Citat:
Ursprungligen postat av
Literal
Naturligtvis har alla förslag på vad som behöver ändras.
1) Regelverket ger ett stort utrymme till moderatorns subjektiva tolkningar i olika sammanhang.
Hur stort utrymmet är diskuterar de lärde. Många moderatorer anser att det huvudsakliga modererandet sker på objektiva grunder.
Det är möjligt att du kan ha en poäng men i så fall så uttrycker du snarare ett symptom än en regelförändring. Hur tänkte du rent konkret att modereringen skall ändras?
Citat:
Ursprungligen postat av
Literal
2)Personangrepp och diskussioner om användarnas bakgrund,religion,kön eller ideologi ska förbjudas eftersom det är sannerligen något som förstör trådarna.
I en perfekt värld (?) så kanske vi borde diskutera på ett vänligare sätt. Det du föreslår är en vision men du berättar inte för oss hur du vill uppnå visionen rent konkret.
Det är ju dessutom så att uppgifter om medlemmarna mycket väl kan ingå i en diskussion. Diskuterar jag religion med någon så skulle min judiska bakgrund och kunskap (om jag hade någon vilket jag inte har) mycket väl vara OnT även om det inte är det huvudsakliga ämnet.
Dessutom är det så att
förändring i den betydelsen att man lär sig något nytt (och att man därmed något förändras) ofta föregås av
förargelse.
Däremot är det så att två människor som för en könlös diskussion utan förargelse endast
förvaltar något utan att förändra.
Själva essensen i en diskussion är att vi lär oss något nytt.
Vi förstår precis vad du menar. 100-tals medlemmar har föreslagit samma sak som du föreslår. Ändå har inte FB kommit en centimeter närmare en situation där vi medlemmar umgås mer kärvänligt och utan friktion.
Vi kommer aldrig att hamna där heller. FB är inget forum där vi diskuterar frimärken eller Volvobilar. Det vet admins. Admins varken kan eller vill förändra FB i det hänseendet.
Självklart vill alla ha sakligare diskussioner men ingen är beredd att ändra regelverket för att uppnå det.