2015-10-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Svårt att veta; det kan t.ex. ha funnits andra märken på kroppen med samma knut/snöravtryck, knuten till snaran kan ha varit av ovanligt (men fungerande) slag, snaran kan ha bestått av flera kraftiga snören ihopfogade på särskilt sätt, knuten på snaran kan saknas men märken efter en/flera knutar kan ses, etc. - Kanske ytterligare FUP-detaljer avsöjas i morgon..?

Det måste väl kallas udda att en 17 åring mördas snabbt och sedan göms och den MGM inte har en enda koppling till henne, motivet är inte heller våldtäkt och MGM har levt ett skötsamt liv och har aldrig åkt dit för varken våldtäkt eller visat psykisk obalans
2015-10-20, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det blir jag också. Mycket illa till mods med tanke på den rädsla hon måste ha haft sin sista tid i livet. Hon måste helt enkelt ha haft en fruktansvärd dödsångest!

Jag förstår till fullo varför 35-åríngen fortsätter att neka. Ett sådant mord som detta verkar ha varit går helt enkelt inte att erkänna. Det går bara inte.

Han kommer att neka sig igenom rättegångarna i både tingsrätt och hovrätt. Kommer han att bli dömd i hovrätten kommer han att begära prövningstillstånd i HD.

Klart att det går att erkänna, jag känner till en ung tjej som dödade sin rival, styckade kroppen och ringde polisen och erkände, vad är skillnaden menar du?
2015-10-20, 23:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Med sitt stora fiskeintresse kan man väl anta att NB vet hur han fäster sina krokar på metreven på enklast och bästa sätt. Typiskt för en sådan knut är att den blir starkare ju hårdare den och linan dras åt samt att den till slut blir omöjlig att knyta upp.
Det finns ett otal sätt att knyta dessa knutar men varje fiskare har sin egen variant av metod, antal varv, mot- eller medsols osv. Vill polisen veta hur NB brukar göra en sådan knut är det bara att leta upp hans metspö och jämföra den knuten med vad de hittade runt LH's hals.
Har nu testat min egen variant med ett kraftigt packsnöre runt termoskannan och det tar ca 6 sekunder att sno och sticka knuten klar för att dra till. Snöret måste sedan skäras bort med en kniv.
Ja, har man lyckats hitta en sådan koppling mellan snaran och MTG:s fiskeknutar får försvaret ligga i för att hitta sin "Sanning".
2015-10-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej.
Du har helt rätt GW, kanske borde gå i pension ????
Inte vet jag.
MVH
ingo22

Är det sant? Jag har aldrig sett någon bild eller ritning på var den fanns tidigare så jag trodde på LGW
2015-10-20, 23:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Eftersom de troligtvis inte befann sig tidsmässigt vid ladan mitt emot caféet och kunnat utfört brottet utan har befunnit sig på annan plats genom teknisk bevisning.

I ärlighetens namn, det där vet vi ingenting om.

Troligtvis säger du, och argumenterar som om din uppfattning vore sanning. Du kan ha rätt, jag säger ingenting om det, men du vet ju inte hur det förhåller sig med den information som polisen har vad gäller fru och bror, eller?
2015-10-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hej och tack för vänligheten, hur mycket vill du låna?

Det där med hundar kan jag hyfsat bra anser jag och just därför bemöter jag gärna ren okunskap. Jodå, en likhund kan visst ha varit i närheten av byssjan, som jag sa, liket utsöndrar doftmolekyler, ju tätare byssjan är desto svårare för molekylerna att tränga ut till omgivningen och därmed hamna i hundens nos, än värre blir det om vinden inte ligger från byssjan mot hundens nos.

Jag har rätt så bra koll på vilken typ av hundar som MPS använder, dock känner vi dåligt till om och vilka hundar som användes i det här fallet. En mängd outbildade knähundar kan ha dragit förbi byssjan, i så fall inte konstigt om de mest var intresserade av att lukta på varandras bajs istället för att leda sökgruppen till byssjan.

Jodå, även en vanlig spårhund/bevakningshund/räddningshund skulle ha kunnat vara till nytta i det här fallet även om den försvunne var död. Med lite tur så skulle det kunnat finnas spår kvar av mänsklig trafik till och från byssjan som ligger lite avsides från gården.

Polisiär intuition eller inte, normalt sunt förnuft hade sagt mig att ett mänskligt spår som leder till eller ifrån en byssja i ett hett område är värt att kontrollera, varför ska man annars ha hunden med sig när man är ute och söker?

mvh

Kanske för att en hundnos är oslagbar. Om en människas nos klarar av att lukta av doftpartiklar typ storlek av sockerbit, klarar en hundnos en hel fotbollsplan! Finns inget tekniskt instrument som är bättre.

Därför skickar man ut hunden före och hundföraren går efter.
Medlem
Citat:
Det blir jag också. Mycket illa till mods med tanke på den rädsla hon måste ha haft sin sista tid i livet. Hon måste helt enkelt ha haft en fruktansvärd dödsångest!

Jag förstår till fullo varför 35-åríngen fortsätter att neka. Ett sådant mord som detta verkar ha varit går helt enkelt inte att erkänna. Det går bara inte.

Han kommer att neka sig igenom rättegångarna i både tingsrätt och hovrätt. Kommer han att bli dömd i hovrätten kommer han att begära prövningstillstånd i HD.

Den rädslan har säkert alla haft som blivit mördade och mördare erkänner hela tiden
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har verkligen haft en av dina toppnoteringar idag. Först yra runt om nån jävla novell du fått i PM som du trodde innehöll viktiga uppgifter som tydde på annan mördare. Sen sitta och säga att ett inlägg som innehåller två grova felaktigheter är "huvudet på spiken"

Uppgiften kommer inte från åklagaren - det är rykten i tråden och i pressen. Den enda som ljuger här är idioten Starback.

Vilket han ju heller inte har gjort - det är ju återigen bara tidningsskriverier som de säger sig ha från "en källa med insyn" Lögner och svammel från Starback igen. Men du sväljer betet och sitter och berömmer.

Man förstår att alternativteoretikerna börjar bli osäkra när det måste börja spridas rena lögner i tråden. Starback var för övrigt inte den förste som försökt prångla ut dessa påståenden.

Dina bortförklaringar av de DNA-fynd som finns är ju f.ö. också helt sanslösa. Inser du inte att de är ett rent cirkelresonemang? Du tror att NB är oskyldig - alltså måste fynden bero på kontamination. Eller att mördaren plockat upp ett rep som NB gått omkring och hållit i och sen slängt ifrån sig. Finns det ett enda känt fakta i tråden som tyder på att det handlar om kontamination? Förstår du inte att rent logiskt är det mycket mer troligt att DNA-fynd på ett föremål har avsatts genom direkt kontakt än genom indirekt kontaminering? Förstår du inte vilken långsökt förklaring det är att mördaren råkar välja ett rep som just NB av alla människor har greppat både här och där? Samtidigt som NB då dessutom har råkat få sitt DNA på två andra föremål också. Varav ett kommer från hans blod. Samtidigt som det uppenbarligen finns ett antal andra saker också i det här fallet som talar emot honom.

Hått truten på dig din uppblåsta pysling !!!

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/dna-spar-knyts-till-lisa-holms-kropp/

Publicerad 26 aug 2015

Men nu har åklagare Lars-Göran Wennerhom specificerat spåren för SVT Nyheter Väst.

– Vi har flera dna-matchningar. Mannens dna kan knytas till Lisa Holms kropp, säger åklagaren till SVT.

Wennerholm vill inte gå in på djupare detaljer, till exempel om var på Lisas kropp spåren har hittats.

Få se hur hög du är i hatten nu då ???
2015-10-20, 23:51
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Hej och tack för vänligheten, hur mycket vill du låna?

Det där med hundar kan jag hyfsat bra anser jag och just därför bemöter jag gärna ren okunskap. Jodå, en likhund kan visst ha varit i närheten av byssjan, som jag sa, liket utsöndrar doftmolekyler, ju tätare byssjan är desto svårare för molekylerna att tränga ut till omgivningen och därmed hamna i hundens nos, än värre blir det om vinden inte ligger från byssjan mot hundens nos.

Jag har rätt så bra koll på vilken typ av hundar som MPS använder, dock känner vi dåligt till om och vilka hundar som användes i det här fallet. En mängd outbildade knähundar kan ha dragit förbi byssjan, i så fall inte konstigt om de mest var intresserade av att lukta på varandras bajs istället för att leda sökgruppen till byssjan.

Jodå, även en vanlig spårhund/bevakningshund/räddningshund skulle ha kunnat vara till nytta i det här fallet även om den försvunne var död. Med lite tur så skulle det kunnat finnas spår kvar av mänsklig trafik till och från byssjan som ligger lite avsides från gården.

Polisiär intuition eller inte, normalt sunt förnuft hade sagt mig att ett mänskligt spår som leder till eller ifrån en byssja i ett hett område är värt att kontrollera, varför ska man annars ha hunden med sig när man är ute och söker?

mvh

När man anmäler sig som frivillig till en sökinsats/ MP avråder man att hundar som inte är utbildade tas med vid söket.
2015-10-20, 23:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte kommer att berätta.

Citat:
Klart att det går att erkänna, jag känner till en ung tjej som dödade sin rival, styckade kroppen och ringde polisen och erkände, vad är skillnaden menar du?

Nej jag menar verkligen att det helt enkelt inte går ett erkänna. Utgår då ifrån vad som hittills har framkommit.

Jag har tagit upp detta i ett flertal inlägg förut och orkar inte att göra det igen.

Det är ev. möjligt att om MGM skulle bli dömd så skulle han ev. kunna berätta efter fastställd dom? Fast jag ställer mig högst tveksam även till detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-20 kl. 23:55.
2015-10-20, 23:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej OY!
Hade det varit en Likhund, så hade han reagerat på 25-50m nära liket.
Jagar själv varg i Dalarna, och vet att även vargar kan känna stank ifrån lik på c:a 100m

Det behöver du inte vara varg eller hund för att göra ..
2015-10-20, 23:54
Medlem
Citat:
Nej jag menar verkligen att det helt enkelt inte går ett erkänna.

Jag har tagit upp detta i ett flertal inlägg förut och orkar inte att göra detta igen.

Det är ev. möjligt att om MGM skulle bli dömd så skulle han ev. kunna berätta efter fastställd dom? Fast jag ställer mig högst tveksam även till detta.

Men varför går det inte menar du just i detta fallet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in