2015-10-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vidare är hela tanken med speglandet är att man ska ställa sig frågan om något som ansiktet med öron, ögon, näsa mun tänder har blivit till av icke-tänkande, ovetande processer eller om nån vis ligger bakom. Du kan inte i förväg bestämma att det är gener det handlar om. Gener handlar om information och om vi går in på gener så blir det hela mycket mer komplicerade. Gener är ingenting om de inte fylls med information där varje beståndsdel vet vad den ska utvecklas till och bete sig. Håll dig till mitt experiment innan du börjar prata om gener.
Det finns redan naturliga förklaringar till varför vi och andra djur ser ut som vi gör. Att ställa sig framför en spegel kommer knappast leda till att man blir övertygad om att evolutionen inte har ägt rum och från det dra slutsatsen att det måste innebära att Allah ligger bakom.
Citat:
Nåt som ansiktet kommer inte till på nåt annat sätt än en allsmäktig skapares inbladning. Du kommer till insikt om du tar en titt på ditt ansikte i spegeln.
Jag tog mig en koll. Jag tycker fortfarande att beläggen för evolutionen väger tyngre än din vetenskapliga ignorans och dina logiska felslut.
Citera
2015-10-07, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja, det är helt otroligt hur religionerna lyckas bringa klarhet i så många av livets frågor.

... Särskild på "bevisförings"-området.
Citera
2015-10-07, 08:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Att ställa sig framför en spegel kommer knappast leda till att man blir övertygad om att evolutionen inte har ägt rum och från det dra slutsatsen att det måste innebära att Allah ligger bakom.

För en navelskådande, pådyvlande teist med efterrationaliserade "konklusioner" räcker det förmodentligen att "titta på sig själv i spegeln" för att hitta "bevis".

Det ultimativa cirkelargument.
Citera
2015-10-07, 09:36
Medlem
Citat:
Länkarna var dina bevis jag kan skicka dig motbevis till varenda länk. Är du intresserad av att erkänna din herre då?

Jösses, länkarna till vad? Om det är specifikt evolutionsteorin du tänker motbevisa så är det en hel forsknings och vetenskapskår du bör prata med, du kommer dessutom få ett nobelpris för dina upptäckter efter som ALLT vi vet idag oundvikligen påkar åt ett håll.

Men du har ju inget att komma med, absolut noll.
Citera
2015-10-07, 10:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Länkarna var dina bevis jag kan skicka dig motbevis till varenda länk. Är du intresserad av att erkänna din herre då?

Motbevis? Du menar inte länkar till sinnessvaga människors bloggar som missförstår och feltolkar allt evolution innebär och lägger upp försök till att motbevisa sina egna strawmanargument? För det är vad som oftast produceras av dig. Typ som nyss på förra sidan i tråden.

Nej, du kan inte motbevisa någonting på ex. talkorigins common descent-sida, för det finns inga motbevis. Dagen motbevis dyker upp, om det skulle göra det, kommer det inte vara från sådana som dig. Det kommer vara från seriösa forskare.
Citera
2015-10-07, 10:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Det sägs att Tesla fick inspiration från biblen till ALLT han forskade om.

https://youtu.be/IPV6B0o5v7Y

Även om det skulle vara sant, vad har det med någonting att göra? Newton fick också inspiration från sin kristna tro och var övertygad om att ockultism och alkemi var nyckeln till universum. Det betyder inte att en korrelation har ett orsakssamband. Dvs. det finns ingenting som indikerar att deras kunskap kom från övernaturliga källor.
Citera
2015-10-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det finns redan naturliga förklaringar till varför vi och andra djur ser ut som vi gör. Att ställa sig framför en spegel kommer knappast leda till att man blir övertygad om att evolutionen inte har ägt rum och från det dra slutsatsen att det måste innebära att Allah ligger bakom.

Jag tog mig en koll. Jag tycker fortfarande att beläggen för evolutionen väger tyngre än din vetenskapliga ignorans och dina logiska felslut.

Nej, det finns inga naturliga förklaringar. Jag gav er frågor som varken ni eller forskarna har svar på och ni säger att det är god of the gaps. Frågor som borde öppna era ögon och rädda er från flammornas hetta men ni vägrar. Sanningen uppdagas förr eller senare och ni kommer att bli ytterst besvikna.
Citera
2015-10-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jösses, länkarna till vad? Om det är specifikt evolutionsteorin du tänker motbevisa så är det en hel forsknings och vetenskapskår du bör prata med, du kommer dessutom få ett nobelpris för dina upptäckter efter som ALLT vi vet idag oundvikligen påkar åt ett håll.

Men du har ju inget att komma med, absolut noll.

Det är ingen som ha fått nobelpris vad evolution beträffar. Jag söker inte nobelpris, det är flyktigt och överkomligt! Nästa liv är evigt och bestående. Allt jag gör är för att Gud ska bli nöjd med mig inte för at synas av omvärlden. Evolution är inte ens bevisat för att den ska motbevisas.
Citera
2015-10-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Motbevis? Du menar inte länkar till sinnessvaga människors bloggar som missförstår och feltolkar allt evolution innebär och lägger upp försök till att motbevisa sina egna strawmanargument? För det är vad som oftast produceras av dig. Typ som nyss på förra sidan i tråden.

Nej, du kan inte motbevisa någonting på ex. talkorigins common descent-sida, för det finns inga motbevis. Dagen motbevis dyker upp, om det skulle göra det, kommer det inte vara från sådana som dig. Det kommer vara från seriösa forskare.

Du är sinnessvag och missförstått det hela. Evolution är bara lögner som inte förtjänar några vidare uppmärksamhet. Det behövs inte forskas i det. Förnuftet räcker för att inse att evolution är lögn.

Evolution innebär att en organism utvecklar förmågor och ändrar utseende över tid och att det är endast tid och miljö som påverkar det. Det innebär att det är en process som varken kan tänka eller vilja eller har nåt slutmål men ändå fungerar. Det är den största lögnen som ni lögnare ha svalt med hull och hår.

Jag ställer dig samma fråga som jag har ställt alla andra som misslyckats med att ge svar.

Varför är människan den enda arten av hundratusentals arter med ett förstånd som överträffar alla andra arter? Varför är det just människor som känner ansvar i större utsträckning än vad djurriket eller andra arter gör? Om evolution sker, hur stor är då sannolikheten att endast en enda art av hundratusentals utvecklar ett förstånd som är bättre än alla andras?

Vad är det för kraft som reglerar könens antal i världen? Varför födds det inte betydligt flickor än pojkar eller vice versa? Vad är det som reglerar att fördelningen är 50 -50? Hur kan ditt ruttna förstånd hävda att en icke tänkande process ligger bakom det.

Vad är det för kraft som har skapat alla frukter och grönsaker och smaksatt dom?

Bevisen är många men ni vägrar tro. Ni kommer att bli ytterst besvikna.
Citera
2015-10-07, 15:28
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Du är sinnessvag och missförstått det hela. Evolution är bara lögner som inte förtjänar några vidare uppmärksamhet. Det behövs inte forskas i det. Förnuftet räcker för att inse att evolution är lögn.

"The universe is under no obligation to make sense to us." I think it was Lawrence Krauss who said it, but I am not sure. There is massive evidence for evolution, from several scientific disciplines. Why would all these people from different countries, cultures and disciplines lie? It must be a massive conspiracy.

Citat:
Evolution innebär att en organism utvecklar förmågor och ändrar utseende över tid och att det är endast tid och miljö som påverkar det. Det innebär att det är en process som varken kan tänka eller vilja eller har nåt slutmål men ändå fungerar. Det är den största lögnen som ni lögnare ha svalt med hull och hår.

I think you might have misunderstood evolution a bit. The environment doesn't decide exactly how evolution takes place, it only decides which genes are good enough to survive and which are not. Those who are good enough will survive and multiply.

Citat:
Jag ställer dig samma fråga som jag har ställt alla andra som misslyckats med att ge svar.

Varför är människan den enda arten av hundratusentals arter med ett förstånd som överträffar alla andra arter?

How do you know we are? There are plenty of other species on this planet that have produced arts and tools and uses languages. Were not the only species of humans that have walked the planet, have you ever heard of the Neanderthal? We used to live in caves just like them.

The biggest reasons to our technological advancements is not our great minds, but because we are social animals that cooperate and we pass along what we learn to our children. Have you ever heard expression "standing on the shoulders of giants"? That's what were doing when we invent the next generation of mobile phones etc. or maybe more like standing on a giant tower of people who contributed a little bit

Citat:
Varför är det just människor som känner ansvar i större utsträckning än vad djurriket eller andra arter gör? Om evolution sker, hur stor är då sannolikheten att endast en enda art av hundratusentals utvecklar ett förstånd som är bättre än alla andras?

The probability for that is about one. I mean, someone has to be the best right? Your brain is a few percent of your total body mass, but consumes about 20% of all your energy. It is expensive to be smart, and not a necessity for survival.

Citat:
Vad är det för kraft som reglerar könens antal i världen? Varför födds det inte betydligt flickor än pojkar eller vice versa? Vad är det som reglerar att fördelningen är 50 -50? Hur kan ditt ruttna förstånd hävda att en icke tänkande process ligger bakom det.

It is not exactly 50-50, it's more like 105 boys for every 100 girls born. And there are natural explanations for this. Anyways it's approximately 1 to 1, which is the evolutionary stable number. Google the Fisher's principle if you want to learn more.

Citat:
Vad är det för kraft som har skapat alla frukter och grönsaker och smaksatt dom?

The taste from fruits and vegetables comes from chemicals in the fruits and vegetables that your taste buds interact with chemically. They weren't "designed" to fit your taste buds, it is an evolutionary advantage to be able to identify edible plants from poisonous plants, and that's why we have the sense of taste. If an animal cannot taste and therefore eat something toxic and dies, its genes will be taken out of the gene pool and not carried on to the next generations.

I hope that clarifies things.
Citera
2015-10-07, 15:50
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Nu vet jag inte om du kan svenska men säg till så skriver jag på engelska annars. Först och främst så är blindtarmen inte rudimentärt. Detta trodde man förr men så är det inte. Den har en funktion men inte livsnödvändigt. De innebär att även om den tas bort så hotar det inte livet men den har sin funktion.

Ah yes, the backing up of good bacteria. I'm not sure that makes up for all the death and pain inflammated appendixes have cost throughout history. Couldn't and all mighty all-knowing supersmart omnipotent Creator of the universe come up with something better?

Citat:
Vidare är hela tanken med speglandet är att man ska ställa sig frågan om något som ansiktet med öron, ögon, näsa mun tänder har blivit till av icke-tänkande, ovetande processer eller om nån vis ligger bakom. Du kan inte i förväg bestämma att det är gener det handlar om. Gener handlar om information och om vi går in på gener så blir det hela mycket mer komplicerade. Gener är ingenting om de inte fylls med information där varje beståndsdel vet vad den ska utvecklas till och bete sig. Håll dig till mitt experiment innan du börjar prata om gener.

Nobody decided a priori that it is about genes, it took extensive research for that.

You might have misspoke or I am misunderstanding you, but genes contain information.

But if your experiment is so good they should try to get it published, if it gets widely accepted you will probably win the Nobel Prize.

Citat:
Nåt som ansiktet kommer inte till på nåt annat sätt än en allsmäktig skapares inbladning. Du kommer till insikt om du tar en titt på ditt ansikte i spegeln.

My nose is crooked, I wear glasses, I'm losing my hair, wrinkles are appearing etc. etc. if this is the work of an Almighty Creator, I am not impressed.
Citera
2015-10-07, 16:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det behövs inte förskas i det, förnuftet räcker. Det låter precis som någonting en sinnessvag människa hade sagt om något han inte tycker om. Visst är det jobbigt att lära sig om saker. Det är lättare att föreställa sig ha rätt än att faktiskt lära sig om saker och på den vägen få rätt. Jag bryr mig inte om dina undanflykter.

Citat:
Du har helt rätt i att det inte är en tänkande process men som ändå fungerar. Ungefär som alla andra naturliga processer vi känner till. Du kanske är övertygad om att Gud sitter och tänker fram alla regndroppar och styr vattnet ut till havet och sedan magiskt förångar vattnet igen, men det är faktiskt ett självkontrollerande och självgående system.
Precis som evolutionen. Du har gentisk information som muterar, alltså förändras, du har tid och generationer. Det kommer innebära, helt automatiskt, att varje generation ser lite annorlunda ut.
Sedan har vi selektionstryck vilket innebär att individer som blir mindre lämpade kommer att ha sämre förutsättningar för att överleva och föröka sig. Det är som ett filter som sorterar bort dåliga resultat. Svårare än så är det inte.

Citat:
Roger Rabbit har redan gett dig ypperliga svar och jag är säker på att det inte är första gången du fått svar på tal, du vägrar bara ta till dig motsägande information för att du föredrar din behagliga lilla bubbla du existerar i.

Citat:
Varför är människan den enda arten av hundratusentals arter med ett förstånd som överträffar alla andra arter?
Vad är förstånd? Hur mäter man det? Är det synonymt med förmågan att kommunicera och förmedla sin kunskap? Jag tror du inte tänkt igenom detta tillräckligt. Oavsett så har det funnits människoliknande arter som också hade liknande hjärnor som oss. Vi har bara dödat och eller absorberat dessa i vår genpool då vi faktiskt var så nära besläktade att det gick att para sig.

Citat:
Varför är det just människor som känner ansvar i större utsträckning än vad djurriket eller andra arter gör?
Var har du fått det ifrån? Det finns gott om arter som känner ansvar.
Citat:
Om evolution sker, hur stor är då sannolikheten att endast en enda art av hundratusentals utvecklar ett förstånd som är bättre än alla andras?
Har du några andra exempel på biologiskt utvecklade slutna system att jämföra med? Hur vet man annars sannolikheten? Igen, inte så genomtänkt. Självklart kommer det alltid finnas en art som är bäst på någonting, om det finns flera arter. Det säger sig självt.

Citat:
Så du menar att det är Gud som styr antalet flickor och pojkar för att du inte förstår processen? Vilken makalös slutsats. Kanske du tror att det är han som kastar blixtar på onda andar när det åskar också?

Citat:
Det vi äter? Människan själv. Vi har konst- och korsbefruktat våra grödor så länge att de är oigenkänneliga från vad som ursprungligen fanns. Innan det, naturen och evolutionen. Ja, även växter utvecklas genom evolution.

Citat:
Säg inte att du menar att något av det du skrivit här är bevis. Då kanske du bör ta reda på vad bevis är först. Det du producerat här är på sin höjd tvivel, uttryckta baserade på din egen okunskap om hur saker faktiskt fungerar. Hur gick det i skolan för dig? Känns det som att du deltog under biologilektionerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in