2015-10-09, 21:03
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Hej! Där missförstod du mig nog. Självklart ringde Lisas pappa när han fann en moped men ingen dotter. Jag menar att han ringde OMGÅENDE, alltså 18:23 (precis efter att ha fått meddelandet), för att kolla någon sak. Såg att hon var klar för att åka och såg det som ett lämpligt tillfälle eftersom han inte villa ringa när väl hemfärden påbörjats. Det kan vara någon liten småsak som absolut inte har med försvinnandet att göra. Typ;

'Skall jag värma upp dom fläskkotletter som blev över eller vill du ha något annat?' (OBS! Bara ett exempel)

Detta, att Lisa inte svarade, gjorde att han blev orolig tidigare än vad han annars skulle ha blivit. Och det är detta tidsfönster...från 18:23(då meddelandet skickades) till, låt oss säga 18:25-26? (när hon inte svarar)...som gör det han, dvs Skaraborg 2, skriver intressant. Då måste hon ha skickat sitt meddelande EFTER att ha pratat med den (eller dom) i Suven...om nu DEN detaljen stämmer...eftersom hon annars borde ha svarat. Detta är naturligtvis mina egna spekulationer men det är väl det som tråden går ut på?

Men om pappan hade blivit så orolig och misstänkte att något inte stod rätt till så borde han väl ha åkt på en gång till Blomberg . Om sms:et skickades kl 18,23 så skulle han ju ha varit där senast kl 19,20-19,30 om han av stark oro skulle kastat sig i bilen direkt . Nu finns det ju uppgifter om att larmet gick först kl 20,40 när han flyttade mopeden vilket ju är är över två timmar efter att hon skickade sms:et . Det tyder väl inte på att han misstänkte att dottern drabbats av något farligt direkt . Eller har jag fattat någon av tidsangivelserna fel möjligen ?
2015-10-09, 21:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen så visar denna uppgift på hur otroligt snabbt det hela går. Kan knappast ha varit fråga om minuter utan istället högst en minut. Om ens det?
Menar du alltså förloppet då Lisa blev attackerad?
Eller tiden från låsandet till sms:et?
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-09 kl. 21:09.
2015-10-09, 21:07
Medlem
Citat:
Tack för din uppskattning.

Om det fanns någon extra nyckel eller inte har jag inte hört något om. Enbart att LH inte hade en nyckel samt att det fanns ingen cafényckel hängande eller gömd i ladan.

Vet du om det dök upp någon ryckare på larmet pappan drog igång?

Har du sett vad det står på larmdekalerna på ytterdörrarna?

Kan byskvaller vara belagt med yppandeförbud,hmm?
2015-10-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tack & bock för infon!
Ang pappans snabba agerande: (respekterar givetvis att du inte kommer att negera/bekräfta detta) har tidigare varit inne på att L i sitt sms innan avfärd nämner något om att något på platsen inte står riktigt rätt till/att någon beter sig konstigt/lite obehagligt etc.
Och när L inte ankommer i tid och ej kan nås så tar sig pappan direkt till platsen.

Har hela tiden tyckt att det 'borde' finnas någon ytterligare faktor som fick pappan att agera så snart, något mer än bara en försenad ankomst.

Ändå så väntade pappan till cirka 20snåret innan han åkte.
Det va inte blåljus direkt i första läget.
2015-10-09, 21:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gällande det som framgått i tråden (2st uppgifter) tidigare är den svarta/mörka suven inte rätt placerad i den tidsangivelsen som Skaraborg2´s uppgift påstår, men utesluter inte att det kan röra sig om samma bil, men vid två + ett separata tillfällen.

Om det är en "oskyldig" bil som skulle visa sig vara densamme, så är det möjligtvis anmärkningsvärt om den noterats inom området både före och efter själva händelsen.

Jag tycker nog att det senare angivna tidpunkten (19:30) rör till det.
2015-10-09, 21:13
Medlem
Citat:
Tack för din uppskattning.

Om det fanns någon extra nyckel eller inte har jag inte hört något om. Enbart att LH inte hade en nyckel samt att det fanns ingen cafényckel häungande eller gömd i ladan.

Mitt första inlägg. Jag tror på din seriostet hittills Skaraborg. Du lurar väl oss inte?
2015-10-09, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Skulle du på en karta peka ut var den gula tillbyggnaden finns? Du skriver att det var personalutrymmen. Betyder det att det var bostäder för personalen eller att det var arbetsutrymme? På din beskrivning låter det som om utrymmena var låsta (eller åtminstone var riktiga lås på dörrarna). Det borde väl innebära att inte vem som helst kunde ha tillgång dit?
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/07/Martorp-G%C3%A5rd-gult-fikarum-kontor-Bod-4-BPA.jpg
Här ser du den gula mellanbyggnaden och mycket annat på Martorp gård
2015-10-09, 21:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
En eller flera bilar?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gällande det som framgått i tråden (2st uppgifter) tidigare är den svarta/mörka suven inte rätt placerad i den tidsangivelsen som Skaraborg2´s uppgift påstår, men utesluter inte att det kan röra sig om samma bil, men vid två + ett separata tillfällen.

Om det är en "oskyldig" bil som skulle visa sig vara densamme, så är det möjligtvis anmärkningsvärt om den noterats inom området både före och efter själva händelsen.

Kan detta med en eller flera bilar ha varit det som kallades för "aktiviteter" mellan 19.30-21.00 då jag var där i september?

Flera personer verkar i a f ha sett en bil (eller flera olika?) vid caféet? Lär väl knappast vara någon som parkerar en bil utanför denna byggnad en blåsig söndag kväll efter att caféet har stängt.

Helt klart tycker jag det verkar vara att en eller flera bilar var inblandade? På något sätt men hur är inte lätt att uttala sig om.
2015-10-09, 21:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Under samtalens gång, så framkom det också vad som måste ha varit orsaken till pappans snabba agerade. Eller åtminstone en av orsakerna. Den här händelsen har mig veterligen aldrig någonsin tagits upp av vare sig media eller här i tråden.

Den här uppgiften måste det till 100% vara ett yppandeförbud på. Även om jag inte personligen har yppandeförbud, så kommer denna inte att läggas ut i tråden. Den måste komma att finnas med i FUP:en.
Jag tolkar detta som att pappan uppfattade något vid fiket som gjorde att han definitivt ansåg att det hade begåtts ett brott. Alltså inte i hemmet innan han åkte.

Korrekt?
2015-10-09, 21:23
Medlem
hasselmuzs avatar
MegaTant har ju vid flera tillfällen påpekat att pappan ju inte nödvändigtvis var hemma när han fick SMS från Lisa.

Han kan ha varit närmare eller längre bort från hemmet/cafeet. Närmare verkar kanske egendomligt, då hade han väl larmat tidigare, men han kan ju också ha varit längre bort. Då kan han ju ha slängt sig i bilen men var så pass långt borta att det tog tid innan han kom fram.
2015-10-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tolkar detta som att pappan uppfattade något vid fiket som gjorde att han definitivt ansåg att det hade begåtts ett brott. Alltså inte i hemmet innan han åkte.

Korrekt?

Samt, det var väl inte ens han utan polisen som reagerade och antog att ett allvarligt brott begåtts.
2015-10-09, 21:24
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Mitt första inlägg. Jag tror på din seriostet hittills Skaraborg. Du lurar väl oss inte?

Har du någon annan uppgift?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in