Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Det var kul du började skriva i tråden och dela med dig av dina tankar. Och du har ju helt rätt att flera av MGM som frikänns sannolikt är skyldiga men det går inte att bevisa utom rimligt tvivel.
Däremot tror jag inte som dig under punkt tre. Jag tror inte NB ens haft någon som helst tanke om DNA. Därför tror jag inte heller att han kopplar ihop handske och allt annat. Jag tror att detta är en oplanerad händelse och LH var en slump. Jag tror också att allt som hände därefter tyder på en förvirrad GM som inte visste hur han skulle gå tillväga. Dessutom har han närstående att hantera 24/7.
Men har man läst mycket om rättsfallshistoria så inser man att 6000 sidor i en polisutredning och 600 förhör är för tok för mycket.
Jag pratade med en före detta polis om förhör och han berättade att cirka 10-30 förhör så ska man ha fått en bra bild av ett skeende, samt fått på fötterna om gärningsmannen är skyldig eller ej.
Skulle vara väldigt intressant och läsa några av förhören för att hålla 600 förhör tyder på usla förhörsledare, och då befarar jag ledande frågor i förhören, Alltså Seppinen typen av förhör.
Tyvärr funkar det i vårt kära rättssystem att många dömda faktiskt är oskyldiga, och vissa friade är även de helt oskyldiga.
Sedan finns det säkert vissa som är friade som är skyldiga och med tanke på mängden oskyldigt dömda tror jag att fler friade är skyldiga.
Men i detta fall har jag när jag läst tråden och har en hel del fall i minnet fått både Olle Möller, Quick felling över detta fall, faktiskt redan från början.
GW har haft rätt många gånger, han har även haft fel vissa gånger, men han har erfarenhet och en jävla magkänsla som oftast bra poliser har, och är hans magkänsla att något är galet i detta fall, ja då är det galet.
Sedan när jag läst på om åklagaren så ökas känslan att det vi har som åklagare är en modern Kwast, hur många gånger brukar dessutom en advokat gå ut med och säga att en klient är oskyldig? inte ofta, utan de brukar linda in det på olika sätt så att man ska förstå att de möjligen kan vara oskyldiga, men det lutar åt att de är skyldiga.
Jag har aldrig hört en advokat gå ut på det som Litauerns advokat gått ut och dessutom gör en egen utredning vid sidan av. Sånt är inte brukligt, och en normal människa brukar i sådana situationer få en känsla att något är galet med det här fallet.
Jag pratade med några andra rättsfallsintresserade igår och de har redan utnämnt detta fall till ett nytt Quickmål, och en av dem har stor erfarenhet av brottsplatser i och med sitt jobb som likbilsförare på ett bårhus i Stockholm som var underställt polisen i Stockholm.
Ska verkligen bli intressant hur detta utvecklar sig.