2015-10-21, 11:19
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
...Och hur har du tänkt dig detta då?
Motfråga, vad finns det som talar emot att Lisa följde med frivilligt? Det har inte yppats om spår på strid i Blomberg, borde finnas om hon blev bortförd. Vi ve vet heller inget om brottsplatsen.
2015-10-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag har läst ikapp nu och jag blir så illa till mods när jag tänker på rädslan hon måste ha känt. Om det stämmer som det står i media, att hon blev strypt med en snara, så har hon säkerligen kämpat emot i några minuter. Fullkomligt vidrigt. Om detta var hans tillvägagångssätt så känns det väl mest troligt att han har överrumplat henne bakifrån.

Det är nog sas trevligare hänga upp en människa bakifrån så slipper man se personens ansikte. Bekvämare och mer praktiskt också. Dock kräver lite träning för att man måste vara rätt så snabb. Om man är två så det går att ta livet av en människa med snara på en minut.

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag blir inte klok på varför baltjäveln fortsätter neka. Det finns teknisk bevisning som binder honom till både henne och hennes tillhörigheter. Jag blir inte klok på någonting i det här fallet faktiskt. Det ska bli oerhört intressant att få läsa FUP på fredag..

Han kan ha skäl att förneka. Jag misstänker starkt att NB belv involverat i detta och rejält grundlurad. Så den riktige GM var smart och listig. Själklart NB och medskyldig i så fall.
2015-10-21, 11:22
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Kan vara så, att de redan har hittat rep/snören som passar ihop med det som hittas på LH.

Börjar fundera nu, på det åklagaren skrev.
Det fetade: kan det vara så att NB:s blod finns på repet/snöret runt hennes hals?
Han kan ha skurit sig på snöret då han agerat i panik, gjort allt det hemska fort och kraftfullt och inte ens märkt då att han skar sig. Adrenalinet max, då känner man smärta mindre.
Om NB:s blod finns på snöret runt hennes hals så förstår jag åklagarens säkerhet när han skriver:

Hans blod kanske är "inlindat" i knuten ( eller knopen, eller hur det nu gjorts ).
Lite svårt att komma med en trovärdig bortförklaring då.....

Troligen ligger era tankegångar nära kärnpunkten i kommande bevisföring i tingsrätten och jag har så långt fått bilden klar för mig att repet kommer att vara centralt i bevisföringen. Hur det är lindat - knutet, med eller utan blodbesudlingar. HUR LH låg och eller var placerad när hon hittades och NÄR hon hittades, själva den frusna akten i detta har uppenbarligen talat ett tydligt språk.

Min teori om hängning grundar sig dels i att det tidigt framkom uppgifter–rykten i tråden att polisen frågat folk om info ang att hänga slaktdjur mm, ett rykte som det nu verkar ligga fakta i: dels uppgiften i media att det varit ett rep som varit lindat kring LHs hals. Att något är lindat indikerar att repet är virat i flera varv runt halsen vilket visar en bild av en strypsnara som är vanligt vid hängning . Skulle repet ha legat i endast en ögla kring halsen skulle det i mina ögon inte betecknas som lindat, vilket är vad som uttryckts.
Skillnaden jag ser här är att om det är en strypsnara som lindats i flera varv styrker att det varit fråga om hängning, är det en enkel ögla framkallas istället bilden av en snabbare strypning.

Ledsen om jag fixerat mig vid dessa detaljer, försöker endast förstå gärningen och GM:s motiv. Dvs, tillvägagångssättet som kommer att komma fram hur repet har använts tycker jag talar väldigt mycket om GM.s motiv och uppsåt vilket i så fall kommer att få betydelse i straffpåföljden.
Senast redigerad av PhDSalander 2015-10-21 kl. 11:27.
2015-10-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, har det hittats nåt? Är den välstädad? Han ville ju tvätta kläder på söndag så hur är det med bilen?
Hittas inte hår, fibrer, blod osv i den så har hon väl packats in i nåt?
... Eller så har det hittats nåt - vilket jag hoppas på givetvis.

En verktygslåda kan funnits i bilen där rep eller snöre legat. Det framgår inte från polis eller ÅK vad för kläder som tvättades. Var det arbetskläder eller "vanliga kläder" som NB bar den söndagen. Behöver inte vara arbetskläder han haft på sig för söndagen var ledig dag om det framgår rätt i tråden.
En sådan klädsel kanske inte uppmärksammas på samma sätt en söndag av förbipasserande än om han haft arbetskläder på sig en sen eftermiddag utan han kan ha passerat ganska obemärkt kanhända.
2015-10-21, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Troligen ligger era tankegångar nära kärnpunkten i kommande bevisföring i tingsrätten och jag har så långt fått bilden klar för mig att repet kommer att vara centralt i bevisföringen. Hur det är lindat - knutet, med eller utan blodbesudlingar. HUR LH låg när hon hittades och NÄR hon hittades, själva den frusna akten i detta har uppenbarligen talat ett tydligt språk.

Min teori om hängning grundar sig dels i att det tidigt framkom uppgifter–rykten i tråden att polisen frågat folk om info ang att hänga slaktdjur mm, ett rykte som det nu verkar ligga fakta i: dels uppgiften i media att det varit ett rep som varit lindat kring LHs hals. Att något är lindat indikerar att repet är virat i flera varv runt halsen vilket visar en bild av en strypsnara som är vanligt vid hängning . Skulle repet ha legat i endast en ögla kring halsen skulle det i mina ögon inte betecknas som lindat, vilket är vad som uttryckts.
Skillnaden jag ser här är att om det är en strypsnara som lindats i flera varv styrker att det varit fråga om hängning, är det en enkel ögla framkallas istället bilden av en snabbare strypning.

Ledsen om jag fixerat mig vid dessa detaljer, försöker endast förstå gärningen och GM:s motiv.

Förstår hur du tänker och det kan ligga något i det. Förstår också det du beskriver - man vill egentligen inte fixera sig vid dessa hemska detaljer, men - man vill försöka förstå hur och varför.
2015-10-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag TROR så här , NB trodde att han skulle klara sig ifrån brottet utan problem .
BO skulle flyttas vidare under natten mot måndagen och gömmas långt bort någonstans .
Men alla militärer , poliser och senare en arme av MP låser honom totalt .
Tvivlar på att han ens kunnat städa bilen .
Om inte pappan varit så handlingskraftig tror jag att BO aldrig hittats .

Det du framför är så nära sanningen man kan komma. Erfarenheter från USA, med Amber Alert har visat sig att det är viktigt att inte ge en gärningsman tid för att komma undan och undanröja bevis.

Det hade inte varit svårt att undanröja bevis och göra sig av med kroppen i de omgivningarna, om inte hela stället kryllat av folk.

Min gissning är att gärningsmannen var berusad och upphetsad direkt efter mordet, och hade "löst" situationen när det lugnat ner sig. Med hjälp från frun och brodern. Men det blev inte lugnt i området. Tvärtom.

Förutom lärdomen om att unga flickor lever farligt, så finns det en hel del att lära av om hur detta sköttes. Det är den snabba och stora insatsen som gjorde att fallet löstes.
2015-10-21, 11:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Förstår hur du tänker och det kan ligga något i det. Förstår också det du beskriver - man vill egentligen inte fixera sig vid dessa hemska detaljer, men - man vill försöka förstå hur och varför.

Precis

Vad jag menar med hängsnara i flera varv:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hangman's_knot

se vidare på samma sida Snara i enkel ögla:
Slipknot

Snara som används vid fiske : Uni-knot

https://en.wikipedia.org/wiki/Uni_knot
Senast redigerad av PhDSalander 2015-10-21 kl. 11:38.
2015-10-21, 11:37
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Kan vara så, att de redan har hittat rep/snören som passar ihop med det som hittas på LH.

Det fetade: kan det vara så att NB:s blod finns på repet/snöret runt hennes hals?
[...]
Hans blod kanske är "inlindat" i knuten ( eller knopen, eller hur det nu gjorts ).
Han skulle möjligen kunna hävda att han haft en skada tidigare som gjort att det kommit blod på snör-rullen/nystanet som legat på hans arbetsplats. När sedan mördaren X använt detta snöre har MGM:s blod blivit "inlindat i knuten".
2015-10-21, 11:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Han kan ha skurit sig på snöret då han agerat i panik, gjort allt det hemska fort och kraftfullt och inte ens märkt då att han skar sig. Adrenalinet max, då känner man smärta mindre.
Om NB:s blod finns på snöret runt hennes hals så förstår jag åklagarens säkerhet när han skriver:

Ja precis. Hans blod kan finnas just på så sätt som du menar i repet. Att blodets placering kan sättas i samband med när mordet ägde rum.
2015-10-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag TROR så här , NB trodde att han skulle klara sig ifrån brottet utan problem .
BO skulle flyttas vidare under natten mot måndagen och gömmas långt bort någonstans .
Men alla militärer , poliser och senare en arme av MP låser honom totalt .
Tvivlar på att han ens kunnat städa bilen .
Om inte pappan varit så handlingskraftig tror jag att BO aldrig hittats .

Visst var det så att det knackades på under sen kväll eller natten hos bröderna av polis eller liknande och förfrågan om det sett något. Så redan då bör bröderna känt till att sök var på gång och när de infann sig på morgonen i ladan visste de om händelsen.
2015-10-21, 11:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Bra skrivet av er, Grandioso och T34Panzer!
Är nog högst sannolikt att det är precis som ni beskriver - det handlar om den totala skammen - utan någon som helst möjlighet till förståelse eller förlåtelse. Förutom att ha mördat en ung flicka - och därmed förstört livet för hennes familj - så skulle ett erkännande också förstöra livet för hans familj. Att erkänna skulle också innebära en skam gentemot sina landsmän, speciellt de som livnär sig genom att åka till Sverige och jobba - vilka fördomar mot litauer kommer inte detta mord skapa. Av ren och skär skam och överlevnadsinstinkt kommer han att fortsätta neka till dådet, han ser det inte som att han har något annat val.
Om bevisningen blir alldeles överväldigande, för tung - hur gör försvaret då? Kommer man att försöka hävda någon tillfällig sinnesförvirring, minnesförlust, "hörde röster" eller dylikt och kräva psykiatrisk utredning eller görs det per automatik vid mordfall?

Tack! En bra mer detaljerad analys.

Ja det är ju inte helt ovanligt med röster (dubbelmordet i Dalby) och armar som lever sitt eget liv (styckmordet i Gävle) eller andra mer eller mindre fantasifulla förklaringar.

Jag tror inte att NB lider av en allvarlig störning i lagens mening.
Men jag han har någon form av störning är jag helt övertygad om.
2015-10-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var väl rosa jackan och hjälmen väl? Kanske med blod på

Det kan det varit. Jackan och hjälmen hade hon nog inte ens på sig utan hon bär de löst till moppen. Hur kom blodet i jackan och/eller hjälmen då, är en gåta, som vi kanske får snart svaret på. Vem, när och hur, lade jackan och hjälmen på den plasten som de hittades, helt synligt. Många frågetecken, som kanske inte ens åklagaren har ett hum om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in