Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Tyvärr hjälper det inte att sitta natten lång och skriva inlägg i syfte att nedvärdera Ukraina. Sådant sysslar ju inte ne seriös debattör med. Och regimen i Kiev sitter givetvis stabilt, den är ju vald av folket. Men ev. krigsbrott gjorda av rebellerna i Donbass skall givetvis utredas, där har du rätt. Kiev har givetvis lärt en massa av Rysslands attack på landet och den tillfälliga anslutningen av Krim, erfarenheter man har nytta av i sitt politiska arbete. Lita aldrig på Ryssland är nog ledordet i Kiev numera. För är det något som i stort sett förenat varje Ukrainare så är det avskyn mot den ryska makten och Putin. Där Ukraina vinner respekt i omvärlden där förlorar Ryssland, logisk och enkel matematik eftersom det ju är ryssarna som är den aggressiva partnern medan Ukraina försvar sitt territorium. Poroshenko är ju en politiker medan Putin mer är en slugger.
Det är de morgonpigga som styr världen, Lucas, men jag är inte en av dem. Alla ska veta att jag inte nedvärderar Ukraina och folket, men jag kritiserar ledarna i Kiev och deras utländska överherrar. Stor skillnad.
Om du vill Ukraina väl, så gör du klokt i att studera problem. De kan inte lösas förrän de är synliga och nu börjar vi se dem. Det ukrainska folket är besviket på Maidan och tycker att landet är på fel väg. Ett friskhetstecken, enligt min mening, och en press på politikerna i Kiev. En möjlighet att kanske byta ledare.
Sitter regimen stabilt? Pressen från extremisterna är stor. Du såg väl när Svoboda-medlemmar och andra hade ihjäl fyra personer utanför Rada. Blod flöt också i Muchachevo. Yarosh har några gånger hotat att marschera till Kiev och avsätta politikerna. Dessutom är ekonomin sådan att landet kan kastas in i kris, kanske uppror. Regimen sitter inte stabilt när landet är i nedförsbacke.
Regimen var lite orolig redan sommaren 2014. De frivilliga listade ut att Avakov och andra sände dem till fronten som kanonföda. Vissa av dem togs aldrig upp i rullorna och förlorade sina militära förmåner. Jag är säker på att makthavarna gärna såg att de nya stormtrupperna neutraliserades i inbördeskriget.
Du är en av de, som oberoende av ny viktig information, aldrig ändrar åsikt, men jag säger dig, Lucas, att VP är en statsman och Poroshenko är en oligarkisk yrkespolitiker, som inte ens spelar i knatteklassen.