2015-10-18, 13:26
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ingångslönen för poliser har för inte länge sedan höjts. Ingångslönen låg på flera tusen lägre tidigare. Sen tillkommer OB på den lönen, det är ungefär likvärdigt med vad väldigt många andra tjänar. Skulle säga att idag måste en person karriärplanera eller välja specifika yrken för att få högre lön. Lönerna har i många fall inte hängt med våra nordiska grannar eller internationellt.

Jag tycker nog att polisen i de flesta fall har en lön som motsvarar deras uppgifter. Lönerna inom stat landsting och kommun är generellt ganska kassa. Jag tycker också att yrket polis fått mera status än det ska ha och då blir förväntningarna på lönen orimligt hög. Sen tror jag inte lönen i sig är orsaken till avhoppen utan det beror på annat som dåliga arbetstider, allt för hög arbetsbelastning, dålig ledning i organisationen. Lönen tror jag inte är primära orsaken.

Dessutom ska man räkna in i lönen att som polis är du garanterad livstidsanställning. En polis blir inte uppsagd pga arbetsbrist, av ganska uppenbara skäl.
Såvida du inte begår brott i tjänsten (och då är det frågan om uppsägning pga tjänstefel, inte arbetsbrist) så kan du håva in en mycket stadig inkomst från staten varje månad livet ut som polis.

Tom vårdpersonal och lärare som det är ständig brist på brukar bli uppsagd pga arbetsbrist vid omorganisationer eller att nån privat VC/friskola blir nedlagd och de har dessutom ett sämre löneläge vs sin utbildning och erfarenhet än vad polisen har.
Det är något som alla gnälliga poliser inte gärna vill tala om, hur mycket är det värt att vara garanterad en livstidsanställning? Ptja, ett antal tusen kronor per månad skulle jag nog vilja påstå.

Som nån skrev tidigare så skulle det vara mycket önskvärt med att konkurrensutsätta polisen, ge kommuner rätt att bilda egna poliskårer till att börja med. Den statliga polisen har uppenbart gjort patron ur från sin kärnuppgift för länge sedan och blivit en ineffektiv, pengaslukande byråkratisk koloss.
Citera
2015-10-18, 13:33
Medlem
Det är en himla skillnad på att inte ha råd att betala ut löner och att erbjuda svag löneutveckling.

Snart ser SD-hjonen systemkollaps och inbördeskrig i varenda buske.

Ah! Hjälp en neger som gick före i kön! Herregud fort iväg och hamstra konserver och klippa häcken så att det blir fritt skjutfält i alla riktningar. Snart börjar det!
Citera
2015-10-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Dessutom ska man räkna in i lönen att som polis är du garanterad livstidsanställning. En polis blir inte uppsagd pga arbetsbrist, av ganska uppenbara skäl.
Såvida du inte begår brott i tjänsten (och då är det frågan om uppsägning pga tjänstefel, inte arbetsbrist) så kan du håva in en mycket stadig inkomst från staten varje månad livet ut som polis.

Tom vårdpersonal och lärare som det är ständig brist på brukar bli uppsagd pga arbetsbrist vid omorganisationer eller att nån privat VC/friskola blir nedlagd och de har dessutom ett sämre löneläge vs sin utbildning och erfarenhet än vad polisen har.
Det är något som alla gnälliga poliser inte gärna vill tala om, hur mycket är det värt att vara garanterad en livstidsanställning? Ptja, ett antal tusen kronor per månad skulle jag nog vilja påstå.

Som nån skrev tidigare så skulle det vara mycket önskvärt med att konkurrensutsätta polisen, ge kommuner rätt att bilda egna poliskårer till att börja med. Den statliga polisen har uppenbart gjort patron ur från sin kärnuppgift för länge sedan och blivit en ineffektiv, pengaslukande byråkratisk koloss.

Det var nytt! Lärare och en del sjukvårdspersonal, typ personlig assistans, äldrevård ska dela på kommunens budget. Sjukvården annars ligger på landstingen. Det är klart att ger man för mycket till en grupp,typ dubbla lärarnas löner om MP får igenom sin vilja, så måste man ta från en annan grupp. Enkel matematik. Kanske att väktare och vakter kan få utökade befogenheter att ingripa om det blir brist på poliser??
Citera
2015-10-18, 14:08
Medlem
Arkiaters avatar
Har full förståelse för att poliser slutar. Konstigt att inte fler slutar, att inte alla poliser slutar.
De har ett riskfyllt och många gånger otacksamt jobb i kombination med en skrattretande låg lön( fast det allvarligt talat inte är något att skratta åt). Inte så konstigt att de får nog. Se bara på exemplet- ett bland många- när en handgranat kastades mot polisen i Tumba i augusti. Märkligt att det finns folk överhuvudtaget som är beredda att ta denna skit för minimal utdelning i lönekuvertet. De riskerar faktiskt liv och lem. Deras barn riskerar att bli föräldralösa. Och när vi inte längre har någon polis alls blir det väl fullständig anarki och medborgargarden? Med nuvarande utveckling får vanligt folk se till att beväpna sig för att skydda sig själva, de sina och sin egendom, mot våldsverkare, tjuvar, patrask och slödder. https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/juli-sept/Synnerligen-allvarligt-angrepp-mot-polis-i-Storvreten/
Senast redigerad av Arkiater 2015-10-18 kl. 14:10.
Citera
2015-10-18, 14:11
Medlem
För det första har poliser 2,5 års utbildning, det bör inte betinga någon jättelön. För det andra är det en statlig icke-konkurrensutsatt myndighet vilket också bäddar för en låg lön. Privatisera delar av polisen och låt "riktiga" poliser arbeta med mer komplexa utredningar. Att upprätthålla ordning, ta emot och utreda anmälningar om cykelstölder, ringa narkotikabrott, trafikbrott och snatteri klarar kan ordningsvakter och jurister hantera. Minska poliskåren och höj kraven så kommer även lönerna att höjas.
Citera
2015-10-18, 14:20
Medlem
Podrs avatar
Kanske lite långt att få det till bevis för en systemkollaps, har väl varit ett yrke med relativt låg lön under lån tid, kanske "alltid". Har svårt att se den akuta invandringen har hunnit påverka detta förhållandet (än).

Intressant diskussion som förs hur polisens resurser fördelas. På vischan inte en polis, känner igen det där. Sker det nåt allvarligt så får folk ta lagen i egna händer (fast det oftast inte är tillåtet).

Det sägs vara en rätt ansträngd situation i dagens Sverige med knappa resurser. Det är viktigt att de som ska stå upp för lag och rätt och försöker göra ett jobb för samhället känner att de får en ok lön. Finns inte riktigt utrymme för strejkande poliser mitt i den här röran.
Citera
2015-10-18, 14:22
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliehalvapa
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/vi-har-inte-rad-att-vara-poliser-langre

Den muslimska bidragsinvandringen som tär oerhört på statskassan har gjort att staten inte längre har råd att betala löner till polisen, vilket får dem att sluta med sitt arbete.

Vem ska skydda oss nu?

Idiot-tråd, alt troll-tråd! Med felaktig rubrik, dessutom. Staten har råd med löneutbetalningar till polisen, de får lön varje månad.

Dessutom är rätt många av de som kommer till Sverige inte muslimer...hå hå ja ja!

Till T.S: Sluta trolla, alt skaffa dig ett liv!
Citera
2015-10-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
En polis har bara två års högskoleutbildning.
En ingångslön på 24500 är väldigt bra för så kort utbildning.
Varför skulle de ligga på 28000 kr?

Vet ej men dom tycker det..

Citat:
Vad är det för risker du nämner? Att vara polis är att vara trygg.
De har väldigt få skadade och döda i sin yrkesutövning.
Att vara industriarbetare är mycket mycket farligare.
Lastbilschaufför är en av de farligaste yrkena. En av fem av de som dör i tjänsten tillhör detta yrket.
Sedan har man livsmedelsarbetare och andra industriarbetare.

Poliser drabbas väldigt sällan av skador eller dödsfall.

Jag skrev:
"Självklart ska Poliser ha lön för arbetet som utförs och för riskerna arbetet innebär."

Har dom betalt för utfört arbete och riskerna dom tar så är ju allt bra.
Citera
2015-10-18, 14:57
Bannlyst
Var är kollapsen? Jag rör mig i samhället varje dag och jag ser ingen kollaps
Citera
2015-10-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Var är kollapsen? Jag rör mig i samhället varje dag och jag ser ingen kollaps

Det är ju inte så att vägarna slutar att existera och husen fattar eld direkt, men titta dig omkring. Besök din gamla farmor på äldreboendet där hon ligger i sin egen avföring eller besök skolan, sjukhus eller något liknande.
Då får du se hur det ser ut.
Man får ingen vård längre, väntetiden är abnorm. Man får inte ens prata med en sjuksköterska längre utan du får boka en tid via telefon för att få samtala med en riktig människa...om att boka tid för läkarbesök.

Vad tror du det kostar att ta emot dessa horder med lyckosökare som kommer nu?
Skattkistan är inte bottenlös.
Tar man alla pengar till att "hjälpa" lyckosökare så finns det inga pengar kvar till övrig verksamhet.
Citera
2015-10-18, 15:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Vi själva såklart. Så har det varit länge i glesbygden där närmaste bemannade polistation kan vara så långt som 10 mil bort.
Ja det håller jag med dig om. De använder medborgargarde och nattpatruller.
Inte elaka saker utan mer människor utan samhällsskydd som skyddar varandra.
Citera
2015-10-18, 15:40
Medlem
För några decennier sedan fick de som inte kunde få annat jobb bli poliser. Har en del kompisar från den tiden. Dom lämnade hemorten och blev poliser i Stockholm.
Det var lättare att bli polis då än att bli väktare idag. Men jag tror inte att den polisen var sämre än den idag när det är svårare att bli antagen till polis än det är till de flesta andra yrkesutbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in