det som spelar roll är vad som sägs. Länk får du i slutet men var ärlig och lyssna och försöka att förstå vad som sägs.

Visst finns det alla möjliga grupperingar, men det jag hävdade var att den absolut vanligaste typen av evolutionsförnekare är de som förnekar den på en religiös grund i första hand. Jag har aldrig sagt att alla som förnekar evolution gör det på religiösa grunder.

Citat:
Ja, visst är det så. Sanningen är alltid sanningen men om du tror att detta mitt påstående är ett motbevis för evolution har du fattat det hela väldigt fel. Jag har skrivit en massa saker och jag kan ta det igen om du vill.

Så du har äntligen fattat att ditt "argument" är felaktigt. Vad bra.

Citat:
Detta påstående är inte ett motbevis för evolution. Det ligger andra innebörd i detta påstående försök att lista ut dem.
Nej precis, det är inte ett motbevis för evolution, vilket är precis vad jag försökt förklara. Det ligger heller ingen annan innebörd i ditt påstående. Det är enbart ett rent argumentationsfel som inte berör sakfrågan.
Senast redigerad av Sir. 2015-10-22 kl. 16:25.
Citera
2015-10-22, 16:46
Medlem
Citat:
[Sir.|55114763](Eftersom du inte citerade ordentligt såg jag bara inlägg #2 och svarade därför på det först)

Citat:
Absolut. Men det var inte det vi diskuterade. Du påstod att du hade belägg för att helvetet existerar och det "belägg" du presenterade var: "motsatspar existerar". Kan vara det mest korkade "argument "jag någonsin hört.

Nej, det är inte kokat bara för att du tror det. Allting existerar i par i detta liv och allt kommer att existera i par i nästa liv också. Det finns liv och död, ondska och godhet, mörk och ljuset osv. Ett ypperligt indikation på att godhet och ondska finns i nästa liv. Helvetet är ondska som endast Gudsförnekarna hamnar i och paradiset godhet som endast Gudstroende beträder.

Citat:
Helt fantastiskt att detta är något som behöver diskuteras. Ja, det går att hota någon utan att personen i fråga känner sig hotad. Ja, en människa kan bli skadad utan att han/hon känner sig skadad.
Spelar du bara dum, eller är detta något du på allvar inte förstår?

Sluta leka med ord. Bu handlade detta om dig och ditt påstående om hot med helvetet. Jag skrev att de som inte tror hamnar i helvetet varpå du svarade att jag hotade med helvetet och jag frågade om du kände dig hotad varpå du svarar att du inte gjorde det. Alltså kan du inte hävda att du inte kände dig hotad samtidigt säga att jag hotar med helvetet. En tredje person kan dock hävda att jag hotar dig med helvetet men eftersom din subjektiva tolkning, din känsla, din tolkning var att du inte kände dig hotad, kan du inte samtidigt hävda att jag hotar dig. Fattar du inte? Hot är subjektivt, man kan känna sig hotad av x och någon annan kan triggas av x, alltså är hot nåt subjektivt. Din känsla var att du inte kände dig hotad av det jag sa, alltså att du inte tolkade det som ett hot, därför kan du inte samtidigt hävda att jag hotar dig med helvetet. Fattar du? Tveksamt!

Citat:
Nej, jag påpekar din oärlighet och dina argumentationsfel.

Mycket som du påpekar men det är bara strunt från din sida.

Citat:
Mikroevolution är exakt samma sak som makroevolution.
Micro-små förändringar under relativt kort tid
Makro-små förändringar under lång tid

HAHAHA, verkligen inte samma sak. Mikroevolution förekommer inom samma art, makrorevolution bryter gränser och det är omöjligt. Hur kan det vara samma sak? Om en man och en kvinna, ena med blåa ögon och andra med bruna får ett barn med gröna ögon, barnet växer och får barn med en som har blågröna ögon som i sin tur avlar ett barn som får svarta ögon. Hur kan du hävda att detta över tid leder till att arten tex utvecklar 3 ögon?

Citat:
Läs dina inlägg själv. Du har begått i stort sett alla argumentationsfel som finns flera gånger om.

Det är din läsförståelse det är fel på.

Citat:
Det allra vanligaste är onekligen att folks evolutionsförnekelse grundar sig i religiösa föreställningar. Är ytterst ovanligt att man träffar på någon som inte tror på evolutionen av rent vetenskapliga skäl.

Fel, det går absolut inte att hävda det. Det kan mycket väl vara så att många evolutionister har antagit tron efter att de avvisat evolution. Och att du pratar så mycket om majoriteten av religiösa. Det är endast i Europa och en del av USA som accepterar evolution. Majoriteten av andra folkslagen skrattar åt självaste idén. I Kina, Indien, Asien osv är evolution inte lika accepterat som det är i Europa. Europa är den enda kontinenten där evolution blivit accepterat i en större omfattning.

Citat:
Jag syftade naturligtvis på de kreationister som tar skapelseberättelsen bokstavligt.

Jaha, det gjorde du. Men du utvecklade inte utan tänkte såklart att man kunde läsa dina tankar. Och du anklagar mig för att göra argumentationsfel. Ledsen att behöva säga det men det beror på din läs- och förstå svårigheter .
Citat:
Visst finns det alla möjliga grupperingar, men det jag hävdade var att den absolut vanligaste typen av evolutionsförnekare är de som förnekar den på en religiös grund i första hand. Jag har aldrig sagt att alla som förnekar evolution gör det på religiösa grunder.

Den absolut vanligaste gruppen tror inte ens på evolution och skrattar åt självaste idén utan att de för den skull har någon religion. Evolutionsteorin är utbredd i Europa i större omfattning. Så ser det inte ut överallt.

Citat:
Så du har äntligen fattat att ditt "argument" är felaktigt. Vad bra.

Snälla, gå en kurs i läsförståelse.

Citat:
Nej precis, det är inte ett motbevis för evolution, vilket är precis vad jag försökt förklara. Det ligger heller ingen annan innebörd i ditt påstående. Det är enbart ett rent argumentationsfel som inte berör sakfrågan.

Jag gav dig alla grundämnen som motbevis för evolution, Jag gav dig universum, energin som expanderade universum som motbevis för evolution, jag gav dig vatten, liv, solen, månen, ljuset, mörkret, alla kroppens organ, celler, DNA, RNA, proteiner, förståndet som motbevis på evolution. Jag krävde att få bevis på att evolution har skett, men fick inget. Jag gjorde mycket mer än detta påstående. Alla påståenden jag gör är fyllda med innebörd. Läs långsammare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in