2015-05-23, 17:21
Avslutad
Det är bra att du delar med dig!

Har stått på 300 mg Venlafaxin i runda slängar 12-13 år, men har på senare år upplevt att det gjort varken till eller från vad gäller mina svackor.

Allt jag har läst om att trappa ut Venlafaxin indikerade att det blir en så långdragen process, och att utsättningssymtomen ändå är påtagliga när man väl klipper. Så jag bestämde mig för att köra Cold Turkey. Pga arbetslöshet så kunde jag ta mig den friheten.

Över 50 dagar sen nu och känner mig fortfarande onaturligt överkänslig och känslomässigt instabil bortom vad jag kan minnas att jag var innan jag började medicinera. Det jobbiga i detta är att jag alltid varit känslig och haft starka känslostormar så jag är osäker vad som är jag och vad som är "utsättningssymtom".*

Första 2-3 veckorna hade det varit uteslutet att kunna sköta ett jobb, även ett självständigt sådant. Nu är det väl gränsfall, ett lugnt och inte allt för påfrestande jobb klarar jag, men sociala konsekvenserna av ett ilskeutbrott som man inte kan kontrollera kan ju vara ödesdigra, och det skrämmer.

Edit:
* Ang utsättningsymtom:
Man säger att skillnaden mellan abstinens och utsättningssymtom är att man inte känner något sug, och det kan jag i viss mån köpa, för det gör man ju i princip inte, iaf inte i närheten av det sug jag känt då jag brutit ett tungt narkotikamissbruk. Men detta är fruktansvärt påfrestande på ett annat sätt, och så med mer än 50 dagar i ryggen så trodde jag faktiskt att jag skulle känna mig bättre, och vetefan om jag inte känner ett visst sug att återgå till medicinering också.
Senast redigerad av farfar 2015-05-23 kl. 17:28.
Citera
2015-05-23, 21:36
Medlem
Men herregud vad är det för läkare som finns idag? Du ska absolut inte gå från 225 till 37,5 (vilket jag antar att du har)! Svaret är att läkare inte har koll på den delen av mediciner, för hade de haft det hade de aldrig rekommenderat dig att sluta så. Min läkare sa att jag skulle trappa ner från 150 mg på en månad, eller mer. Det är farligt att sluta tvärt, jag hamnade i psykostillstånd nästan när jag gjorde det desrealisation. Sk overklighetskänslor. Kändes som att jag gick i en svävande dimma, i flera veckor även om jag började äta medicinen igen pga det. Så när jag ska trappa ner igen ska jag hämta ut en sort som heter bluefish eller ranbaxy och är venlafaxin i depotkapslar. Dessa kapslar kan man öppna och de innehåller 6 minitabletter. (Vissa innehåller säkert hundra minikulor men dessa är det bara 6 minitabletter i) och ska ta bort en tablett i veckan inuti dessa kapslar. Så det får ta tid, men jag blev fan livrädd sist. Trodde att jag aldrig skulle bli normal. Läste dessutom på flashback folk hade fastnat i det tillståndet i år! Haha fyfan. Men nej usch jävla venlafaxin alltså
Citera
2015-08-21, 23:41
Medlem
polskzclager245s avatar
Jag har gått på Venlafaxin i kanske 2 år. Låg på psyk för ett år sedan och bestämde mig för att byta medicin då Venlafaxinet inte funkade. Det gick en vecka, jag hade konstant frossa, blev dyngsur i sängen varje natt, fick hemska stötar, hade feber och jag förstod inte vad det var för fel. Jag frågade läkaren om detta kan ha nåt med att jag slutade med medicinen att göra, han sa "nejnej!" Jag googlade och kom in på Flashback och hittade hundratals inlägg om personer som varit med om exakt samma. Jag berättade det för min läkare i tårar medans han sa "det är ett antideprisivt läkemedel, man får inga såna effekter av det". Jag var extremt emotionell också pga att jag hade slutat. Jag stod ut en vecka sen började jag igen. Jag stod på 75 mg, så kom inte o säg att man inte får någon abstinens.

Nu har jag googlat på biverkningar och insett att många av de stämmer på mig och med tanke på att Venlafaxinet inte hjälper mig ett dugg mot deppressionen så vill jag sluta på den igen men är extremt rädd. Dessutom börjar jag skolan på måndag och jag vill inte fucka upp samma årskurs för tredje året i rad. Nån som har nån idé om när jag borde sluta på denna skitmedicin? Och kan man börja på ett annat antidepp samtidigt så att jag slipper vara deprimerad när jag slutar på Venlafaxinet? Jag går till Capio och där jag bor får man träffa läkare var tredje månad om man har tur.
Citera
2015-08-22, 09:16
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Jag har gått på Venlafaxin i kanske 2 år. Låg på psyk för ett år sedan [...] Jag frågade läkaren om detta kan ha nåt med att jag slutade med medicinen att göra, han sa "nejnej!" Jag googlade och kom in på Flashback och hittade hundratals inlägg om personer som varit med om exakt samma. Jag berättade det för min läkare i tårar medans han sa "det är ett antideprisivt läkemedel, man får inga såna effekter av det".[...]

Nå men FAN! Det var duktigt inkompetent av den läkaren. Jag låg på sjukhus 1998 och då var ALLA i personalen medvetna om att SSRIn och venlafaxin var besvärliga att sätta in och ut och behövde trappas upp och ned noggrannt. (I motsats till 1994 när jag först provade "moderna" mediciner.)

Citat:
Nu har jag googlat på biverkningar och insett att många av de stämmer på mig och med tanke på att Venlafaxinet inte hjälper mig ett dugg mot deppressionen så vill jag sluta på den igen men är extremt rädd. Dessutom börjar jag skolan på måndag och jag vill inte fucka upp samma årskurs för tredje året i rad. Nån som har nån idé om när jag borde sluta på denna skitmedicin? Och kan man börja på ett annat antidepp samtidigt så att jag slipper vara deprimerad när jag slutar på Venlafaxinet? Jag går till Capio och där jag bor får man träffa läkare var tredje månad om man har tur.

Jag tror att jag i denna tråden har skrivit mitt recept för hur man fasar ut venlafaxin utan större symptom. Jag har gjort det själv ett par gånger när jag viljat pröva annat, och det är litet omständligt (flera mikro doser per dag m.m.), men det går.

(För mig är venlafaxin såpass effektivt att jag bestämt mig för att hålla åtminstone en liten dos, också under perioder när medicinen egentligen inte behövs. )
Citera
2015-08-22, 09:22
Medlem
Citat:
Jag har gått på Venlafaxin i kanske 2 år. Låg på psyk för ett år sedan och bestämde mig för att byta medicin då Venlafaxinet inte funkade. Det gick en vecka, jag hade konstant frossa, blev dyngsur i sängen varje natt, fick hemska stötar, hade feber och jag förstod inte vad det var för fel. Jag frågade läkaren om detta kan ha nåt med att jag slutade med medicinen att göra, han sa "nejnej!" Jag googlade och kom in på Flashback och hittade hundratals inlägg om personer som varit med om exakt samma. Jag berättade det för min läkare i tårar medans han sa "det är ett antideprisivt läkemedel, man får inga såna effekter av det". Jag var extremt emotionell också pga att jag hade slutat. Jag stod ut en vecka sen började jag igen. Jag stod på 75 mg, så kom inte o säg att man inte får någon abstinens.

Trist att höra. Jag har prövat över 10 olika SSRIer och SNRIer, nästa steg blir väl ström i hjärnan, vad det nu kallas för. Min läkare är väldigt duktig och vet hur man ska göra när man trappar ned på dylika mediciner. Däremot gick det bra att byta medicin på direkten utan att trappa ned, jag kände inga bieffekter av det och sitter nu på Cymbalta som har funkat bäst för mig.
Citera
2015-08-22, 12:43
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Trist att höra. Jag har prövat över 10 olika SSRIer och SNRIer, nästa steg blir väl ström i hjärnan, vad det nu kallas för. Min läkare är väldigt duktig och vet hur man ska göra när man trappar ned på dylika mediciner. Däremot gick det bra att byta medicin på direkten utan att trappa ned, jag kände inga bieffekter av det och sitter nu på Cymbalta som har funkat bäst för mig.

Litet avtrådes men jag vill bara inflika att det kan löna sig att "botanisera" i äldre AD-mediciner innan man tar till ECT. De är visserligen litet ruskiga visavi biverkningar (&förgiftningspotential - man kan ta livet av sig medelst överdos med en del av dem), och inget roligt att stå på i längden, MEN kan vara direkt livräddande i en akut situation. I många år höll jag Mårran på avstånd genom att ta till en gammaldags äcklig medicin i några dagar - några veckor när det blev för illa. För att sedan som underhållsmedicinering använda modernare snällare sorter (förutom ett par SSRIn som inte är gruppen för mig, var det Venlafaxin eller Moclobemid jag sedan återvände till när jag mådde bättre).

Också mediciner ur andra grupper än antidepressanter kan fungera: antipsykotika (Seroquel är väl populärast idag - gav mig en ordentlig uppåt-kick, men sedan blev jag överkänslig för biverkningarna), stämningsstabiliserande (litium, lamotrigin) eller stimulanter (typ ritalin eller elvanse). Det är otroligt individuellt vad som fungerar.
Citera
2015-09-30, 21:24
Medlem
Hjälp pls!!

Har ätit venlafaxin i 1.5 år, legat på 300mg som mest, trappade ner till 150 sedan 75 och slutade tvärt efter 75mg enligt läkaren!!! Fan gått 10 dagar nu och jag mår fortfarande skit behöver väl inte ens skriva all biverkningar då det är allt som alla andra också har, Hur jävla lång tid innan jag blir normal igen.. Fan magen e helt jävla pajj asså och spykänsla hela tiden
Citera
2015-09-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Hjälp pls!!

Har ätit venlafaxin i 1.5 år, legat på 300mg som mest, trappade ner till 150 sedan 75 och slutade tvärt efter 75mg enligt läkaren!!! Fan gått 10 dagar nu och jag mår fortfarande skit behöver väl inte ens skriva all biverkningar då det är allt som alla andra också har, Hur jävla lång tid innan jag blir normal igen.. Fan magen e helt jävla pajj asså och spykänsla hela tiden

Det kan ta någon / några månad innan du känner dig på förbättringsvägen. Det kommer bli mindre och mindre hela tiden. Ang illamåendet, har du möjligen postafen / theralen eller ingefära? Postafen kan du köpa på apotek och funkar bra mot illamående, theralen får man utskrivet utan vidare problem och är väldigt bra mot illamående (bättre än postafen) och ingefära funkar även det bra mot illamående. Jag brukar kombinera alla dessa tre och då försvinner det direkt nästan.

Antar att du upplever brain zaps också, dessa är helt ofarliga och kommer också försvinna efter ett tag men jävligt jobbiga och sitter i nästan längst. Jag upptäckte att Tramadol lindrade det värsta av brain-zapsen, t.o.m tog bort dem om jag tog högre doser när jag trappade ned min SSRI.

Har du Tramadol eller möjlighet i att få tag på det? Använd dessa i sådana fall i drygt 2-3 veckor - en månad när det är som värst (ta inte alltför höra doser och så kort tid som möjligt för att inte bli beroende). Jag märkte att Tramadol botade nästan all bieffekter jag hade när man trappar ned på SSRIer då även Tramadol (opioid) även den fungerar nästan som en SSRI. Annars kan jag rekommendera 5-htp vilket du kan få tag på i vanlig hälsokostaffärer / Ebay. Finns en tråd i Övriga Droger om detta ämne. Den höjer serotoninen i hjärnan, ungefär som SSRI gör men utan massa biverkningar när man slutar. Detta är ett underbart läkemedel s.a.s. Varför det hjälper är just för att du har obalans i hjärnan - / liten mängd serotonin och därför upplever dessa symtom. Med 5-htp kommer du bli frisk snabbare.

(FB) 5-HTP rekomenderas. ( Stora tråden om 5-HTP /Mod)

Stå ut och lycka till!
Senast redigerad av Dicevy 2015-09-30 kl. 22:18.
Citera
2015-09-30, 22:31
Medlem
Shit asså månader jag har en halv karta tramadol kvar från en tandoperation men jag brukade typ däcka när jag tog det.. tack för hjälp iaf
Citera
2015-10-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det är bra att du delar med dig!

Har stått på 300 mg Venlafaxin i runda slängar 12-13 år, men har på senare år upplevt att det gjort varken till eller från vad gäller mina svackor.

Allt jag har läst om att trappa ut Venlafaxin indikerade att det blir en så långdragen process, och att utsättningssymtomen ändå är påtagliga när man väl klipper. Så jag bestämde mig för att köra Cold Turkey. Pga arbetslöshet så kunde jag ta mig den friheten.

Över 50 dagar sen nu och känner mig fortfarande onaturligt överkänslig och känslomässigt instabil bortom vad jag kan minnas att jag var innan jag började medicinera. Det jobbiga i detta är att jag alltid varit känslig och haft starka känslostormar så jag är osäker vad som är jag och vad som är "utsättningssymtom".*

Första 2-3 veckorna hade det varit uteslutet att kunna sköta ett jobb, även ett självständigt sådant. Nu är det väl gränsfall, ett lugnt och inte allt för påfrestande jobb klarar jag, men sociala konsekvenserna av ett ilskeutbrott som man inte kan kontrollera kan ju vara ödesdigra, och det skrämmer.

Edit:
* Ang utsättningsymtom:
Man säger att skillnaden mellan abstinens och utsättningssymtom är att man inte känner något sug, och det kan jag i viss mån köpa, för det gör man ju i princip inte, iaf inte i närheten av det sug jag känt då jag brutit ett tungt narkotikamissbruk. Men detta är fruktansvärt påfrestande på ett annat sätt, och så med mer än 50 dagar i ryggen så trodde jag faktiskt att jag skulle känna mig bättre, och vetefan om jag inte känner ett visst sug att återgå till medicinering också.

Slutade du tvärt när du stod på 300mg? Wow! Det måste varit tufft
Citera
2015-10-02, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
Slutade du tvärt när du stod på 300mg? Wow! Det måste varit tufft

Ja, det var det, men ville inte dra ut på det. Orkade inte försöka få en läkartid heller så att jag kunde få mindre kapslar så att jag kunde fasa ut det.

Det höll 5 månader, nu är jag tillbaka på 150 mg.

Blev egentligen inte deprimerad (som i orkeslös och initiativlös), men däremot hade jag panikångest och hopplöshetstankar varje morgon i 1.5 månad, så till slut gav jag upp.

Fick respons på återinsättningen väldigt snabbt, och nu ett par veckor senare så mår jag hyfsat.
Citera
2015-10-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Ja, det var det, men ville inte dra ut på det. Orkade inte försöka få en läkartid heller så att jag kunde få mindre kapslar så att jag kunde fasa ut det.

Det höll 5 månader, nu är jag tillbaka på 150 mg.

Blev egentligen inte deprimerad (som i orkeslös och initiativlös), men däremot hade jag panikångest och hopplöshetstankar varje morgon i 1.5 månad, så till slut gav jag upp.

Fick respons på återinsättningen väldigt snabbt, och nu ett par veckor senare så mår jag hyfsat.

Hur länge tar det innan alla fysiska problem försvinner? Jag trappade ner från 300mg till 150 och sedan 75 och där slutade tvärt. Är inne på 22 dagar sen jag slutade och har brain zaps, magen e åt helvette, yr, konstigt trött osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in