2015-10-06, 18:18
Medlem
No.90-Kleists avatar
Det värsta är att det är svårt att avgöra om folk är seriösa eller inte. Du har fått i dig en tredubbel rekommenderad dagsdos. Knappast livshotande, men fortsätt inte på samma spår. Kyckling är inget rovdjur så dess lever innehåller inte jättemängder A-vitamin.
Citera
2015-10-06, 18:24
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är nog lugnt men gör det inte till en vana dock

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144630
Citera
2015-10-06, 18:42
Medlem
Nelfie73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Störtlöjligt, har pillat i mig 300g grislever på ett dygn. Ingen fara. Självklart ska man inte äta isbjörnslever men sluta noja nu. 150g kycklinglever är ingen fara!

Låter som att du har klarat dig bra, men hur många dagar är det bäst att gå utan vitamin A alls.
Tänkte inte äta någon % vitamin A som det behövs varje dag, i en vecka, är dt någon läkare eller kunnig kostexpert som vet ifall det mängdernajag har fått i mig kommer räcka i en vecka?

Tänkte levapå potatis och torsk resten av veckan
Citera
2015-10-06, 18:56
Medlem
Trollar ni eller? Det kan väl knappast vara farligt att äta för mycket vitaminer.
Citera
2015-10-06, 18:58
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelfie73
Låter som att du har klarat dig bra, men hur många dagar är det bäst att gå utan vitamin A alls.
Tänkte inte äta någon % vitamin A som det behövs varje dag, i en vecka, är dt någon läkare eller kunnig kostexpert som vet ifall det mängdernajag har fått i mig kommer räcka i en vecka?

Tänkte levapå potatis och torsk resten av veckan

Nu får du ge dig. Att du åt 150 g kycklinglever en gång gör absolut ingenting. Det är också skillnad på akut och kronisk hypervitaminos A. Den akuta är mindre farlig och det enda du behöver göra för att bli av med den är att inte äta mer A-vitamin, vilket du inte har gjort och du har inte heller haft ett enda symptom på förgiftning.

Du kan äta exakt vad du vill resten av veckan ut, förutom isbjörnslever.

Kolla denna länken: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a/

Speciellt en bit in:

Överdosering av vitamin A kan ske akut genom en enstaka mycket hög dos eller genom att under lång tid inta ett mindre överskott. Akut förgiftning har uppstått efter intag av 200 - 300 milligram retinol (200 000 - 300 000 RE) hos vuxna och efter intag av 9 - 100 milligram retinol (9000 - 100 000 RE) hos barn. Vid dagligt överskottsintag under lång tid, under månader eller år, har symtom på hypervitaminos A märkts efter intag av 10 milligram retinol (10 000 RE) eller mer per dag för vuxna och efter intag av 4 milligram (4 000 RE) eller mer per dag för barn. Eftersom symtomen på kronisk hypervitaminos A kan vara ospecifika, som till exempel huvudvärk, trötthet och retlighet, innebär detta svårigheter att veta vid vilken dosnivå och hur länge intaget av vitamin A behöver pågå för att symtom på hypervitaminos ska uppstå. Det finns rekommendationer att det dagliga intaget av vitamin A under längre tid inte ska överstiga 7,5 milligram vit A (7 500 RE) per dag för vuxna.

Så med andra ord behöver du äta två-ish kilo kycklinglever ungefär för att få akut toxicitet, då har vi struckit den akuta biten. För att få kronisk hypervitaminos A ska du typ äta 150 gram kycklinglever per dag i flera månader då du enligt dig fick i dig runt 10-14k IU vitamin A av just den mängden. Då kan vi strycka även den kroniska delen.

Ta det lugnt! Och ät vad du vill dom kommande dagarna, ät bara inte kycklinglever några månader i sträck.
Citera
2015-10-06, 19:06
Medlem
Nelfie73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe
Nu får du ge dig. Att du åt 150 g kycklinglever en gång gör absolut ingenting. Det är också skillnad på akut och kronisk hypervitaminos A. Den akuta är mindre farlig och det enda du behöver göra för att bli av med den är att inte äta mer A-vitamin, vilket du inte har gjort och du har inte heller haft ett enda symptom på förgiftning.

Du kan äta exakt vad du vill resten av veckan ut, förutom isbjörnslever.

Kolla denna länken: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a/

Speciellt en bit in:

Överdosering av vitamin A kan ske akut genom en enstaka mycket hög dos eller genom att under lång tid inta ett mindre överskott. Akut förgiftning har uppstått efter intag av 200 - 300 milligram retinol (200 000 - 300 000 RE) hos vuxna och efter intag av 9 - 100 milligram retinol (9000 - 100 000 RE) hos barn. Vid dagligt överskottsintag under lång tid, under månader eller år, har symtom på hypervitaminos A märkts efter intag av 10 milligram retinol (10 000 RE) eller mer per dag för vuxna och efter intag av 4 milligram (4 000 RE) eller mer per dag för barn. Eftersom symtomen på kronisk hypervitaminos A kan vara ospecifika, som till exempel huvudvärk, trötthet och retlighet, innebär detta svårigheter att veta vid vilken dosnivå och hur länge intaget av vitamin A behöver pågå för att symtom på hypervitaminos ska uppstå. Det finns rekommendationer att det dagliga intaget av vitamin A under längre tid inte ska överstiga 7,5 milligram vit A (7 500 RE) per dag för vuxna.

Så med andra ord behöver du äta två-ish kilo kycklinglever ungefär för att få akut toxicitet, då har vi struckit den akuta biten. För att få kronisk hypervitaminos A ska du typ äta 150 gram kycklinglever per dag i flera månader då du enligt dig fick i dig runt 10-14k IU vitamin A av just den mängden. Då kan vi strycka även den kroniska delen.

Ta det lugnt! Och ät vad du vill dom kommande dagarna, ät bara inte kycklinglever några månader i sträck.

<33333
Tack du är fan en hjälte, tänk att man kan lura in sig till en dödsväntan av att läsa på internet om paleoätare, veganer och annat folk som säger att man ska undvika lever.

Har du en patreon, lär 100 kr komma in senast ikväll, för nu kan jag sova gott och äta kokt ägg på morgonen utan att veta att jag hamnar i koma!
Citera
2015-10-06, 19:14
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Trollar ni eller? Det kan väl knappast vara farligt att äta för mycket vitaminer.
Det var några som strandsattes nära Nordpolen för drygt hundra år sedan som lyckades döda en isbjörn. När de åt av dess lever insjuknade de och avled av A-vitaminöverdos.
Citera
2015-10-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nelfie73
åt för 24 timmar sedan runt 150 gramkycklinglever, gick in på nätet och kollade att jag kan ha fått för höga halter vitamin A, vilket är farligt.
Nu är min fråga hur många dagar tar det innan jag kan börja äta mat som har någorlunda hög vitamin A, tex ägg, smör osv.

Just nu har jag inte fått i mig en enda droppe vitamin A, och tänkte fortsätta så i en vecka.
Hur länge tar det innan levern har kört slut på vitamin A'et?

En oroad aldrig mera inälvsätare.

Tror du ska vänta minst tre dagar innan du äter något med vitamin-A igen. Sen kan du nog börja. Tror inte du behöver vänta en vecka. Du är i en farlig situation men om din lever är fungerande så klarar den nog det extrema du utsatt den för. Hoppas du tar dig igenom och över lever!
Citera
2015-10-06, 21:43
Medlem
Jag jobbar på sjukhus som sjukskötare. Ibland får vi in patienter som på något sätt fått i....
Lögn.
Jag ska inte trolla dig. självklart händer inget. du kan nog äta lever dagarna i ända, däremot om du stoppar i dig en halv burk med a-vitamintillskott så är nog inte det, det bästa du kan göra.
kroppen är ingen robot!
Citera
2015-10-07, 00:44
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
jo vitaminer som är fettlösliga kan man det, till skillnad mot vattenlösliga likt Vitamin C
Citera
2015-10-07, 00:57
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag jobbar på sjukhus som sjukskötare. Ibland får vi in patienter som på något sätt fått i....
Lögn.
Jag ska inte trolla dig. självklart händer inget. du kan nog äta lever dagarna i ända, däremot om du stoppar i dig en halv burk med a-vitamintillskott så är nog inte det, det bästa du kan göra.
kroppen är ingen robot!

Lite isbjörnslever är iaf inte att rekommendera.
Citera
2015-10-07, 04:51
Medlem
Darsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Lögn.
kroppen är ingen robot!

Läs vad livsmedelsverket säger om vitamin A. INTE bra att äta för mkt,vilket man lätt kommer upp i om man äter som muskelbyggarna på kolozzeum.

Vad är dl50 för vitamin A då? Halvkilo isbjörnslever?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in