2015-10-07, 09:01
Bannlyst
Polisen i Tierp har tagit emot anmälningar om hot och våld mot flyktingar tillfälligt bosatta i Tärnsjö. Enligt anmälan ska ortsbor bland annat ha kastat sten på flyktingbarn.

Men det också finns motanmälningar där ortsbor hävdat att flyktingar kastat sten på dem och uttalat hot.

http://www.unt.se/uppland/heby/har-kastas-sten-mot-flyktingbarn-3914055.aspx
Senast redigerad av 53280 2015-10-07 kl. 09:05.
Citera
2015-10-07, 09:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Från UNT:s faktaruta

Citat:
Sedan år 2007 saknar Heby kommun lokal polisbemanning.

Citat:
Tierpspolisen har särskilda kommunpoliser som ibland reser till västra Uppland och talar med medborgarna.

Sverige has ceased to be. Joined the bleeding choir invisible. It is an ex-country.
Citera
2015-10-07, 09:14
Medlem
YP4XQs avatar
Läste helt fel. TS har skrivit annat än vad artikeln beskriver..

Kastar flyktingbarnen sten eller kastar andra barn sten på flyktingbarnen?

Citat:
– Det är svårt att se vad vi kan göra mer. Främlingsfientlighet och rasism angår i första hand rättssamhället.

Vet inte riktigt vad främlingsfientlighet och rasism har med det här att göra. Det här med massinvandringen till Sverige lämnade den fasen där detta var huvudbry för länge sedan.

Jag tycker det är bra som fan att människor reagerar och faktiskt gör något åt det.
Citera
2015-10-07, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Vet inte riktigt vad främlingsfientlighet och rasism har med det här att göra. Det här med massinvandringen till Sverige lämnade den fasen där detta var huvudbry för länge sedan.

Jag tycker det är bra som fan att människor reagerar och faktiskt gör något åt det.

Om du läser det fetmarkerade i mitt inlägg. Man får alltid räkna med en postmarxitiska vinkel på såna här artiklar, där journalister gärna skuldbelägger lokalbefolkningen istället för att säga sanningen.
Citera
2015-10-07, 10:07
Medlem
Hade detta varit i Syd/Östeuropa hade byborna inte kastat stenar tillbaka, utan hämtat sina gevär och skjutit dessa "flyktingar" på plats. Ser inte hur man kan kalla detta främlingsfientlighet eller rasism, nu är jag inte så insatt i hur stort Tierp är eller var hålan ligger, men det är ju inte konstigt om man aldrig tidigare sett en levande lakritsgubbe på stan och nu har ens byhåla på 300 invånare som man växte upp i invaderats av 500-600 "flyktingar" som bor i det lokala flyktingboendet. Klart som fan det väcker ilska och oro..det går liksom inte att skrika rasist längre, det är en sinnessjuk politik Sverige för menad för att skapa hat mellan grupper. Och de svennar som säger annat att det är humant eller vad de nu säger saknar all form av ryggrad och bollar, svenskar bytas ut i humanismens namn...tycker till och med jag är sorgligt.
Citera
2015-10-07, 10:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Här kastas sten mot flyktingbarn

Polisen i Tierp har tagit emot anmälningar om hot och våld mot flyktingar tillfälligt bosatta i Tärnsjö. Enligt anmälan ska ortsbor bland annat ha kastat sten på flyktingbarn.
Citera
2015-10-07, 10:19
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tyvärr oftast halva sanningen i svensk media..litar inte mycket på det som skrivs i mainstream-media nu för tiden..de skriver "flyktingbarn"..vilken ålder menar dem då?
Citera
2015-10-07, 10:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Tyvärr oftast halva sanningen i svensk media..litar inte mycket på det som skrivs i mainstream-media nu för tiden..de skriver "flyktingbarn"..vilken ålder menar dem då?
Troligen har stenen kastats mot flyktingarna - och det finns barn med bland dem som utsatts. Det som är mest upprörande och har högst nyhetsvärde när barn är inblandade är just att barn utsatts för fara etc .. Därför lyfter man barn i rubriken även om vuxna var på plats och också riskerade att träffas.
Citera
2015-10-07, 10:26
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Troligen har stenen kastats mot flyktingarna - och det finns barn med bland dem som utsatts. Det som är mest upprörande och har högst nyhetsvärde när barn är inblandade är just att barn utsatts för fara etc .. Därför lyfter man barn i rubriken även om vuxna var på plats och också riskerade att träffas.
Kan vara så..men vad jag menar är att jag själv har sett sk flyktingbarn som varit runt 20 år gamla..det är inte barn för mig..
Citera
2015-10-07, 10:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Andra barn kastar sten på flyktingbarn = rasism?
Flyktingbarn kastar sten på svenska barn = ?

Samma handling oavsett vem som begår den borde väl rimligtvis falla under samma benämning? Trött jag blir på att allt.. ta mig fan allt, är rasism i Sverige.
Citera
2015-10-07, 10:29
Medlem
Hemskt att flyktingbarn ska behöva bli utsatta för stenkastning. Hoppas detta var en engångsföreteelse. .
Citera
2015-10-07, 10:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
UNT:s reporter har alltså på flera mils avstånd skrivit om en händelse där han talar med poliser som också de befinner sig på flera mils avstånd. Och sedan kört på det vanliga uttjatade främlingsfientlighetsspåret.

Kastar människor i valfri by i Sverige sten oprovocerat? Måste vara extremt ovanligt, men blir förstås mest närliggande för den som inte är där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in