2015-10-15, 22:46
Medlem
Så YouGov bekräftar vad övriga institut inklusive Sentio visat, SD minskar när Sverige är mitt i en samhällskollaps orsakad av ”sjuklöverns” invandringspolitik. Allt SD har varnat för sker just nu, välfärden kollapsar, invandringen slukar alla samhällsresurser, islamistiska fundamentallister håller hela samhällen i skräck, poliser och brandmän vågar knappt be sig till de mer än 50 ”no go zoner” som skapats i invandrartäta områden.

Och SD backar. Sverige förtjänar att gå under.
2015-10-15, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x5
Så YouGov bekräftar vad övriga institut inklusive Sentio visat, SD minskar när Sverige är mitt i en samhällskollaps orsakad av ”sjuklöverns” invandringspolitik. Allt SD har varnat för sker just nu, välfärden kollapsar, invandringen slukar alla samhällsresurser, islamistiska fundamentallister håller hela samhällen i skräck, poliser och brandmän vågar knappt be sig till de mer än 50 ”no go zoner” som skapats i invandrartäta områden.

Ja det är idioti om denna negativa trend fortsätter. Att folk tycker att detta är okej i dagens samhälle. Hur jävla naiva och blåögda är inte folk?

Om inte denna idioti har stoppats med massinvandring och politiska skämt vi har nu tills 2018. lär vi se en utvandring av etniska svenskar likt den till USA för cirka 150-100 år sen.
2015-10-15, 23:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Det är en mycket märklig diskussion i tråden nu. SD har ökat konstant så länge och så kraftigt och slagit så många nya rekord i mätning efter mätning. Sedan kommer det en månad då de backar en eller ett par procent och då blir alla så dystra.

Den senaste månaden etablerar snarare en mycket hög nivå runt 25% där SD kanske dessutom är Sveriges största parti. Detta är sensationellt bra och definitivt inget bakslag.

Hur det blir framöver får vi se, kanske stagnerar det runt den här nivån eller så tar det ny fart när alliansen visar att de fortfarande stödjer vänsterblocket som tidigare trots att de lovat att DÖ är historia. Det kommer i alla fall garanterat göra många alliansväljare mycket missnöjda. Mig skulle det inte förvåna det minsta om vi då får se SD på nya rekordnivåer men vi bör vara ödmjuka och inse att det är extremt bra att slåss om att vara Sveriges största parti.
2015-10-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men - varför ska då den konsensussökande, grupptänkande väljaren inte gå tillbaka till M eller S, nu när det gradvis kommer bli andra tongångar i invandringsrestriktivare riktning?

Är det inte rentav spelteoretiskt bättre att uppmuntra förändringar hos KD och M i opinionen, istället för att envisas med SD, som ändå är långt från reellt inflytande?

Varför i jösse namn skulle det vara OK för den ängslige svensken med 95% minskad invandring - men ett fullständigt tabu med oförändrad kvotflyktingnivå? Hur är den väljare skapt som lockas av dubblad kvot?

Konsensusen handlar inte så mycket om ängslighet utan att vara en del av det svenska samhällskontraktet. Konsensussamhället är inte dåligt det är bra. Det är motsatsen till det mångkulturella samhället.

En övervägande majoritet av svenskarna vill hjälpa flyktingar (jag är en av dem). Men jag är bara intresserad av att hjälpa människor som bevisligen är i nöd och bara så många som det svenska samhället klarar av. Kvotflyktingar är tämligen väl utredda och de kommer hit under ordnade former. Om vi tar 8000 kvotflyktingar och stoppar asylinvandringen till våra gränser helt så tycker jag det är ett alldeles utmärkt alternativ till dagens migrationspolitik.
Om Moderaterna och KD väljer att kopiera den strategin så ser jag inget problem i det.
Såvida inte SD:s huvudmål är att ha makt och inflytande endast för sakens skull.

En sådan politik skulle också vara möjligt att få konsensus för bland den svenska befolkningen. Det är inte ett så gigantiskt långt steg att ta om den gordiska knuten (MSM) kan huggas av.
Jag tror däremot att det är oerhört få svenskar som är intresserade av att stänga gränserna helt. Jag är också helt övertygad om att man aldrig kommer att få en majoritet av det svenska folket att avstå från att hjälpa en viss mängd flyktingar genom att låta dem bosätta sig i vårt land.

Och återigen om nu dubblade kvoter är en faktor i SD:s nedgång så peka ut till vilket parti de har gått till.
2015-10-15, 23:37
Medlem
Pungs avatar
Jag har märkt att min tes om katastrof-längtande svenskar inte riktigt fått gehör i tråden som den (i eget tycke) rimliga förklaringsmodellen till svenskarnas till synes positiva respons till vad som faktiskt är en kollaps.

Det kanske är överteoritiserande. Men vad göra när situationen är så E-X-T-R-E-M utan nämnvärda reaktioner. Det är inte så att jag gillar att söka komplexa samband eller tycker det är roligt att fundera på psykologiska mekanismer som triggas kollektivt (även om detta som pågår faktiskt är så sjukt att det samtidigt också blir intressant).

Jag kan helt enkelt inte bara köpa förklaringen att folk får sin verklighetsbild från media och röstar därefter.

För som jag skrivit förr så är det som framskymtar i media nog för att egentligen väcka protester. Även de som inte får några som helst andra intryck måste vara varse att Sverige tar emot 2000 om dagen och att detta inte är något tillfälligt.

Bara det borde räcka. Det blir 4 miljoner på 5 år. De flesta över 18 år har ett tidstänk som sträcker sig längre än så. Fem år är drygt vad en svårare utbildning är på högskolan. En väldig massa studenter som började plugga i höstas borde därför slås av tanken att när utbildningen är klar består Sverige av tre miljoner muslimer inklusive dem som redan är här.

Föräldrar borde tänka att deras barn som skolades in på dagis i år, innan de ena börjar lågstadiet så är muslimer nästan i majoritet.

Den som precis blivit beviljad skuldsanering och tänker att det blir fem tuffa år men sen är det klart. Han borde se att inom den perioden kommer han också ha förvandlats till en minoritet.

Bara detta, att inom fem år leva i ett land där nära hälften är muslimer. Borde inte det i sig väcka tankar?

Om vi bortser helt från kostnader, brottslighet, tältläger. Bara det faktum att muslimerna inom fem år kommer vara hälften. Inom tio år den stora majoriteten. Är inte det nog?

Låt anta att svenne helt missat alla krav om moskébyggen, förbud att teckna vad som helst, hucklor på poliser och nyhetsankare, statliga vårdcentraler som utför oskuldskontroller, böneutrop, hallalmat, separata badtider, förbud mot kristna symboler i offentlig miljö under jul, påsk osv, nya lovdagar, modeller med huckle på Åhléns, bortplockade spargrisar på banker, förbud mot fläsk på vissa grillar, skyltar på arabiska, sjukrådgivning på arabiska, statlig radio och tv på arabiska, kyrkor som plockar bort kristna symboler och ersätter med islamska, gratis tandvård och lägre skatter för invandrare, betalda körkort, särskilda bidrag, förtur till jobb och bostad, särskilt juridiskt skydd, räntefria lån, ny jurist praxis där muslimska chefer får behandla kvinnlig personal annorlunda.

Svenne har missat allt detta som pågår redan idag med 10 procent muslimer. Svenne tror att alla som kommer hit är timida, kravlösa kvinnor och barn på flykt från krig och vill inget annat än bara leva i Sverige så som det är, och utöva sin religion som en privatsak.

Även om svenne tror allt detta. Tror han att muslimer är ett folkslag med en gudagiven respekt för sina medmänniskor som är så storsint att även när de är i majoritet i ett land, kommer de av ren och skär hövlighet inför de som levt där tidigare, att fortsätta leva enligt det forna folkets seder. Även när muslimer är 90 procent av medborgarna så kommer de fira jul i skolan, servera fläsk på sjukhusen, sjunga psalmer på skolavslutningen. Bara för att de är så toleranta, och vill hedra dem som bodde här före dem.

Det skulle göra muslimer till världshistoriens mest ödmjuka och respektfullaste folk.

Inte ens svenne kan alltså tro att samhället inte kommer bli muslimskt ifall landets majoritet blir muslimer.

Även om vi alltså antar att svenne inte skulle känna till något alls om vad megainvällandet kostar så vet han att Sverige inom tio år kommer vara ett muslimskt land.

Det borde räcka.

Och detta var dessutom bara ett teoretiskt exempel. Det finns i verkligheten inte en enda svensk som inte sett något av kaoset med egna ögon, drabbats av brott eller känner något, läst ett vittnesmål i sociala medier, talat med en granne, uppfattat att regeringen pratar om kris och massiva kostnader, hört om tältläger och beslagtagna lokaler. Även detta står det ju faktiskt om i gammelmedia, liksom det också är allmänt känt att det mestadels är män som kommer, att de valt bort ett antal säkra länder men med sämre bidrag, att de klagar på mat, logi och brist på villiga kvinnor. Att de avser att ta hit sina familjer så snart de har PUT.

Kontentan är alltså att i princip alla svenskar är medvetna om kaoset som följer, en stor del är medvetna om asylsökarnas motiv att ta sig just till Sverige. Och ingen kan vara omedveten om att det oavsett allt annat ändå kommer innebära att Sverige som det är inte kommer finnas kvar, och detta inom bara några år.

När folket då blir mer positiva till att öka takten. Och inte en enda väljare, utöver de 25 procent som redan bytt parti, tar steget till de enda som vill stoppa galenskapen. Då måste förklaringen sökas på andra håll än att svenne inte får läsa om varenda liten otacksam asylsökare i riksmedia.

Förklaringen måste utgå från att svenne i olika grad vet, men gillar.

FORTSÄTTNING I NÄSTA INLÄGG...
2015-10-15, 23:40
Medlem
Citat:

Tror det är en tillfällig nedgång som sannolikt beror på brytningen med SDU men nästa månad eller nästa igen kommer vi nog återuppta ökningen. Alltfler drabbas nu av den okontrollerade massinvandringen så det kan egentligen bara gå åt ett håll och det är uppåt.
2015-10-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Konsensusen handlar inte så mycket om ängslighet utan att vara en del av det svenska samhällskontraktet. Konsensussamhället är inte dåligt det är bra. Det är motsatsen till det mångkulturella samhället.

En övervägande majoritet av svenskarna vill hjälpa flyktingar (jag är en av dem). Men jag är bara intresserad av att hjälpa människor som bevisligen är i nöd och bara så många som det svenska samhället klarar av. Kvotflyktingar är tämligen väl utredda och de kommer hit under ordnade former. Om vi tar 8000 kvotflyktingar och stoppar asylinvandringen till våra gränser helt så tycker jag det är ett alldeles utmärkt alternativ till dagens migrationspolitik.
Om Moderaterna och KD väljer att kopiera den strategin så ser jag inget problem i det.
Såvida inte SD:s huvudmål är att ha makt och inflytande endast för sakens skull.

En sådan politik skulle också vara möjligt att få konsensus för bland den svenska befolkningen. Det är inte ett så gigantiskt långt steg att ta om den gordiska knuten (MSM) kan huggas av.
Jag tror däremot att det är oerhört få svenskar som är intresserade av att stänga gränserna helt. Jag är också helt övertygad om att man aldrig kommer att få en majoritet av det svenska folket att avstå från att hjälpa en viss mängd flyktingar genom att låta dem bosätta sig i vårt land.

Och återigen om nu dubblade kvoter är en faktor i SD:s nedgång så peka ut till vilket parti de har gått till.

Men - är inte "hjälp i närområdet" ett bättre sätt att hjälpa? Istället för att hjälpa 8000 till ett bättre liv här kan man ju hjälpa 80 000 eller 800 000 precis lika behjärtansvärda fall till en väsentligt bättre tillvaro där alla befinner sig?

Hade inte det varit mest rättvist och rationellt?

Eller - är det så att "sjuklövern" har rätt i grundantagandena att man "måste göra både och" och att det enda stället för ett riktigt bra och människovärdigt liv är i Sverige?

Och hur är det egentligen med den där "samhällskollapsen" SD larmar om? Har vi verkligen råd med 8000 kvotflyktingar?

Är det i själva verket så att "Sverige är ett rikt land som har råd att hjälpa? Det kanske inte är så farligt, trots allt?

Och om det inte är så att Sverige befinner sig i fritt fall - varför inte lägga min röst på ett mer rumsrent alternativ som M, som ju pratat om tillfälliga uppehållstillstånd?

Det är så mekaniken kan fungera: SD intygar att flyktingmottagning i Sverige i princip är BRA, att vi har trots allt HAR RÅD och att de övriga partierna bara har fel i fråga om volymerna. Och eftersom de övriga talar om "ordning och reda" och sänkta volymer, så blir ju steget tillbaka inte så långt.

På så sätt så har man förstärkt motståndarnas världsbild, genom att närma sig den.

Och vad är uppsidan? Vem är så generös och snål på en och samma gång att man "vill hjälpa" kvotflyktingar och samtidigt kicka ut 95% av asylsökarna? Är det verkligen inte synd om ens 10% av dessa, eller 15?
2015-10-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sedan kommer det en månad då de backar en eller ett par procent och då blir alla så dystra.
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Tror det är en tillfällig nedgång som sannolikt beror på brytningen med SDU men nästa månad eller nästa igen kommer vi nog återuppta ökningen.

Men hur kan det blir en tillfällig nedgång precis när samhället kollapsar p.g.a. det SD alltid varnat för? Det är det jag inte fattar.
2015-10-16, 00:14
Medlem
Citat:

Nej, SD minskar inte.

Hur svårt ska det vara att förstå att bara för att SD skulle ha någon enstaka månad eller för den delen månader av nedgång, så är trenden fortfarande positiv för SD.
Flytta ett år tillbaka i tiden och SD fick 13 procent i valet. Valet dessförinnan fick SD under 6 procent. Valet dessförinna kom inte ens SD in i riksdagen.

Vissa har en så kortsiktig och naiv syn på samhällsförändringar att det är tragiskt att skåda.
Senast redigerad av Keus 2015-10-16 kl. 00:20.
2015-10-16, 00:14
Medlem
Popshuv1ts avatar

Cliffhanger, much?
2015-10-16, 00:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men hur kan det blir en tillfällig nedgång precis när samhället kollapsar p.g.a. det SD alltid varnat för? Det är det jag inte fattar.

Jag har lång erfarenhet av att analysera börsen och är van vid att börsreaktioner inte alltid blir som väntat. Allt som oftast kommer experter med krystade förklaringar på varför det stiger eller faller när det egentligen bara har handlat om att det är fullt naturligt med återhämtningspauser efter en stark trend åt något håll.

Det går inte att konstatera ett trendbrott efter en periods nedgång, det kan vi i det här fallet möjligen börja fundera på i slutet av året om SD skulle fortsätta backa. Fram tills dess betraktar jag detta som en liten naturlig rekyl eller knappt ens det.
2015-10-16, 00:21
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
.....Jag kan helt enkelt inte bara köpa förklaringen att folk får sin verklighetsbild från media och röstar därefter.

.....

Förklaringen måste utgå från att svenne i olika grad vet, men gillar.

Visst skulle man vilja förstå vad som är fel på svensken.

Senaste veckorna har jag träffat två kategorier människor som inte ens är i närheten av att rösta SD. Trots de senaste veckornas utveckling. Eller kanske tack vare de senaste veckornas utveckling.

1. Framgångsrika människor. Miljonärer. Egenföretagare. VD:ar. Träffade ett gäng sådana för ett tag sedan. De vill under inga som helst omständigheter prata om flyktinginvasionen. Det är en så känslig materia att de bara låser sig. De har klassat in sig själva i ett fack där de medvetet eller omedvetet ser sig som en del av eliten. Och den elit de möter privat och i media (komiker, operasångare, idrottsstjärnor mfl) älskar mångkultur och invandring. Alltså gör de det de själva. Officiellt. Naturligtvis begriper de att invasionen är skadlig för Sverige och rent av kommer krossa landet. Men det är så enastående ute att prioritera sitt land, att de aldrig skulle riskera sitt rykte för Sveriges skull. Dessutom går de privat helt fria. De kan bo i en gated community. De kan flytta till sin lägenhet i New York eller någon annanstans.

2. Gamla tanter i medel-till-övre-medelklass. Träffade ett gäng snälla och bra tanter. Av naturliga skäl läser de endast dagstidningar och ser på publik TV. Någon tog upp ämnet och jag tror att just hon hade skådat igenom det hela. Men den andra tanten sa: "Det är så hemskt att folk måste fly. Tänk att de måste fly sina hem!!" Tant nummer tre sa: "Det här är sådant som man inte förstår. Vi kan inte förstå vad som sker eller vad som måste göras. Så är det. Vi kan inte förstå."

Jag tror att det finns många människor av båda sorter; de som vet men inte vågar tänka tanken klart och de som sväljer den officiella bilden helt och hållet.

Gruppen självspäkare. Som förstår att det kommer att gå åt helvete, som vet att de själva kommer att ta skada och ändå applåderar invasionen har jag aldrig träffat. Har du något exempel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in