Citat:
Ursprungligen postat av
Oformad
Inte en chans att det är en psykos, han ska ju enligt vittnesuppgifter betett sig lugnt och kontrollerat.. Dessutom har han inhandlat och tagit på sig sin "fina" dräkt samt svärd. Finns inte något som skulle tyda på psykos.
Kan han ha någon psykisk diagnos? Kanske, men garanterat ingen som ger "ansvarsfrihet".
Psykoser har ofta ett svävande gränser, man kan befinna sig ii olika" stadier" av psykoser såsom att vara prepsykotisk eller gränspsykotisk, vilket i princip innebär att man är på väg att förlora greppet om verkligheten. Mattias Flink ansågs vara ett fall där gärningsmannen var hyfsad välfungerande men samtidigt hade börjat utveckla vanföreställningar (minns jag inte fel påstod han bland annat veckorna innan skjutningen att han varit på specialuppdrag åt kungen). Så graden av fokus och lugn behöver inte vara avgörande om man har psykotiska symptom.
Sen tror jag inte gärningsmannen i det här fallet har psykotiska symptom, tror han kommer få en personlighetssyndromsdiagnos, ungefär som ABB. Men om det är så att det här är politiskt motiverat så kan man anta att denna gärningsman (och den förmodade störning han har) är en av dem som blir triggade av alltför våldsamt språkbruk. Jag skulle inte bli alltför förvånad om han har ett konto på FB och skriver en del inlägg.