Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Hej och tack för vänligheten, hur mycket vill du låna?
Det där med hundar kan jag hyfsat bra anser jag och just därför bemöter jag gärna ren okunskap. Jodå, en likhund kan visst ha varit i närheten av byssjan, som jag sa, liket utsöndrar doftmolekyler, ju tätare byssjan är desto svårare för molekylerna att tränga ut till omgivningen och därmed hamna i hundens nos, än värre blir det om vinden inte ligger från byssjan mot hundens nos.
Jag har rätt så bra koll på vilken typ av hundar som MPS använder, dock känner vi dåligt till om och vilka hundar som användes i det här fallet. En mängd outbildade knähundar kan ha dragit förbi byssjan, i så fall inte konstigt om de mest var intresserade av att lukta på varandras bajs istället för att leda sökgruppen till byssjan.
Jodå, även en vanlig spårhund/bevakningshund/räddningshund skulle ha kunnat vara till nytta i det här fallet även om den försvunne var död. Med lite tur så skulle det kunnat finnas spår kvar av mänsklig trafik till och från byssjan som ligger lite avsides från gården.
Polisiär intuition eller inte, normalt sunt förnuft hade sagt mig att ett mänskligt spår som leder till eller ifrån en byssja i ett hett område är värt att kontrollera, varför ska man annars ha hunden med sig när man är ute och söker?
mvh
Hej igen OY:
En hel del kan jag hålla med dig om.
Hundar tycker om att lukta på allt,
är dom utbildade inom ett särskilt område, märker man på hundens uppträdandende.
Vi försöker utveckla samtalet...vidare förbi hundarna. Det vore kul och hitta andra områden Vi kan samtala om.
Vi vet inte vad det var för hundar, och hur nära dom var Byssjan.
Att finna andra viktiga områden kan vara givande.
Fortsätt med ditt tänkande.......
MVH
ingo22