2015-10-20, 00:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
tja då visade sig att man hade rätt igen när jag sa att det var den rosa/vita jackan som hittades av MP direkt innan de fann LH och grep NB. Undrar hur jag kunde veta det?

Så jag läste att de nu tror att det åtal på fredag. Brukar det inte vara så att FUP släpps någon dag innan åtal väcks? Eller är det samtidigt?
Har du sagt att jackan hittades av MPS? Det har jag förträngt, jag minns bara att du sa att NB har erkänt.

Jo, du har rätt, åtal planeras att väckas på fredag. Skynda dig till tingsrätten på torsdag och hämta ett exemplar av FUP, innan de tar slut.
2015-10-20, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jo, han fick bort spåren - från kroppen - och säkert på ett "udda" sätt. Han kan inte bindas direkt till kroppen, men förmodligen indirekt i den meningen att det tangerar det direkta. I likhet med andra exalterade GM så begick han flera misstag, eller underskattade (främst pga okunskap och korttänkthet) NFC samt polisens tekniska experter.
Det kanske här mjölkrummet kommer in i händelseförloppet. Rummet borde innehålla nån typ av automatmjölkning eller liknande anläggning (rörmjölkning). Dessa rengörs med mycket starka rengöringsmedel som blandas med vatten och körs igenom mjölkningssystemen. Jag ser en hel del senario av att just mjölkrummet har vart intressant för utredningen och tydligen fortfarande avspärrat.
Senast redigerad av Fnero52 2015-10-20 kl. 01:08.
2015-10-20, 01:06
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic84
Nu gör jag något jag aldrig trodde att jag skulle göra - jag skriver på Flashback. Jag har följt denna tråden som dag 1 och känner att vissa bitar måste kommenteras - jag kan helt enkelt inte hålla mig.

1. All respekt åt Leif GW Persson.
Han har en fin karriär bakom sig och besitter massor av kunskap som vi andra inte gör. Många i tråden refererar till att GW "har statistiken" eller "kan statistiken". Det betvivlar jag inte alls men bara för att NB inte är den typ av GM man kan förvänta sig (exempelvis att han inte är anhörig, i samma ålder som BO eller bekant med denna) så betyder det inte att han inte kan vara skyldig till brottet. Ovanliga fall eller outliers finns även om det inte är särskilt vanligt förekommande.

2. Bara för att man inte blir dömd betyder det inte att man är oskyldig.
Utan att ha några belägg eller bevis för detta så skulle jag tro att de flesta som frikänns faktiskt är skyldiga men att bevisen helt enkelt inte räcker till. Låt säg att NB blir frikänd - detta säger egentligen inte särskilt mycket mer än att det inte var ställt bortom rimligt tvivel att han är GM.

3. Lite on-topic också
Jag är ganska övertygad om att det är rätt kille som sitter och sen huruvida han kommer bli dömd för det är svårt att säga redan nu. Detta får vi förhoppningsvis lite klarhet i på fredag när FUP:en kommer.

Vid en första anblick kan man tänka sig att "Gud vad dumt att springa omkring i skogen där jackan och hjälmen ligger om man är skyldig". Detta håller jag med om när man tänker kring det utan att sätta händelsen i en kontext. Det som ställer allt på sin spets och faktiskt ger ganska goda skäl till att vara där (för att hämta grejer) är att NB lämnade DNA-prov i samband med handskincidenten i ladan (jag har läst detta någonstans - rätta mig om jag har fel). Han vet att om (när) jackan och hjälmen hittas så finns där eventuellt hans DNA på den - då är han med säkerhet körd. De mindre prylarna (telefon etc) räknade han inte med att någon skulle hitta. Framförallt räknade han inte med att han skulle lämna ett DNA prov. Kort och gott - hade handsken inte hittats i ladan - hade NB inte varit där - så hade troligtvis bröderna inte varit i skogen och träffat MPS. Hjälmen och jackan hade hittats men med (eventuellt) okänt DNA - vi vet inte om där är DNA på grejerna. Detta är vad jag tror iaf.

Det var kul du började skriva i tråden och dela med dig av dina tankar. Och du har ju helt rätt att flera av MGM som frikänns sannolikt är skyldiga men det går inte att bevisa utom rimligt tvivel.

Däremot tror jag inte som dig under punkt tre. Jag tror inte NB ens haft någon som helst tanke om DNA. Därför tror jag inte heller att han kopplar ihop handske och allt annat. Jag tror att detta är en oplanerad händelse och LH var en slump. Jag tror också att allt som hände därefter tyder på en förvirrad GM som inte visste hur han skulle gå tillväga. Dessutom har han närstående att hantera 24/7.
2015-10-20, 01:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det kanske här mjölkrummet kommer in i händelseförloppet. Rummet borde innehålla nån typ av automatmjölkning eller liknande anläggning (rörmjölkning). Dessa rengörs med mycket starka rengöringsmedel som blandas med vatten och körs igenom mjölkningssystemen. Jag ser en hel del senario v TT just mjölkrummet har vart intressant för utredningen och tydligen fortfarande avspärrat.

Nej, det före detta mjölkrummet borde inte alls innehålla automatiska mjölkmaskiner, rengöringsmedel för slika apparater eller ens en liter lättmjölk just därför att det är ett före detta mjölkrum som enligt uppgift används för andra ändamål idag, det finns inte ens kossor i den här byggnaden såvitt känt är.

Du ser en hel del scenarion att just mjölkrummet har varit intressant säger du, kan du berätta en annan lantlig story istället som innefattar ett slaktrum för nedlagt vilt, och helst utan starka rengöringsmedel, har du någon sådan berättelse så kläm fram den nu, tiden börjar nämligen rinna ut för allsköns amsagor och hittepå, facit kommer inom kort, skynda skynda.
Senast redigerad av OY 2015-10-20 kl. 01:38.
2015-10-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det före detta mjölkrummet borde inte alls innehålla automatiska mjölkmaskiner, rengöringsmedel för slika apparater eller ens en liter lättmjölk just därför att det är ett före detta mjölkrum som enligt uppgift används för andra ändamål idag, det finns inte ens kossor i den här byggnaden såvitt känt är.

Du ser en hel del scenarion att just mjölrummet har varit intressant säger du, kan du berätta en annan lantlig story istället som innefattar ett slaktrum för nedlagt vilt, och helst utan starka rengöringsmedel, har du någon sådan berättelse så kläm fram den nu, tiden börjar nämligen rinna ut för allsköns amsagor och hittepå, facit kommer inom kort, skynda skynda.
Jo då fasit kommer var så säker. Visst ett gammalt mjölkrummet som inte använts, men det hindrar inte att apparater och rengöring till detta har blivit kvar. Eftersom så starka kemikalier finns eller har funnits i mjölkrummet är det sannolikt att detta har satt spår på LH och hennes tillhörigheter.
2015-10-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det var kul du började skriva i tråden och dela med dig av dina tankar. Och du har ju helt rätt att flera av MGM som frikänns sannolikt är skyldiga men det går inte att bevisa utom rimligt tvivel.

Däremot tror jag inte som dig under punkt tre. Jag tror inte NB ens haft någon som helst tanke om DNA. Därför tror jag inte heller att han kopplar ihop handske och allt annat. Jag tror att detta är en oplanerad händelse och LH var en slump. Jag tror också att allt som hände därefter tyder på en förvirrad GM som inte visste hur han skulle gå tillväga. Dessutom har han närstående att hantera 24/7.

Men har man läst mycket om rättsfallshistoria så inser man att 6000 sidor i en polisutredning och 600 förhör är för tok för mycket.
Jag pratade med en före detta polis om förhör och han berättade att cirka 10-30 förhör så ska man ha fått en bra bild av ett skeende, samt fått på fötterna om gärningsmannen är skyldig eller ej.

Skulle vara väldigt intressant och läsa några av förhören för att hålla 600 förhör tyder på usla förhörsledare, och då befarar jag ledande frågor i förhören, Alltså Seppinen typen av förhör.

Tyvärr funkar det i vårt kära rättssystem att många dömda faktiskt är oskyldiga, och vissa friade är även de helt oskyldiga.
Sedan finns det säkert vissa som är friade som är skyldiga och med tanke på mängden oskyldigt dömda tror jag att fler friade är skyldiga.

Men i detta fall har jag när jag läst tråden och har en hel del fall i minnet fått både Olle Möller, Quick felling över detta fall, faktiskt redan från början.

GW har haft rätt många gånger, han har även haft fel vissa gånger, men han har erfarenhet och en jävla magkänsla som oftast bra poliser har, och är hans magkänsla att något är galet i detta fall, ja då är det galet.

Sedan när jag läst på om åklagaren så ökas känslan att det vi har som åklagare är en modern Kwast, hur många gånger brukar dessutom en advokat gå ut med och säga att en klient är oskyldig? inte ofta, utan de brukar linda in det på olika sätt så att man ska förstå att de möjligen kan vara oskyldiga, men det lutar åt att de är skyldiga.

Jag har aldrig hört en advokat gå ut på det som Litauerns advokat gått ut och dessutom gör en egen utredning vid sidan av. Sånt är inte brukligt, och en normal människa brukar i sådana situationer få en känsla att något är galet med det här fallet.

Jag pratade med några andra rättsfallsintresserade igår och de har redan utnämnt detta fall till ett nytt Quickmål, och en av dem har stor erfarenhet av brottsplatser i och med sitt jobb som likbilsförare på ett bårhus i Stockholm som var underställt polisen i Stockholm.

Ska verkligen bli intressant hur detta utvecklar sig.
2015-10-20, 02:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Men har man läst mycket om rättsfallshistoria så inser man att 6000 sidor i en polisutredning och 600 förhör är för tok för mycket.
Jag pratade med en före detta polis om förhör och han berättade att cirka 10-30 förhör så ska man ha fått en bra bild av ett skeende, samt fått på fötterna om gärningsmannen är skyldig eller ej.

Skulle vara väldigt intressant och läsa några av förhören för att hålla 600 förhör tyder på usla förhörsledare, och då befarar jag ledande frågor i förhören, Alltså Seppinen typen av förhör.

Tyvärr funkar det i vårt kära rättssystem att många dömda faktiskt är oskyldiga, och vissa friade är även de helt oskyldiga.
Sedan finns det säkert vissa som är friade som är skyldiga och med tanke på mängden oskyldigt dömda tror jag att fler friade är skyldiga.

Men i detta fall har jag när jag läst tråden och har en hel del fall i minnet fått både Olle Möller, Quick felling över detta fall, faktiskt redan från början.

GW har haft rätt många gånger, han har även haft fel vissa gånger, men han har erfarenhet och en jävla magkänsla som oftast bra poliser har, och är hans magkänsla att något är galet i detta fall, ja då är det galet.

Sedan när jag läst på om åklagaren så ökas känslan att det vi har som åklagare är en modern Kwast, hur många gånger brukar dessutom en advokat gå ut med och säga att en klient är oskyldig? inte ofta, utan de brukar linda in det på olika sätt så att man ska förstå att de möjligen kan vara oskyldiga, men det lutar åt att de är skyldiga.

Jag har aldrig hört en advokat gå ut på det som Litauerns advokat gått ut och dessutom gör en egen utredning vid sidan av. Sånt är inte brukligt, och en normal människa brukar i sådana situationer få en känsla att något är galet med det här fallet.

Jag pratade med några andra rättsfallsintresserade igår och de har redan utnämnt detta fall till ett nytt Quickmål, och en av dem har stor erfarenhet av brottsplatser i och med sitt jobb som likbilsförare på ett bårhus i Stockholm som var underställt polisen i Stockholm.

Intressant det du skriver men jag ser ingen logik faktiskt. Hur ser du likheter med Olle Möller och Quick? De fallen byggde inte alls på teknisk bevisning utan på vittnen samt eget erkännande. Men då menar jag inte Möller som betygande sin oskuld fram till döds dagar. Men hade min morbror fått leva så hade han bevisat det. Dock efterlämnade han en bok som han i sin tur skrev på sin dödsbädd.

Jag är helt övertygad om NB skuld i frågan oavsett hur mycket jag gillar GW.
Att IR hävdar sin klients oskuld tycker jag inte alls är ovanligt som du vill göra gällande. Läser advokaters uttalande varje dag där de skall försvara sin "oskyldiga" klient.

Jag ser fram emot åtalet. Men oavsett fällande dom så tror jag folk i tråden kommer ropa såsom du gör.........Quick Quick Quick
och inte några som helst likheter finns
2015-10-20, 02:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic84
Nu gör jag något jag aldrig trodde att jag skulle göra - jag skriver på Flashback. Jag har följt denna tråden som dag 1 och känner att vissa bitar måste kommenteras - jag kan helt enkelt inte hålla mig.

1. All respekt åt Leif GW Persson.
Han har en fin karriär bakom sig och besitter massor av kunskap som vi andra inte gör. Många i tråden refererar till att GW "har statistiken" eller "kan statistiken". Det betvivlar jag inte alls men bara för att NB inte är den typ av GM man kan förvänta sig (exempelvis att han inte är anhörig, i samma ålder som BO eller bekant med denna) så betyder det inte att han inte kan vara skyldig till brottet. Ovanliga fall eller outliers finns även om det inte är särskilt vanligt förekommande.

2. Bara för att man inte blir dömd betyder det inte att man är oskyldig.
Utan att ha några belägg eller bevis för detta så skulle jag tro att de flesta som frikänns faktiskt är skyldiga men att bevisen helt enkelt inte räcker till. Låt säg att NB blir frikänd - detta säger egentligen inte särskilt mycket mer än att det inte var ställt bortom rimligt tvivel att han är GM.

3. Lite on-topic också
Jag är ganska övertygad om att det är rätt kille som sitter och sen huruvida han kommer bli dömd för det är svårt att säga redan nu. Detta får vi förhoppningsvis lite klarhet i på fredag när FUP:en kommer.

Vid en första anblick kan man tänka sig att "Gud vad dumt att springa omkring i skogen där jackan och hjälmen ligger om man är skyldig". Detta håller jag med om när man tänker kring det utan att sätta händelsen i en kontext. Det som ställer allt på sin spets och faktiskt ger ganska goda skäl till att vara där (för att hämta grejer) är att NB lämnade DNA-prov i samband med handskincidenten i ladan (jag har läst detta någonstans - rätta mig om jag har fel). Han vet att om (när) jackan och hjälmen hittas så finns där eventuellt hans DNA på den - då är han med säkerhet körd. De mindre prylarna (telefon etc) räknade han inte med att någon skulle hitta. Framförallt räknade han inte med att han skulle lämna ett DNA prov. Kort och gott - hade handsken inte hittats i ladan - hade NB inte varit där - så hade troligtvis bröderna inte varit i skogen och träffat MPS. Hjälmen och jackan hade hittats men med (eventuellt) okänt DNA - vi vet inte om där är DNA på grejerna. Detta är vad jag tror iaf.

Fin sammanfattning! Jag tror dock att bröderna hade topsats förr eller senare, ihop med andra möjliga manspersoner. Jag föregriper: Nej jag tror inte att en kvinna utfört detta.
2015-10-20, 02:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Ja, 6000 sidor låter mycket, vilken FUP är detta?

Likbilsförare eller inte, man kan vara intresserad av rättsfall, men just att ha varit likbilsförare säger inte så mycket om kunskap i brottsmål.

Googla på advokater som säger: min klient är oskyldig - jag lovar, du hittar många.
2015-10-20, 02:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hur vet du att det bara är en person som sagt detta och är av den åsikten? Kenneth Söderlund uttalar sig eftersom han är pressansvarig på MP. Övriga som gick med i söket har säkerligen tystnadsplikt. KS säger följande:

– Det jag kan bekräfta är att vi stött på de här männen. De ställer frågan om vi ska söka i området igen, eftersom vi sökt igenom det tidigare. Det svarar vi jakande på. Det var ett lugnt samtal, inget konstigt alls. Man försöker göra något spektakulärt kring detta som inte finns.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21607973.ab

Märk väl att KS använder ordet vi när han uttalar sig. Säkerligen har han pratat om detta med flera i gruppen innan han på eget bevåg gör ett uttalande till pressen. Jag får inte intrycket om att det bara är en i MP som tycker detta. Men du kanske har någon annan källa som påstår att det bara är en person som har den uppfattning som KS uttalar?

Du tror alltså att pressansvarig på MP går ut och uttalar sig utifrån hans egna upplevelser utan att diskutera saken med andra först? Det tror inte jag.

Jag tror att Kenneth fick yppandeförbud efter att han lät käften glappa för mycket i sitt första uttalande som löd ungefär: Det var tre personer som uppförde sig märkligt och strax efter gjorde vi ett intressant fynd. Även polis gav dom credit för det de fann, detta på presskonferensen, även det dementerades senare, oklart varför.
2015-10-20, 06:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: DNA-spåret kan fälla Lisa Holms mördare
Citat:
Kroppen var hel och påklädd när den anträffades. Men runt halsen satt en snara, tillverkad av ett snöre, lindad. Det är det snaran som orsakat flickans död, enligt uppgifter. Delar av det snöret har sedan återfunnits på olika platser i närområdet.

På den 17-åriga flickans kläder säkrades blod från 35-åringen. Han säger själv i förhör att han aldrig har träffat Lisa Holm. Därmed har han haft svårt att förklara hur hans DNA, i form av blodspår, funnits på hennes kläder, erfar Expressen.
2015-10-20, 06:54
Medlem
En sak kan man lura bort...

Men att förklara bort 20 omständigheter som är emot en är inte enkelt.

Är inte detta mördaren så har vi att göra med världens mest otursförföljde man genom tiderna.
Blod på FLERA ställen på Lisa Holms kläder och han kan omöjligt förklara varför...

Bara det är ju ett erkännande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in