2015-10-20, 23:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var MPS öht inne på Martorp före mötet med litauerna och fyndet? Kan det förra söket ha skett med säteriets personal?

Ärligt talat, det har jag ingen susning om, min argumentation har med någons påstående att många hundnosar har rört sig i området att göra. Jag menar bara, många hundnosar i området, MPS eller annans hund, inte betyder att offret borde ha hittats i byssjan.

Det förra söket kan ha skett med säteriets personal såklart, AJ säger ju själv att de har gjort vad de har kunnat(inte ordagrant), så jag utesluter inte att säteriets personal faktiskt har sökt på säteriets verksamhetsställen.
2015-10-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Tänker på fyndet som hittades sista kvällen och som fick polisen att ta in de tre på förhör, först efter att de tre hämtats gick man tillbaka för titta på fyndet och då har jag för mig att det inte gick att koppla till LH utan först efter man hittat kroppen kunde man säkert koppla det till Lisa, kan det ha varit repet?

Dom kunde koppla fyndet direkt till Lisa när dom kom tillbaks till fyndplatsen.
2015-10-20, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
MPS hundar kan mycket väl ha gått förbi byssjan på nära håll.

Inom MPS förekommer det hundar av varierande status. Bilden i länken åskådliggör varför vi bör känna till vilka hundar ur MPS som var med kring Martorp för att kunna dra någon slutsats av hundarnas sökresultat. Det kan finnas olika förklaringar till varför kroppen inte hittades av någon av de här hundarna.

http://www.hd.se/Images2/2015/1/19/missing.jpg

Den lilla hunden ska vara glad om den hittar upp till kanten på sin matskål, den större hunden kan vara en utbildad och kvalitetssäkrad tjäntehund, båda typer förekommer bevisligen i spenaten när MPS bedriver verksamhet.

Min slutsats av att MPS hundar i det här fallet inte hittade offret i byssjan är....den mängd hundnosar som strök omkring Martorp var förmodligen små, värdelösa och mest intresserade av att få följa med matte på en promenad i största allmänhet.
Hej OY!
Var det fotot taget NÄRA Byssjan, vet du det ????
Men forstätt att tänka som du gör.
Hade det varit en Likhund, så hade han reagerat på 25-50m nära liket.
Jagar själv varg i Dalarna, och vet att även vargar kan känna stank ifrån lik på c:a 100m
Men.. ditt tänkande tycker jag du ska fortsätta med.
MVH
ingo22
2015-10-20, 23:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det va ju där som den var parkerad.. Därom har det nog inte varit några delade meningar här heller.
Jag tycker det har varit helt klart att den var parkerad bakom nästa hörn, norra änden av kaféets östra sida.
2015-10-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan vara att rester av samma snara som hittades på BO fanns i MGM:s bostad, bilen eller kläder.
Kopplingen i snittytor mellan den snaran och den som fanns på LH gör att MGM bunden till LH:s kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
att plocka upp en repstump som ligger på arbetsplatsen är väl inte bindande bevis ?

Skrev att rester av den snara som LH hade runt halsen kan ha hittats av polisens tekniker i MGM:s bostad, bil eller kläder.

Om sedan den rest av snara som hittas i bostaden har DNA från LH så kan knappast annan GM vara inblandad än MGM.
2015-10-20, 23:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var MPS öht inne på Martorp före mötet med litauerna och fyndet? Kan det förra söket ha skett med säteriets personal?

Nej, enligt vad jag minns kom dom aldrig fram till själva byggnaderna på Martorp. Sista fynden hittades ju utomhus.

Och jag tror också att litauerna sökt som varande säteriets persona, och påpekat att där var det redan sökt, behöver inte sökas igen.

MPS skulle bara leta i öde byggnader enligt uppgift.
2015-10-20, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa på att MPS hade med egna hundar på detta sök. Det har inte jag någon uppgift på.

Jag har aldrig påstått att MPS hade hundar med på det här söket kring Martorp. Det är inte jag som påstår att många hundnosar har rört sig i området. Dock inte osannolikt att MPS har haft hundar med sig i sina sök efter den försvunne vid Martorp eller på annan plats i trakten.

Någon källa kan jag därför inte ange och känner mig inte heller förpliktigad att ge.
2015-10-20, 23:21
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|55096105]Jag tycker det har varit helt klart att den var parkerad bakom nästa hörn, norra änden av kaféets östra sida.[/QUOTE

Det trodde jag också , vid containern på baksidan
2015-10-20, 23:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det va ju där som den var parkerad.. Därom har det nog inte varit några delade meningar här heller.

Nej där var inte moppen parkerad, den var parkerad på baksidan där personal hade lite bord och stolar utplacerade.
2015-10-20, 23:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej OY!
Var det fotot taget NÄRA Byssjan, vet du det ????
Men forstätt att tänka som du gör.
Hade det varit en Likhund, så hade han reagerat på 25-50m nära liket.
Jagar själv varg i Dalarna, och vet att även vargar kan känna stank ifrån lik på c:a 100m
Men.. ditt tänkande tycker jag du ska fortsätta med.
MVH
ingo22

Hej!

Nej, fotot är taget vid en annan insats som MPS har varit involverad i, bilden syftade till att åskådliggöra att de hundar som är med ute på MPS sök inte alla gånger är utbildade, kvalitetssäkrade och användbara hundar. Således finns det ingen anledning att föra en seriös diskussion om varför inga av de påstått många hundnosar som rörde sig vid Martorp fick vittring på kroppen i byssjan.
2015-10-20, 23:23
Medlem
Jag har läst ikapp nu och jag blir så illa till mods när jag tänker på rädslan hon måste ha känt. Om det stämmer som det står i media, att hon blev strypt med en snara, så har hon säkerligen kämpat emot i några minuter. Fullkomligt vidrigt. Om detta var hans tillvägagångssätt så känns det väl mest troligt att han har överrumplat henne bakifrån.

Jag blir inte klok på varför baltjäveln fortsätter neka. Det finns teknisk bevisning som binder honom till både henne och hennes tillhörigheter. Jag blir inte klok på någonting i det här fallet faktiskt. Det ska bli oerhört intressant att få läsa FUP på fredag..
2015-10-20, 23:23
Medlem
Denna någon som OY referar till är nog jag

"Hur förvarades Lisa under dessa dagar utan att lukt uppstod? I ett skåp har nämnts. Frys?

Med en mängd hundnosar i området."

Punkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in