2015-10-20, 23:56
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag menar verkligen att det helt enkelt inte går ett erkänna. Utgår då ifrån vad som hittills har framkommit.

Jag har tagit upp detta i ett flertal inlägg förut och orkar inte att göra det igen.

Det är ev. möjligt att om MGM skulle bli dömd så skulle han ev. kunna berätta efter fastställd dom? Fast jag ställer mig högst tveksam även till detta.

Hur menar du Skaraborg?
2015-10-20, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hej och tack för vänligheten, hur mycket vill du låna?

Det där med hundar kan jag hyfsat bra anser jag och just därför bemöter jag gärna ren okunskap. Jodå, en likhund kan visst ha varit i närheten av byssjan, som jag sa, liket utsöndrar doftmolekyler, ju tätare byssjan är desto svårare för molekylerna att tränga ut till omgivningen och därmed hamna i hundens nos, än värre blir det om vinden inte ligger från byssjan mot hundens nos.

Jag har rätt så bra koll på vilken typ av hundar som MPS använder, dock känner vi dåligt till om och vilka hundar som användes i det här fallet. En mängd outbildade knähundar kan ha dragit förbi byssjan, i så fall inte konstigt om de mest var intresserade av att lukta på varandras bajs istället för att leda sökgruppen till byssjan.

Jodå, även en vanlig spårhund/bevakningshund/räddningshund skulle ha kunnat vara till nytta i det här fallet även om den försvunne var död. Med lite tur så skulle det kunnat finnas spår kvar av mänsklig trafik till och från byssjan som ligger lite avsides från gården.

Polisiär intuition eller inte, normalt sunt förnuft hade sagt mig att ett mänskligt spår som leder till eller ifrån en byssja i ett hett område är värt att kontrollera, varför ska man annars ha hunden med sig när man är ute och söker?

mvh
Hej igen OY:
En hel del kan jag hålla med dig om.
Hundar tycker om att lukta på allt, är dom utbildade inom ett särskilt område, märker man på hundens uppträdandende.
Vi försöker utveckla samtalet...vidare förbi hundarna. Det vore kul och hitta andra områden Vi kan samtala om.
Vi vet inte vad det var för hundar, och hur nära dom var Byssjan.
Att finna andra viktiga områden kan vara givande.
Fortsätt med ditt tänkande.......
MVH
ingo22
2015-10-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Med sitt stora fiskeintresse kan man väl anta att NB vet hur han fäster sina krokar på metreven på enklast och bästa sätt. Typiskt för en sådan knut är att den blir starkare ju hårdare den och linan dras åt samt att den till slut blir omöjlig att knyta upp.
Det finns ett otal sätt att knyta dessa knutar men varje fiskare har sin egen variant av metod, antal varv, mot- eller medsols osv. Vill polisen veta hur NB brukar göra en sådan knut är det bara att leta upp hans metspö och jämföra den knuten med vad de hittade runt LH's hals.
Har nu testat min egen variant med ett kraftigt packsnöre runt termoskannan och det tar ca 6 sekunder att sno och sticka knuten klar för att dra till. Snöret måste sedan skäras bort med en kniv.

Metspöt ja, något att jämföra med. Då vet han hur man knyter så det dras åt ordentligt. Bra att du delar med dig av din erfarenhet med termoskannan, jag började nästan tro att brottet det var planlagt.
2015-10-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I ärlighetens namn, det där vet vi ingenting om.

Troligtvis säger du, och argumenterar som om din uppfattning vore sanning. Du kan ha rätt, jag säger ingenting om det, men du vet ju inte hur det förhåller sig med den information som polisen har vad gäller fru och bror, eller?

Tror inte maka och bror nu suttit i Litauen om polisen kunnat binda de två till brottsplatsen på söndagskvällen den 7 juni. Men som sagts i tråden hela tiden. FUP ger oss svaren får vi hoppas så LH:s baneman blir straffad.
2015-10-21, 00:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tycker det har varit helt klart att den var parkerad bakom nästa hörn, norra änden av kaféets östra sida.

Jaa, norra änden.
2015-10-21, 00:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej...Så här ser kakelsnöre UT.
Normalt kapar man det i flera lika långa delar för att underlätta arbetet.
Så man inte behöver kapa det varje gång man ska använda det. ( Kolla länk).
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelsn%C3%B6re-byggtillbeh%C3%B6r-tiler-3mm

Med vänlig hälsning
ingo22

Var det ingen annan som nappade på ordet skrevs bestämd form: SNÖRET.

DELAR AV SNÖRET

Alltså inte vilket snöre som helst som, jag tolkar det.

"Men runt halsen satt en snara, tillverkad av ett snöre, lindad –....
Delar av snöret ska sedan ha återfunnits på olika platser i närområde."

http://www.expressen.se/gt/dna-sparet-kan-falla-lisa-holms-mordare/
2015-10-21, 00:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Postade ett kapitel och då fick jag PM på en GMP och sedan anpassade jag novellen efter denna.
Det låg där bara en kort tid ligger nu i papperskorgen. Jag hade inte behörighet man måste varit medlem i sex månader för att posta noveller.

Man kan inte söka i papperskorgen det är därför du inte hittade det.

Här är länken du frågar efter.
(FB) Lisa Holm - Ett uppdiktad historia där evetuella sanningar är en ren slump

OK, tack för svar.

Vad är ett GMP ?

Men vilken tur du hade att du gissade såpass rätt så tidigt i fallet bla. att hon blev strypt (dock med händrna i novellen) och att mördaren slängde ut Lisa's hjälm och jacka ganska nära utanför boden på Martorp när han hade gömt henne i boden.

Du kanske har clairvoyanta egenskaper
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Såg det, men där stod inte moppen parkerad. LGW placerade den fel

GW:s bäst före datum gick nog ut för ganska många flaskor sen.Vart hade hans förut så självsäkra sätt tagit vägen idag.Inte att spår av det hånfulla kritiserandet han har ägnat sig åt förut under hela utredningen.Pinsamt att se en sådan "hyllad" person göra en sådan slät figur.Det märks ju ganska väl att han börjar förstå att han har gjort bort sig rejält den här gången.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Med sitt stora fiskeintresse kan man väl anta att NB vet hur han fäster sina krokar på metreven på enklast och bästa sätt. Typiskt för en sådan knut är att den blir starkare ju hårdare den och linan dras åt samt att den till slut blir omöjlig att knyta upp.
Det finns ett otal sätt att knyta dessa knutar men varje fiskare har sin egen variant av metod, antal varv, mot- eller medsols osv. Vill polisen veta hur NB brukar göra en sådan knut är det bara att leta upp hans metspö och jämföra den knuten med vad de hittade runt LH's hals.
Har nu testat min egen variant med ett kraftigt packsnöre runt termoskannan och det tar ca 6 sekunder att sno och sticka knuten klar för att dra till. Snöret måste sedan skäras bort med en kniv.

Nu fiskar du verkligen inte på djupa vatten tycker jag, genialt ju. Absolut finns det en viss chans att man har kunnat matcha en knut på en snara mot NB:s sätt att knyta fast kroken.

Vad tror du, torskar han på knuten, är det ett av misstagen han gjorde? Fiskelina eller ej, det har funnits en röd tråd enligt polisen, det ska bli intressant att få ta del av den och hur den leder till NB.
2015-10-21, 00:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, norra änden.
Då parkerade GW moppen fel.
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det va ju där som den var parkerad.. Därom har det nog inte varit några delade meningar här heller.
Han parkerade den utanför norra gaveln.
2015-10-21, 00:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK, tack för svar.

Vad är ett GMP ?

Men vilken tur du hade att du gissade såpass rätt så tidigt i fallet bla. att hon blev strypt (dock med händrna i novellen) och att mördaren slängde ut Lisa's hjälm och jacka ganska nära utanför boden på Martorp när han hade gömt henne i boden.

Du kanske har clairvoyanta egenskaper
GMP = GärningsMannaProfil
2015-10-21, 00:07
Medlem
santos_devilles avatar
När förväntas FUP och ven bor i närheten och kan fixa (om det inte kan mailas"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in