2015-10-06, 16:03
Medlem
Nelfie73s avatar
åt för 24 timmar sedan runt 150 gramkycklinglever, gick in på nätet och kollade att jag kan ha fått för höga halter vitamin A, vilket är farligt.
Nu är min fråga hur många dagar tar det innan jag kan börja äta mat som har någorlunda hög vitamin A, tex ägg, smör osv.

Just nu har jag inte fått i mig en enda droppe vitamin A, och tänkte fortsätta så i en vecka.
Hur länge tar det innan levern har kört slut på vitamin A'et?

En oroad aldrig mera inälvsätare.
Senast redigerad av Nelfie73 2015-10-06 kl. 16:07.
Citera
2015-10-06, 16:14
Medlem
Nelfie73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phixarn...
Oj joj joj, håll upp nåt år med allt som innehåller a-vitamin. Och sen återinför du det väldigt långsamt till Nin normala kos under ett par år. Bara att göra, för annars kommer det sluta illa....

Jag har ätit enligt näringsinehållet runt 10.000, 14.000 UI vitamin A, vilket är nästan 3 gånger så mycket som man egentligen ska äta om dagen.

Har du inget bättre att komma med än ironi,mannen.
Citera
2015-10-06, 16:37
Medlem
Skulle åka till sjukhuset omedelbart, livsfarligt med för mycket a vitamin
Citera
2015-10-06, 16:44
Medlem
tarjaas avatar
A vitamin överdos brukar leda till allvarlig njur och leversvikt inom ett par timmar ifall man inte får vård omgående. Du kommer inte märka av några symtom förens efter en vecka när dina organ sakta börjar lägga av.

Ett tidigt symtom på detta är att man känner sig uppskrämd, hjärtklappning med hyperventilation osv, det är ett tecken på att din kropp börjar gå in i chock.
Citera
2015-10-06, 16:47
Medlem
TimAlans avatar
Någon bör verkligen starta en A-Vitamin faQ, så mindre liv går till spillo
Citera
2015-10-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nelfie73
åt för 24 timmar sedan runt 150 gramkycklinglever, gick in på nätet och kollade att jag kan ha fått för höga halter vitamin A, vilket är farligt.
Nu är min fråga hur många dagar tar det innan jag kan börja äta mat som har någorlunda hög vitamin A, tex ägg, smör osv.

Just nu har jag inte fått i mig en enda droppe vitamin A, och tänkte fortsätta så i en vecka.
Hur länge tar det innan levern har kört slut på vitamin A'et?

En oroad aldrig mera inälvsätare.
Du har nog grovt missuppfattat kostrekommendationerna. Ja, man kan få i sig för mycket A-vitamin om man äter kosttillskott med vitamin A under längre tid, då överbelastas din lever.
Det går alltså INTE att få i sig för mycket via kosten.
Citera
2015-10-06, 17:06
Medlem
Nelfie73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Du har nog grovt missuppfattat kostrekommendationerna. Ja, man kan få i sig för mycket A-vitamin om man äter kosttillskott med vitamin A under längre tid, då överbelastas din lever.
Det går alltså INTE att få i sig för mycket via kosten.

Så dt är lugnt, alltså ifall jag inte fått några symptom efter nästan 2 dagar, kan man säga att a vitaminet är ''bränd''
Citera
2015-10-06, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nelfie73
Så dt är lugnt, alltså ifall jag inte fått några symptom efter nästan 2 dagar, kan man säga att a vitaminet är ''bränd''
Har du inte åkt till sjukhuset än? ring ambulans förfan.
Citera
2015-10-06, 17:38
Avslutad
Störtlöjligt, har pillat i mig 300g grislever på ett dygn. Ingen fara. Självklart ska man inte äta isbjörnslever men sluta noja nu. 150g kycklinglever är ingen fara!
Citera
2015-10-06, 17:45
Medlem
Kinglobbsters avatar
Dagens ungdomar ska alltid experimentera med livet. Är det den nya YOLO-livsstilen som får folk att fatta helt sinnesjuka beslut vad gäller hälsan?
TS ska omedelbart bege sig till närmsta akutmottagning, är rädd att tiden sprungit iväg.
Finns ett okonventionellt tips på A-vitamin-överdos. Skaffa tjack, dra i dig en rejäl laddning IV, det höjer pulsen, ökar förbränningen tillräckligt länge så att kroppen hinner göra av med all A-vitamin du fått i dig...
Kycklinglever, livsfarligt!
Citera
2015-10-06, 18:03
Medlem
Det hade inte spelat någon roll om någon frågat om överdosering av hasch eller skjutit sig själva med ett älgstudsare i ansiktet. Alla svar på FB hade ändå bestått av att man inte behöver uppsöka sjukhus.

[edit] Ja, jag skrev överdoserat hasch för att provocera. För jag har lärt mig att FBs haschtomtar går igång på den meningen
Citera
2015-10-06, 18:17
Medlem
Haha, typiska svenska kärringar. Låt mig gissa, du får dina medicinska råd & rön från aftonbladets helgbilaga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in