2015-10-16, 11:30
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Kiev learned nothing from loss of Crimea and Donbass

Menar du till skillnad från Ryssland efter förlusterna av alla sovjetrepubublikerna??
Putin verkar jobba hårt f.a. få ihop "familjen" igen.
2015-10-16, 12:16
Medlem
Citat:
Poroshenko och Yats hänger på repet. Båda är proffspolitiker och ser inte ut att ha någon moral alls. De vill stanna vid köttgrytorna och säger det som tjänar deras politiska agenda. Nu ska ukrainarnas nationella medvetande stärkas och då flyttas fokus från landets enorma problem. Jag har på youtube sett ukrainska nationalister döpa om barn med ryska namn och vet att den svåra nationella frågan, i ett land som inte länge formellt har varit ett land, är rena dynamiten. Vi har en krutdurk mitt i Europa. Landet är ett resultat av flera stormakters ingripanden och resultatet är att olika folk har placerats i landet. Ett land utan lång historisk självständighet och med flera minoriteter, Ukraina, landet vid gränsen/stupet (kraj), söker sina rötter. Det är absolut inte fel på fosterlandskärlek, men den version jag ser i Ukraina går över gränsen (kraj).

http://sputniknews.com/europe/20151014/1028503060/ukraine-education-ultranationalism-indoctrination.html

Här diskuteras olika framtidsscenarier för Ukraina. Landet är mångkulturellt och flera sprickor fruktas. Ukraina anses i artikeln vara en utländsk skapelse. Polen, Ungern, Rumänien och kanske Slovakien antas ha framtida landkrav i detta scenario. Lång artikel och för mycket att citera.

Kiev learned nothing from loss of Crimea and Donbass

http://fortruss.blogspot.se/2015/10/kiev-learned-nothing-from-loss-of.html
Tyvärr hjälper det inte att sitta natten lång och skriva inlägg i syfte att nedvärdera Ukraina. Sådant sysslar ju inte ne seriös debattör med. Och regimen i Kiev sitter givetvis stabilt, den är ju vald av folket. Men ev. krigsbrott gjorda av rebellerna i Donbass skall givetvis utredas, där har du rätt. Kiev har givetvis lärt en massa av Rysslands attack på landet och den tillfälliga anslutningen av Krim, erfarenheter man har nytta av i sitt politiska arbete. Lita aldrig på Ryssland är nog ledordet i Kiev numera. För är det något som i stort sett förenat varje Ukrainare så är det avskyn mot den ryska makten och Putin. Där Ukraina vinner respekt i omvärlden där förlorar Ryssland, logisk och enkel matematik eftersom det ju är ryssarna som är den aggressiva partnern medan Ukraina försvar sitt territorium. Poroshenko är ju en politiker medan Putin mer är en slugger.
2015-10-16, 13:19
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Hoppas att skrattet inte fastnar i halsen!

Det handlar inte om GASpengar, utan pengar som togs ut ur en "Wealth fund", vilket enligt IMF regler bedöms som "offentlig skuld" och ska betalas i sin helhet.

Från en intervju med Michael Hudson, a research professor of economics at University of Missouri, Kansas City:
...släppt otvetydiga bevis att ryssarna skjutit ner det holländska planet

Först ska du lära dig vad bevis faktiskt är:

Du har missat att DSB klandrar UKRAINA för att inte stängt luftrummet. Detta ger möjlighet till offrens anhöriga att stämma ukrainska staten, och med framgång!!

Det finns ingenting i själva rapporten som pekar ut Ryssland, endast att det var en rysktillverkad missil. Men du ljuger i propaganda syfte

Bellingcat är bluff!! Uppenbarligen har du missat de två artiklarna i der spiegel.
Att redaktionschefen för en tidning, der spiegel, ber sina läsare om ursäkt händer inte varje dag:

Intervju med "German image forensics expert Jens Kriese"

(min fetning)

Du får mig bara att fortsätta skratta. Du har en utläggning om vad bevis är vilken inte precis är kopplad till dina egna länkar -sputniknews länkar!!!. Tror ni ryska troll att folk är SÅ DUMMA att de tror på Sputniknews? Och en intervju med en "professor från Missouri" i Sputniknews, ja och? Der spiegel "ber om ursäkt" - i Sputniknews.... HAHAAHAHAHA "german forenscs expert Jens Kriese"....HAHA. Du har nu sänkt dig till Vedhuggar nivån.

"Sputniknews a tool of Russian state propaganda distribution abroad"
https://en.wikipedia.org/wiki/Sputnik_(news_agency)
En internationell version av Rossya Sevodnja... "an agency wholly owned and operated by the Russian government".
Senast redigerad av birgerkungen 2015-10-16 kl. 13:27.
2015-10-16, 21:11
Medlem
En ukrainsk domstol säger att regeringens beslut att stoppa pensionsutbetalningar, stöd till handikappade barn och andra i Donbass i juli 2014 var olagligt. Det kan dock ta tid innan utbetalningar kan göras. Det finns inte ett fungerande utbetalningssystem. Minsk kräver det, tyskarna vill bygga det, men Kiev bromsar. Dessutom är det tveksamt om Kiev har pengar, förstås.

Citat:
It means that when court’s decision becomes effective in law, all the retired population, children orphans, and single mums, participants of the Great Patriotic War and of CNPP (Chernobyl Nuclear Power Plant), disabled children and other vulnerable population start get their legal payments, and state Ukraine is to return them all payments that they stopped getting since July 2014.

http://novorossia.today/77202-2/
2015-10-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyvärr hjälper det inte att sitta natten lång och skriva inlägg i syfte att nedvärdera Ukraina. Sådant sysslar ju inte ne seriös debattör med. Och regimen i Kiev sitter givetvis stabilt, den är ju vald av folket. Men ev. krigsbrott gjorda av rebellerna i Donbass skall givetvis utredas, där har du rätt. Kiev har givetvis lärt en massa av Rysslands attack på landet och den tillfälliga anslutningen av Krim, erfarenheter man har nytta av i sitt politiska arbete. Lita aldrig på Ryssland är nog ledordet i Kiev numera. För är det något som i stort sett förenat varje Ukrainare så är det avskyn mot den ryska makten och Putin. Där Ukraina vinner respekt i omvärlden där förlorar Ryssland, logisk och enkel matematik eftersom det ju är ryssarna som är den aggressiva partnern medan Ukraina försvar sitt territorium. Poroshenko är ju en politiker medan Putin mer är en slugger.

Det är de morgonpigga som styr världen, Lucas, men jag är inte en av dem. Alla ska veta att jag inte nedvärderar Ukraina och folket, men jag kritiserar ledarna i Kiev och deras utländska överherrar. Stor skillnad.

Om du vill Ukraina väl, så gör du klokt i att studera problem. De kan inte lösas förrän de är synliga och nu börjar vi se dem. Det ukrainska folket är besviket på Maidan och tycker att landet är på fel väg. Ett friskhetstecken, enligt min mening, och en press på politikerna i Kiev. En möjlighet att kanske byta ledare.

Sitter regimen stabilt? Pressen från extremisterna är stor. Du såg väl när Svoboda-medlemmar och andra hade ihjäl fyra personer utanför Rada. Blod flöt också i Muchachevo. Yarosh har några gånger hotat att marschera till Kiev och avsätta politikerna. Dessutom är ekonomin sådan att landet kan kastas in i kris, kanske uppror. Regimen sitter inte stabilt när landet är i nedförsbacke.

Regimen var lite orolig redan sommaren 2014. De frivilliga listade ut att Avakov och andra sände dem till fronten som kanonföda. Vissa av dem togs aldrig upp i rullorna och förlorade sina militära förmåner. Jag är säker på att makthavarna gärna såg att de nya stormtrupperna neutraliserades i inbördeskriget.

Du är en av de, som oberoende av ny viktig information, aldrig ändrar åsikt, men jag säger dig, Lucas, att VP är en statsman och Poroshenko är en oligarkisk yrkespolitiker, som inte ens spelar i knatteklassen.
2015-10-16, 22:28
Medlem
Citat:
Det är de morgonpigga som styr världen, Lucas, men jag är inte en av dem. Alla ska veta att jag inte nedvärderar Ukraina och folket, men jag kritiserar ledarna i Kiev och deras utländska överherrar. Stor skillnad.

Om du vill Ukraina väl, så gör du klokt i att studera problem. De kan inte lösas förrän de är synliga och nu börjar vi se dem. Det ukrainska folket är besviket på Maidan och tycker att landet är på fel väg. Ett friskhetstecken, enligt min mening, och en press på politikerna i Kiev. En möjlighet att kanske byta ledare.

Sitter regimen stabilt? Pressen från extremisterna är stor. Du såg väl när Svoboda-medlemmar och andra hade ihjäl fyra personer utanför Rada. Blod flöt också i Muchachevo. Yarosh har några gånger hotat att marschera till Kiev och avsätta politikerna. Dessutom är ekonomin sådan att landet kan kastas in i kris, kanske uppror. Regimen sitter inte stabilt när landet är i nedförsbacke.

Regimen var lite orolig redan sommaren 2014. De frivilliga listade ut att Avakov och andra sände dem till fronten som kanonföda. Vissa av dem togs aldrig upp i rullorna och förlorade sina militära förmåner. Jag är säker på att makthavarna gärna såg att de nya stormtrupperna neutraliserades i inbördeskriget.

Du är en av de, som oberoende av ny viktig information, aldrig ändrar åsikt, men jag säger dig, Lucas, att VP är en statsman och Poroshenko är en oligarkisk yrkespolitiker, som inte ens spelar i knatteklassen.
Tyvärr ser du det halvtomma glaset, jag ser det halvfulla. Och att inte supporta en demokratiskt vald regering i Kiev är ju att tillhöra en minoritet här i vår region och även ute i världen. Givetvis ändrar jag inte åsikt, jag är demokrat och avskyr den människosyn personer som Putin representerar, maktfullkomliga individer som inte
tillför världen något av värde, bara elände. Genuina politiker och statsmän som kan politikens språk och känner ansvar skulle aldrig agera som Putin. Därför har Ukraina en ljus framtid medan tyvärr Krim för tillfället har solnedgång dygnet runt.
Ryssland är i dagsläget ett enda stort problem medan Ukraina har oddsen med sig.
Varför ens tänka på att investera i ett allt kallare Ryssland när Ukraina nu öppnar upp sitt land för villiga investerare. Många storföretag har ju flytt Ryssland och det är ju den investeringschansen Ukraina kanske kan ta tillvara genom att aktivt presentera landet och dess fördelar i västmedier. Ukraina är stort, bördigt och rikt land med alla förutsättningar, bara ryssen försvinner ut ur landet.
2015-10-16, 22:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Jag har ju lite kontakter bland "vanligt folk" i Ukraina men kan naturligtvis inte garantera att de på något sätt är representativa, men när jag pratar med dem märker jag av några intressanta tendenser; för det första en växande krigströtthet - man vill inte ha broderkriget ovanpå alla andra vardagsbekymmer i det stagnerande Ukraina. För det andra en inställning att "låt Krimborna och Donetsktborna bestämma själva hur de vill ha det, och för det tredje - oroande - en rädsla för att prata öppet om de här sakerna i Ukraina.

(Sedan är Putin absolut ingen statsman - han kanske vill det men han saknar helt handlaget hos en Bismarck eller en De Gaulle!)
2015-10-16, 23:17
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Vad är det för ny information du fått fram som skulle kasta containervis med negativ information om allt elände Putin ställt till med över ända o i st förvandla honom till statsman?? Det räcker inte som kriterium att man åtnjuter hög popularitet i det egna landet, som du tror. Statsmän bryter aldrig avtal, startar aldrig orättfärdiga krig, annekterar aldrig fredliga grannars territorium, berikar sig inte genom korruption och spenderar inte miljarder rubler till grov desinformation över hela världen inkl Ryssland.
Färolämpa inte tidigare stora statsmän gm att blanda ihop dem med den lille stortjuven Putin.
2015-10-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag har ju lite kontakter bland "vanligt folk" i Ukraina men kan naturligtvis inte garantera att de på något sätt är representativa, men när jag pratar med dem märker jag av några intressanta tendenser; för det första en växande krigströtthet - man vill inte ha broderkriget ovanpå alla andra vardagsbekymmer i det stagnerande Ukraina. För det andra en inställning att "låt Krimborna och Donetsktborna bestämma själva hur de vill ha det, och för det tredje - oroande - en rädsla för att prata öppet om de här sakerna i Ukraina.

(Sedan är Putin absolut ingen statsman - han kanske vill det men han saknar helt handlaget hos en Bismarck eller en De Gaulle!)

Din rapport från Ukraina är viktig, vi behöver höra från det ukrainska folket. Tack och tack för dina inlägg i flera trådar. Jag kan inte alltid svara, men denna gång kan jag.

Charles de Gaulle var suverän och han hade likt VP mäktiga fiender. Frankrike hängde på repet under 1950-talet. De Gaulle var så framgångsrik att hans fiender avsatte honom i en tidig färgerevolution, enligt min åsikt. Där ser jag likheter mellan VP och den franske fosterlandsvännen. Det är svårt att navigera i sådana vatten. Generalen flydde en gång till en tysk bas när det var som värst, men återvände sedan till sitt älskade fosterland.

Bismarck var statsbyggare och ville ena de tyska staterna. Han har en viktig plats i Europas historia och min respekt.

Ingen behöver ha mina åsikter, så tyck vad du vill om VP. Som jag ofta säger, så har vi mestadels olika åsikter för att vi har tillgång till olika information. Jag tackar VP allra mest för att vi, trots alla provokationer, ännu inte har storkrig i Europa.
Senast redigerad av vedhuggare 2015-10-17 kl. 00:28.
2015-10-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Vad är det för ny information du fått fram som skulle kasta containervis med negativ information om allt elände Putin ställt till med över ända o i st förvandla honom till statsman?? Det räcker inte som kriterium att man åtnjuter hög popularitet i det egna landet, som du tror. Statsmän bryter aldrig avtal, startar aldrig orättfärdiga krig, annekterar aldrig fredliga grannars territorium, berikar sig inte genom korruption och spenderar inte miljarder rubler till grov desinformation över hela världen inkl Ryssland.
Färolämpa inte tidigare stora statsmän gm att blanda ihop dem med den lille stortjuven Putin.

Nej, jag talar inte främst om information om VP, som få känner till, jag talar om negativ information om makthavarna i Kiev och väst och gör en jämförelse. Efter att i många år ha studerat honom, all den informationen kan jag omöjligen lägga på nätet, så gillar jag VP, min personliga åsikt, du har din egen, och efter att sedan skotten på Maidan ha studerat makthavarna i Kiev, så gör jag tummen ned. Den som inte har studerat vad VP har lyckats åstadkomma sedan 1999 förstår förstås inte min inställning. Allt beror på vilken information vi har tillgång till. Jag postar snart om vad det ukrainska folket tycker om sina ledare och folket ska inte dömas ut.
2015-10-17, 00:15
Medlem
De som ständigt upprepar att "allt är bra" och att "Poroshenko är fantastisk" får inte medhåll av det ukrainska folket. Säger de att det är fel på folket? Tror inte det, men de säger att det är fel på de som rapporterar problem i Ukraina och om konstiga politiska beslut, problem som det ukrainska folket vet mer om än vad vi gör. Folket vet vad som händer med levnadsstandarden och många känner någon som kommit krigsskadad tillbaka från fronten. Vad ledde inbördeskriget till? Elände. Vad ledde Maidan till? IMF-krav om sänkta pensioner och minskade eller slopade subventioner. Vart tog EU vägen? Hoppet om Europa står på vänt. Vad hände när Ryssland portades ekonomiskt? Ekonomin dalade som en sten och Europa har inte visat sig kunna tillhandahålla tillräckligt stora ersättningsmarknader. Inte bara Sputnik och Tass rapporterar Yats och Poroshenkos dåliga opinionssiffror, så kom inte med snacket att det är fel på dessa nyhetskällor. Ta istället en titt på problemen och fundera på hur de ska lösas. Någon måste göra det. Kiev ser inte ut att kunna göra det.

Citat:
Enbart 4 procent ukrainare stödjer president Pjotr Porosjenkos politik helt och hållet.

Om detta vittnar en opinionsmätning, genomförd av opinionsinstitutet Rating.

Även statsminister Arsenij Jatsenjuks folkstöd uppges ha dalat kraftigt. Hans verksamhet uppskattas enbart positivt av 2 procent av ukrainare [...]

Fattigdom uppges vara en av de främsta orsakerna för ukrainarnas missnöje. Världsbanken tänker i oktober uppdatera tröskelinkomsten för extrem fattigdom från 1,25 dollar till 1,9 dollar per dag. Enligt världsbankens uppdaterade kriterier lever 7 miljoner ukrainare (16,4 procent av befolkningen) i extrem fattigdom. Den schweiziska baken Credit Suisse placerar Ukraina på sista plats i Europa vad gäller snittinkomsten per capita.

http://se.sputniknews.com/varlden/20151016/739323/porosjenko-ukraina-jatsenjuk.html

Citat:
"People’s frustration is growing among other reasons because of lack information on the reforms," the IRI’s director for Eurasian programs Steven Nicks said, adding that the poll stresses that Ukraine is on "critical stage" now.

http://tass.ru/en/world/829605
2015-10-17, 00:32
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Vad ledde Maidan till? IMF-krav om sänkta pensioner och minskade eller slopade subventioner. Vart tog EU vägen? Hoppet om Europa står på vänt. Vad hände när Ryssland portades ekonomiskt? Ekonomin dalade som en sten och Europa har inte visat sig kunna tillhandahålla tillräckligt stora ersättningsmarknader.
Maidan ledde till att man började ta itu med att reformera den sovjetinspirerade genomkorrupta ekonomin och dito styrelseskicket. Det arbetet är påbörjat men långt ifrån avslutat. I en del avseenden har mycket hänt, i en del alltför lite. Omställningsprocessen måste tyvärr initialt leda leda till lägre levnadstandard eftersom staten subventionerade folks konsumtion med pengar man inte hade. Det hade ofelbart snart lett till statsbankrutt. Det ekonomiska beroende av Ryssland hade förhindrat landets utveckling mot en modern europeisk ekonomi. Man sålde varandra varor o produkter som var helt osäljbara i Europa. På sikt utgör EU en oändligt mycket större marknad än Rysslands korrumperade och eftersatta. Men det tvingar Ukraina att uppgradera kvaliteten på sina produkter. Den utvecklingen ser man inte mycket av i Ryssland där man bekvämt fortsätter luta sig mot oljan och gasen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in